مقاله تحلیلی: ترندهای تکنولوژی‌ های ساخت‌ و ساز در سال ۲۰۱۹

مقاله تحلیلی: ترندهای تکنولوژی‌ های ساخت‌ و ساز در سال ۲۰۱۹

از مجموعه داده‌ها تا تحولات در کسب‌وکار

موضوعی که در صنعت ساخت‌وساز شاهد آن هستیم تبدیل ایده آل های آینده به ضرورت‌های کنونی است. از سوی دیگر شرکت‌ها تحت فشار تحویل پروژه‌های باکیفیت با در نظر گرفتن محدودیت‌های برنامه زمان‌بندی و بودجه قرار دارند. این موضوع باعث شده که شرکت‌ها به این باور برسند که باید از تکنولوژی به‌عنوان ابزاری برای حفظ بقای خود در بازار به‌شدت رقابتی استفاده کنند. بااین‌حال تبدیل شرکت به یک سازمان داده و تکنولوژی محور بسیار فراتر صرف تمایل به انجام این کار است. این کار مستلزم تعهد تزلزل‌ناپذیر، تغییرات اصلی در فرهنگ و بازبینی فرآیندها، آموزش و منابع است.

طبق یکی از آخرین مقالات مجله ساخت‌وساز Engineering News Record، پیمانکاران دو گزینه پیش رو دارند: یا باید از تکنولوژی‌های جدید استفاده کنند و یا ریسک نابودی را به جان بخرند. با کاهش بهره‌وری نیروی کار در طی ۵۰ سال اخیر، شرکت‌های ساخت‌وساز مجبور شدند راه‌های دیگری را برای برنده شدن در مناقصات برگزینند. از همین رو تکنولوژی روزبه‌روز بیشتر جایگاه خود را به‌عنوان یک اهرم اصلی سرمایه‌گذاری در جهت بهبود و رشد عملکرد نشان می‌دهد.

درحالی‌که سال ۲۰۱۸ با تحول در بخش فرهنگ برای بهره‌مندی از مزایای تکنولوژی شروع شد، ۲۰۱۹ سال تغییرات واقعی و تحولات در صنعت ساخت‌وساز است. حال باید شرکت‌ها یک قدم جلوتر روند و به آماده‌سازی زیرساخت‌ها داخلی لازم برای حفظ بقا و رشد در عصر دیجیتال بپردازند. این امر شامل توانایی تصمیم‌گیری بر مبنای داده و سرمایه‌گذاری روی افراد و فرآیندهای موردنیاز برای جمع‌آوری، آنالیز و اقدام بر اساس درک داده‌ها است.

در این مقاله به ده ترند برتر سال ۲۰۱۹، شامل آنچه باید برای کسب ارزش واقعی داده‌ها انجام داد، اشاره می‌شود.

المان‌های چندگانه شامل افراد، فرآیندها و تکنولوژی باید در کنار هم قرار گیرند تا تحول دیجیتالی آغاز و بهره‌وری ممکن شود. درواقع آینده صنعت ساخت‌وساز وابسته به این موضوع است.

بر اساس شاخص ساخت‌وساز تجاری (CCI)، بیش از نیمی از پیمانکاران در حال حاضر از تکنولوژی‌هایی همچون هواپیماهای بدون سرنشین، تگ گذاری تجهیزات، تکنولوژی‌های پوشیدنی (گجت¬های پوشیدنی) و واقعیت مجازی/ افزوده استفاده می‌کنند. پیش‌بینی می‌شود که ۷۴ درصد از این تکنولوژی‌ها طی سه سال آینده هم مورد استفاده قرار گیرند.

انتظار می‌رود که تکنولوژی‌های پوشیدنی بیشتری رشد را داشته باشند. درحالی‌که تنها ۶% از پیمانکاران در حال حاضر از این فناوری‌های استفاده می‌کنند، انتظار می‌رود که این مقدار طی سه سال آینده بیش از سه برابر شود و به ۲۳% برسد. ازنظر پیمانکاران، تکنولوژی‌های پوشیدنی یکی از بهترین راه‌ها برای بهبود ایمنی (۸۳%)، مدیرت جریان کار (۵۶%) و بهره‌وری (۳۶%) هستند.

استفاده از قدرت واقعی داده‌ها مستلزم چیست؟

پذیرش اینترنت اشیا (IoT)

در سال ۲۰۱۹، شرکت‌های ساخت‌وساز باید روند سرمایه‌گذاری بر راه‌حل‌های مبتنی بر اینترنت اشیا را ادامه دهند تا به‌صورت خودکار داده‌ها از کارگران، تجهیزات، ابزارها، مصالح، محیط‌زیست و غیره جمع‌آوری شوند. با امکان مشاهده از راه دور برای هر چیزی از کاربرد در تجهیزات و شناسایی اپراتور تا موقعیت کارگر و هشدار وقوع حادثه‌های مربوط به ایمنی، اینترنت اشیا موجب بهبود تصمیم‌گیری و مدیریت پروژه می‌شود و بهره‌وری را در طول چرخه عمر پروژه افزایش می‌دهد.

انتظار می‌رود که طی دوازده ماه آینده و حتی بعدازآن، راهکارهای موجود مبتنی بر اینترنت اشیا گسترش یابند به‌طوری‌که از سخت‌افزارها و سنسورهای بیشتری به‌منظور غنی‌سازی کمیت و انواع داده‌های در دسترس برای آنالیز، استفاده می‌شود. به این صورت شرکت‌های ساختمانی قادر خواهند بود کنترل بیشتری بر کارگاه داشته باشند. در نتیجه عملیات ساده‌تر و کارایی در کسب‌وکار افزایش می‌یابد.

پیش‌بینی

تکنولوژی‌های IoT به‌واسطه انواع جدیدی از سنسورها و سخت‌افزارها گسترش خواهند یافت. این تکنولوژی‌های جدید دید بیشتر و گزارش دهی در زمان واقعی را در طول چرخه عمر پروژه ممکن می‌سازند.

با رشد بازار و پیشرفت راهکارها، ذینفعان این صنعت دیگر نمی‌توانند نسبت به اصولی که باعث تفکیک راهکارها در طولانی‌مدت می‌شوند، بی‌تفاوت باشند. این موضوع به‌خصوص در تغییرات فیزیکی محل کار که با چالش‌های فنی منحصربه‌فردی شامل موقعیت‌های دور و تعامل با مصالح، تجهیزات و ماشین‌آلات روبرو است، اهمیت می‌یابد. سال ۲۰۱۹ نیاز به افرادی برای ارائه راه‌حل‌ها و پیمانکارانی برای ایجاد تعادل بین نوآوری و هوش، اولویت‌بندی ابزارها و یکپارچگی‌هایی که حداکثر ارزش را اضافه می‌کنند؛ دارد.

به همین ترتیب، رشد اکوسیستم تکنولوژی‌های ساخت‌وساز و افزایش حجم و انواع داده‌های در دسترس، مستلزم یکپارچگی بین ارائه‌دهندگان راه‌حل‌ها (شرکت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری)، تأمین‌کنندگان و مشتریان است. با جمع‌آوری داده‌ها از منابع متعدد، ذینفعان پروژه و شرکت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری باید همکاری خود را در جهت یکپارچه کردن داده‌های مختلف، درک اطلاعات و دستیابی به بینش‌های عملی افزایش دهند.

پیش‌بینی

توانایی سازمان‌ها در یکپارچه‌سازی مجموعه داده‌ها یا سیستم‌ها به همراه راهکارهای جدید تبدیل به یک ضرورت خواهد شد. با توجه به اینکه داده‌ها از منابع مختلفی جمع‌آوری می‌شوند، لازم است که ارائه‌دهندگان راه‌حل‌ها و پیمانکاران همکاری نزدیکی با هم داشته باشند تا این تحولات در صنعت صورت گیرد.

تحول دیجیتالی مستلزم تغییرات سازمانی است

طبق برآوردها بااینکه ۹۰% داده‌های دنیا در سال آخر تولید شده‌اند اما تنها از ۱% داده‌های استفاده مؤثر شده است. این آمار سرسام‌آور، برای کسانی که در این صنعت کار می‌کنند، به‌هیچ‌وجه شگفت‌آور نیست. درحالی‌که شرکت‌های ساخت‌وساز در مسیر جمع‌آوری خودکار داده‌ها (یا حتی یکپارچه‌سازی داده‌ها) در حال پیشروی هستند، ۲۰۱۹ سال پادشاهی داده‌ها محسوب می‌شود.

استفاده حداکثری از داده‌ها مستلزم فرایندهای مناسب و ابزارهای تجزیه‌وتحلیل است. طی ۱۲ تا ۱۸ ماه آینده شرکت‌ها با هر اندازه‌ای که باشند، چالش‌هایی را تجربه می‌کنند تا سرانجام بتوانند به روشی برای جمع‌آوری، ذخیره، ساختاربندی و محافظت از داده‌ها برسند و همچنین فرایندها را با توجه به داده‌ها تنظیم کنند. در بسیاری از شرکت‌ها این کار با سرمایه‌گذاری بیشتر روی بخش فناوری اطلاعات (IT) که شامل آموزش، تغییر فرآیندهای داخلی و تعریف خط‌مشی‌ها اصولی در رابطه با امنیت است، انجام می‌شود. احتمالاً آماده‌سازی این زیرساخت‌های اولیه، پیچیده‌ترین قسمت فرآیند یکپارچه‌سازی داده‌ها است.

پیش‌بینی

از نیازهای آینده شرکت‌ها ساخت‌وساز می‌توان به ایجاد زیرساخت‌های اصولی برای درک ارزش واقعی داده‌ها اشاره کرد. این امر مستلزم تغییر چشم‌گیر در فرهنگ سازمانی خواهد بود. تغییر فرهنگ نیز باید به‌واسطه تغییر روش انجام کارها صورت گیرد.

ما در آغاز مسیر تغییر فرهنگی هستیم یعنی جایی که شرکت‌ها فناوری را در هر جای سازمان خود از استخدام گرفته تا حفظ و نگهداری نیروی انسانی وارد می‌کنند.

۲۰۱۹ سالی است که از گزینه‌های آزمایشی در خصوص تکنولوژی‌ها و جمع‌آوری داده‌ها به سمت یکپارچه‌سازی راه‌حل‌ها و بینش‌ها در فرایندهای عملیاتی حرکت می‌کنند. به عبارتی شرکت‌ها رویکرد خود مبنی بر جمع‌آوری داده‌ها را به رویکرد آنالیز داده‌ها تغییر می‌دهند تا فرآیند تصمیم‌گیری سریع‌تر رخ دهد.

 منبع

 نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

مطالب مرتبط:

 

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های baharehbl328

بهاره بهرامی

فارغ التحصیل مهندسی مدیریت پروژه. علاقه مند به زبان انگلیسی و ترجمه به خصوص به متون تخصصی عمران و معماری. سرپرست تیم مترجمین 808 و پشتیبان محتوای سایت.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
فصای خورشیدی: محاسبه سطح و ضخامت دیوار پشت گلخانه یک ساختمان

سلام وقت بخیر 

من یک تمرین دارم برای مشخص کردن و محاسبه سطح و ضخامت دیوار پشت گلخانه یک ساختمان برای درس عناصر جزئیات حالا اگر خواستید پلان هم رو میفرستم براتون، و مشخص کردن مصالح ساخت اون گلخانه کنار ساختمان که دست خودمونه چه مصالحی بذاریم (مصالح بدون عایق) ،ممنون میشن کمک کنید 

به پیوست ارسال شده است

عکس کاربر
1پاسخ
در یک سازه، بیست طبقه منفی وجود دارد و خاک از کیفیت مناسبی برخوردار نیست، شما چه روشی را برای اجرای سازه پیشنهاد می کنید؟
در یک سازه، بیست طبقه منفی وجود دارد و خاک از کیفیت مناسبی برخوردار نیست، شما چه روشی را برای اجرای سازه پیشنهاد می کنید؟
عکس کاربر
1پاسخ
سوال در خصوص نحوه ساخت و ساز گروهی و مشارکتی
سلام و عرض ادب از مهندسین و همکاران عزیز و باتجربه ای که در صنعت ساختمان فعال هستند پرسشی دارم.به نظرتون ساخت آپارتمان بصورت گروهی و با مشارکت 5،6 نفر و زمینی که از فرد دیگری باشد چقدر درگیری و اختلاف محتمل است آیا ارزش این ریسک رو داره ؟ که شاید روزنه ای باشه برای ورود تعدادی مهندس جوان به بازار سازندگان ساختمان.لطفا دوستانی که تجربه دارند در مورد مقدمات کار و اخذ مجوزها یا اینکه اصلا امکان چنین کاری وجود دارد لطفا راهنمایی کنند ممنون و سپاسگزارم.
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .