یادداشت تحلیلی: اهمیت توجه و رسیدگی فوری به زیر ساخت های عمرانی کشور

یادداشت تحلیلی: اهمیت توجه و رسیدگی فوری به زیر ساخت های عمرانی کشور
ادداشت تحلیلی: اهمیت توجه و رسیدگی فوری به زیر ساخت های عمرانی کشور

 توجه به زیر ساخت ها یکی از ضروری ترین اقداماتیست که هر کشور نیازمند توجه به آن است ، مواردی که از دید عموم کمتر به چشم می آید اما در مواقع بحرانی به داد زندگی مردم میرسد.در چند روز اخیر در اثر بارش زیاد و سیل در شمال کشور شاهد تخریب پل بزرگ املش بودیم: این پل یکی از مهمترین پل های ارتباطی این شهرستان بوده است که با آسیب دیدن آن زندگی بخشی از مردم این شهر با مشکل روبرو شده است. (منبع خبر ایسنا)

 (پل بالایی با قدمت حدود ۴۰۰ سال پل پایینی زیر۲۰ سال)

 در همین رابطه ابتدا شما را به مطالعه این دو دانشنامه قبلا منتشر شده در سایت دعوت میکنم:

و اما رویکرد دولت ترامپ در خصوص توجه به زیرساخت ها چه بوده؟

دولت ترامپ با اختصاص بودجه 2 تریلیون دلاری بیش از هر دولت دیگری در این کشور این موضوع را در اولویت خود قرار داده است که باعث مخالفت ها و حمایت های زیادی از سوی جامعه مهندسان آمریکا ASCE در یکسال اخیر در این کشور شده است. در 15 نوامبر در ایالت اوهایو کنفرانسی با همین موضوع برگزار میگردد. (اطلاعات بیشتر از این کنفرانس)

در این مقاله مصاحبه ای با یکی از سخنرانان این کنفرانس مطالعه میکردم که نکاتی از آن را جالب دیدم با شما در میان بگذارم:

سوال : آیا شما فکر می کنید عموم مردم از ضرورت هزینه کردن برای زیر ساخت هایی که دیده هم نمیشود کاملا مطلع هستند؟

جواب:در یک سطح، بله آنها در ترافیک شهری نشسته اند و با آن سر و کار دارند. اگر شما به خارج از کشور سفر کرده و ما را با مکان های دیگر مقایسه کنید، متوجه خواهید شد که کشور ما از این لحاظ به شدت در حال سقوط است. بنابراین یک بخش از جمعیت این را درک می کند زیرا آنها آن را تجربه می کنند، اما من فکر نمی کنم که مردم در درک آن مشکلی داشته باشند. چرا؟ از آنجا که بسیاری از زیرساخت ها خارج از ذهن نیست. تا زمانی که شما یک بحران دارید، تا زمانی که این خط لوله آب را در شهر یا محله خود داشته باشید، واقعا از آن قدردانی نمی کنید. شما ممکن است در مقاله بخوانید؛ این اتفاق در برخی از شهرهای دیگر اتفاق می افتد، بنابراین به طور مستقیم به شما تاثیر نمی گذارد. مردم تا زمانی که زندگی اشان یک روز از بین نرود، زیرساخت را کامل نمی فهمند چراکه شما نمی توانید مترو سوار شوید، نمی توانید آب آشامیدنی دریافت کنید حتی نمیتوانید از شهر خود خارج شوید.

جالب است که شما فرهنگ را ذکر میکنید، زیرا فکر میکنم عنصر آن است. فرهنگ ما بر موارد درست متمرکز نیست. ما یک هفته برای Netflix و برای استارباکس و سرگرمی، ورزش اختصاص می دهیم. اما وقتی که آب آشامیدنی یا حمل و نقل می آید - چیزهایی که مردم باید برای زنده ماندن و کشور برای نیاز رقابت در اقتصاد جهانی داشته باشند - ما انتظار داریم همه چیز به درستی اتفاق بیفتد و مجبور نباشیم آن را پرداخت کنیم. ما باید راه اولویت بندیمان را تغییر دهیم. زیرساخت اصلی ترین چیزی است که باید برای تمدنمان به آن توجه داشته باشیم، بنابراین باید اولویت شماره 1 باشد.

سوال: دو تریلیون دلار، یک مبلغ تقریبا نامحدود است ... آیا واقعا می توانیم این مبلغ هزینه ای که میکنیم را برگشتی براش متصور بشیم؟

جواب: این هزینه نیست این سرمایه گذاریست سرمایه گذاری در زیرساخت ها باعث ایجاد شغل می شود، اقتصاد شما را پیشرو می کند، شما را در سطح جهانی رقابت می بخشد. واقعا انتخابی وجود ندارد آیا مقدار زیادی است؟ بله نسبت به کل بودجه؟ خیر و آیا راه حل وجود دارد؟ کاملا. بسیاری از آن رهبری خواهد بود. این امر مستلزم این است که صنعت ما با یک صدای قدرتمند صحبت کند تا اطمینان حاصل شود که مردم میزان مشکل و راه حلها را درک می کنند. اگر ما همه را در یک کنفرانس مانند این با هم صحبت کنیم قطعا می توانیم سوزن را حرکت دهیم.

شما را به مطالعه این دو مطلب مرتبط دعوت میکنم:

مقاله تحلیلی: چرا مهندسان باید در مورد زیرساخت‌ های موجود بیشتر بدانند

مقاله تحلیلی: بازرسی زیرساخت‌های پنهان جامعه

نتیجه گیری:

آنچه همه به آن اعتقاد داریم ضرورت رسیدگی هرچه سریعتر به زیرساخت های کشور است ، اما بایست قدری اندیشید که در شرایطی که در انتخابات نظام مهندسی استان تهران کمتر از 10% مهندسان واجد شرایط برای انتخاب هیئت مدیره مورد نظر خود در صنف خودشان به پای صندوق رای میروند و در شرایطی که شهر های کشور در اولیه ترین اصول زیبایی شهری مرتبط با ظاهر خود مانده اند و در شرایطی که بعد از گذشت چند سال میفهمیم شخصی که رئیس شورای مرکزی نظام مهندسی کشور و رئیس کمیسیون عمرانی مجلسمان بوده اصلا فاقد مدرک مهندسی عمران بوده است در همه این شرایط چه زمانی میتوانیم دغدغه رسیدگی به چیزی داشته باشیم که از چشم ملت پنهان است و اثرات آنرا آنهم فقط در هنگام وقوع بحران میفهمیم!

مطالب مرتبط:

در انتها شما را به مشاهده این ویدئو که ترجمه و دوبله اختصاصی موسسه 808 است دعوت میکنم. پلی لیست کامل ویدئو های مرتبط را از این صفحه میتوانید مشاهده بفرمایید:

درباره نویسنده
عکس‌های mojtaba808

مجتبی اصغری سرخی

مجتبی اصغری هستم ، پژوهشگر،محقق و نویسنده حوزه صنعت ساختمان ، دیوانه ای که فکر میکند میتواند دنیا را تغییر دهد ، علاقه عجیبی به وب و IT دارم. از درون دانشگاه متوجه به علاقه همزمان تکنولوژی و مهندسی عمران در خودم شدم و سعی کردم در حرفه آینده خودم این دو علاقه مندی رو با دو توانایی دیگرم در آموزش و کارآفرینی ادغام کنم و ماحصل اون شد 808 (از مهر ماه 86) و امروز امیدوارم تونسته باشم در صنعت ساختمان کشورمون با کمک همکارانم در شبکه اجتماعی 808 تغییری ایجاد کرده باشم.
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .