مقاله تحلیلی:‌ آیا پیمانکاران جزء هم به اطلاعات پروژه نیاز دارند؟

مقاله تحلیلی:‌ آیا پیمانکاران جزء هم به اطلاعات پروژه نیاز دارند؟

 امروزه استانداردسازی فناوری رایج تر شده است. باوجود پیمانکاران اصلی (GC) که از پرسنل خود درخواست استفاده از ابزارهای ویژه ای دارند، پیمانکاران جزء باید از سیستم GC استفاده کنند و در عین حال از سیستم خودشان نیز بهره بگیرند. درنهایت پیمانکاران جزء غالباً مالکیت بر اطلاعات حیاتی کسب و کار پروژه را در پایان پروژه از دست می‌دهند.

این کار هزینه‌بر خواهد بود چراکه حفظ دسترسی به اطلاعات پروژه که به سیستم GC کمک کرده‌اند به همان اندازه که برای پیمانکار اصلی مهم است، برای پیمانکاران جزء نیز اهمیت دارد. دسترسی مداوم پیمانکاران جزء به اطلاعات پروژه به آن‌ها این امکان را می‌دهد که تصمیمات آتی خود را بر اساس این اطلاعات بگیرند.

به‌عنوان‌مثال پیگیری و آنالیز عملکرد در طول زمان باعث آگاهی از پیشرفت‌های آینده و کمک به حفظ سودآوری می‌شود.

علاوه بر این، دسترسی به داده‌ها ریسک مربوط به بروز اختلافات را پیمانکاران جزء کاهش می‌دهد. دلیل این است که پیمانکاران جزء می‌توانند تغییرات طراحی و ساخت پروژه را بررسی و از خود دفاع کنند.

حفظ سودآوری

کارگران که از پرسنل پیمانکاران جزء هستند، معمولاً دستمزد ساعتی می‌گیرند، لذا هر دقیقه از کاری که انجام می‌شود بر روی سود شرکت تأثیرگذار است. صرف زمان اضافی بر روی یک کار مشخص ممکن است بر روی منافع قابل‌انتظار پیمانکار جزء تأثیر گذاشته و آن را کاهش یا افزایش دهد.

پیمانکاران جزء باید به‌منظور اطمینان از گرفتن دستمزد کاری که انجام می‌دهند، با پیشنهادهای قیمت دقیق به پروژه‌ها وارد شوند. به همین دلیل اطلاعات نقشی حیاتی در ارائه پیشنهادهای قیمت دقیق ایفا می‌کنند.

فرض کنید یک پیمانکار برق برای ساخت سیستم‌های الکتریکی مرکز داده که باید طبق یک برنامه زمانی مشخص تکمیل شود، وارد پروژه‌ای می‌شود. تیم پیمانکار جزء بر اساس کار مشابهی که بر روی پروژه مرکز داده در سال قبل انجام شده پیشنهاد قیمتی تقریباً هم قیمت با آن پروژه تحویل می‌دهد؛ اما با پیشروی پروژه جدید، تیم پیمانکار متوجه می‌شود که انواع جدیدی از تجهیزات باید نصب شوند که چالش‌های منحصر بفردی را به همراه دارند و همچنین به زمان و پول بیشتری نسبت به مقدار پیشنهاد قیمت اولیه نیاز دارند.

بنابراین ممکن است پیشنهاد بودجه اضافی به مذاکره گذاشته شود تا پروژه طبق برنامه زمانی پیش رود. به‌عبارتی‌دیگر، پیمانکار جزء باید کار اضافی را در برنامه زمانی اولیه انجام داده و ممکن است دستمزد کمتری به او پرداخت شود. این در حالی است که اگر پیمانکاران جزء اطلاعات پروژه را داشته باشند، می‌توانند از وقوع چنین شرایطی جلوگیری کنند.

در مثال فوق اگر پیمانکار برق به کارهای قبلی خود درباره پروژه‌های مرکز داده رجوع کند، می‌تواند الگوی به‌روزرسانی فناوری‌های جدید را شناسایی کند؛ بنابراین پیمانکار می‌تواند تبصره یا عبارتی را در پیشنهاد قیمت و قراردادها بگنجاند تا از طریق آن الگوی افزایش محدوده پروژه‌های مرکز داده خود را جبران نماید.

دسترسی به اطلاعات این فرصت را در اختیار پیمانکاران جزء می‌گذارد تا تحلیل‌های مؤثری درباره چگونگی توسعه عملیات خود انجام دهند. پیمانکاران می‌توانند برای بهینه ساختن عملیات خود جهت رشد بخش خاصی از پروژه، اطلاعات را مطالعه کرده و مشخص کنند که آیا کاهش فعالیت در بخش‌های دیگری که بازگشت سرمایه کمتری برای پروژه دارند، به‌صرفه است یا خیر؟

نهایتاً اینکه بهره‌وری از اطلاعات به پیمانکاران جزء کمک می‌کند تا روابط خود را با کارفرماها و GC ها در کارکنان پروژه تقویت کنند. درصورتی‌که پیمانکاران جزء دسترسی مداوم به یک مجموعه داده غنی در پروژه داشته باشند، بیشترین سودآوری را خواهند داشت و می‌توانند روابط کاری قوی‌تری که باعث ماندگاری چندساله کسب‌وکارشان می‌شود، ایجاد کنند.

کاهش ریسک

غالباً در پروژه‌های ساخت بخصوص زمانی که گروه‌های زیادی در حال فعالیت هستند، وجود اختلافات اجتناب‌ناپذیر است. معمولاً اختلاف‌نظرهایی که در طول فرآیند ساخت به وجود می‌آیند، معمولاً بلافاصله پس از اتمام کار مرتفع خواهند داشت. بااین‌حال اقامه دعوی در مورد کار انجام شده غیرمعمول نیست.

درصورتی‌که پس از ساخت مشخص شود اشتباهی در ساختمان رخ داده، ممکن است لازم باشد یا ارزیابی مجدد و کاملی از کار انجام شده صورت گیرد تا به‌طور دقیق تعیین شود که مشکلات در چه وضعیتی هستند و چگونه می‌توان آن‌ها را رفع کرد. در این حالت، لازم است پیمانکار جزء کارها را مرور کرده و توضیحاتی را برای اقداماتی که انجام داده به همراه دلایل و زمان انجام آن ارائه کند.

در اختیار داشتن اطلاعاتی که دقیقاً مشخص کند چه‌کاری انجام شده و چه مکالماتی درباره آن برقرار شده، به پیمانکاران جزء امکان مرور کارهای پیشین و توجیه تصمیماتشان را می‌دهد و به این صورت می‌توانند نشان دهند این توجیهات برای کاهش ریسک ضروری بوده است. درنهایت کاهش ریسک منفعت پذیری پیمانکاران جزء و مهم‌تر از آن اعتبار آن‌ها را حفظ خواهد کرد.

پیش به‌سوی موفقیت

اسناد دیجیتال و راهکارهای مدیریت پروژه که امروزه در این صنعت استفاده می‌شوند قطعاً می‌توانند به پیمانکاران جزء کمک کنند تا اطلاعات خود را حفظ کرده و از آن‌ها برای حفظ سود و کاهش ریسک استفاده کنند. 

راهکارهایی که در مراحل مختلف فرآیند ساخت- از طراحی، برنامه‌ریزی و ساخت گرفته تا فروش و بهره‌برداری- استفاده می‌شوند؛ غنی‌ترین مجموعه اطلاعات را در اختیار هریک از اعضا تیم ازجمله پیمانکاران جزء می‌گذارد تا بتوانند به آن‌ها رجوع کنند.

 باوجود پیچیدگی فزاینده پروژه‌ها و مواجه با چالش‌های جدید، لزوم قراردادهایی که در آن‌ها اطلاعات تکمیلی گنجانده شده برای پیمانکاران جزء بیش‌ازپیش به یک ضرورت تبدیل شده است.

منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های ali barzgar

علی برزگر

فارغ التحصیل کارشناسی ارشد گرایش زلزله دانشگاه صنعتی امیرکبیر.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
نرم افزار AgTek
از دوستان کسی اطلاع داره از این نرم افزار و این که از کجا میتونم پیداش کنم؟
عکس کاربر
0پاسخ
ساختن حساب در سایت Green building studio
سلام با عرض خسته نباشید من در ساخت اکانت در سایت Green building studio به مشکل برخوردم به این صورت که بعد از آپلود دو عدد پروژه، حساب بنده منقضی شد و دیگه چیزی نمیتونم داخلش آپلود کنم و عملا بی فایده شده برام! لطفا اگر کسی راه حلی برای فعالسازی دوباره حساب داره، ممنون میشم راهنماییم کنه
عکس کاربر
2پاسخ
برای یادگیری مدل سازی در رویت، از چه آموزش هایی باید استفاده کرد؟
سلام . من میخوام رویت رو یاد بگیرم و اول معماری و بعد به صورت تخصصی مکانیک برای شروع معماری من باید چه پک هایی رو به ترتیب ببینم؟ و خیلی هم نمیخوام حرفه ای معماری رو یاد بگیرم در حد پروژه های ساده آپارتمانی چند طبقه ممنون میشم راهنماییم کنید
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .