مقاله تحلیلی: ترندهای حوزه ساخت‌ و ساز در سال ۲۰۲۰

مقاله تحلیلی: ترندهای حوزه ساخت‌ و ساز در سال ۲۰۲۰

تکنولوژی نقش مهمی در پیشرفت همه جنبه‌های صنعت ساخت‌وساز دارد.

در این مقاله و در آستانه سال ۲۰۲۰ نگاهی بر ترندهای مهم ساخت‌وساز و فرصت‌هایی که در اختیار پیمانکاران قرار می‌دهند، خواهیم داشت. این ترندها به پیمانکاران کمک می‌کنند هوشمند سازی، بهره‌وری و سودآوری را افزایش دهند. درک روند صنعت ساخت‌وساز و شناختن راهکارهای مقابله با موانع کسب‌وکار به صاحبان شرکت‌های ساختمانی کمک می‌کنند که اسکیل کردن شرکتشان را در دهه‌های پیش رو به نحو مؤثری انجام دهند.

در ادامه به توضیح چهار ترند اصلی سال ۲۰۲۰ و سال‌های بعدازآن می‌پردازیم.

 

 

 

 

۱- تحول داده‌ها

ترندهای حوزه ساخت‌ و ساز در سال ۲۰۲۰

آنالیزهای پیشرفته داده سبب تحول عملکرد پیمانکاران در سال ۲۰۲۰ و سال‌های بعدازآن خواهند شد

هر چه پروژه‌ها بزرگ‌تر و پیچیده‌تر شوند، نیاز به استفاده حداکثری از داده‌ها در اولویت بالاتری قرار می‌گیرد. زمان تحول داده‌ها در صنعت ساخت‌وساز فرا رسیده است. پیمانکارانی که بهتر از داده‌ها استفاده می‌کنند و پیمانکارانی که بتوانند در سازمانشان از راهکارهای ساده‌سازی اطلاعات بهره بگیرند، بدیهی است که در مقایسه با سایر پیمانکاران به موفقیت‌های بزرگ‌تری دست پیدا می‌کنند. هر چه پیمانکاران تمایل بیشتری به مدرن سازی عملیات داشته باشند، درهای بیشتری به روی آن‌ها برای بهره‌گیری از جدیدترین تکنولوژی‌ها در جهت انجام کار بیشتر با وجود کوهی از داده‌های جمع‌آوری شده باز می‌شود. پیمانکاران می‌توانند با استفاده از نرم‌افزارهای ابری و یکپارچه راه را برای مدرن سازی هموار کنند. 

استفاده از ابزارهای آنالیز قدرتمند به همراه دسترسی در فضای ابری موجب تحول داده‌ها، تصمیم‌گیری سریع و هوشمندانه‌تر و خودکارسازی جریان کار و فرایندها می‌شود. ابزارهای تحلیل داده به پیمانکاران کمک می‌کنند که پیش‌بینی بهتری از عملکرد پروژه در آینده داشته باشند، خطرات را قبل از وقوع شناسایی کنند و معیارهای واضح‌تر و مستحکم‌تری تعریف کنند.

۲- تدابیر سخت‌گیرانه‌تر در حوزه ایمنی

ترندهای حوزه ساخت‌ و ساز در سال ۲۰۲۰

در پی ثبت حوادث متعدد در سال ۲۰۱۹، تدابیر حوزه ایمنی در ساخت‌وساز در حال بازنگری است.

در سال‌های اخیر تدابیر ایمنی مستحکمی در ساخت‌وساز دنبال شده است اما انتظار می‌رود که در سال ۲۰۲۰ شاهد توجه بیشتری به ایمنی و حتی اقدامات اساسی در عرصه سیاسی باشیم. تنها در دو سال گذشته چندین حادثه و فاجعه بزرگ در ساخت‌وساز رخ داده که ازجمله آن‌ها فروپاشی پل عابر پیاده دانشگاه بین‌المللی فلوریدا،‌ ریزش هتل در حال ساخت هارد راک ازجمله این موارد سقوط پل عابر پیاده در دانشگاه بین‌المللی فلوریدا، فروپاشی هتل در حال ساخت هارد راک در نیواورلئان و سقوط مرگبار جرثقیل در دالاس است. در پی این حوادث صنعت ساخت‌وساز و راهکارهای پیمانکاران برای تأمین ایمنی به‌شدت زیر ذره‌بین قرار گرفته‌اند. به‌طور مثال در نیویورک سیتی اخیراً بازرسی‌های تصادفی و غافلگیرانه‌ای از پروژه‌ها به عمل آمده که نتیجه آن ثبت ۱۱۵۰۰ تخلف در کارگاه‌های ساختمانی بوده است. بسیاری از این حوادث را می‌توان با استفاده از اطلاعات در زمان واقعی، تجهیزات ایمنی مجهز به تکنولوژی، ساده شدن جریان کارها در نرم‌افزارهای ابری و شناسایی نقاط دارای نقص ایمنی و برنامه‌ریزی بهتر در جهت پیش‌گیری از حوادث به‌وسیله آنالیز داده‌ها؛ کاهش داد. همچنین توسعه تکنولوژی‌هایی همچون رباتیک، یادگیری ماشین و پیش‌ساخته سازی بخشی از پروژه، از نیروی انسانی در برابر موقعیت‌های خطرناک محافظت می‌کند.

۳- تداوم چالش نیروی کار

ترندهای حوزه ساخت‌ و ساز در سال ۲۰۲۰

پیمانکاران در تلاش‌اند با استفاده از تکنولوژی توجه نسل جوان را به این صنعت جلب کنند. همچنین در جست‌وجوی بانوان و افراد متخصص با نژادهای دیگر هستند تا بتوانند نیروی کار متنوعی داشته باشند.

کمبود نیروی کار در صنعت ساخت‌وساز مسئله‌ای است که در سال ۲۰۲۰ همچنان با آن روبرو خواهیم بود و البته چالشی است تا مدت‌ها با آن درگیر خواهیم بود. حتی در شرکت‌های ساختمانی هم پیگیری مطالبات پروژه و کارهای عقب‌افتاده با وجود کمبود نیروی کار متخصص یک چالش جدی محسوب می‌شود. آن‌ها باید بتوانند نیروهای متخصص باهوش جوان را که می‌توانند همگام با شرکت رشد و فعالیت‌های شرکت را به عرصه جدیدی وارد کنند؛ جذب و حفظ کنند. تکنولوژی نقش مهمی در پیشرفت نیروی کار آینده خواهد داشت. متخصصان جوان سازگاری بیشتری با تکنولوژی‌های روز خواهند داشت و البته پیمانکارانی که برای همگام شدن با سرعت فعلی صنعت و ساز در دنیا دست به مدرن سازی فعالیت‌های خود می‌زنند، بیش از دیگران مزیت‌های کاربرد تکنولوژی و نیروی متخصص جوان را درک می‌کنند. استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته همچون پهپادها، واقعیت افزوده، نرم‌افزارهای یکپارچه ابری به همراه هوش تجاری و ترغیب به نوآوری و تفکر آینده‌نگرانه باعث انگیزه نسل جوان می‌شود.

۴- پیش‌ساخته سازی و ساخت‌وساز مدولار

ترندهای حوزه ساخت‌ و ساز در سال ۲۰۲۰

انتظار می‌رود که پیش‌ساخته سازی و ساخت‌وساز مدولار در سال ۲۰۲۰ رواج بیشتری داشته باشد.

پیش‌ساخته سازی و ساخت‌وساز مدولار همه جنبه‌ها را از پل‌ها و جاده‌ها گرفته تا هتل‌ها و سازه‌های بلندمرتبه تحت تأثیر قرار داده است. هیچ دو پروژه‌ای محیط کار و گردش کار مشابهی ندارند چراکه نوع کار، تیم پروژه، تجهیزات، مصالح،‌ داده‌ها و بسیاری از عوامل دیگر ممکن است تفاوت‌های زیادی داشته باشند. بااین‌حال پیش‌ساخته سازی این امکان را به پیمانکاران می‌دهد تا نظارت بیشتری از طریق اجرای فرآیندهای یکنواخت بر پروژه داشته باشند. پیش‌ساخته سازی و ساخت‌وساز مدولار مسائل مختلف ناشی از تغییر آب‌وهوا، ترافیک، نوع زمین و سرقت را کاهش می‌دهد.

منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

مطلب مرتبط:

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های baharehbl328

بهاره بهرامی

فارغ التحصیل مهندسی مدیریت پروژه. علاقه مند به زبان انگلیسی و ترجمه به خصوص به متون تخصصی عمران و معماری. سرپرست تیم مترجمین 808 و پشتیبان محتوای سایت.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
2پاسخ
ساخت واقعیت افزوده
امکانش هست یک مدل ریاضی ساخته بشه که دوتا شی سه بعدی ایجاد کنه مثلا پله های یک ساختمان و مبلی که به حالت اثاث کشی در پله ها چرخانده بشه و اندازه ها نمایش داده بشه؟
عکس کاربر
0پاسخ
فصای خورشیدی: محاسبه سطح و ضخامت دیوار پشت گلخانه یک ساختمان

سلام وقت بخیر 

من یک تمرین دارم برای مشخص کردن و محاسبه سطح و ضخامت دیوار پشت گلخانه یک ساختمان برای درس عناصر جزئیات حالا اگر خواستید پلان هم رو میفرستم براتون، و مشخص کردن مصالح ساخت اون گلخانه کنار ساختمان که دست خودمونه چه مصالحی بذاریم (مصالح بدون عایق) ،ممنون میشن کمک کنید 

به پیوست ارسال شده است

عکس کاربر
0پاسخ
ساختن حساب در سایت Green building studio
سلام با عرض خسته نباشید من در ساخت اکانت در سایت Green building studio به مشکل برخوردم به این صورت که بعد از آپلود دو عدد پروژه، حساب بنده منقضی شد و دیگه چیزی نمیتونم داخلش آپلود کنم و عملا بی فایده شده برام! لطفا اگر کسی راه حلی برای فعالسازی دوباره حساب داره، ممنون میشم راهنماییم کنه
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .