مقاله تحلیلی:‌ مهندسی سازه و عدالت

مقاله تحلیلی:‌ مهندسی سازه و عدالت

در سال ۲۰۱۷ مجله STRUCTURE سه مقاله منتشر کرد که توسط کمیته SE3 از انجمن مهندسان سازه شمال آمریکا نوشته شده بود. در این مقالات نتایج یک نظرسنجی انجام شده در سال 2016 منعکس شد. در این نظرسنجی از مهندسان در خصوص شرایط فعلی محل کارشان با توجه به دو فاکتور رضایت و عدالت و همچنین نظراتشان در خصوص پیشرفت شغلی، پرداخت و مزایا، دستیابی به فرصت‌ها و تعادل کار و زندگی سؤال شده بود.

این نظرسنجی نشان داد که بسیاری از مهندسان به دلایل متعدد از محیط کار خود ناراضی هستند و این بدان معناست که باید در این رابطه بحث و بررسی انجام شود. اخراج یا استعفا راه‌حل این موضوع نیست؛ بنابراین من از تلاش‌های کمیته SE3 حمایت می‌کنم و معتقدم که باید همه در جهت ایجاد یک محیط کار شایسته‌تر و با رضایت‌مندی بیشتر تلاش کنیم. در عین حال شرکت‌ها باید برای دستیابی به موفقیت، ساختار یافته شوند.

در حال حاضر من هم مهندس هستم و هم مدیر پروژه، قبلاً هم یکی از سهامداران بزرگ شرکت بوده‌ام. برای تحقق یافتن اهداف خودم، مهندسانم و شرکتم باکمی تناقض روبرو هستم. در اینجا می‌توانید برخی از اقدامات پیشنهادی SE3 را بخوانید. شرکت‌ها باید این اقدامات را جدی بگیرند و آن‌ها را به مرحله اجرا برسانند. بااین‌حال من روی دیگر سکه را می‌بینم، تغییرات به بحث و گفت‌وگوی بیشتری نیاز دارند. من به حرفه و سبک زندگی فعلی‌ام علاقه دارم و از انعطاف‌پذیری در محیط کارم لذت می‌برم؛ بنابراین بیایید هرکاری که می‌توانیم انجام دهیم تا این حرفه در شرایط بهتری قرار گیرد اما در ابتدا باید قبول کنیم که در مقایسه با مشاغل دیگر مثل تدریس در مدارس که هر روز از ساعت هشت صبح آغاز می‌شود، شرایط ما بهتر است.

موضوع مهم، تداخل منافع فردی و شرکتی است. شرکت‌هایی که به این موضوع توجه می‌کنند و اقدامت عادلانه‌ای در این راستا انجام می‌دهند به سطح خوبی از سازش می‌رسند چرا که می‌توانند کارمندان خود را حفظ کنند. طبیعتاً شرکت‌هایی این چنین عمل نکنند از میدان رقابت کنار زده خواهند شد.

از دید کارکنان، زندگی همواره رو به پیچیده‌تر شدن و نیازهای فزاینده (رفت وامده‌ای طولانی‌تر و پراسترس‌تر، سفرهای کاری، خانواده‌هایی که هر دو والدین کار می‌کنند، کمک به والدین مسن و غیره) می‌رود. مهندسان هم انسان هستند و به طبع دوست دارند از یک زندگی شخصی با رفاه لذت ببرند. بر اساس داده‌های نظرسنجی انجام شده در سال ۲۰۱۶، مهندسان انتظار پیشرفت عادلانه، انتظارات معقول در محل کار، ساعت کاری انعطاف‌پذیر و دورکاری متناسب با شرایطشان را دارند.

بر طبق داده‌های نظرسنجی مذکور، بیش از ۵۰ درصد پاسخ‌دهندگان اظهار داشتند که در برهه‌هایی از زمان قصد ترک کار را داشته‌اند. زنان و مردان هر دو خاطر نشان کردند که آن‌ها خواستار حقوق بالاتر، ساعت کاری کمتر، بهره‌مندی از ساعت کاری روزانه یا هفتگی انعطاف‌پذیر، امکان دورکاری و مرخصی زایمان هستند. برای زنان تعادل بین کار و زندگی و برای مردان حقوق بالاتر از اهمیت بالاتری برخوردار بود.

اگر بخواهیم جنبه سازمانی شرکت‌ها را در نظر بگیریم باید به این نکته توجه کنیم که رقابت در این صنعت بیش از هر زمان دیگری بالا گرفته است. شرکت‌های بزرگ در حال گسترش هستند و شرکت‌های کوچک سعی دارند با استفاده از فناوری‌های روز پا خارج از مضرهای معمول جغرافیایی بگذارند. باوجود ثابت بودن نسبی هزینه‌ها؛ ساختمان‌ها بزرگ‌تر، پیچیده‌تر و گران‌تر شده‌اند. باوجود اینکه تکنولوژی کار را ساده‌تر کرده اما انتظارات مشتریان هم برای تسریع طراحی و ساخت افزایش یافته است. نقشه‌ها و طرح‌های روی کاغذ بدون تحمیل هزینه‌های اضافه‌تر جای خود را به مدل‌های پیچیده بیم و رویت داده‌اند. در همین راستا استخدام نیروهای جدید و حفظ استعدادهای فعلی حیاتی است. هندل کردن همه این موارد با هم چالشی است که شرکت‌ها با آن روبرو هستند. نکته آخر اینکه فشارهای مالی وارد بر شرکت‌ها، تأمین خواسته‌های کارکنان را برای آن‌ها دشوار ساخته است.

شرکت‌هایی که خود را با تغییرات وفق دهند، می‌توانند در استخدام نیروهای جدید و حفظ استعدادهای فعلی موفق عمل کنند. بااین‌وجود هسته اصلی همه شرکت‌های ساختمانی برآورده کردن نیازهای مشتری به نحو مؤثر و مقرون‌به‌صرفه است.

جنسیت و تساوی حقوق

در دنیای امروز تبعیض و تعصب پذیرفتنی نیست. این موضوع مختص به امریکا نیست و ما تلاش می‌کنیم تا این تبعیضات به پایان برسد.

بااین‌حال در شرکت‌های مهندسی میزان دستمزد بر اساس ارزش کلی فرد برای شرکت تعیین می‌شود که در این راستا فاکتورهای متعددی وجود دارد که اغلب وابسته به طرز تفکر حاکم بر شرکت است. شرکت‌هایی می‌توانند تعصبات خود را کنار بزنند که معیارها و انتظاراتشان را به‌وضوح مشخص کرده باشند و بتوانند ارتباط خوبی با کارمندانشان برقرار سازند و رفتار عادلانه‌ای با آن‌ها داشته باشند. در ارزیابی حقوق پرداختی توجه به این نکته ضروری است که برای مهندسان تازه‌کار مهارت‌های فنی از اهمیت بالایی برخوردار است. به‌مرور و با پیشرفت مهندسان مدیریت مشتری، مهارت‌های شبکه‌سازی، توانایی توسعه کسب‌وکار و مدیریت پروژه؛ به مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر تعیین حقوق بدل می‌شوند. این مهارت‌ها در دانشگاه‌ها تدریس نمی‌شوند و شما مجبور خواهید آن‌ها را به‌مرور یاد بگیرید و آن‌ها را بهبود دهید. باوجود اینکه شرکت‌ها سعی دارند فرصت‌های آموزشی برابری در اختیار همه علاقه‌مندان قرار دهند اما نهایتاً ما به‌عنوان یک مهندس و یک فرد حرفه‌ای باید مهارت‌های خود را توسعه دهیم تا بتوانیم به حقوق مورد نظرمان دست پیدا کنیم.

حقوق و مزایا

از دید افرادی که به ترک کار فکر کرده بودند، حقوق یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر تصمیمشان بوده است. در حقیقت من فکر می‌کنم مهندسان به لحاظ مالی نسبت به سایر شغل‌هایی که نیاز به مدرک دانشگاهی دارند، وضعیت بهتری دارند. حقیقت این است که حقوق و مزایا تابع رقابت بین شرکت‌ها (هزینه طراحی) و ارزش خدمات قابل ارائه به مشتری (شرکت‌هایی که توانایی منحصربه‌فردی دارند بهتر عمل می‌کنند) است. هر فرد شاغلی صرف‌نظر از اینکه در چه صنعتی مشغول است، تمایل دارد حقوق بالاتری دریافت کند و این مبلغ مرتب در حال افزایش باشد. بااین‌حال شرکت‌های مهندسی تنها پس از محاسبه هزینه‌های عملیاتی، سرمایه لازم و سود معقول می‌توانند مقداری که به‌طور ثابت باقی می‌ماند را صرف پرداخت حقوق کنند. بعضی شرکت‌های مهندسی برای باقی ماندن در میدان رقابت تا جایی پیش می‌روند که حاضرند پروژه‌هایی را با کمترین هزینه انجام دهند. این رویکرد کارمندان را در شرایط سختی قرار می‌دهد چرا که از حقوق و مزایای آن‌ها کاسته می‌شود. اگر شما هم در یکی از این شرکت‌ها کار می‌کنید و حقوق و مزایا برایتان مهم است، اولین گام این است که برای آنچه مستحق آن هستید پافشاری کنید. بااین‌حال راه دیگر این است که محل کار خود را تغییر دهید. شرکت‌هایی که مدیریت بهتری دارند و خدمات بهتری ارائه می‌دهند، به تبع مزایای کارمندانشان را نیز در نظر دارند.

تعادل بین کار و زندگی

 در حال حاضر ساعت کاری معمول کارمندان بخش صنعتی ۴۰ ساعت در هفته لحاظ می‌شود. باوجود اینکه مهندسی جزء بخش خدماتی محسوب می‌شود اما انتظارات مهندسان نیز مشابه است. در طی یک دوره طولانی بیش از ۱۰ درصد اضافه‌کاری توصیه نمی‌شود چرا که منجر به استرس و عدم تعادل بین زندگی و کار می‌شود. جای تأسف دارد که برخی کارفرمایان از این موضوع سوءاستفاده می‌کنند. متأسفانه در نهایت این کارمندان هستند که متضرر می‌شوند. 

رویکرد من در مواجهه با کارمندان همیشه به این‌گونه بوده که آن‌ها موظف هستند کارشان را انجام دهند بدون آنکه محدود به زمان و روشی خاصی برای انجام آن شوند. این باعث می‌شود آن‌ها بتوانند خود را با نیازهای پروژه تطابق دهند. از نظر من اضافه‌کاری بیش‌ازاندازه خوب نیست. اگر یک مهندس برای رسیدگی به یک موضوع شخصی نیاز به چند ساعت زمان داشته باشد، من با آن مخالفتی نخواهم کرد. توصیه من این است که شرکت‌ها رفتار انعطاف‌پذیری داشته باشند. تنها در این صورت است که ارتباط بین شرکت و کارمندان مستحکم می‌شود.

دورکاری

امروزه به‌واسطه تکنولوژی دورکاری آسان‌تر از هر زمان دیگری است. مهندسان از این انعطاف‌پذیری استقبال می‌کنند. دورکاری موجب تعادل بین کار و زندگی می‌شود. از سوی دیگر دورکاری فرصت استخدام کارمندان بااستعدادی که در موقعیت جغرافیای متفاوتی نسبت به محل استقرار شرکت قرار دارند را فراهم می‌کند.

 همان‌طور که در نظرسنجی مشخص شد، دورکاری به‌منزله یک شمشیر دو لبه است. مهندسانی که تمایل به دورکاری دارند باید بدانند که ممکن است از نظر حقوق و پیشرفت شغلی دچار مشکلات مختلفی شوند. دورکاری ممکن است با مزایایی برای هر دو طرف همراه باشد اما باید مسائل را هر دو طرف را درک کنند و با چشمان باز تصمیم بر این کار بگیرند.

حرف پایانی

مهندسان بهتر کار می‌کنند، متعهدتر هستند و وقتی حس رضایتمندی و خشنودی داشته باشند احتمال اینکه در موقعیت کاری خود باقی بمانند بیشتر است. شنونده و مشاهده‌گر خوبی باشید، به مهندسان آموزش دهید و توانمندی‌های آن‌ها را تقویت کنید. حس قدردانی‌تان را برای کار خوبی که انجام داده‌اند، بروز دهید. به یاد داشته باشید که در مسیر حرفه‌ای‌تان گاهی تفریح هم نیاز است.

 خلاصه نکات
  1. با همه به‌طور یکسان، منصفانه و با احترام رفتار کنید. به آن‌ها بر اساس ارزش و شایستگی‌هایشان پاداش دهید.
  2. اصل تعادل بین کار و زندگی را در نظر بگیرید. کارکنان خوب طبیعتاً متعهد هستند اما مدیران باید در مورد میزان کار واقع‌بین باشند. انعطاف‌پذیر باشید.
  3. دورکاری را امکان‌پذیر و تسهیل کنید. از تکنولوژی استفاده کنید تا بتوانید از استعدادهای خارج از منطقه جغرافیایی‌تان نیز بهره بگیرید.
  4. سخت کار کنید اما درعین‌حال زمان لازم هم برای تشکر و قدردانی از افراد در نظر بگیرید.

 منبع

 نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

 اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های baharehbl328

بهاره بهرامی

فارغ التحصیل مهندسی مدیریت پروژه. علاقه مند به زبان انگلیسی و ترجمه به خصوص به متون تخصصی عمران و معماری. سرپرست تیم مترجمین 808 و پشتیبان محتوای سایت.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
1پاسخ
چگونگی دانلود رایگان برای اعضای vip
چگونگی دانلود رایگان برای اعضای vip را لطفا توضییح دهید هر کار میکنم دانلود نمیشه
عکس کاربر
0پاسخ
نقشه کشی با ایتبس میت
سلام دوستان دوره یا موسسه ایو برای تهیه نقشه های بتنی با ایتبس میت کسی شرکت کرده جایی؟ میخوام مو به مو با ایین نامه خودمون نقشه ها کنترل بشه! کسی هست اموزش بده؟
عکس کاربر
1پاسخ
درخواست آمورش کامل در خصوص صورت وضعبت نویسی برای پروژه های راهسازی و تونل سازی
با سلام بنده آمورش کامل در خصوص صورت وضعبت نویسی و بررسی آن میخواهم کتاب ،نرم افزار و هر گونه آموزش در خصوص بررسی و نوشتن صورت وضعیت پروژه های راهسازی و تونل سازی
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .