زیرساخت ها، Infrastructures

زیرساخت ها، Infrastructures

زیرساخت ها، Infrastructures

 کلمه زیرساخت به خدمات و تسهیلات اساسی و پایه‌ای یک کشور، شهر یا دیگر مناطق از جمله خدمات و تسهیلات لازم برای  عملکرد اقتصادی آن اشاره دارد. زیرساخت‌ها شامل بهبودهای فیزیکی خصوصی و عمومی مثل جاده‌ها، پل‌ها، تونل‌ها، تامین آب، فاضلاب، شبکه‌های برق، مخابرات (از جمله اتصال به اینترنت و سرعت پهنای باند) هستند. به طور کلی، زیرساخت به عنوان «اجزای فیزیکی سیستم‌های مرتبط با ارائه کالاها و خدمات ضروری برای فعال‌سازی، حفظ و یا بهبود شرایط زندگی اجتماعی» تعریف شده است.

دو روش کلی برای مشاهده زیرساخت وجود دارد:

  • سخت
  • نرم

زیرساخت سخت به شبکه‌های فیزیکی لازم برای عملکرد یک صنعت مدرن گفته می‌شود. مانند جاده‌ها، پل‌ها، راه‌آهن و .... زیرساخت نرم به همه موسساتی که از استانداردهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سلامت یک کشور نگهداری می‌کند، گفته می‌شود. این نوع از زیرساخت شامل برنامه‌های آموزشی، پارک‌ها و امکانات تفریحی، سازمان‌های اجرای قانون و خدمات اضطراری است.

لغت «زیرساخت» در زبان انگلیسی از سال ۱۸۸۷ و در فرانسه از سال ۱۸۷۵ استفاده شده است که در اصل به معنای «تاسیسات پایه‌ای برای هر عملکرد یا سیستمی» است. این کلمه از فرانسه گرفته شده است که در این زبان به معنی  زیرسازی، ماده بومی زیرین در یک پیاده‌روی ساخته‌شده یا راه‌آهن است.

 این کلمه ترکیبی از پیشوند لاتین «infra» به معنای «زیر» و بسیاری از این سازه‌ها، زیرزمینی هستند. به عنوان مثال، تونل‌ها، آب و سیستم‌های آب و گاز و راه‌آهن. استفاده این کلمه در ارتش، پس از تشکیل سازمان ناتو در سال ۱۹۴۰ به وجود آمد و تا سال ۱۹۷۰ توسط برنامه‌ریزان شهری به رسمیت شناخته شد. 

منبع

تهیه‌کننده و مترجم: محبوبه پوریوسفی

اخبار

محصول

 مقاوم سازی و بهسازی زیر ساخت های عمرانی با کامپوزیت های الیافی پلیمری FRP
فروشگاه
تخفیف 20 درصد
قیمت: 20,000 تومان
20,000 تومان
کاتالوگ: 
کتاب
عمران
سازه
زلزله
سایر
کمک آموزشی

مشاوران این تخصص

کاربران

اشتراک در RSS - زیرساخت ها، Infrastructures