مقاله تحلیلی: هوش مصنوعی در صنعت ساخت‌ و ساز

مقاله تحلیلی: هوش مصنوعی در صنعت ساخت‌ و ساز

 هوش مصنوعی به لحاظ تغییر جریانات کاری در صنعت ساخت‌وساز اهمیت قابل‌توجهی دارد. با استفاده از راهکاری مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توان به کسب‌وکارهای این صنعت رونق بخشید.

ساخت‌وساز از قدیمی‌ترین مشاغل جهان است و امروزه این صنعت به لطف تکنولوژی‌های نوین پیشرفت قابل‌توجهی کرده است. جریان کاری شامل طراحی، برنامه‌ریزی و ساخت به‌طورکلی تغییر یافته‌اند تا این صنعت بتواند همپای حرکت سریع و روبه‌جلوی جهان و در تطابق با استانداردهای جهانی پیش برود.

از روش‌های تکنولوژی محور در ساخت ساز باهدف بهبود بهره‌وری، کیفیت و ایمنی کارگران استفاده می‌شود. طی چند سال اخیر راهکارهای مبتنی بر هوش مصنوعی ظهور یافته‌اند که تقریباً در هر صنعتی از آن‌ها استفاده می‌شود. سرمایه‌گذاران این صنعت به پتانسیل‌های هوش مصنوعی پی برده‌اند و از همین رو قصد دارند از آن در جهت کمک به کارهای یدی کارگران و خودکار سازی جریانات کاری استفاده کنند.

مروری خلاصه از کاربرد هوش مصنوعی در ساخت‌وساز

معمولاً به‌طور سالانه حدود 10 تریلیون دلار در ساخت‌وساز سرمایه‌گذاری می‌شود. طبق یک گزارش جهانی صنعت ساخت‌وساز تا سال 2023 حدود 4.2 درصد رشد خواهد کرد.

هوش مصنوعی برای تغییر چرخه عمر پروژه، فرآیند مناقصه، فاز طراحی، پردازش داده‌ها و مدیریت مالی پتانسیل کافی دارد. به‌علاوه هوش مصنوعی به کسب‌وکار شما در ساخت ساز کمک می‌کند تا بر مشکلات و چالش‌هایی همچون ایمنی محل کار، کمبود نیروی کار و مدیریت هزینه‌ها غلبه کنید.

از قرن گذشته تاکنون محققان پیوسته در تلاش هستند تا راهکارهای مرتبط با ایمنی را بهبود دهند. بااین‌حال ساخت‌وساز هنوز هم یکی از مخاطره‌آمیزترین مشاغل در جهان است. کارگران صدمات فیزیکی مانند ضرب دیدن ناشی از ماشین‌آلات سنگین و گرمازدگی را تجربه می‌کنند؛ بنابراین هوش مصنوعی می‌تواند به‌واسطه جلسات آموزشی و تغییراتی در محل کار ایمنی کارگران را بهبود بخشد.

گجت های پوشیدنی هوشمند این قابلیت را دارند که آیتم‌های سلامت کارگران مثل فشارخون و ضربان قلب را کنترل کنند. علاوه بر این از هوش مصنوعی در سیستم‌های تشخیص تصویر به‌منظور شناسایی خطرات بالقوه در محل کار یا کارگرانی که ضوابط ایمنی را رعایت نمی‌کنند، استفاده می‌شود.

مهم نیست که هوش مصنوعی چقدر توانایی دارد، صنعت ساخت‌وساز با مشکلات مختلفی ازجمله موارد زیر روبرو است:

  • جمع‌آوری و ذخیره داده‌ها: عملکرد دقیق سیستم‌های هوش مصنوعی در صنعت ساخت‌وساز کاملاً به داده‌های در دسترس وابسته است. کافی نبودن اطلاعات منجر به نقص‌هایی در پایگاه‌های داده می‌شود. به همین دلیل جمع‌آوری داده‌های مناسب و کافی بسیار چالش‌برانگیز است.
  • آموزش مدل هوش مصنوعی: برای پیش‌بینی نتایج پیش رو باید مدل‌های هوش مصنوعی به‌طور دقیق آموزش داده شوند. به این منظور جمع‌آوری داده‌های کافی برای صنعت ساخت‌وساز یک کار چالش‌برانگیز به‌حساب می‌آید. به‌طور مثال سیستم هوش مصنوعی باید بررسی کند که آیا کارگران از کلاه ایمنی در محل کار استفاده می‌کنند یا خیر. برای آموزش این مدل باید میلیون‌ها عکس از زوایای مختلف و فاصله‌های متفاوت فراهم شود.
  • ضوابط کنترل‌کننده: سازمان‌های قانونی عملکرد صنعت ساخت‌وساز را تحت کنترل دارند. این سازمان‌ها تمایل دارند همه کارها را بررسی و تائید کنند؛ بنابراین این امکان هم وجود دارد که با کاربرد هوش مصنوعی در سات و ساز مخالفت کنند. این یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی است که در حال حاضر صنعت ساخت‌وساز با آن روبرو است.

کنترل هوش مصنوعی در صنعت ساخت‌وساز

شکی نیست که هوش مصنوعی صنعت ساخت‌وساز را متحول می‌کند و آینده بهتری را نوید می‌دهد. کسب‌وکارهایی که از هوش مصنوعی در سیستم‌های مدیریتی خود استفاده می‌کنند از مزیت‌های زیادی بهره‌مند خواهند شد که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • بهبود جریان کاری مدیریت پروژه: در جهانی که به‌سرعت پیشرفت می‌کند شرکت‌های ساختمانی باید شیوه‌های قدیمی مدیریتی را رها کنند. این تغییرات زمان‌بر و خسته‌کننده هستند. قبلاً به دلیل خطاهای انسانی با ناهنجاری‌ها، اتلاف وقت، زیاد شدن هزینه‌ها و سوء مدیریت روبرو بودیم. بااین‌وجود نرم‌افزارهای مدیریت ساخت به لطف فناوری هوش مصنوعی هوشمندتر شده‌اند. این سیستم‌ها قادرند کارهای روزانه را بدون نقص انجام دهند و به‌علاوه در زمان صرفه‌جویی کنند.
  • بهبود اقدامات محافظتی: شرکت‌های فناوری با استفاده از هوش مصنوعی سنسورهای زیادی ارائه کرده‌اند که می‌توان از آن‌ها در محل کار استفاده کرد. این سنسورها اطلاعاتی مانند سلامت کارگران، شرایط آب‌وهوایی، تأثیر موقعیت، GPS و IP دوربین‌های مداربسته را جمع‌آوری می‌کنند. به این وسیله می‌توان اطلاعات را در زمان واقعی ارزیابی کرد و چالش‌های محتمل را زودتر از موقع پیش‌بینی کرد. 
  • ساخت‌وساز پر از عدم قطعیت‌ها و خطرات مختلف است. هوش مصنوعی به‌طور هوشمندانه‌ای می‌تواند به بهبود ایمنی در ساخت‌وساز کمک کند. به‌علاوه سیستم‌های نظارتی مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند فعالیت‌ها را هر 24 ساعت هر 7 روز هفته کنترل کنند. پیش‌بینی نیاز به تعمیر و نگه‌داری: هوش مصنوعی از داده‌های قبلی برای پیش‌بینی دقیق رویدادهای آینده استفاده می‌کند. به‌جز هوش مصنوعی هیچ فناوری دیگری در حال حاضر قادر به انجام این کار نیست.

خلاصه

بدون شک فناوری هوش مصنوعی مزایای متعددی در ساخت‌وساز باهدف افزایش بهره‌وری دارد. امروزه شرکت‌های ساختمانی با کمبود کارگر و کاهش بهره‌وری مواجه هستند. هوش مصنوعی می‌تواند برای غلبه بر چنین چالش‌هایی کمک‌کننده باشد.

هوش مصنوعی فناوری است که می‌تواند مدل‌های هوشمندی را برای کمک به کارگران ایجاد کند. بااین‌حال این تکنولوژی جای انسان را در صنعت ساخت‌وساز نمی‌گیرد زیرا هر پروژه با پروژه دیگر به لحاظ عوامل خارجی همچون آب‌وهوا و موقعیت متفاوت است.

منبع

ترجمه شده توسط تیم مترجمین ۸۰۸

اگر دوست دارید به تیم مترجمین ۸۰۸ بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های baharehbl328

بهاره بهرامی

فارغ التحصیل مهندسی مدیریت پروژه. علاقه مند به زبان انگلیسی و ترجمه به خصوص به متون تخصصی عمران و معماری. سرپرست تیم مترجمین 808 و پشتیبان محتوای سایت.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
فصای خورشیدی: محاسبه سطح و ضخامت دیوار پشت گلخانه یک ساختمان

سلام وقت بخیر 

من یک تمرین دارم برای مشخص کردن و محاسبه سطح و ضخامت دیوار پشت گلخانه یک ساختمان برای درس عناصر جزئیات حالا اگر خواستید پلان هم رو میفرستم براتون، و مشخص کردن مصالح ساخت اون گلخانه کنار ساختمان که دست خودمونه چه مصالحی بذاریم (مصالح بدون عایق) ،ممنون میشن کمک کنید 

به پیوست ارسال شده است

عکس کاربر
0پاسخ
ترک کنار ستون
ببخشید من یه ساختمان بتنی سه طبقه دارم در کنار یکی از ستون هان حدودا به ارتفاع ۲ متر ترک کنار ستون ایجاد شده عرض ترک هم حدود دو میلیمتره و هر دو طرف دیوار مشخصه میخواستم بدونم دلیلش چیه و آیا خطری برای ساختمان داره ممنون میشم راهنمایی کنید
عکس کاربر
1پاسخ
در یک سازه، بیست طبقه منفی وجود دارد و خاک از کیفیت مناسبی برخوردار نیست، شما چه روشی را برای اجرای سازه پیشنهاد می کنید؟
در یک سازه، بیست طبقه منفی وجود دارد و خاک از کیفیت مناسبی برخوردار نیست، شما چه روشی را برای اجرای سازه پیشنهاد می کنید؟
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .