یادداشت بیستم: بررسی وبسایت های موجود آموزش مجازی مهندسی عمران در دنیا-قسمت سوم

در ادامه دو یادداشت اخیرم در وبلاگ سایت که به بررسی وبسایت S.K.Ghosh و وبسایت AISC به عنوان دو وبسایت فعال در زمینه آموزش مجازی مهندسی عمران اشاره داشتم تصمیم گرفتم یادداشت سوم از این بحث و یادداشت بیستم از مجموعه یادداشت های وبلاگ سازه 808 را به بررسی باقی وبسایت های آموزش مجازی مهندسی عمران اختصاص دهم. همچنین در انتهای این یادداشت سری خواهم زد به وبسایت های معتبر آموزش مجازی در سایر رشته ها تا بشود با نتیجه گیری مناسب فاصله حال حاضر کشور خودمان را در مقوله آموزش مجازی با جایگاه دنیا در این زمینه مقایسه کنیم.

از آنجا که سیستم های به کار رفته برای آموزش مجازی یا همان آموزش از راه دور در وبسایت های دانشگاهی، انجمن های آموزشی، شرکت های نرم افزاری عمرانی و سایر وبسایت هایی که بیشتر خدمات آموزش مجازی مرتبط با IT ارائه میدهند اندکی با هم متفاوت است این یادداشت را به بررسی آموزش مجازی در چهار دسته فوق به طور مجزا اختصاص دادم. در نهایت در بخش جمع بندی و نتیجه گیری مقایسه ای  نهایی از این سیستم ها بیان خواهد شد:

 

الف) آموزش مجازی در مراکز آموزشی و انجمن های علمی آموزشی داخل و خارج از کشور:

مراکز آموزشی و انجمن های علمی آموزشی در دنیا بیشتر ترجیح میدهند تا جهت استفاده دانشجویانشان از خدمات آموزش مجازی موسساتی که این نوع خدمات را به صورت آنلاین ارائه میدهند استفاده کنند، معمولا همه این وبسایت ها  خدمات مشابهی از e-Learning برخوردارند و یا با استفاده از وبینار ها اقدام به برگزاری آموزش از راه دور در قالب وبینار یا وب کنفرانس میکنند که معمولا در کنفرانس های مختلف برای برقرار کردن ارتباط با اساتید در خارج از یک کشور از این شیوه برقراری ارتباط آنلاین استفاده می شود.

اما بخش انتشارات مجازی این وبسایت ها عموما از مقالات و کتب چاپ شده ای تشکیل می شود که به صورت آنلاین به فروش میرسد یا فایل PDF آن قابل خرید است و البته در یادداشت نوزدهم خواندیم که طی یکسری نوآوری هایی توسط بعضی از این انجمن ها مثل AISC امکانی فراهم شده است که با خواندن بعضی از این مقالات PDF  با خرید سوالات پایان دوره و سپس تکمیل آنلاین آن برای َAISC بتوان از گواهینامه های با امتیاز های مشخص بابت مطالعه آن مقاله تخصصی بهرهمند شد.

قابل توجه است در این بخش می توان دو وبسایت S.K.Ghosh  , AISC را که بررسی ویژگی های آن ها را به طور مجزا در یادداشت هجدهم و یادداشت نوزدهم وبلاگ سایت  اشاره داشتیم را نیز اضافه کرد.

 

  • بخش آموزش مجازی وبسایت انجمن مهندسان عمران آمریکا ASCE:

http://www.asce.org/knowledge-learning/continuing-education

بخش های مختلف آموزشی وبسایت ASCE از طریق این صفحه قابل دسترسی است. سیستم آموزش مجازی وبسایت ASCE در سال 2010 راه اندازی شده است و نسبت به AISC کمی تازه وارد به حساب می آید. گرچه در سال های دور برای اولین بار موج پادکست های عمرانی ابتدا از ASCE شکل گرفت که بعد از مدتی AISC از سال 2011 آنها را در قالب کمیته تخصصی سازه های فولادی از دوباره پی گرفت. از سایر امکانات این وبسایت عرضه مجله فصلنامه الکترونیکی ASCE به صورت آنلاین  و همچنین عرضه به صورت اپلیکیشن رایگان اندروید و IOS است که می تواند حتی مورد استفاده مهندسان ماهم قرار گیرد. برای مشاهده انلاین آخرین شماره این مجله به این لینک مراجعه کنید. ASCE در این صفحه بخشی را با عنوان Continuing Education جهت استفاده مهندسان از امکانات آموزشی مبتنی با تکنولوژی های جدید ایجاد کرده است:

Live Weinar

اگر یادداشت نوزدهم از وبلاگ را مطالعه کرده باشید پس دیگر نیاز به توضیح این بخش نیست چراکه خدمات ASCE , AISC در زمینه آموزش مجازی از طریق برگزاری وبینار های زنده و سپس اعطای گواهینامه PDH به شرکت کنندگان دوره که پس از گزراندن آزمون پایانی حد نصاب نمره لازم را کسب میکنند تقریبا شبیه به هم است.  و البته تفاوت ASCE , AISC در این قسمت آنست که برخلاف AISC برای اعضای غیر عضو هیچ فایل آرشیوی از وبینار های برگزار شده در سایت قابل مشاهده نمیباشد!

ASCE برای برگزاری وبینار ها از سرویس وب کنفرانس کمپانی conferenceplus کمک میگیرد که از کمپانی های فعال در زمینه آموزش مجازی در کشور آمریکا به حساب می آید. لیست کلیه وبینار های پیش رو و برگزار شده در این صفحه موجود است.

On Demand Learning

در این بخش ASCE همانند AISC امکان تهیه جزوات و فیلم دوره های برگزار شده را از طریق این صفحه در اختیار کاربرانش قرار میدهد و همچنین امکانی فراهم می آورد که حتی با مطالعه این  آموزش ها بتوانند با شرکت در آزمون انتهای دوره از امتیاز گواهینامه های PDH در نظر گرفته شده برخوردار شوند.

Webinars On Demand

در این صفحه با پرداخت هزینه مربوط به وبینار های از قبل برگزار شده مهندسان میتوانند از مزایای حضور در این وبینار ها استفاده کنند. مشاهده وبینار های آرشیو شده در ASCE فقط برای اعضا رایگان است به علاوه اعضا با پر کردن فرم درخواست وبینار  میتوانند درخواست میبزانی وبینار خاصی را دهند. هر وبینار حدود 1 ساعت است و برای حدود 90 روز در وبسایت ASCE جهت استفاده رایگان مهندسان عضو ASCE آرشیو میشود.

وبسایت ASCE در همه خدمات و امکانات خود بخشی را هم با عنوان Small Organization باز کرده است که طی آن در کلیه خدمات ارائه شده چنانچه برای مثال شرکتی با 5 نفر برای تهیه این خدمات اقدام کردند شامل درصد تخفیف قابل توجه خواهد بود که این مورد در وبسایت AISC هم به شکلی دیگر وجود داشت، این موضوع از آن جهت دارای اهمیت است که مدتسیت وبسایت 808 نیز در حال راه اندازی این سیستم تخفیف خدمات به صورت امکان ثبت نام گروهی و استفاده از تخفیفات خرید گروهی است که توضیحات آن در این صفحه آمده است.

Customized On-Site Training

همچنین ASCE در این صفحه امکان استفاده از خمات آموزشی در محل را برای کمپانی ها و افرادی که نیاز به آموزش در محل شرکت های خودشان را دارند فراهم می آورد.

 

  • آموزش مجازی انجمن بتن آمریکا ACI

http://www.concrete.org/education/edu_elearning.asp

ACI در آموزش مجازی امکانات به نسبت کمتری نسبت به AISC , ASCE ارائه میدهد. برخلاق AISC هیچ وبینار برگزار شده ای در آرشیو برای مشاهده رایگان حتی برای اعضای غیر عضو ندارد و برخلاف ASCE مشاهده وبینار های از قبل برگزار شده حتی برای اعضا نیز رایگان نیست. اما از طریق صفحه Web Session همه میتوانند به بعضی از فایل های پی دی اف ارائه شده در این وبینار ها دسترسی رایگان داشته باشند. یا از طریق صفحه یوتیوب این انجمن میتوانید به این فایل های ارائه شده در وبینار ها همراه با صوت دسترسی یابید.

برای مشاهده اطلاعات کلی که در دوره های آموزش مجازی ACI ارائه می شود وهمچنین نحوه ثبت نام و غیره به این صفحه مراجعه کنید که اطلاعات کاملی در آن قید شده است. ACI همچون دو انجمن پیشین آمریکایی که پیش از این آن دو را بررسی کردیم برای شرکت در دوره های آموزش آنلاین خود با گرفتن آزمون آنلاین، گواهینامه PDH صادر میکند که توضیحات آن در این صفحه آمده است.

کلیه فواید آموزش مجازی در ACI در این صفحه برای عموم توضیح داده شده است و همچنین از این صفحه می توانید لیست دوره های آموزش مجازی ACI را مشاهده کنید.

 

  • آموزش مجازی انجمن بین المللی مهندسین سازه و پل IABSE:

www.elearning-iabse.org

انجمن بین المللی سازه و پل IABSE یکی از قدیمی ترین مراکز عمرانی در عرضه سیستم آموزش مجازی ویژه رشته عمران میباشد که از سال 2006 اقدام به راه اندازی سیستم آموزش مجازی در وبسایت خود کرده است و از ویژگی های بسیار خوب آن رایگان بودن کلیه خدمات آموزش مجازی ارائه شده توسط این وبسایت برای همه میباشد. توضیحات کلی در ارتباط با این پروژه آموزش مجازی را از این صفحه می توانید مطالعه کنید.

این صفحه از آموزش مجازی این انجمن به مشاهده آنلاین فیلم پرزنتیشن یا ارائه فایل پاورپوینت همراه با توضیحات صوتی اساتید این انجمن اختصاص دارد. لیستی از این فایل ها را از این صفحه می توانید مشاهده کنید. برای نمونه

همچنین لیستی از انیمیشن های تخصصی برای نمونه نحوه نحمل بار پل های کابلی  و نحوه ساخت پل های معلق و غیره در این سایت جهت استفاده اموزشی قرار گرفته شده است که از این صفحه قابل دسترسی است.

همچنین لیستی از فیلم های اجرایی انواع سازه ها با کیفیت مناسب و حجم کم در این صفحه جهت استفاده آموزشی موجود است.

از نوآوری های انجمن بین المللی سازه و پل ایجاد امکانی برای استفاده بهتر از خدمات آموزش مجازی روی گوشی تلفن های همراه، تبلت ، آیپاد و ... در کنار دسکتاپ کامیپترتان است که تحت نام HandHelds Learning در این صفحه قابل دسترسی میباشد. برای این منظور IABSE دو دسته از خدمات به نسبت کم حجم تر خودش را شامل فایل های پرزنتیشن همراه با صوت استاد و نیز انیمیشن های ساخت خودش را با فرمت 3gp , m4v برای گوشی ها و سایر دیوایس ها ارائه کرده است که به نظر من اوج به روز بودن یک موسسه آموزشی را در ارائه خدمات علمی تخصصی نشان میدهد.

وجود دیکشنری تخصصی چند زبانه یکی دیگر از خدمات منحصر به فرد وبسایت IABSE است. همچنین مجموعه مقالات کنفرانس های مختلف IABSE که سالانه در یکی از کشور های دنیا برگزار می شود را می توان به راحتی از طریق این صفحه پس از جستجو و پیدا کردن دانلود کرد. همچنین لیست برجسته ترین مهندسان سازه تاریخ جهان را در این صفحه میتوانید مشاهده کنید که همراه با فایل PDF شامل رزومه کاری و مصاحبه متنی با این افراد میباشد.


  • بخش سازه وبسایت Georgia Institute of Technology :

www.pe.gatech.edu/subjects/structural-engineering

خدمات آموزش مجازی این مرکز برای مهندسین عمران سازه ای توسط Donald W. White برگزار می شود. البته خدمات آموزش مجازی Georgia تنها اختصاص به مهندسان سازه ای و مهندسان عمران ندارد. این مرکز در زمینه مهندسی عمران دوره های کوتاه مدتی را از طریق این صفحه به صورت وب کنفرانس برگزار می کند و گواهینامه اموزشی بر مبنای PDH/CEU به شرکت کنندگان دوره صادر میکند.

 

  • سیستم آموزش مجازی مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن ایران (BHRC) :

http://elearning.bhrc.ac.ir

مرکز تحقیقات ساختمان ایران حدود پنج ماهیست که شروع به برنامه ریزی برای راه اندازی سیستم آموزش مجازی خود کرده است که البته جز برگزاری یک دوره موفق به برگزاری دوره های دیگری نشده است.سیستم آموزش مجازی که مرکز تحقیقات ساختمان از آن بهره میبرد دو نوع از آموزش مجازی است یکی برگزاری وب کنفرانس یا وبینار و دیگری فروش جزوات سمینار ها یا فایل جزوات و فیلم دوره های حضوری برگزار شده توسط این سازمان و نیز کتب منتشر شده  از طریق فروشگاه اینترنتی آن میباشد.

 

ب) آموزش مجازی مهندسی عمران در دانشگاه های داخل و خارج از کشور:

در این قسمت به بررسی چند نمونه از دانشگاه های مجازی دنیا که رشته مهندسی عمران در آنها تدریس می شود خواهم پرداخت .علت تقسیم بندی دانشگاه های مجازی با انجمن های آموزشی که در آن آموزش مجازی جدی دنبال می شود در تفاوت یکسری از خصوصیات آموزش به صورت دانشگاهی و انجمنی میباشد که در ادامه به بررسی این تفاوت ها پرداخته خواهد شد.

  • سیستم آموزش مجازی مهندسی ساخت و ساز دانشگاه واشنگتون آمریکا:

http://www.coneng.uw.edu

توضیح: این دانشگاه در دو رشته مهندسی مدیریت ساخت و مهندسی ساخت و ساز آموزش مجازی دارد.

  • دانشگاه مجازی NJIT

http://engineeringmasters.njit.edu

NJIT یک دانشگاه مجازی با لحاظ همه رشته هاست که مهندسی عمران یکی از رشته های دربرگیرنده آن محسوب میشود.

http://vu2.aut.ac.ir

در این دانشگاه مجازی نیز دو رشته مدیریت ساخت و سازه های دریایی  تدریس می شود.

  • مشاهده مقاله ای با عنوان تجربه 6 سال آموزش مجازی در دانشگاه Graz

http://www.slideshare.net/mebner/elearning-in-civil-engineering

این مقاله به توضیح شیوه های مختلفی که دانشگاه Graz در شش سال اخیر به عنوان آموزش مجازی خود به کار گرفته است اشاره دارد  و به عنوان مقاله ای مرتبط در این قسمت جهت مطالعه علاقه مندان توصیه می شود.

لیست سایر دانشگاه های مجازی دنیا را که یکی از رشته های مهندسی عمران در آنها تدریس می شود را از این صفحه می توانید بیابید.

 

آنچه با بررسی تمامی سیستم های آموزش مجازی به صورت دانشگاهای مورد توجه قرار میگیرد اینست که اساسا سیستم های آموزش از راه دور دانشگاهی به سیستم کلاس های درس و تکلیف های بعد از کلاس به صورت ارائه جزوه و مشق شب و تعریف  پروژه  و از این دست امور خلاصه می شود حال اینکه در این فضا فرصت برای آرمایش سایر روش های آموزش مجازی از دانشجویان گرفته ایم و تنها با انتقال شیوه سنتی آموزش به درون اینترنت همان بهره برداری از سیستم آموزش آنلاین میکشیم که در روش سنتی کم و بیش داشته ایم. در این شیوه دانشجویان را تنها محدود به حضور و سوال و جواب در کلاس درس آنلاین کرده ایم، این شیوه از جهات مختلف جای بحث دارد و اینکه تا چند درصد استفاده از این شیوه آموزش مجازی به عنوان بهترین شیوه ممکن مورد قبول کاربران آن است جای سوال وجود دارد.

 

ج) وبسایت های نرم افزاری برای معرفی امکانات محصولاتشان:

می توان لیست وبسایت های ارائه کننده نرم افزار های طراحی محاسبات سازه  و پی را هم به وبسایت هایی که خدمات آموزش مجازی ارائه میدهند اضافه کرد شرکت های نرم افزاری بزرگی چون CSI-Tekla-Bently-Diana-OpenSees و ... که عموما از سرویس وبینار زنده برای معرفی امکانات نرم افزار های خود استفاده میکنند. اما چون این خدمات به صورت محدود و هر چند وقت یکبار میباشد اصولا از هدف بحث این یادداشت خارج است.

 

د) بررسی سایر سیستم های آموزش مجازی موفق در دنیا:

سیستم های آموزش مجازی فعلی در دنیا بیشتر بر مبنای آپلود ویدئو های آموزشی (ویدئوکست) به صورت هوشمند میباشد. (منظور از هوشمند اینست که بعد از برگزاری مدت زمانی از فیلم آموزشی برای اینکه سنجیده شود که آیا کاربر حواسش به درس بوده است یا خیر چند سوال از وی در ارتباط با درس پرسیده میشود و بعد از اینکه دانشجو موفق به پاسخگویی صحیح بود ادامه فیلم از قبل رکورد شده پخش می شود.)

این سرویس با همکاری دانشگاه استفورد اداره می شود و در حال حاظر صرفا دوره های مربوط به IT و برنامه نویسی در آن برگزار می شود و در انتهای دوره پس از برگزاری چندین مرحله آزمون، نفرات برگزیده ضمن دریافت گواهینامه پایان دوره دانشگاه استنفورد از امتیاز معرفی به شرکت های نرم افزاری کشور آمریکا جهت جذب در محیط کار مرتبط با دوره سپری شده برخوردار خواهند شد.

بیشتر به صورت آموزش مجازی پولی بر مبنای قابلیت های کاری حرفه ای که بیشتر گرافیکی و موارد مرتبط با نرم افزار و سخت افزار است میباشد.

سرویس انگلیسی برای توسعه آموزش در سطح دبستان و راهنمایی

نمونه دیگر آموزش مجازی ویژه دروس آموزش عالی

نمونه دیگر آموزش مجازی ویژه دروس آموزش عالی

Coursera را می شود نمونه موفق دانشگاهی آموزش مجازی به حساب آورد منتها متاسفانه فعلا در زمینه مهندسی عمران دوره ای ندارد. این وبسایت نیز به صورت آموزش هوشمند فعالیت میکند و با تعاملی که با دانشگاه هایی چون هاروارد ، ماساچوست و چند مورد دیگر ایجاد کرده است منجر به ایجاد تعامل مناسب و سودمند دوطرفه دانشگاه و دانشجو در جهت استفاده بهینه از فضای آموزش مجازی وبسایت در راستای خدمات آن دانشگاه ها در ایالت کالیفرنیا شده است. برای اینکه در ارتباط با سیستم این سایت بیشتر بدانید پیشنهاد میکنم حتما فایل مصاحبه  دافه کولر مدیر این وبسایت را در وبسایت TED از اینجا مشاهده کنید.

سرویس آمریکایی برای توسعه آموزش در سطح راهنمایی و دبیرستان با ارائه فیلم های آموزشیی از قبل ضبط شده به صورت هوشمند میباشد که هم اینک در ایالت کالیفرنیا استفاده از این وبسایت درسطح آموزش های دوره ابتدایی و راهنمایی اجباری شده است.برای اینکه در ارتباط با سیستم این سایت بیشتر بدانید پیشنهاد میکنم حتما فایل مصاحبه سلمان خان مدیر این وبسایت را در وبسایت TED از اینجا مشاهده کنید.(در ارتباط با این وبسایت به طور کامل در یادداشت دوم از سایت اشاره داشتیم)

برای مشاهده بخش فارسی وبسایت خان آکادمی به این صفحه مراجعه کنید. آموزش از راه ارائه فیلم های آموزشی که از طریق یوتیوب یا خود سایت قابل دریافت میباشد و این آموزش ها به زبان های مختلفی ارائه می شود. که از آن جمله آموزش ارائه شده توسط وبسایت کلاس درس میباشد که از فارغ التحصیلان و دانشجویان دوره دکتری و ارشد دانشگاه استنفورد هستند که ویدئو های آموزشی تولید شده توسط آنها علاوه بر وبسایت کلاس درس در کانال اختصاصی خان آکادمی فارسی موجود در یوتیوب نیز منتشر می شود.

بعضی از نمونه های ایرانی:

آموزش از راه دور از طریق ایمیل، که با عضویت در سایت با انتخاب اینکه مایلید چه نوع ایمیل های آموزشی مرتبط با چه موضوعاتی برایتان ارسال شود به صورت روزانه یا هفتگی یا از ایمیل های مرتبط با موضوعتان برخوردار خواهید شد و پس از اتمام دوره با شرکت در آزمون گواهینامه شرکت در دوره را دریافت خواهید کرد. به نظر میرسد این نوع آموزش ساده ترین و در دسترس ترین نوع آموزش مجازی باشد اما لازمه این کار در دسترس بودن فرد به صورت روزانه به ایمیل هایش میباشد که با شناختی که من از جامعه عمرانی کشورمان دارم حداقل قشر زیادی از مهندسانمان به دلیل خارج از دسترس بودن به اینباکس ایمیل های روزنه اشان جزو مخاطبان این نوع آموزش ها نخواهند بود.

 

جمعبندی و نتیجه گیری:

1- با توجه به بررسی ویژگی های وبسایت انجمن های علمی آموزشی مختلف در دنیا به این نکته پی میبریم که انجمن های علمی آموزشی ما نه تنها در بخش آموزش مجازی بلکه حتی در مقوله آموزش متاسفانه تا چه اندازه از کشور های دیگر عقب تر هستند اما بایست به این نکته هم همزمان دقت داشت که محدودیت دسترسی کامل و بدون مشکل به اینترنت در کشورمان خود مزید علت است که تابحال انجمن های علمی آموزشی کشورمان به اینترنت به عنوان محلی برای ارائه امکانات اموزشی آنطور که باید نیاندیشیده اند.

2- فرهنگ آموزش مجازی:

تکنولوژی های جدید در جهت بهتر کردن زندگی انسان هاست آنچه واضح است تا وقتیکه تکنولوژی جدیدی توسط فرد یا گروهی به دنیا وارد نشود همگان در خوابی فرو رفته اند برای مثال تا وقتی که استیو جابز صحبتی از اسمارت فون یا تبلت ها به میان نیاورده بود حتی دیگر کمپانی ها به فکر ساخت محصولی که کار کردن با گوشی و تلفن همراه را لذت بخش تر از گذشته کند نبوده اند یا اگر هم بوده اند ریسک اینکار را تا اندازه ای زیاد میدیدن که از روبرویی با این چالش بزرگ در هراس بوده اند، اما همینکه اولین تبلت با نام آیپد بیرون آمد شاهد بودیم که چطور سایر کمپانی ها با ربودن این حق پتنت در صدد افتادن تا از بازار نیاز به روز شده مشتریانشان عقب نیافتند.

اما سوال اینجاست که آیا اگر کمپانی اپل به فکر ایجاد فرهنگ جدید در میان مشتریانش نبود باز هم سایر کمپانی ها دنبال رو این تکنولوژی جدید میشدند؟ کمپانی های محافظه کار به دنبال ریسک وارد کردن محصول متفاوت نبوده اند و تنها کمپانی وارد این فضا شد که عقیده داشت اگر فرهنگ عامه مردم اصلا کار با تلفن های هوشمند را تجربه نکرده است خوب ما برای اولین بار تجربه کار با این فرهنگ عامه را وارد میکنیم.

آنچه از استیو جابز می توان یاد گرفت اینست که مهم این نیست که مردم دارای چه عادت استفاده از تکنولوژی در زندگی اشان هستند بلکه با فرهنگ سازی می توان هر نوع ایده و تکنولوژی جدید را به عادت جدید مردم مبدل کرد که در این راه همواره پیشرو ها و اولین ها بیشترین هزینه را میدهند! شکی نیست که بعد از 808 شرکت ها و موسسات آموزشی بسیاری رو به آموزش مجازی آنهم به طریقه ای که ما در 808 برای اولین بار پیاده کرده ایم خواهند آورد و این باعث خوشحالیست که حداقل تعدد این مراکز بتواند تعدد دوره های آموزشی مرتبط را برای دانشجویان علاقه مند به این نوع آموزش ها فراهم آورد و در نهایت خود من همواره معتقدم اولین بودن هنر نیست ، بهترین بودن هنر است!

بنابراین در این یادداشت ها با قراردادن کلیه اطلاعات و تجربه اخیر خودم در زمینه آموزش مجازی برای عموم درصددم تا اندازه زیادی شرکت ها با مفهوم اینترنت آشتی کنند تا بلکه ترویج آموزش مجازی در سازمان ها و ادارات و آموزشگاه ها منجر به بهرهمندی بیشتر دانشجویان از این امکان شود.

3- همانطور که احتمالا از سلسله بحث های بیان شده در سایت در یادداشت های اخیر متوجه شده اید آموزش مجازی یا از راه دور تعریف های متفاوتی دارد . اما ما در 808 به دنبال کدام تعریف هستیم؟ در حال راه اندازی وبسایت جدید با قابلیت تلفیق همه نوع از آموزش های ذکر شده در کارهای پیشینیان خودمان برای عرضه خدمات نوین آموزش مجازی هستیم که به زودی اخبار جدیدی در این ارتباط خواهید شنید.


مجتبی اصغری سرخی

مدیرعامل گروه آموزشی 808

2 آذر 1391

پست مرتبط:

» یادداشت هجدهم: بررسی وبسایت های موجود آموزش مجازی مهندسی عمران در دنیا-قسمت اول

» یادداشت دهم: چرا آموزش مجازی،برنامه های بلند مدت و راهنمای استفاده از آن

» یادداشت چهارم: ورود تکنولوژی های جدید به فضای آموزش مجازی

» یادداشت دوم: اشتراک دانش های تخصصی در دنیای مجازی

درباره نویسنده
عکس‌های مدیریت کل سایت

مدیریت کل سایت

امیدواریم بتوانیم در سیستم کنونی آموزش مهندسی کشورمان با کمک همکارانمان در گروه آموزشی 808 تغییری ایجاد کنیم.در این راه میتوانید با حمایت و همکاری اتان ما را دلگرم سازید.
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .
  • در دانشنامه 808 بیشتر بخوانید ...

    هر آنچه در رابطه با یک موضوع تخصصی می خواهید ( فیلم، عکس، مقاله، اخبار و ... )، فقط در یک صفحه

    صفحه اصلی دانشنامه