مقاله تحلیلی: 8 گام ساخت ایوان با سنگفرش

مقاله تحلیلی: 8 گام ساخت ایوان با سنگفرش

ساخت ایوان پروژه‌ای است که خودتان به‌راحتی می‌توانید در یک آخر هفته آن را به انجام برسانید. مالک می‌تواند ایوانی در حیات پشتی خود بسازد و با این کار ارزش خانه‌ خود را بالا ببرد. با دنبال کردن مراحل زیر می‌توانید ایوان خود را بسازید.

موارد مورد نیاز برای ساخت یک ایوان مربعی یا مستطیلی

  •  بیل و کلنگ
  •  روکش
  • میله چوبی و ریسمان
  • تخته‌های 2 در 6
  • میخ‌های گالوانیزه شده
  • شن
  • شمشه ماله (روکار سیمانی)
  • ماسه
  • سنگفرش
  • درز انبساط
  • جارو

8 گام برای ساخت یک ایوان

تکمیل کار ساخت ایوان را می‌توان به 8 گام تقسیم کرد. هر گام به‌طور خلاصه در زیر شرح داده شده است.

 بستر را آماده کنید

به‌طور تقریبی حدود اندازه و شکل ایوان را تعیین کنید. همان‌طور که اندازه دقیق ایوان را تعیین می‌کنید، از دقت کارتان اطمینان حاصل کنید. باید برای تعداد سنگفرش‌های مورد استفاده طرحی آماده کنید. اطمینان حاصل کنید که با توجه به طرح مورد نظرتان برای تمامی سنگفرش‌ها، فضای کافی با شکاف بسیار کوچکی بین هر سنگفرش مهیا باشد.

بعد از طراحی اندازه و شکل ایوان، از کلنگ و بیل برای کندن منطقه مورد نظر استفاده کنید. باید حدود 5.5 اینچ عمق داشته باشد.

روکش گذاری کنید

روکش را به نحوی اندازه‌گیری کنید تا برای فضای کنده شده مناسب باشد. روکش از رویش علف‌ها در ایوان جلوگیری می‌کند.

اولین گوشه را بیابید

برخی فکر می‌کنند که این سخت‌ترین بخش ساخت ایوان است. یک تخته 2 در 6 عمودی برای خانه طراحی کنید و سپس تخته را در لبه انتهایی ایوان برش بزنید. اگر تخته خیلی کوتاه است، مجبور خواهید شد که از دو تخته برای یکسان‌سازی فضا استفاده کنید. در امتداد تخته، از ریسمان‌های راهنما استفاده کنید و میله‌های چوبی را بیرون آن قرار دهید تا در جای خود محکم شوند. میله‌ها را جهت پایداری، به تخته وصل کنید.

قاب را بسازید

با استفاده از تخته‌های 2 در 6 به ساخت قاب ادامه دهید. قبل از اینکه تخته‌ها را به یکدیگر میخ کنید، مطمئن شوید که همه چیز مربعی است. اگر قاب مربعی نبود پس سنگفرش‌ها برای استفاده در آن مکان مناسب نخواهند بود. در سمت خارجی تخته‌ها و در هر دو فوت از میله‌های چوبی استفاده و آن‌ها در موقعیت مورد نظر میخ کنید.

شن‌پاشی کنید

درز انبساط را بین ناحیه ایوان و خانه قرار دهید. به‌اندازه کافی شن (حدود 10 اینچ) در سرتاسر ایوان بریزید. شن‌پاشی را به نحوی انجام دهید که شیب ملایمی به‌طرف انتهایی ایوان و دور از خانه داشته باشد.

بستر ماسه‌ای را آماده کنید

یک لایه ماسه روی شن اضافه کنید. با یک حساب سرانگشتی برای تعیین عمق ماسه مورد نیاز، ضخامت سنگفرش‌ها را به 4.5 اینچ کاهش دهید. از یک شمشه برای ایجاد شکاف در عمق سنگفرش‌ها استفاده کنید، ماسه را تراز کنید و مطمئن شوید که ماسه نیز با فاصله از خانه شیب دارد.

سنگفرش‌ها را اضافه کنید

ابتدا سنگفرش‌ها را طبق الگویی که می‌خواهید مرتب کنید، مطمئن شوید که به‌راحتی می‌توانید آن‌ها را با هم تنظیم کنید طوری که دچار چرخش یا جابجایی نشوند. یک تکه ریسمان را از یک انتها به انتهای دیگر ایوان ببرید. این به‌عنوان یک راهنما می‌تواند برای شما استفاده شود تا در یک مسیر مستقیم کار خود را ادامه دهید. زانوهایتان را روی ماسه بگذارید و روی سنگفرش‌های نصب شده جدید نگذارید. سنگفرش‌ها تا زمانی که ناحیه به‌طور کامل پر و کوبیده شود، پایدار نخواهد شد.

ماسه بیشتری اضافه کنید

اضافه کردن ماسه بیشتر، زمانی که سنگفرش‌ها تنظیم شدند، باعث افزایش پایداری ایوان می‌شود. ماسه را روی کل ناحیه بپاشید. از یک جارو استفاده کنید، از یک گوشه به گوشه دیگر به‌آرامی ماسه را به داخل ترک‌های بین سنگفرش‌ها هدایت کنید تا فضای خالی پر شود و سنگفرش‌ها تثبیت شوند. تمام ایوان را با رطوبت پوشش دهید تا ماسه نشست کند و تثبیت گردد. اجازه بدهید که ماسه به‌طور کامل خشک شود سپس یک لایه ماسه‌ دیگر اضافه کنید، کل فرآیند را تکرار کنید. بعد از حدود یک هفته، شما باید ماسه بیشتری اضافه کنید و فرآیند را دوباره تکرار کنید تا اطمینان حاصل کنید که سنگفرش‌ها تثبیت شده‌اند و حرکت نمی‌کنند.

  منبع

 نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

 اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های Azim_m

عظیم مرادی

دانشجوی کارشناسی ارشد گرایش سازه با معدل 16.90 در دانشگاه علم و صنعت می باشم.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
نحوه بارگذاری سقف تیرچه در اجرا
برای اجرا و بتن ریزی سقف دوم چند روز بعد از بتن ریزی سقف تیرچه ی اول میشه جکها رو رو سقف اول گذاشت و بتن ریزی انجام داد؟
عکس کاربر
0پاسخ
حداقل زمان ممکن برای جاگذاری تیرچه ی بتنی روی پلها؟
حداقل زمان ممکن برای جاگذاری تیرچه ی بتنی روی پلها چند روز بعد از خارج کردن از قالب و عمل اوری هست؟.متوسط دما ۲۵ درجه
عکس کاربر
1پاسخ
ساخت ملات سیمانی برای نما
سلام . وقت به خیر . ببخشید برای کاری که در دست دارم به مشکل خوردم و نتونستم مرجعی برای دریافت جواب پیدا کنم. مجبور به این مزاحمت شدم. آیا فرمولی برای تعیین مقدار وزن مصالح لازم در تهیه انواع ملات ها داریم ؟ من باید قسمت بالای دیوار داخلی یک حمام را سیمان سفید کنم. طول این قسمت ۵ متر و عرض آن ۱ متر هست و البته زیر کار گچ کهنه و بسیار ناصاف هست. برای تهیه ملات سیمان سفید و پودر سنگ. از هر کدام چه مقدار لازم هست ؟ میزان غلظت ملات و نحوه کار چطور ؟
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .