یادداشت سیزدهم: متفاوت بیاندیشید! (به مناسبت هفته وبلاگ نویسی)

به مناسبت 16شهریور، روز وبلاگستان فارسی، تصمیم گرفتم یادداشت این هفته از وبلاگ 808 را به اهمیت وبلاگ نویسی و جنبه های مختلف آن اختصاص بدم :

لازم است که هفته وبلاگ‌نویسی را به همه وبلاگ‌نویس‌ها و همچنین خوانندگان وبلاگ‌ها تبریک بگم. همان طور که احتمالا می‌دانید از روز ۹ شهریور که روز جهانی وبلاگ نام گرفته است تا ۱۶ شهریور که اولین وبلاگ فارسی متولد شد، به هفته وبلاگ‌نویسی موسوم است.

  • هدف استفاده جامعه مهندسان از وب چیست؟ (تولید، پخش یا مصرف محتوای علمی)؟

از روی فیدبک های ارسالی شما آنطور که متوجه شدم متاسفانه در رشته های  تخصصی از جمله رشته مهندسی عمران به طور کلی موضوع وبلاگ نویسی با عناوینی چون تجربه نگاری های علمی یا اشتراک دانش شخصی خود به موضوعی گنگ و نا مفهوم برای اکثریت اعضای خانواده وب در رشته های تخصصی تبدیل شده و شاید کمبود وبلاگ ها و وبسایت های تولید محتوا خود به این معضل افزوده است تا آنجا که این سال ها حجم بیشتر توسعه دهندگان وب عمرانی به پخش علم از دنیای فیزیکی برای مثال پخش جزوات اساتید دانشگاه های مختلف، لینک دانلود نرم افزارهای قفل شکسته، مقالات کنفرانس های برگزار شده و ... اختصاص داشته است و به همین خاطر استفاده کنندگان از وب در حوزه رشته های تخصصی متاسفانه کمتر عادت کرده اند مشاهده کنند که از اینترنت هم می شود برای تولید علم و تجربه نگاری های تخصصی در قالب وبلاگ نویسی استفاده کرد.

اصولا محتوای علمی می تواند شامل مقالات علمی ، اخبار عمومی و صنفی ، تجربه نگاری ها و سایر اطلاعاتی باشد که به نحوی در بالا بردن دانش مهندسی فرد می تواند موثر باشد.

  • چرا وبلاگ؟

بی‌وبلاگ یک کاربر اینترنت به مانند تماشاگری در یک ورزشگاه صد هزار نفری می‌ماند، ناشناس و غریب. اما با وبلاگ، همین کاربر شخصیت پیدا می‌کند، عادت پیدا می‌کند که شیوه منظم‌تری برای وب‌گردی پیدا کند، وادار می‌شود که نوشتن را تمرین کند، درست بنویسد، ترجمه کند، مهارت‌های پایه‌ای خود را ارتقا بدهد، تحمل انتقاد داشته باشد و شیوه مباحثه و گفتگوی محترمانه را با مخاطبان خود بیازماید.

وبلاگ‌نویسی در شکل اعلای خود نه‌تنها می‌تواند بیهودگی‌های وب‌گردی را کاهش دهد و یک شخصیت آنلاین برای شما بسازد، بلکه می‌تواند حتی شخصیت حقیقی شما را دگرگون کند. وبلاگ‌نویسی را برخی کاری جنون‌آمیز می‌دانند، می‌دانم که در محیط کار و تحصیل اگر بگویید که وبلاگ‌نویسی بی‌چشمداشت را دوست دارید، در جامعه به شدت مادی‌گرای ما شما را «احمق» تلقی می‌کنند!

باید تصدیق کرد که اگر در نوشته‌های بسیاری از وبلاگ‌نویس‌های مطرح دقیق شوید و خوب در آنها تعمق کنید، آثاری از ایده‌آل‌گرایی را در پشت آنها می‌یابید. آخر به جز این ایده‌آل‌گرایی چه چیز می‌تواند باعث شود که کسی پیدا شود و نوشته بلندی در مورد یک موضوع صنفی بنویسد، یا بخشی از تجارب زندگی خود را به اشتراک بگذارد، یا با رندی در کوتاه‌نوشتی، نیشخندی حواله نابخردان تاریخ کند یا پرشورتر از مدیر عامل یک شرکت مشاوره، با دشواری همایش معرفی دستاورد علمی آن شرکت یا انجمن و موسسه اموزشی را به صورت زنده بازتاب دهد؟

 

  • با وبلاگ هایتان دنیا را در رشته های تخصصی خود تغییر دهید!

وقتی به دوره‌های وبلاگستان فارسی و به این همه وبلاگی که آمدند و رفتند نگاه می‌کنیم، بی‌اختیار یاد آن آگهی بازرگانی اپل می‌افتیم، همان آگهی‌ای که در ستایش کسانی بود که می‌خواستند دنیا را تغییر بدهند. به احتمال زیاد در روزهای بعد از فوت استیو جابز و در جریان مراسم و بزرگداشت‌هایی که مردم و علاقه‌مندان اپل برای او ترتیب می‌دادند به عبارت Think different  که به شیوه‌های مختلف در قالب پوسترهایی توسط مردم در فروشگاه‌های اپل نصب می‌شد، برخورده‌اید. این عبارت اشاره دارد به یکی از بهترین تبلیغات اپل که به جرأت یکی از بهترین تبلیغات تاریخ هم محسوب می‌شود و پیشنهاد میکنم از این لینک آنرا مشاهده کنید.

 برخی آنها را دیوانه می‌پندارند، اما آنها را نابغه می‌خوانیم. زیرا کسانی که آن قدر دیوانه باشند که در فکر عوض کردن دنیا باشند، همانهایی‌اند که از عهده این کار برمی‌آیند!

بله! درست است، شاید تصور کنید که ما با وبلاگ‌هایمان چیز مهمی را تغییر نداده‌ایم، اما من تا حدی با شما مخالفم، چون در این سال‌های تأثیر وبلاگ را روی زندگی و شخصیت خودم درک کرده‌ام به خصوص چاپ کتاب راهنمای طراحی سازه های فولادی که در اردیبهشت 1390 با انتشارات علم عمران به چاپ رساندم و همچنین انتشار بیش از 42 ایبوک تخصصی و پیشرفته ، بالای 23 مقاله تخصصی که بعضا در کنفرانس های داخلی و خارجی و مجلات داخلی نیز به چاپ رسیده است، انتشار 4 ویدئوکست آموزشی  و ده ها مطالب عمرانی و نقد و تفسیر های عمرانی و صنفی در وبسایت های محتلف عمرانی که همه و همه را مدیون وبلاگ نویسی میدانم.

  • متفاوت بیاندیشید

 اگر شما یکی از وبلاگ نویسان جوان عمرانی این کشور هستید به خودتان و کاری که می‌کنید ایمان داشته باشید، فرقی نمی‌کند که یک وبلاگ روزنوشت یا هفتگی داشته باشید با ده مخاطب در روز یا وبلاگ وسیعی با چند هزار بازدید در روز، در هر صورت ایمان به کارتان را از دست ندهید و بدانید که اگر هم دیگران شما را احمقانی ساده لوح بیاندیشند که از وقت و جوانی خود گذشته اید و همه زندگی اتان را وقف علم کرده اید این ماییم که اعتقاد داریم که با هر نوشته ای که در این فضا به اشتراک میگذاریم درواقع چندین برابر به بار علمی خودمان می افزاییم و این دلیل شتاب گرفتن پیشرفت علمی و صنفی شما از هم نوعتان می شود چراکه متفاوت از همه آنهایی که در ظاهر خود پوسته ای شکیل بسته اند و از بیرون زیبا به چشم می آیند غافل از اینکه از درون پوچی آنها را فراگرفته است این شمایید که می توانید با متفاوت اندیشنتان دنیا را در رشته تخصصی اتان برای همگان تبدیل به جایی بهتر کنید.

پس جسارت کنید و جدا از روزمرگی سعی کنید متفاوت بیاندیشید!...


مجتبی اصغری سرخی

جمعه 17 شهریور 1391

یادآور میشم که بخشی از این یادداشت گزیده هاییست از آخرین پست وبلاگ پر بیننده یک پزشک با مدیریت دکتر علیرضا مجیدی با عنوان بزرگداشت هفته وبلاگنویسی

یادداشت مرتبط

درباره نویسنده
عکس‌های مدیریت کل سایت

مدیریت کل سایت

امیدواریم بتوانیم در سیستم کنونی آموزش مهندسی کشورمان با کمک همکارانمان در گروه آموزشی 808 تغییری ایجاد کنیم.در این راه میتوانید با حمایت و همکاری اتان ما را دلگرم سازید.
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .
  • در دانشنامه 808 بیشتر بخوانید ...

    هر آنچه در رابطه با یک موضوع تخصصی می خواهید ( فیلم، عکس، مقاله، اخبار و ... )، فقط در یک صفحه

    صفحه اصلی دانشنامه