بلوک های سبک ساختمانی (مصاحبه اختصاصی ۸۰۸ با شرکت ایستا بلوک)

05:42

بلوک های سبک ساختمانی (مصاحبه اختصاصی ۸۰۸ با شرکت ایستا بلوک)

مصاحبه اختصاصی موسسه آموزشی-مهندسی ۸۰۸ در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان با مهندس احمدزاده مدیرعامل «شرکت ایستا بلوک» تولیدکننده انواع بلوک‌های سبک

درباره شرکت:

کارخانه ایستا بلوک در سال ۸۸ با هدف تولید بلوک‌های سبک صنعتی و معدنی در شهرک صنعتی زاویه تأسیس شد و در حال حاضر با  تولید روزانه ۳۰۰۰۰ قطعه بلوک با استفاده از آخرین فناوری‌های تولیدی، یکی از بزرگ‌ترین و به‌روزترین کارخانه‌های تولید کننده بلوک‌های سبک می‌باشد. واحد تولید بلوک بر اساس آخرین تکنولوژی روز اروپا و مطابق با استانداردهای جهانی و مهندسی ارزش، راه‌اندازی و موفق به تولید بیش از ۲۰ نوع محصول شده است. تجهیزات استفاده شده در این واحد به صورت تمام اتوماتیک و ساخت آلمان بوده و از این رو بلوک‌های تولیدی دارای بالاترین درجه کیفیت هستند.

بلوک‌های تولیدی این شرکت به صورت فاق و زبانه‌دار و ساده از پوکه‌های صنعتی (لیکا) و یا معدنی پومیس تبریز با دانه‌بندی عدسی و پودری با کیفیت بسیار بالا هستند و موقعیت جغرافیایی ممتاز، امکان دسترسی این کارخانه به شاهراه حمل و نقل جاده‌ای را فراهم ساخته که این امر کاهش هزینه‌های انتقال برای مشتریان را به همراه دارد.

بلوک سبک:

امروزه اهمیت استفاده از فناوری‌های نوین در صنعت ساختمان، روش‌های جدیدی را در تولید مصالح مقاوم و سبک پیش روی قرار داده است و با توجه به تمایل روزافزون بشر به شهرنشینی، به خصوص در کشورهای در حال توسعه، و به تبع آن نیاز به ساختمان‌های با استحکام و عمر بیشتر و هزینه ساخت کمتر و همچنین ضرورت‌هایی همچون عایق بودن حرارتی و صوتی و استفاده از مصالح مدرن و در عین حال سبک و ارزان که از مقاومت و دوام کافی و تکنولوژی روز برخوردار باشند، روز به روز بیشتر حس می‌شود. بدین جهت استفاده از مصالح سنتی به خصوص آجر با وزن ۱۸۵۰ کیلوگرم و آجرهای سفالی با وزن ۸۵۰ کیلوگرم مناسب و مقرون به صرفه نخواهد بود، چرا که این آجرها علاوه بر تحمیل هزینه‌های مالی و فشار بسیار زیاد بر سازه‌های ساختمان، موجب اتلاف سرمایه ملی در مبحث انرژی بوده و هزینه‌های بیشتری را تحمیل کشور می‌کند. بر اساس آمار موجود ۳۱ درصد از مصرف کل انرژی کشور در بخش صنعت مصرف می‌شود که از این میزان ۲۱ درصد به آجر و سفال اختصاص دارد که رقمی بسیار بالا در مصرف انرژی است.

در این میان بلوک‌های سبک پوکه‌ای به عنوان یکی از مصالح شاخص در صنعت ساختمان مورد توجه قرار گرفته است و جزو مهم‌ترین فرآورده‌های پوکه معدنی در ایران محسوب می‌شود. بلوک سبک از مخلوط سبک‌دانه پوکه با قطر کمتر از ۱۵ میلی‌متر با سیمان و آب به دست می‌آید. بلوک‌های تولید شده در کارخانه ایستا بلوک دارای اندازه‌های استاندارد ۱۰*۲۰*۴۰، ۱۵*۲۰*۴۰ و ۱۵*۲۰*۵۰ هستند و شامل انواع ۲، ۳ و ۴ جداره بوده که در عین استحکام، سبک نیز هستند.

مزایای بلوک‌های سبک پومیسی

۱. سهولت در ابعاد: تولید بر اساس ابعاد مورد نیاز پروژه.

۲. کاربردهای وسیع: این بلوک‌ها در انواع دیوارهای پوشش خارجی و جداکننده نما، دوجداره و دیوارهای جداکننده داخلی قابل استفاده می‌باشند.

۳. وزن سبک بلوک: بلوک‌های سبک پومیسی جزو سبک‌ترین مصالح ساختمانی به حساب آمده و موجب کاهش وزن سازه به میزان چشم‌گیری می‌گردد. این کاهش وزن در محاسبات زمین لرزه (آئین‌نامه ۲۸۰۰ زلزله در ایران) بسیار مفید بوده و به واسطه فاق و زبانه در این نوع بلوک، در زمان زلزله، دیوارهای ساختمان رفتارهایی کاملاً شکل‌پذیر از خود نشان می‌دهند. این نکات باعث کاهش اثرات تخریبی زلزله شده و پایداری بالای سازه را در پی دارد.

۴. عایق حرارت: با توجه به استفاده از دانه‌های معدنی پومیس، این محصولات می‌توانند به عنوان یکی از بهترین مصالح ساختمانی جهت جلوگیری از اتلاف انرژی حرارتی از طریق دیوارها در شرایط اقلیمی مختلف (سردسیر و گرمسیر) مورد استفاده قرار گیرند؛ بلوک‌های تولیدی به خصوص انواع ۳ و ۴ جداره کاملاً عایق بوده و الزاماً مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان را تأمین می‌کند.

۵. عایق صوت: همانند انتقال حرارت، این بلوک‌ها می‌توانند به عنوان عایق مناسب صوتی جهت سازه‌های مجاور با مناطق شلوغ و پرسروصدا مورد استفاده قرار گیرند. پومیس به دلیل داشتن حباب‌های ریز هوا عایق صدا می‌باشد، لذا بتن‌های سبک پوميس خاصیت جذب بالایی داشته و این خصوصیت بارز و تخلخل فراوان و جنس پوکه معدنی، باعث کاهش صداهای آزار دهنده در ساختمان‌ها و در نهایت باعث کاهش آلودگی صوتی می‌گردد (مطابق با الزامات مبحث ۱۸ مقررات ملی ساختمان). میزان افت صدا در این بلوک‌ها (۳ و ۴ جداره) حدود ۴۵ دسی‌بل می‌باشد که رقم قابل توجهی است.

۶. قابلیت نصب آسان: به واسطه داشتن فاق و زبانه، بلوک‌ها به راحتی در هم قفل شده و احتیاجی به ریسمان‌کشی و شمشه‌گیری نمی‌باشد و تنها باید رج اول کاملاً تراز اجرا شود. لذا با در نظر گرفتن این موضوع سرعت دیوارچینی چندین برابر می‌گردد.

۷. مقاومت در برابر فشار: مقاومت بالای بلوک‌های این شرکت نسبت به سفال و بلوک‌های سنتی، ناشی از سازگاری بالای پوکه با سیمان و شکل و ساختار بلوک سبک است؛ بطوریکه این بلوک‌ها تا فشار ۳۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع را تحمل می‌کند. در نتیجه دیوار اجرا شده با بلوک‌های سبک، بسیار مقاوم خواهد بود.

۸. مقاومت خوب در مقابل رطوبت: کلیه مصالح استفاده شده در بلوک در مقابل رطوبت کاملاً مقاوم می‌باشد. دانه‌های استفاده شده خاصیت عدم جذب آب و رطوبت را دارا می‌باشند.

۹. صرفه‌جویی در هزینه‌های اجرایی ساخت:

  • اجرای آسان با هزینه کمتر دستمزد نسبت به سایر مصالح
  • مصرف کمتر ملات بین بلوک‌ها و در نتیجه کاهش هزینه
  • حذف گچ و خاک و یا سیمان‌کاری روی دیوار با توجه صاف بودن سطح دیوار
  • کارپذیری بسیار مطلوب نظیر سوراخ‌کاری، شیارزنی، برش با اره یا فرز و چکش‌پذیری
  • سبک شدن دیوارهای داخلی ساختمان به میزان ۵۰ درصد که باعث کاهش هزینه‌های اجرایی فونداسیون و اسکلت بنا خواهد شد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره محصولات و فعالیت‌های شرکت «ایستا بلوک» می‌توانید به این صفحه مراجعه کنید.

پکیج استثنایی 808

در دانشنامه 808 بیشتر بخوانید ...