پیغام خطا

Notice: Undefined offset: 4 در eval() (خط 5 از /home/civilcom/domains/civil808.com/public_html/sites/all/modules/views/plugins/views_plugin_argument_default_php.inc(66) : eval()'d code).

آزمون غیر مخرب التراسونیک برای تشخیص عیوب جوشکاری

آزمون غیر مخرب التراسونیک برای تشخیص عیوب جوشکاری

آزمون غیر مخرب التراسونیک برای تشخیص عیوب جوشکاری

تست التراسونیک (UT) یا فراصوتی یکی از روشهای تست های غیر مخرب میباشد که عمدتاً جهت تشخیص عیوب داخلی مواد، قطعات و سازه ها استفاده میگردد.محدوده شنوایی انسان، امواج صوتی با فرکانس بین ۲۰ هرتز تا ۲۰ کیلو هرتز بوده و این در صورتی است که فرکانس مورد استفاده در تست فلزات، سرامیک ها، شیشه، کامپوزیت و دیگر مواد مهندسی، به روش التراسونیک بین ۰/۵ تا ۲۵ مگاهرتز میباشد.در این روش امواج فراصوتی توسط یک ترنسدیوسر (مولد صوتی) وارد قطعه تحت تست شده و در صورت برخورد عمود با ناپیوستگیهای داخلی بخشی از انرژی آن به سمت ترنسدیوسر بازتاب میگردد. امواج بازتاب شده توسط ترنسدیوسر دریافت شده و به پالسهای الکتریکی تبدیل میگردد و نهایتاً روی صفحه نمایش A-Scan یک سیگنال عمودی ظاهر میگردد. اپراتور با توجه به موقعیت سیگنال روی محور افقی صفحه، ارتفاع و شکل ظاهری آن به اطلاعات مختلفی از جمله مکان و عمق ناپیوستگی، نوع و ابعاد آن پی میبرد.تست التراسونیک (که یکی از تست های غیر مخرب میباشد) قدرت نفوذ بسیار بالاتری نسبت به تست رادیوگرافی داشته و گاهی اوقات میتواند عیوب را تا عمق ۵ متر در فولادها نمایان سازد . همچنین حساسیت این روش در آشکار سازی عیوب صفحه ای و بحرانی نظیر ترک ها، LOF و Lamination بیشتر از RT میباشد.تست التراسونیک به طور معمول جهت بازرسی قطعات تولیدی به روشهای ریخته گری، نورد، فورج، اکسترود، ورقهای نازک، انواع جوش های نفوذی و اندازه گیری میزان کاهش ضخامت لوله ها و مخازن استفاد میشود.

این گروه در زمینه تست التراسونیک مجهز به امکانات ذیل میباشد:

  1. دستگاههای عیب یاب التراسونیک دیجیتال با قابلیت رسم منحنی های DAC ، AVG و اندازه گیری سایز عیوب جوش مطابق با استاندارد AWS D1.1.
  2. انواع بلوکهای کالیبراسیون مطابق با ASME ، AWS و …
  3. دستگاههای ضخامت سنجی التراسونیک دیجیتال.
  4. انواع ترانسدیوسرهای مناسب جهت بازرسی های بحرانی و ویژه قطعات با حساسیت بالا در دمای بالا و نیز مواد با تضعیف صوت زیاد.
  5. متخصصان تست اتصالات جوشی T-K-Y.
  6. کارشناسان باتجربه و حرفه ای ASNT NDT Level III مستقر در شرکت جهت تعریف و تعیین تکنیکهای تست ، تهیه و تأیید دستورالعملهای UT و ارائه خدمات مشاوره ای.
  7. اپراتورهای حرفه ای در انجام تست التراسونیک دارای صلاحیت و مدارک تأیید شده سطح II,I مطابق با استاندارد ASNT SNT-TC-1A