مقاله تحلیلی: ۵ راه افزایش سود در یک شرکت ساختمانی

 مقاله تحلیلی: ۵ راه افزایش سود در یک شرکت ساختمانی

 بسیاری از شرکت‌های ساختمانی تلاش می‌کنند تا همواره سودآوری داشته باشند. یکی از دلایل اصلی این موضوع، عملکرد صنعت ساخت‌وساز است. بسیاری از صاحبان شرکت‌های ساختمانی به‌جای تمرکز بر سودآوری بر پیشنهاد قیمت و برنده شدن در مناقصات تمرکز دارند. کارفرماهای بسیاری بخصوص در بخش عمومی، تمایل دارند که قراردادها را با نازل‌ترین قیمت واگذار کنند که همین موضوع چالشی را برای پیمانکاران به‌منظور حفظ سودآوری خود به وجود آورده است.

برخی از مهم‌ترین چالش‌هایی که پیمانکاران باید با آن‌ها مقابله کنند، عبارت‌اند از: تأخیرهای مکرر در پرداخت و حتی عدم پرداخت. باوجود پیچیدگی پروژه‌های ساخت، شرکت‌هایی که با مشکلات متعددی در سودآوری و پرداخت روبرو هستند نمی‌توانند تداوم داشته باشند و برای پوشش هزینه‌ها و فرصت‌های رشد سرمایه با کمبود بودجه مواجه هستند.

شرکت‌های ساختمانی اگر بخواهند با این چالش‌ها مقابله کنند باید در حاشیه سالم باقی بمانند. راه‌هایی که در آن‌ها پیمانکاران می‌توانند حاشیه‌های سود را افزایش دهند، در ادامه شرح داده شده است.

۱- برای باقی ماندن در رقابت از پایین آوردن قیمت‌ها خودداری کنید.

صنعت ساخت یکی از رقابتی‌ترین صنعت‌ها در جهان است. ازآنجایی‌که روش متعارف واگذاری کارها در این صنعت بیشتر بر اساس مناقصه صورت می‌گیرد، شرکت‌های ساختمانی کاهش قیمت را تنها راه برنده شدن قراردادهای بیشتر می‌دانند. متأسفانه این نوع رویکرد یک موقعیت باخت-باخت برای هردو طرف پیمانکار و کارفرما به‌حساب می‌آید.

  کارفرما ممکن است تصور کند با واگذاری یک پروژه به قیمت کم برد کرده اما حقیقت این است که کار از استاندارد خارج می‌شود زیرا پیمانکار مجبور است برای پیشبرد پروژه طبق مبلغ قرارداد اصطلاحاً از گوشه‌کنار کار بزند. تغییر دستور کار و دیگر عوامل غیرقابل‌پیش‌بینی که در پروژه‌های ساخت رایج هستند ممکن است عدم سودآوری و یا بدتر از آن ضرر کردن پیمانکار را به همراه داشته باشد.

شرکت‌های ساختمانی باید بجای پایین آوردن قیمت‌ها بر روی کسب پروژه‌های باکیفیتی که در آن از مجموعه مهارت خود سود کسب کنند، تمرکز داشته باشند. روی نقطه قوت خود در فروش تمرکز و در بازاریابی بر روی آن تأکید کنید. بهتر است کارهای کمتری را با حاشیه‌های بیشتر کسب کنید تا اینکه کار بیشتر اما با حاشیه‌های کم که احتمال زیان دهی هم در آن‌ها وجود دارد، بگیرید.

۲- نیاز به درخواست اطلاعات (RFI) را کاهش دهید.

بخواهید یا نخواهید درخواست اطلاعات یا RFI در صنعت ساخت یک ضرورت است. RFI ها برای جمع‌آوری و توضیح اطلاعاتی لازم هستند که ممکن است در طرح‌ها و مشخصات اولیه یک پروژه وجود نداشته باشند. این اطلاعات در حل مسائلی که می‌توانند تکمیل یک پروژه را به تأخیر انداخته و باعث بیشتر شدن هزینه‌های آن نسبت به بودجه شوند، حیاتی هستند.

بااین‌حال، RFI ها ممکن است سرعت پروژه را کند ساخته و باعث ایجاد استیصال تمامی گروه‌ها شود و این موضوع ممکن است تأثیر منفی بر سود شرکت داشته باشد. این اطلاعات پرهزینه و زمان‌بر هستند و مدیریتشان دشوار است.

طبق بررسی جامع گروه ساخت Navigant در هر پروژه به‌طور میانگین ۷۹۶، RFI وجود دارد که بررسی هریک از آن‌ها حدود ۸ ساعت زمان می‌برد. حدود %۱۳ این RFI ها غیرضروری هستند و می‌توان با کنترل اسناد موجود به پاسخ مورد نظر دست یافت. هزینه کلی RFI ها در هر پروژه 859680 دلار برآورد شد که هریک از آن‌ها حدود ۱۰۰۰ دلار هزینه داشتند که باعث کاهش قابل‌توجه حاشیه‌های پروژه شد.

پیمانکاران باید راه‌هایی را برای کاهش نیاز به RFI و هزینه‌های مربوط به آن‌ها پیدا کنند. یکی از این راه‌ها ارتباط هموار بین طراحان و سازندگان از طریق یک پلتفرم ارتباطی یکپارچه است. استفاده از یک سیستم فایل ابری که تیم پروژه بتوانند از طریق آن به اسناد دسترسی پیدا کنند، بررسی و زمان پاسخ را بهبود می‌بخشد. از این طریق RFI هایی که ممکن است چندین روز پاسخ به آن‌ها طول بکشد در چند ساعت مرتفع می‌شوند.

۳- کمینه ساختن اشتباهاتی که باعث دوباره‌کاری می‌شوند.

دوباره‌کاری یکی از چالش‌های هزینه‌بر است که می‌تواند برای یک پیمانکار اتفاق بیفتد. این موضوع نه‌تنها بر روی سود یک شرکت در یک پروژه تأثیر می‌گذارد که به اعتبار شرکت نیز آسیب می‌زند و همین موجب کاهش سود در پروژه‌های آینده خواهد شد. تحقیقات نشان داده‌اند که دوباره‌کاری برای اصلاح اشتباهات، سالانه بیش از ۱۷۷ میلیارد دلار به صنعت ساخت‌وساز ایالات‌متحده هزینه وارد می‌سازد.

مطالعات همچنین نشان داده‌اند که ارتباطات ناصحیح و اطلاعات ضعیف پروژه عامل نیمی از دوباره‌کاری‌ها هستند. اطمینان از اینکه ارتباطات آزادی بین تیم‌های کاری وجود دارد، نیاز به دوباره‌کاری را به حداقل می‌رساند. علاوه بر این، درصورتی‌که پیمانکاران در فازهای اولیه پروژه هم مشارکت داشته باشند، احتمال موفقیت پروژه افزایش و نیاز به تغییرات در مراحل انتهایی کاهش خواهد یافت.

۴- مسائل مربوط به پرداخت را بررسی کنید.

هیچ‌کس حاضر نیست باوجود دریافت دیرهنگام یا عدم دریافت دستمزد خود کار کند. بااین‌حال به دلایل مختلفی مشکلات مربوط به پرداخت همچنان در صنعت ساخت وجود دارند.

قراردادهای چندگانه در یک پروژه ساخت و ساختار پرداختی سلسله مراتبی آن باعث افزایش مشکلات مربوط به پرداخت می‌شود.

 طولانی شدن پروژه‌ها نیز بدین معنی است که این صنعت نسبت به رکودهای اقتصادی حساس است. تغییرات نسبت به پلان اصلی نیز ممکن است باعث عدم رضایت کارفرما از کار انجام شده شود که خود این موضوع نیز باعث منازعات پرداختی می‌شود.

علت آن هرچه که باشد، مهم این است که پیمانکاران از ابزارهای در دسترس خود برای دریافت به‌موقع حقوقشان استفاده کنند.

۵- از مزیت‌های تکنولوژی‌های جدید استفاده کنید.

صنعت ساخت بعد از صنعت کشاورزی یکی از صنایعی است که کمترین خودکارسازی در آن صورت گرفته است. این موضوع زمان زیادی را هدر می‌دهد که با خودکارسازی برطرف خواهد شد. خودکارسازی تأثیر قابل‌توجهی بر حاشیه و سودآوری شما دارد. با بهره‌گیری از فناوری‌های جدید می‌توان بهره‌وری را در فرآیندها افزایش داد و درنتیجه کار بیشتری انجام می‌شود و درواقع پول بیشتری به دست می‌آید.

یکی از فرآیندهای زمان‌بر و مستعد خطا پرداخت ماهانه است. تغییر فرآیند کاغذی به سمت خودکارسازی، هدر رفت زمان را به همراه هزینه‌های مربوط به فرآیندهای کاغذی و خطای انسانی کاهش می‌دهد.

صنعت ساخت بر پایه ریسک بنا شده است. مسائل زیادی وجود دارد که می‌تواند باعث اشتباه شده و شکست یک پروژه ساخت‌وساز را به همراه داشته باشد. حاشیه کم بقای یک شرکت را با خطر مواجه می‌کند. پیمانکاران باید به‌منظور رشد کسب‌وکارشان، راه‌هایی را برای افزایش حاشیه سود خود پیدا کنند.

منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های ali barzgar

علی برزگر

فارغ التحصیل کارشناسی ارشد گرایش زلزله دانشگاه صنعتی امیرکبیر.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
فصای خورشیدی: محاسبه سطح و ضخامت دیوار پشت گلخانه یک ساختمان

سلام وقت بخیر 

من یک تمرین دارم برای مشخص کردن و محاسبه سطح و ضخامت دیوار پشت گلخانه یک ساختمان برای درس عناصر جزئیات حالا اگر خواستید پلان هم رو میفرستم براتون، و مشخص کردن مصالح ساخت اون گلخانه کنار ساختمان که دست خودمونه چه مصالحی بذاریم (مصالح بدون عایق) ،ممنون میشن کمک کنید 

به پیوست ارسال شده است

عکس کاربر
1پاسخ
در یک سازه، بیست طبقه منفی وجود دارد و خاک از کیفیت مناسبی برخوردار نیست، شما چه روشی را برای اجرای سازه پیشنهاد می کنید؟
در یک سازه، بیست طبقه منفی وجود دارد و خاک از کیفیت مناسبی برخوردار نیست، شما چه روشی را برای اجرای سازه پیشنهاد می کنید؟
عکس کاربر
1پاسخ
سوال در خصوص نحوه ساخت و ساز گروهی و مشارکتی
سلام و عرض ادب از مهندسین و همکاران عزیز و باتجربه ای که در صنعت ساختمان فعال هستند پرسشی دارم.به نظرتون ساخت آپارتمان بصورت گروهی و با مشارکت 5،6 نفر و زمینی که از فرد دیگری باشد چقدر درگیری و اختلاف محتمل است آیا ارزش این ریسک رو داره ؟ که شاید روزنه ای باشه برای ورود تعدادی مهندس جوان به بازار سازندگان ساختمان.لطفا دوستانی که تجربه دارند در مورد مقدمات کار و اخذ مجوزها یا اینکه اصلا امکان چنین کاری وجود دارد لطفا راهنمایی کنند ممنون و سپاسگزارم.
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .