مقاله تحلیلی: کاربرد BIM در طراحی و ساخت مجازی

مقاله تحلیلی: کاربرد BIM در طراحی و ساخت مجازی

 برای بسیاری از ما که در رشد سریع BIM نقش داشته‌ایم، دیدن آن به‌عنوان توسعه فناوری در فرآیند تحویل پروژه وسوسه‌برانگیز است، اما تأثیر واقعی BIM به‌سرعت به فراتر از این مرزها در حال گسترش است. به بیان دقیق‌تر رشد BIM باعث تحول صنعت ساختمان می‌شود. BIM بازارها و انتظارات را تغییر می‌دهد.

در واقع واضح است که BIM با الگوی محققان کسب‌وکار یعنی الگویی که به‌عنوان نوآوری متحول کننده شناخته می‌شود و توسط پروفسور کلایتون کریستنسن از دانشکده کسب‌وکار هاروارد در بهترین کتابش "ابهام مبتکر" مطرح شد، سازگار است.

یک فناوری متحول کننده فناوری‌ است که شبکه ارزش کاملاً جدیدی (ترکیبی از قابلیت‌ها و انتظارات) برای یک فرآیند خاص ایجاد می‌کند.

مثلاً در CAD دوبعدی نقشه‌ها به‌واسطه کامپیوتر مربوطه تهیه می‌شوند. قبل از CAD طراحان نقشه‌ها را به‌صورت دستی تهیه می‌کردند؛ بعد از CAD نقشه‌ها به‌صورت متفاوت و با انعطاف‌پذیری بیشتر تهیه می‌شوند. CAD یک فناوری پایدار بود که به‌راحتی وضعیت بازار موجود را بهبود بخشید.

BIM هم یک فناوری پایدار است که باعث تحولات عظیم می‌شود. تصور این بود که مدل‌سازی سه‌بعدی یک راه مؤثر برای ایجاد اسناد دوبعدی است؛ اما به‌سرعت به نقطه‌ای رسید که مدل جدید شبکه ارزش جدیدی ایجاد کرد: کشف تعارضات، متره و برآورد، ساخت مستقیم، تحلیل انرژی و درنهایت به‌عنوان محل ذخیره اطلاعات بی‌شمار.

ورود پیمانکار: تبدیل BIM به VDC

رشد زیاد BIM تا حدود زیادی به دلیل علاقه پیش‌بینی‌نشده پیمانکاران به فناوری بود و باعث ایجاد یک بازار جدید شد. پیمانکاران بسیار بیشتر از طراحان قدرت BIM را درک کرده‌اند. پیمانکاران دریافتند که چگونه می‌توان از BIM برای طراحی و ساخت مجازی (VDC) استفاده کرد.

بسیاری از شرکت‌های طراحی پیشرو BIM را به معنی ایجاد راه‌های جدید برای کار با پیمانکاران و مالکان می‌دانند. تیم‌های طراحی معمولاً فایل‌های BIM را با پیمانکاران در فاز طراحی و پس از آن تبادل می‌کنند.

بعلاوه بسیاری از مشتریان همکاری نزدیک با پیمانکار و مالک را در تهیه و تبادل فایل BIM الزامی می‌دانند.

ورود کارفرما: BIM در لحظه

اخیراً یک پیشرفت دیگر سرعت تحولات را افزایش داده است: اضافه شدن مالک به فرآیند طراحی BIM. مالکان به‌سرعت دریافتند که از این مدل‌های غنی از اطلاعات سه‌بعدی می‌توان به‌عنوان یک ابزار تصمیم‌گیری در هنگام ساخت و محلی برای ذخیره اطلاعات در فاز بهره‌برداری استفاده کرد.

خلاصه

برای آن‌هایی که از BIM استفاده می‌کنند، مهم است که درک کاملی از BIM به‌عنوان یک عامل تحول داشته باشند و از مقایسه CAD و BIM به‌عنوان دو روش متفاوت ولی قابل‌مقایسه، اجتناب کنند.

بهترین استراتژی این است که از تمام قابلیت‌های BIM برای حل بسیاری از مشکلات فاز طراحی و ساخت که در حال حاضر با آن روبرو هستیم، استفاده کنیم.

 منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های alikhalili60

علی اکبر خلیلی

كارشناس ارشد مهندسی و مدیریت ساخت
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
ساختن حساب در سایت Green building studio
سلام با عرض خسته نباشید من در ساخت اکانت در سایت Green building studio به مشکل برخوردم به این صورت که بعد از آپلود دو عدد پروژه، حساب بنده منقضی شد و دیگه چیزی نمیتونم داخلش آپلود کنم و عملا بی فایده شده برام! لطفا اگر کسی راه حلی برای فعالسازی دوباره حساب داره، ممنون میشم راهنماییم کنه
عکس کاربر
2پاسخ
برای یادگیری مدل سازی در رویت، از چه آموزش هایی باید استفاده کرد؟
سلام . من میخوام رویت رو یاد بگیرم و اول معماری و بعد به صورت تخصصی مکانیک برای شروع معماری من باید چه پک هایی رو به ترتیب ببینم؟ و خیلی هم نمیخوام حرفه ای معماری رو یاد بگیرم در حد پروژه های ساده آپارتمانی چند طبقه ممنون میشم راهنماییم کنید
عکس کاربر
2پاسخ
نحوه اختصاص متریال در نرم افزار رویت
سلام.رویت 2019 را نصب کردم.الان یه طرحا میخام متریال بدم ولی پنجره متریالم باز نمیشه.یعنی روش که کلیک میکنم اصلا اتفاقی نمی افته.از طریق paint هم که میرم همینطوره
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .