مقاله تحلیلی: چالش افزایش سطح آب دریا

مقاله تحلیلی: چالش افزایش سطح آب دریا

تغییرات اقلیمی یکی از شش ترند اصلی در چشم‌انداز جهان آینده ASCE است. در حال حاضر هم تغییرات اقلیمی – به‌خصوص افزایش سطح آب دریا – نیاز به راهکارهایی برای مقابله با سیلاب در جنوب شرق فلوریدا را آشکار کرده است.

مهندسان عمران در این منطقه به همراه دولت‌های محلی و نهادهایی ازجمله کمیته تغییرات اقلیمی در جنوب شرق، اتحادیه صنایع انعطاف‌پذیر و موسسه اقلیم فلوریدا در حال توسعه راهکارهای نوآورانه کاهنده هستند.

جایانتا اوبیسکرا، مدیر و استاد پژوهشگر مرکز Sea Level Solutions و مایک سوکاپ استاد دانشگاه بین‌المللی فلوریدا در مورد بعضی از راهبردها در همایش ASCE 2019 که در ماه اکتبر و در شهر میامی برگزار خواهد شد، صحبت می‌کنند. آن‌ها اخیراً با ASCE News صحبت کرده‌اند.

ASCE News: در حال حاضر در جنوب شرقی فلوریدا چه مشکلاتی از نظر افزایش سطح آب دریا وجود دارد؟

  • جایانتا اوبیسکرا: جنوب شرق فلوریدا یکی از آسیب‌پذیرترین محل‌ها در کشور از نظر سیلاب ناشی از بالا آمدن سطح آب دریا و طوفان است. در چند سال گذشته چندین بار سیلاب ناشی از جزر و مدهای بزرگ را معمولاً در ماه اکتبر شاهد بوده‌ایم. مناطی مانند ساحل میامی وجود دارد که در آن دو بار در روز آب از طریق شبکه زهکشی سیلاب وارد خیابان‌ها می‌شود. سطح تمام خیابان‌ها از آب پر می‌شود و آسمان آبی است. ما به این پدیده سیلاب روز آفتابی می‌گوییم. این موضوع واقعاً مشکل‌ساز شده بود و مردم از این شرایط راضی نبودند؛ بنابراین با استفاده از پمپ و دیوارهای موج‌شکن سعی شد از زیرساخت‌ها در مقابل سیلاب محافظت شود. این یک نمونه است. سیستم حفاظت در مقابل سیلاب در جنوب شرق فلوریدا توسط دولت فدرال و انجمن مهندسان ارتش ایالات‌متحده، در دهه‌های 1950 و 1960 طراحی و ساخته شد. در آن زمان بالا آمدن سطح آب دریا لحاظ نشده بود. در حال حاضر به دلیل بالا آمدن پنج تا شش اینچی سطح آب دریا بخشی از سیستم کنترل سیلاب قابل استفاده نیست. این موضوع در فلوریدا به دلیل توپوگرافی مسطح، خاک‌های ماسه‌ای و سطح سفره آب زیرزمینی اهمیت زیادی دارد. این یک موقعیت بحرانی است. دولت‌های محلی سعی می‌کنند راه‌حل‌هایی برای سازگاری با پدیده بالا آمدن سطح آب دریا پیدا کنند. سیلاب مرکب هم که موضوع شناخته‌شده‌ای بین جامعه مهندسی عمران است، اوضاع را بدتر می‌کند. در این حالت اثرات باران، افزایش سطح آب دریا و جزر و مد با هم همراه می‌شوند. به‌خصوص در جنوب فلوریدا همیشه تراز سفره آب زیرزمینی تا سطح بالا می‌آید. پس همه این عوامل باعث بدتر شدن سیلاب می‌شوند. ما، به‌عنوان مهندسین عمران، باید دستورالعمل‌ها و استانداردهای مناسبی برای برنامه‌ریزی و طراحی داشته باشیم.

 ASCE News: مؤثرترین راهبردهای کاهنده کدام هستند؟

  • اوبیسکرا: در ساحل میامی موانعی برای بازگشت جریان خواهیم داشت. وقتی مد اتفاق می‌افتد، این مانع‌ها باعث جلوگیری از ورود آب دریا به خیابان‌ها می‌شوند. این سیستم مسیری یک طرفه دارد. سپس دیوارهای دریا قرار خواهند گرفت اما مهم‌تر از همه خارج کردن آب باران است که برای آن ایستگاه‌های پمپاژ ساخته شده است.
  • مایک سوکاپ: برای شروع باید بگوییم که در واقع بخش بزرگی از منطقه جنوب فلوریدا و میامی در واقع از زیر آب بیرون آمده است. خانه من در مجاورت یک دریاچه قرار دارد. در خلیج بیسکین هم جزایر متعددی وجود دارد که املاک بسیار گران‌قیمتی در آن‌ها ساخته شده است. بندر ما هم یک مثال خوب است. همه این‌ها روی محلی که قبلاً آب بوده است ساخته شده‌اند؛ پس مواجهه با سطح بالای آب با بالا آوردن تراز زمین تاریخچه طولانی دارد. به نظر من در درازمدت این کار یکی از راه‌حل‌های کلیدی ما خواهد بود.

ASCE News: آیا در حرکت به سمت این راه‌حل‌ها پیشرفتی می‌بینید؟ آیا آینده روشنی می‌بینید؟

  • اوبیسکرا: ما خیلی خوشبینیم. به‌خصوص اگر دولت‌های محلی از روش علمی درستی برای مواجهه با مشکل استفاده کنند. عدم قطعیت‌ها و طرح‌های زیادی وجود دارد. ما در حال کار برای ایجاد و استفاده از سیاست تطبیقی پویا هستیم. به دلیل عدم قطعیت نیازی به ساخت یک سازه برای 100 سال آینده نیست. شما یک سازه می‌سازید تا چند دهه را با آن سپری کنید و هم‌زمان داده‌های مورد نیاز برای اطلاع از شرایط دهه‌های آینده را هم جمع‌آوری می‌کنید. کارها را هم به‌گونه‌ای انجام می‌دهید که مانع انجام کارهای بزرگ آینده نشوند. این سیاست تطبیقی پویا ترتیب ساخت‌وسازها را تعیین می‌کند. راهبردها مرحله‌بندی می‌شوند.باید بگویم که مردم عادت ندارند این‌گونه فکر کنند و فکر می‌کنم مهندسان عمران می‌توانند نقش بزرگی در ایجاد این راهبردها ایفا کنند؛ زیر آن‌ها می‌توانند عدم قطعیت‌ها، طرح‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها و راه‌حل‌ها را درک کنند.
  • سوکاپ: پیمان تغییرات اقلیمی منطقه جنوب شرق فلوریدا مدلی از تعامل بین دولت‌های محلی است که شهرهایی مانند پالم بیچ، میامی- دید و مونرو کانتی را در بر می‌گیرد. این پیمان یک مدل ملی برای همکاری‌های مورد نیاز در جهت برطرف کردن این مشکلات بزرگ است. پس من، شخصاً خیلی خوش‌بین هستم. من فکر می‌کنم کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد. هر چند هنوز ذهنیت دقیقی از این کار وجود ندارد؛ اما ما همیشه در مورد این چیزها فکر می‌کنیم: چگونه می‌توان تدابیری به کار گرفت که منطقه قابل سکونت باقی بماند و از نظر اقتصادی هم امکان‌پذیر باشد.

منبع

 نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

 اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های alikhalili60

علی اکبر خلیلی

كارشناس ارشد مهندسی و مدیریت ساخت
سوالات مرتبط
عکس کاربر
2پاسخ
نشتی اب زیر زمین
سلام زیر زمین خونمون یه چاه یک و نیم متری داره که وقتی میشوریم اب اونجا جمع میشه بعد تخلیه اش میکنیم الان چند روزه دیواره ی چاه سوراخ شده و اب میاد ممکنه سفره ی زیر زمینی باشه یا ترکیدگی لوله باشه؟
عکس کاربر
79پاسخ
مهندسی بیکارم، چه کنم؟
سلام وقت بخیر خدمت مهندسین و اساتید گرامی بنده 30 سالم هستش ، فارغ التحصیل عمران اجرایی از دانشکده ثامن الحجج مشهد . متاسفانه بنا به شرایط و کم کاری که داشتم تابحال نتونستم بصورت حرفه ای وارد بازار کار بشم، یک مدت هم از کار فاصله گرفتم و کار دیگه ای انجام میدادم. متاسفانه سابقه ی کاری زیادی هم ندارم ، مجموعا یکسال سابقه ی کار دارم که حدود 4 ماهش مربوط به یک شرکت بتن بوده که نمونه میگرفتم فقط و 8 ماهم سرپرست کارگاه و اجرا بودم که اونم مربوط به شرکت بتن و کارهای ترمیمی بوده . بعد از اون دیگه فعالیتی نداشتم . نرم افزاری به شدت ضعیفم ، و بدلیل فاصله ای که مدتی گرفتم خیلی از مباحث و فرمولا و من الحیث المجموع کلا باعث شده صفر صفر باشم و اعتماد به نفس ورود به بازار کار ازم گرفته بشه . حتی چندین جا هم برای مصاحبه رفتم ولی متاسفانه اکثرا بدلیل سابقه کم و .. قبول نمیکنن یا میگن باید رایگان بیای وایسی که برام مقدور نیست . خواستم خواهش کنم اگر امکانش هست بنده رو راهنمایی کنید چه کاری انجام بدم و با این شرایط از کجا شروع کنم تا خودمو برسونم و کم کاری و خلاء که هست رو جبران کنم.
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .