یادداشت یازدهم: ویژگی ها یا مزیت های وبلاگ نویسی در رشته های تخصصی

حتما شده تابحال به این موضوع فکر کرده باشید که چه لزومی به وارد شدن به عرصه وبلاگ نویسی در حوزه رشته تخصصی اتان دارید واینکه اصولا این کار جز اتلاف وقت چه سود و منفعتی برای شما میتواند به همراه داشته باشد؟ این سود آنیست یا دراز مدت؟ و چه کنیم تا همزمان ضمن صرف وقت در اینترنت، برای آینده خود نیز سرمایه گذاری کرده باشیم؟! در این یادداشت در این ارتباط کمی از مزایای فعالیت در فضای مجازی به عنوان وبلاگ نویس برای دو دسته از مخاطبان دانشگاهی فعال در بخش آموزش و تدریس و مهندسان  و مدیران عامل فعال در بخش اجرا اشاره ای خواهم داشت :

  •         وبلاگ نویسی و کتاب نویسی

یکی از مهمترین مزایای وبلاگ نویسی تمرین نویسندگی در حوزه رشته های تخصصیست، فنون نویسندگی در رشته هایی چون ادبیات ، رشته های پزشکی و حتی در بین خود رشته های فنی مهندسی با یکدیگر تفاوت های چشمگیری دارند، فراموش نکنید یک نویسنده ذاتا نویسنده به دنیا نیامده است، بنابراین علاوه بر دانش و علم مربوطه میبایست این فن را نیز به طریقی کسب کند.

 بهترین محل برای تمرین نویسندگی وبلاگ ها و فروم های تخصصیست!

همانطور که تمرین در فن بیان گفتاری منجر به شکل گیری اساتید ماهر در انتقال سخت ترین و پیچیده ترین مقاهیم به زبان ساده در کلاس های آموزشگاه ها یا دانشگاه ها می شود، برای نویسندگی نیز نیاز به تمرین فن بیان نوشتاریست که وب می تواند بهترین محل برای تمرین فن بیان نوشتاریتان باشد.

تمرین بیان تخصصی ترین مطالب به زبان ساده و عامیانه با تمرین این سوال و جواب ها از طریق نوشتاری با سوال کنندگان در فروم ها و وبلاگ ها به راحتی امکانپذیر است. به نظر شما چند درصد از بهترین اساتیدی که علاوه بر علم زیادشان فن بیان بسیار تحسین برانگیزی داشته اند موفق به تالیف کتب تخصصی شده اند؟

حتما با این معضل روبرو بوده اید که اراده کرده اید مطلبی را به صورت جزوه آنلاین یا ایبوک در آورید اما از اینکه مجبور بودید اطلاعاتی که در ذهن خود پرورانده اید را طبقه بندی شده و قابل فهم در جزوه به صورت تالیفی در آورید دچار بیشترین زحمت بودید.

 

وبلاگ ، وبسایت یا فروم های اینترنتی می تواند بهترین محل برای تقویت استعداد نویسندگی در شما باشد و فراموش نکنید لزوما هر استاد با دانشی نمی تواند نویسنده قهاری نیز باشد و همینطور برعکس.

برای اینکه در این ارتباط اطلاعات بیشتری دریافت کنید پیشنهاد میکنم متن این وبلاگ را مطالعه کنید.

  •         وب و شرکت های تجاری

اما سوال دیگری که ممکن است برای مهندسین عمران صاحبان شرکت های تجاری یا فعال در اجرا پیش آید اینست که وب برای ما چه مزیتی میتواند در بر داشته باشد؟ مهندسان اجرایی علاوه بر امکانات بیشمار و رایگان تبلیغات در وب قادر خواهند بود از فضایی که همزمان هزاران مهندس عمرانی مخاطب آنها نیز در این فضا وقت سر میکنند به طریق مستقیم و غیر مستقیم به معرفی خدمات و محصولات خود بپردازند، فراموش نکنید تبلیغات در وب برای شرکت های تخصصی یک فن تخصصیست که بدون شناخت جز اتلاف وقت و سرمایه نتیجه چندانی در بر نخواهد داشت.

  •         وبلاگ نویسی و معروفیت

با وجود اینکه عده ای حضور متخصصان و افرادی که در فضای فیزیکی شناخته شده هستند را در فضای آشفته فروم های اینترنتی الزامی نمیدانند چراکه فضای آزاد وب اجازه هر نوع رفتاری را به عده ای البته محدود می دهد که می تواند اساتید با دانش را در اشتراک آزاد اطلاعاتشان دلسرد کند اما همین دسته از اساتید با ایجاد وبلاگ ها یا وبسایت های شخصی اشان می توانند  این اشتراک مطالب را به صورت یکطرفه داشته باشند کما اینکه چند وبسایت عمرانی فارسی نیز با این مشخصات دیده می شود.

اما آیا می شود شیوه معروفیت و تخصص را برعکس پیمود؟ آیا می توان از طریق اینترنت  و  صرفا اشتراک دانش تخصصی اتان متعاقبا در فضای فیزیکی مرتبط با تخصصتان به معروفیت دست یافت؟

در پاسخ باید گفت بلی  و البته بایست دقت داشت هر دو دسته معروفیت مثبت و منفی قابل پیشبینیست! با حضور فعالانه و با استفاده از نام کاربری و مشخصات حقیقی اتان می توانید به اشتراک دانش تخصصی اتان بپردازید و طبیعتا افراد با مشاهده میزان تخصص اتان می توانند با دانش حقیقی اتان نیز آشنا شوند. پس حتی اگر روزی شما در این فضا دانشجو بوده اید و امروز بعد از گذشت چندین سال با کاشت و برداشت مداوم علم خود در این فضا خود تبدیل به مدرس هم در فضای مجازی و هم در فضای فیزیکی شده اید خوب این از قابلیت های این فضاست، باور کنید!

مجتبی اصغری سرخی

19 مرداد 1391

درباره نویسنده
عکس‌های مدیریت کل سایت

مدیریت کل سایت

امیدواریم بتوانیم در سیستم کنونی آموزش مهندسی کشورمان با کمک همکارانمان در گروه آموزشی 808 تغییری ایجاد کنیم.در این راه میتوانید با حمایت و همکاری اتان ما را دلگرم سازید.
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .