یادداشت تحلیلی: چگونه در حرفه ساخت و ساز ،در رقابت با همکارانمان کمی بیشتر خلاق باشیم؟

یادداشت تحلیلی: چگونه در پروژه های عمرانی خود کمی بیشتر خلاق باشیم؟
یادداشت تحلیلی: چگونه در پروژه های عمرانی خود کمی بیشتر خلاق باشیم؟

عده ای بر این باورند که اساسا حرفه های درگیر با ساخت ساز از قبیل مهندسی عمران و معماری خصوصا در این مقطع زمانی در کشور ما (با متوسط وضعیت اقتصادی موجود در جامعه) جای پیاده کردن خلاقیت ها و نوآوری های جدید و خاص نیست و اساسا این رشته ها برای افرادی که قصد نوآوری دارند امروز با محدودیت هایی روبروست و چه بسا بهتر بود این دسته افراد خلاق به جای انتخاب این رشته ها، رشته های دیگری را که سرعت آپدیت دانش در آنها هر ساعت و هر دقیقه است انتخاب میکردند (مثل رشته های مبتنی بر IT و هوش مصنوعی و...). اما اگر در حرفه مهندسی خود این دو دانش را با هم ادغام کنیم چه؟ یعنی ادغام باورهای کلاسیک مهندسی با هنر خلاق کننده ای که از قدرت آپدیت سریع اطلاعات و فوروان نوآوری مبتنی بر بستر اینترنت و هوش مصنوعی حاصل از بیگ دیتاهای موجود در آن حاصل میشود.

 انسان خردمند در طول تاریخ حتی بدون هیچ فناوری اطلاعاتی هم قادر بود تنها با استفاده از قوه تخیل و اراده اش و با باز نگه گذاشتن قوه خلاقیتش بناهای تاریخی چون اهرام مصر را با دستان خود بسازد یا در همین تاریخ کشورمان بناهای مهندسی شاهکاری چون پل خواجو در اصفهان یا تخت جمشید و هزاران بنای تاریخی دیگر. این درحالیست که اگر امروز طراحی و ساخت پروژه های مسکونی، تجاری و صنعتی با هر نوع ارتفاع و پلان را خلاقیت یک شرکت مهندسی نام گذاری کنیم به نظر میرسد که نمی توان ادعا کرد حداقل از این نظر کشور ما با این بی نظمی شهری در ساخت و سازهای ناهمگون پروژه ها، خلاقیت آنچنانی داشته باشد. بنابراین مشکل کمبود خلاقیت امروز ما در چیست؟

طی قرن ها با پیشرفت های فکری بشر همزمان با بالا رفتن دانش مهندسی و تدوین استاندردها و آیین نامه های مختلف و همچنین از بعد رنونانس و انقلاب های اومانیستی بعد آن در جهان که باعث بها دادن بیشتر به ذهن فرد و آزاد اندیشی انسان خردمند شده است انتظار میداشتیم تا کم کم خلاقیت بشر به همین نسبت در پروژه های ساخت ذهن و دست بشر نیز افزایش یابد اما با ظهور وب در اواخر قرن بیستم اتفاقی که شکل گرفت غرق شدن انسان ها در انبوه اطلاعات تخصصی بدون دسته بندی و کاملا پراکنده از هم بوده است. این درحالی بود که ما همزمان که میتوانستیم با قابلیت های شرکت ها و افراد روبرو شویم به تدریج به دلیل ماهیت مجازی بودن این دیتا ها، ذهن ما ناخودآگاه به سمت بی اعتمادی از این اطلاعات پراکنده نیز هدایت میشد.

اگر نگاهی به فعالیت های اکثر شرکت های فعال در ساخت ساز در وب بیاندازیم متوجه یکنواختی در سطح عملکرد شرکت ها در ارائه اطلاعات از شرکت خود میشویم. این روز ها حداکثر خلاقیت شرکت ها در حضور و بهره وری اشان از قدرت وب به این موارد خلاصه شده است: "ساخت وبسایت، انتشار محتوای آموزشی و غیره جهت کلیک خوردن از طریق جستجوی گوگل و ساخت صفحات در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام و تلگرام در جهت برندینگ شرکتی یا فردی". فعالیت هایی اکثرا با هزینه های بسیار اندک و متاسفانه در بعضی مواقع کپی از روی یکدیگر!

اما آیا این موارد کافیست؟ چنانچه همه شرکت ها این فعالیت ها را به شکل یکسان داشته باشند چه چیزی میتواند خدمات آنها را در این ویترین فضای مجازی از یکدیگر متمایز کند؟ علت فقدان خلاقیت، نوآوری و به اصطلاح کارآفرینی موثر در بین مدیران عامل شرکت های فعال در ساخت و ساز ما از کجا ناشی می شود؟ آیا کمبود ایده های نو به خاطر کمبود افراد خلاق است؟ آیا ابزار های ریسک پذیری در شرکت ها برای باور فضاهای جدید کسب و کار شناخته شده است؟ 

مشکل در ذهنیت (Mindset) مهندسان ماست. ذهنیتی که فقط پیروی از راه پیش رو را برای آنها گزینه تعریف شده به حساب می آورد که این اجازه هرگونه خلاقیت و نوآوری در این فضا را از آنها سلب میکند.

اما راهکار خلاق شدن و متفاوت دیده شدن در چیست؟ راهکار فقط در پرسنال برندینگ اینستاگرامی بدون ارزش آفرینی جدید نیست، راهکار فقط در برگزاری کنفرانس و همایش ها و تبلیغات برای ملی یا بین المللی بودن آن نیست، راهکار فقط در تاسیس انجمن های با اسم های متنوع و برگزاری دوره های آموزشی بیشمار و تدریس به صورت واحد دانشگاهی نیست،، راهکار در هرچه هست به ذهنیت خود ما مهندسین بر میگردد، به عقایدمان به فرهنگی که بینمان این سال ها جا افتاده است. فرهنگی که میگوید نه تنها خود خلاق نیستی بلکه پیش روی شرکت هایی که قصد در آرمانی اندیشیدن و پیاده کردن ایده آل های ذهن خود هستند آنقدر مانع بیانداز که تو همچنان موفق تر از آنها دیده شوی!

اینکه امروز جسارت بروز خلاقیت ها کشته می شود دلیل اینست که مهندسان و مدیران عامل شرکت های مهندسی ما ریسک پذیر بودن، متفاوت اندیشیدن و هم مسیر شدن با نیاز امروز جامعه در قرن بیست و یکم در جهت اخلالگرای وضع موجود (Disruptive) را از لحاظ ذهنی باور ندارند.

متاسفانه در فضای تخصصی شرکت های فعال در ساخت و ساز کشور دیده می شود که حتی موفق ترین این شرکت ها بر سر رقابت در ربودن ایده های به ظاهر کوچک با یکدیگر مناقشه دارند اما آیا واقعا مشکل ما تولید ایده هاست؟ نه شاید مشکل اصلی باور کردن ایده های فعلیست، ایده های به ظاهر مسخره ای که تنها اندکی بعد به محض اجرایی شدن قابل باور میشوند و موفقیت زمانی حاصل میشود که فقط اندکی سریعتز از سایرین برای باور این ایده ها پیشقدم شویم. یا آنقدر منفی نگر هستیم که به تمامی فعالیت های استارتاپ های نوپا سوء ظن داریم یا  به حدی بی اعتماد به کار جدید که حتی ریسک ایجاد فضای مطلوب را از دیگران میگیرم. 

یکی از این خلاقیت ها که میتواند شما را از سایر رقبایتان در صنعت ساخت و ساز متمایز سازد ساخت اکانت شرکتی شما در 808  است.

تصور کنید که شما میخواهید به دسته خاصی از مهندسان خدمتتان را ارائه دهید، دسته ای با تخصص ، شهر ، رشته ، دانشگاه و علاقه مندی هایی که از سوابق فعالیت آنها در سایت 808 طی سال ها ثبت شده است قابل استفاده میباشد و میخواهید توجه این دسته افراد را به قابلیت های شرکتتان در این خصوص جلب کنید بنابراین بهتر است حتی زمانی که خود این افراد نمیدانند خدمات خود را پیش روی آنها نمایش دهید تا بسته به انتخابشان با مشاهده امکانات شما در زمان لازم از این خدمات شما برخوردار شوند. و یا همینطور در استخدام نیروهای مورد نظر شرکتتان و موارد مشابه دیگر برای تامین نیازمندی های مشابه خودتان در این فضا. اما مساله فقط ساخت اکانت شرکتی نیست ، میزان فعالیت شما در این فضا ربط مستقیم به میزان دیده شدن خدمات شما در پیش روی سایر استفاده کنندگان از این پلتفرم دارد.

اگر هنوز به دنبال دلیل برای ساخت اکانت شرکتی و فعالیت در سایت 808 میگردید پیشنهاد میکنم این متن را مطالعه بفرمایید:

8 دلیل برای ساختن صفحه شرکتی کسب‌وکار‌تان در 808


توضیح:

این یادداشت را اولین بار در تاریخ 23 تیر ماه 1391 نوشتم و امروز بنا به ضرورت روز جامعه تصمیم به تنظیم مجدد و بازنشر آن کردم. شرایط امروز جامعه متاسفانه فضا را برای خلاقیت محدود کرده است اما معتقدم هنوز هم میتوان با باز کردن دریچه ذهنی خود تحت قالب "متفاوت اندیشیدن" به زوایای دیگری ار مفاهیم توسعه کسب و کار از قبیل "ببخش و بگیر" بیاندیشیم .

همکاری با ما 

مطالب مرتبط:

درباره نویسنده
عکس‌های mojtaba808

مجتبی اصغری سرخی

مجتبی اصغری هستم ، پژوهشگر،محقق و نویسنده حوزه صنعت ساختمان ، دیوانه ای که فکر میکند میتواند دنیا را تغییر دهد ، علاقه عجیبی به وب و IT دارم. از درون دانشگاه متوجه به علاقه همزمان تکنولوژی و مهندسی عمران در خودم شدم و سعی کردم در حرفه آینده خودم این دو علاقه مندی رو با دو توانایی دیگرم در آموزش و کارآفرینی ادغام کنم و ماحصل اون شد 808 (از مهر ماه 86) و امروز امیدوارم تونسته باشم در صنعت ساختمان کشورمون با کمک همکارانم در شبکه اجتماعی 808 تغییری ایجاد کرده باشم.
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .