جغرافیا و برنامه ریزی شهری، Urban Planning and Geography

جغرافیا و برنامه ریزی شهری، Urban Planning and Geography

کارت محتوای رشته

برنامه‌ریزی شهری یک علم میان‌رشته‌ای است، برنامه‌ریزی شهری حرفه‌ای است در حوزهٔ عمومی و با هدف ارتقای کیفیت زندگی شهروندان به ویژه در مورد مسایل شهری همچون حمل و نقل، کاربری زمین و مطلوبیت‌های زیست‌محیطی. با توجه به ابعاد گستردهٔ شهرها و سکونتگاه‌های انسانی، این حرفه نیز ابعاد مختلفی دارد، از زیبایی شناختی تا اجتماعی تا سلامت و موارد دیگر. به همین علت حرفه‌ای چند رشته‌ای یا فرا رشته‌ای تلقی می‌شود که در ارتباط با سایر حرفه‌ها و علوم همچون جامعه‌شناسی، جغرافیا، اقتصاد، معماری و موارد دیگر قرار می‌گیرد.

توانایی های مورد نیاز برای این رشته

 علاوه بر هندسه و ریاضی دانشجوی این رشته بخصوص دانشجوی جغرافیای انسانی باید به علوم اجتماعی علاقمند بوده و درک خوبی از مسائل اجتماعی داشته باشد تا بتواند مسائل اجتماعی و جمعیتی شهر را بررسی کرده و راه حلهای مناسبی برای مشکلات موجود ارائه بدهد .چون این رشته مستلزم سفرهای علمی ، تحقیقات در خارج از محیط دانشگاه ،محیط های شهری ،روستایی،ادارات،وسازمانهاست ،لذا نیازمند فعالیت و تحرک بیشتری نسبت به سایر رشته های علوم انسانی است.همچنین اگر فردی به مسائل شهری علاقه دارد برای مثال میخواهد مشکل ترافیک و یا آلودگی شهر حل شود و یا مدرسه و بیمارستان در سطح شهر به گونه ای توزیع گردد که این مراکز خدماتی در دسترس همه مردم باشد ،خوب است که وارد این رشته شده تا با تلاش بسیار در راستای حل این نابسامانی ها قدم بردارد.

 گرایشهای مقطع کارشناسی

  •  جغرافیای طبیعی
  • جغرافیای انسانی
  • جغرافیا و برنامه ریزی شهری
  • جفرافیای سیاسی-نظامی
  • کارتوگرافی

 گرایشهای مقطع کارشناسی ارشد

  •  جغرافیاو برنامه ریزی روستایی
  • جغرافیا و برنامه ریزی شهری-ناحیه ای
  • اقلیم شناسی
  • هیدرولوژی
  • ژئومورفولوژی
  • برنامه ریزی توریسم
  • جغرافیای سیاسی - نظامی 

 آینده شغلی و بازار کار

 فارغ التحصیلان این رشته میتوانند به عنوان محقق در سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، بنیاد مستضعفان و جانبازان، سازمان جغرافیای نیروهای مسلح، سازمان محیط زیست، شهرداریها و وزارتخانه های آموزش و پرورش مسکن و شهرسازی کشور، جهاد کشاورزی، صنایع و معادن دفاع و نفت مشغول به کار شوندوهمچنین می توانند در بخش بازاریابی کارخانجات کشور فعالیت کنند.بعبارت دیگر در اکثر کشورهای جهان افرادی که در صنعت توریسم کار میکنند فارغ التحصیلان جغرافیای شهری هستند و در ضمن فارغ التحصیلان جغرافیای نظامی می توانند به راحتی جذب سازمانهای انتظامی و سیاسی شوند.

 دروس اصلی جغرافیای انسانی مشترک در دو گرایش جغرافیای شهری و روستایی

 جغرافیای جمعیت ایران، جغرافیای روستایی ایران، جغرافیای شهری ایران، جغرافیای اقتصادی ایران (کشاورزی)، جغرافیای اقتصادی ایران (صنعت،حمل و نقل انرژی)، اصول علم اقتصاد، نظریه های اقتصاد و اقتصاد توسعه، متون جغرافیای انسانی به زبان خارجی ۱ و ۲، نقشه ها و نمودارهای موضوعی در جغرافیای انسانی، ویژگیهای جغرافیای انسانی مناطق خشک ایران، جغرافیا و صنعت توریسم، ویژگیهای جغرافیای کشورهای توسعه یافته، ویژگیهای جغرافیایی کشورهای اسلامی، ویژگیهای جغرافیائی اسیای میانه، جغرافیای تایخی با تاکید بر ایران ،جغرافیای طبیعی در برنامه ریزی شهری و روستایی، کاربرد جغرافیای طبیعی در برنامه ریزی شهری و روستایی.

 دروس اختصاصی گرایش جغرافیای روستایی

 اصول و روشهای برنامه ریزی روستایی، روابط متقابل شهر و روستا با تاکید بر ایران، اقتصاد روستایی، برنامه ریزی روستایی در ایران، کارگاه برنامه ریزی روستایی، پایاننامه.

 دروس اختصاصی گرایش جغرافیای شهری

 اقتصاد شهری، شهرها و شهرکهای جدید،روابط متقابل شهر و روستا با تاکید بر ایران، اصول و روشهای برنامه ریزی شهری، برنامه ریزی شهری در ایران،کارگاه برنامه ریزی شهری و منطقه ای، پایان نامه.

تحصیل کرده‌های این رشته

#: 9
سعیده فیروزی
عضو به مدت: 1 سال 3 ماه
#: 6
عکس‌های arcgisir
انجمن تخصصی GIS
نقش‌ها: Vip, مشاور, همکاران
عضو به مدت: 6 سال 7 ماه
اشتراک در RSS - جغرافیا و برنامه ریزی شهری، Urban Planning and Geography