مقاله تحلیلی: 10 پیشنهاد ویژه سایت 808 جهت گشت و گزار عمرانی در ایام نوروز!

8 فروردين 1393 - 16:19
مقاله تحلیلی: 10 پیشنهاد ویژه سایت 808 جهت گشت و گزار عمرانی در ایام نوروز!

تعطیلات نوروز فرصت بسیار خوبیست که بتونیم به خیلی از کارای عقب افتاده خودمون برسیم مثل مطالعه انواع کتب داستانی ، تاریخی ، مشاهده فیلم ها و سریال ها ، در کنار خانواده بودن و مثل همین نوشتن این متن که مدتی بود از آخرین پست خبر تحلیلی من میگذشت و الان فرصت کردم تا یکی دیگه از این نوع اخبار را بنویسم، به همین منظور موضوع این خبر را به معرفی پیشنهادات ویژه خودم برای مهندسین عمران کشورمان جهت بازدید در ایام نوروز اختصاص دادم.

بگذریم از اینکه اکثر ما 90% از نت را به شبکه های اجتماعی تعریف میکنیم و دید و بازدید های خودمونم رو هم صرفا معطوف به صفحات اختصاصی موجود در این شبکه ها میکنیم (حالا چه عمرانی چه غیر عمرانی) اما بد نیست توجه داشته باشیم که در بین بیش از 100میلیون وبسایت موجود در این دنیای مجازی بعضا سایت های خیلی خوب دیگه ای هم برای وقت گذروندن پیدا میشن  و بد نیست تو این ایام تعطیلی سری به وبسایت هایی بزنیم که تو مدت یکسال گذشته تو لابلای شلوغی و ترافیک کارای روزمره کمتر فرصت میشد به اونا سر بزنیم.

خود من چون رو مرورگرم از Pocket و از فید ریدر های مختلفی مثل Feedly  استفاده میکنم و غیر اون به جهت کارم با بوک مارک کردن سایت های عمرانی مختلفی که روزانه میبینم درگیرم، کارم تو این ایام راحت تره چون سعی میکنم هر چند وقت بکیبار اون سایت های ایرانی و خارجی رو که قبلا از جهت نوع مطالبی که به دنبال یادگیری  و به روز بودنشون  بوک مارک کردم رو ببینم که چه چیز های جدیدی بهشون اضافه شدن. تو این خبر تحلیلی تصمیم دارم شما را با چند مورد از این سایت های خوب و آموزنده آشنا کنم تا از فرصت خوبی که در این ایام تعطیلات دارید بهینه استفاده کنید:

 

1- وبسایت های روزمره و مورد نیاز ما در وب

حتما شده بزرگتر هامون از ما خواسته باشند براشون اکانت ایمیل باز کنیم یا اینکه تو صفحات اجتماعی برایشان صفحه بسازیم به خاطر همون الان شاید همه اطرافیانمون ما را فردی با توانایی حداکثر در استفاده از امکانات وب معرفی کنند، اما وسعت وب باعث میشود عملا هیچ فردی نتواند این ادعا را داشته باشد که از محتویات همه وبسایت های بارگذاری شده در وب دیدن کرده است و با آن وبسایت ها آشنایی دارد، این نوشته که تیر ماه امسال در سایت قرار داده ام میتونه ما را با امکانات خاص یکسری از این شبکه های احتماعی چون Linkedin که روزانه با آن سر و کار داریم بیشتر آشنا کند:

» حداقل هایی که مهندسان و دانشجویان مهندسی بایست از اینترنت بدانند

 

2- وبسایت های رزومه نویسی و کاریابی عمرانی در وب:

متاسفانه اکثر ما یاد گرفتیم تا وقتی که ضرورتی نداشته باشد به دنبال فراگیری آموزش و بالا بردن سطح توانایی های علمی و حرفه ای خود در رشته  ای که در آن تحصیل کرده ایم نباشیم. برای مثال تا وقتیکه ضرورت به فراگیری دانشی نباشد برای گذراندن آن دوره آموزشی در آموزشگاهی ثبت نام نمیکنیم یا اگر ضرورتی به خواندن کتاب عمرانی نباشد هیچوقت سمت کتابفروشی نمیرویم ، و طبیعیست تا وقتیکه ضرورتی نداشته باشد هیچوقت نمی آییم مصاحبه ای رادیویی را که حدود یکساعت یکی از اساتید برجسته عمرانی کشور در ارتباط با موضوع روز عمرانی دنیا و دست اورد خود برایمان صحبت میکند را گوش دهیم!

بله این حقیقت دارد که ما زمانی کتابی عمرانی خریداری میکنیم یا در آموزشگاهی برای دوره ای ثبت نام میکنیم یا مصاجبه رادیویی مرتبط با موضوعی را گوش میدهیم که لابد بایست یا پایان نامه ارشدمان را یا پروژه های ترم آخر کارشناسی امان را و یا پروژه شرکتمان را با آن دوره و کتاب و فایل صوتی راه بیاندازیم و خوب واضح است که چرا ما بایست پایان نامه دانشگاه و پروژه ترم آخر کارشناسی امان را ارائه بدیم چون  لازم است مدرک فارغ التحصیلی خودمان را دریافت کنیم. اما حالا که از دانشگاه بیرون می آییم با خودمان میگیم عجب دولتی چه کشوری داریم که با این همه وقتی که ما برای تحصیل گذروندیم الان موقعیت کاری مناسبمان در کشور نیست. اینا دلایلی بوده که باعث شده مرداد ماه امسال یکی از اخبار تحلیلی سایت را به توضیح در این مورد اختصاص بدم که بد نیست یکبار دیگر مطالعه بفرمایید:

» چطور می توانیم پس از فارغ التحصیلی از رشته های مهندسی به موقعیت های کاری خوبی برسیم

» یادداشت هشتم: چگونه رزومه ای جامع علمی اجرایی بنویسیم؟

» یادداشت هفتم: چطور سوالات تخصصی خود را در فضای مجازی بهتر بیان کنیم؟ 

» یادداشت اول: دنیای علت و معلول ها

 

3- اپلیکیشن های عمرانی مفید برای گوشی های هوشمند:

الان دیگه میشه گفت اکثر مهندسان عمران گوشی هوشمند و یا تبلت دارند و تو بین انبوهی از اپلیکیشن های مختلف موجود در گوشی هایشان به دنیال نصب  و کار کردن برترین اپلیکیشن های عمرانی موجود هستند. در مدت یکسال اخیر چند مورد معرفی از اپلیکیشن ها و وبسایت های عمرانی مفید را در دو قسمت در سایت معرفی کردم که مطالعه دوباره آن در این موقع از سال میتونه مفید باشه:

» معرفی 10 اپلیکیشن برتر عمرانی مفید برای گوشی های هوشمند و تبلت ها (قسمت اول)

» معرفی چند اپلیکیشن خوب برای گوشی و تبلت های اندروید و IOS (فسمت دوم)


4- ویدئو های مربوط به آخرین تکنولوژی های مهندسی در وبسایت TED

احتمالا خیلی از شما تابحال سخنرانی های وبسایت TED را دنبال کرده اید، سخنرانی هایی که البته در سال های قبل با اضافه شدن امکان ترجمه آنلاین و اضافه شدن زیرنویس توسط داوطلبین همکار با تد در سراسر جهان اغلب همراه با زیر نویس های فارسی در وبسایت قابل مشاهده است. در این نوشته که مهر امسال تهیه کرده ام قصد داشتم مهندسان عمران را کمی بیشتر با ویدئوهای مربوط به آخرین تکنولوژی های مهندسی عمران وبسایت TEDآشنا کنم:

.
5- رادیو پادکست های عمرانی دنیا
بعد از ویدئو ، فایل های صوتی بیشترین تاثیر گذاری در انتقال محتویات آموزشی را دارا میباشند. اما منطقیست که همیشه انسان حوصله گوش دادن کامل به یک فایل مصاحبه رادیویی آنهم از نوع مصاحبه علمی را نداشته باشد در این نوشته که شهریور امسال آماده کردم به معرفی چندین رادیو پادکست آموزشی خوب دنیا اشاره کردم که شما را دعوت به گوش دادن این رادیو پادکست ها در کنار 53 شماره رادیو پادکست 808 که طی دو سال اخیر ضبط و پخش شده اند میکنم:

 

6- فیلم های عمرانی موجود در سایت یوتیوب

احتمالا اکثر ما یوتیوب را به سایتی با محتویات فیلم های اجتماعی میشناسیم اما این سایت به عنوان میزبان فیلم های از هر نوع ، در عین حال بزرگترین منبع از کلیه فیلم های عمرانی رایگان موجود شناخته میشود به طوریکه حتی برای انجام کارای تخصصی و پایان نامه های ارشد و دکتری دارای محتویات و فیلم های آموزشی روز به زبان های مختلف میباشد.که در این خبر دو نمونه را قصد دارم معرفی کنم:

یکی از این مجموعه فیلم ها که توصیه میکنم در ایام تعطیلات حتما آنها را مشاهده کنید  مجموعه Build It Better است.

در این ویدئو برتری استفاده از دیوار های سبک به جای دیوار های بتنی در قاب های صنعتی(سوله) به صورت تست کارگاهی بیان میشود. از این صفحه می توانید این ویدئو را مشاهده بفرمایید.

 

 و یا ویدئو های آموزشی دیگر همچون این ویدئو:

study for Caltrans for repair of bridge piers that are severely damaged in earthquakes using an innovative solution

 قبلا در رادیو808 مصاحبه ای با جناب پروفسور احسانی داشتیم که از این صفحه میتوانید به این مصاحبه دسترسی پیدا کنید. همچنین ایشان ورکشاپی نیز به صورت آنلاین حدود یک سال پیش برای ما در سایت داشته اند که از این صفحه می توانید این ورکشاپ آنلاین را دانلود و در ارتباط با شیوه نوین مقاوم سازی که جناب پروفسور احسانی اختراع نمودند بیشتر آشنا شوید.

همچنین میتوانید در این ایام از کانال ویدئویی 808 و ویدئوکست هایی که طی دو سال اخیر ضبط و منتشر کرده ایم هم بازدید کنید:

» کانال ویدئویی 808 در یوتیوب

» کانال ویدئویی 808 در آپارات

 

7- وبسایت محاسبات آنلاین اجزای سازه ای

یکی از امکانات خیلی خوب نت این است که برخی از برنامه های کم حجم و معمولی را میتوان روی آن با کمک تکنولوژی ASP.net پیاده کرد تا بتوان از هر کجای جهان هر وقت که تمایل داشتید از این نرم افزار های کاربردی کم حجم استفاده کنید. کم نیستند وبسایت های عمرانی که این نوع نرم افزار های آنلاین را میزبانی میکنند. در اینجا دو نمونه از این وبسایت ها را معرفی میکنم تا بتونید در این ایام تعطیلات تست کنید:

» محاسبات آنلاین المان های سازه ها (تیر- ستون- اتصالات- بارگذاری و ...) بر اساس  AISC 2005 , ASCE 7-05

Disclaimer: These calculators are not intended to be used for the design of actual structures, but only for schematic (preliminary) understanding of structural design principals. For the design of an actual structure, a competent professional should be consulted.

 و وبسایت مشابه دیگر:

» Online Structural Design

 


8- وبسایت های آموزش مجازی مهندسی عمران در دنیا

خوب حالا اگر فرصت دریافت آموزش های آنلاین را دارید میتونید سری هم به وبسایت های آموزش مجازی مربوط به انجمن های عمرانی بزرگ دنیا مثل ASCE-AISC-ACI و ... بزنید. اینکه هرکدوم از این وبسایت ها چه امکاناتی دارند و چه چیزهایی می توانید از انها بیاموزید موضوعیست که در مجموعه یادداشت های زیر که تاری انتشار آن مربوط به پاییز سال 91 است مطالعه بفرمایید:

» یادداشت بیستم: بررسی وبسایت های موجود آموزش مجازی مهندسی عمران در دنیا-قسمت سوم

» یادداشت نوزدهم: بررسی وبسایت های موجود آموزش مجازی مهندسی عمران در دنیا-قسمت دوم

» یادداشت هجدهم: بررسی وبسایت های موجود آموزش مجازی مهندسی عمران در دنیا-قسمت اول

یا اینکه به طور خلاصه تر این ایبوک را  از این صفحه مشاهده کنید.

» یادداشت چهارم: ورود تکنولوژی های جدید به فضای آموزش مجازی

 

9- راه اندازی وبلاگ شخصی و شروع به نشر محتوای آموزشی

 و حالا اگه دیگه خیلی تعطیلات  و بیکاری در ایام تعطیل خستتون کرده و دیگه از این وضع کلافه شده اید بهتون پیشنهاد میکنم وبلاگ نویسی رو شروع کنید و شروع به آپلود اطلاعات علمی خودتون و محتوای آموزشی که خودتون تولید کرده اید بکنید. کاری که در بلند مدت میتونید نقع اون رو ببینید اما تو کوتاه مدت قطعا کسی بابت وبلاگ نویسی به شما هزینه ای پرداخت نخواهد کرد و حتی منتظر شنیدن خسته نباشید هم نبایست باشید!

» مزایای وبلاگ نویسی تخصصی،چرا بایست اخبار تحلیلی آموزشی بنویسیم!

» یادداشت سیزدهم: متفاوت بیاندیشید! (به مناسبت هفته وبلاگ نویسی)

» یادداشت یازدهم: ویژگی ها یا مزیت های وبلاگ نویسی در رشته های تخصصی

» یادداشت دوم: اشتراک دانش های تخصصی در دنیای مجازی

 

 و در انتها

10- مشاهده آنلاین فیلم همایش طراحی عملکردی سازه ها

  همانطور که اطلاع دارید 15 اسفند ماه  موسسه آموزشی مهندیس 808 اولین همایش طراحی عملکردی را برگزار کرد که گزارش تصویری و اطلاعات پاورپوینت سمینار های ارائه شده در این همایش را میتونید از این صفحه مشاهده بفرمایید.

در انتها سال خوبی را برای یکایک شما همراهان همیشگی 808 آرزو میکنم.


نویسنده :

مجتبی اصغری ، مدیر گروه آموزشی 808  

 

کوتاه درباره نویسنده:
مجتبی اصغری هستم ، کارشناس ارشد سازه  ، مولف کتب و مدرس دروس تخصصی مهندسی عمران که علاقه عجیبی به وب و IT دارم و به نوعی یک گیگ عمرانی محسوب میشم. از درون دانشگاه متوجه به علاقه همزمان تکنولوژی و مهندسی عمران در خودم شدم و سعی کردم در حرفه آینده خودم این دو علاقه مندی رو با دو توانایی دیگرم در آموزش و کارآفرینی ادغام کنم و ماحصل اون تشکیل تیم آموزش مجازی 808 از مهر ماه 86 شد و امروز امیدوارم بتونم در سیستم کنونی آموزش مهندسی کشورمون با کمک همکارانم در گروه آموزشی 808 تغییری ایجاد کنم.
صفحات کاری من در شبکه های اجتماعی:
برای ارتباط مستقیم با من کافیسبت به ایمیل شخصیم مستقیما ایمیل بفرستید.

مطالب مرتبط:

» دسته بندی بخش اخبار تحلیلی وبسایت Civil808

» یادداشت 32- همکاری با بخش تحقیق و توسعه 808، راهنمای انتشار اخبار تحلیلی آموزشی

» یادداشت نهم: چگونه در پروژه های عمرانی خود کمی بیشتر خلاق باشیم؟

  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .
  • در دانشنامه 808 بیشتر بخوانید ...

    هر آنچه در رابطه با یک موضوع تخصصی می خواهید ( فیلم، عکس، مقاله، اخبار و ... )، فقط در یک صفحه

    صفحه اصلی دانشنامه