مقاله تحلیلی: ۷ توصیه برای کسب حداکثر سود در پروژه‌ها

مقاله تحلیلی: ۷ توصیه برای کسب حداکثر سود در پروژه‌ها

بسیاری از رهبران کسب‌وکار در ساخت‌وساز نگران برنده شدن کارها هستند؛ اما گاهی یک مناقصه از دست رفته گلوله‌ای است که از بیخ گوششان رد شده است. چگونه باید بدانیم که کدام پروژه‌ها سودآور هستند و از کدام پروژه‌ها بهتر است دور شویم؟ طبق گفته هال ماکومبر، معاون اجرایی شرکت Touchplan، با پرسیدن چند سؤال ساده قبل از گرفتن یک پروژه می‌توان تفاوت زیادی ایجاد کرد. نکته کلیدی در نظر گرفتن نرخ سود پروژه و مدت اندازه آن است. برای داشتن پروژه‌هایی سودآورتر این هفت توصیه را مطالعه کنید.

سود در سطح پروژه

اولین گام شناسایی نرخ پول‌سازی پروژه است (که سرعت سود هم نامیده می‌شود). ماکومبر این مفهوم را با یک مثال توضیح می‌دهد. اگر یک پروژه ده‌ماهه داشته باشید که 200000 دلار برای شما سودآوری داشته باشد، سرعت سود شما 20000 دلار در ماه است. اگر به دنبال دو پروژه باشید ممکن است تنها نیروی لازم برای انجام یکی از آن‌ها را داشته باشید. ممکن است بلافاصله فکر کنید که بهتر است یک پروژه با سود 250000 دلار را انتخاب کنید؛ اما سرعت سود آن چقدر است؟

پروژه اول ده‌ماهه است پس سرعت سود آن 20000 دلار در ماه خواهد بود. پروژه دوم 20 ماهه است، پس سرعت سود شما 12500 دلار در ماه خواهد بود. در این حالت انتخاب پروژه با سود بیشتر، معامله بدی خواهد بود.

علاوه بر سرعت سود، یک عامل کلیدی دیگر را هم باید در نظر بگیریم: منابع مورد نیاز برای یک پروژه. پروژه‌های بزرگ‌تر و پیچیده‌تر نیازمند کارکنان ماهر بیشتر هستند؛ درحالی‌که کارکنان باتجربه کمتر می‌توانند در پروژه‌های کوچک‌تر و سرراست‌تر تجربه کسب کنند. ممکن است پروژه‌های کوچک‌تر سود کل کمتری داشته باشند اما اجرای آن‌ها، بسته به منابع موجود، برای شرکت هزینه کمتری در برداشته باشد.

کاهش مدت زمان پروژه

حاشیه سود در پروژه‌های ساختمانی بسیار کم است. وقتی یک درصد هم تفاوت قابل‌توجهی ایجاد می‌کند؛ در نظر گرفتن عوامل پنهانی که بر سودآوری پروژه تأثیرگذار هستند اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. اولویت شما برای افزایش سودآوری باید کاهش مدت زمان پروژه باشد.

ماکومبر توضیح می‌دهد: فرض کنیم یک پروژه ده‌ماهه دارید که برای شما 200000 دلار سود در پی خواهد داشت. پس سرعت سود آن 20000 دلار در ماه خواهد بود. اگر شما 20000 دلار در ماه درآمد دارید، احتمالاً باید برای کار در کارگاه هم ماهانه 20000 دلار بپردازید. اگر به تعداد کارکنان بیش از حداقل نیاز داشته باشید این مقدار به دو برابر مقدار سود هم خواهد رسید.

فرض کنیم که پروژه‌ای با سرعت سود 20000 دلار در ماه و شرایط عمومی 40000 دلار در ماه دارید. اگر شما این پروژه را با افزایش بهره‌وری به یک پروژه هشت و نیم ماهه تبدیل کنید، شش هفته مدت آن را کاهش خواهید داد. پس 200000 دلار را در هشت و نیم ماه به دست خواهید آورد؛ اما 60000 دلار هم به دلیل کاهش هزینه‌ها به این سود اضافه خواهد شد. پروژه کوتاه‌تر خواهد شد و نیازی به پرداخت این 60000 دلار وجود نخواهد داشت. پس سود شما از 200000 دلار در 10 ماه به 260000 دلار در هشت و نیم ماه خواهد رسید و نرخ سود شما 30500 دلار در ماه خواهد شد. پس تنها با کاهش 15 درصد مدت زمان پروژه، نرخ سود شما بیش از 50 درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

توصیه‌هایی برای موفقیت

این محاسبات ساده هستند؛ اما برای ارزیابی شرکت در مناقصه پروژه باید هفت توصیه زیر را در نظر داشته باشیم.

  • افزایش بهره‌وری برای کاهش زمان پروژه – کاهش زمان پروژه کلید افزایش سرعت سودآوری است. برای کاهش مؤثر و ایمن برنامه زمانی به دنبال روش‌هایی مانند ساخت‌وساز ناب و سیستم آخرین برنامه‌ریز و نرم‌افزارهای پشتیبانی باشید که می‌توانند در شناسایی و حذف هدر رفت برنامه‌های زمانی به شما کمک کنند.
  • فضا را بهینه‌سازی کنید – ساخت‌وساز خارج از کارگاه یک راه دیگر برای افزایش قابل‌توجه بهره‌وری است. پیش ساخت و پیش مونتاژ برای انجام هر چه بیشتر کارها در خارج از کارگاه به کاهش بیشتر زمان پروژه کمک می‌کند.
  • استانداردسازی فرآیندها – برای افزایش بهره‌وری در پروژه‌ها و کل کسب‌وکار خود، هماهنگ بودن در فرآیندها و اهداف اهمیت زیادی دارد.
  • هماهنگی زودهنگام – دخیل کردن همه عوامل در مراحل اولیه پروژه اهمیت زیادی دارد. چه از روش‌های تحویل پروژه مانند طرح و ساخت یا تحویل یکپارچه پروژه استفاده کنید، هر چه زودتر با ذینفعان هماهنگ شوید سریع‌تر می‌توانید تعارض‌ها و سردرگمی‌ها را شناسایی و حل کنید.
  • کاربرد فناوری – هر چه داده‌های بیشتری از پروژه‌های قبلی و کنونی داشته باشید، تصمیمات آگاهانه‌تری می‌گیرید. استفاده از نرم‌افزارها و فناوری‌هایی مانند حسگرها و ابزارهای برداشت کارگاهی باعث کسب اطلاعات زیادی می‌شود که در صورت عدم استفاده از این ابزارها از دست خواهند رفت. استفاده از این داده‌ها باعث برآورد و تعیین بهتر برنامه‌های زمانی پروژه، نرخ بهره‌وری، مقدار مصالح، استخدام کارکنان و غیره، باعث حذف هدر رفت زمان و هزینه می‌شود.
  • معیار پیشرفت – با اعمال این تغییرات نحوه پیشرفت خود را ردیابی کنید. شما نمی‌توانید از نحوه و گستره کار بدون ردیابی پیوسته پیشرفت کار اطلاع داشته باشید. وقتی پیشرفت‌های خود را شناسایی کردید می‌توانید روی این تغییرات تمرکز کرده و آن‌ها را گسترش دهید.
  • عقب‌نشینی نکنید – بعضی از شرکت‌ها این فرآیندها را طی می‌کنند، در یک یا دو پروژه پیشرفت می‌کنند و دوباره به مسیر قبلی خود برمی‌گردند. دلیل این موضوع ممکن است مقاومت در برابر تغییر، حس اختیاری بودن بهبود، خودپسندی یا کارشکنی باشد؛ درهرحال شما باید از این کار جلوگیری کنید. با وضع پیوسته اهداف بلندپروازانه تر برای به چالش کشیدن تیم و درگیر کردن آن‌ها با اهداف شرکت، از پس رفت جلوگیری کنید. رقابت – حتی رقابت داخلی – یک محرک قدرتمند است.

در نظر گرفتن این ملاحظات به شما کمک می‌کند که بدانید کدام کارها را بعداً انجام دهید و از چه کارهایی پرهیز کنید. با به چالش کشیدن پیوسته تیم خود برای رسیدن به اهداف جدید بهره‌وری را افزایش داده و تعامل آن‌ها را بیشتر کنید.

منبع

 نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

 اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های alikhalili60

علی اکبر خلیلی

كارشناس ارشد مهندسی و مدیریت ساخت
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
نرم افزار AgTek
از دوستان کسی اطلاع داره از این نرم افزار و این که از کجا میتونم پیداش کنم؟
عکس کاربر
2پاسخ
نرم افزار مناسب برای مدیریت پروژه چیست؟
از پریماورا در چه پروژه هایی استفاده می شود؟ این پروژه ها چه تفاوت هایی دارند که در آنها msp قابل استفاده نیست؟
عکس کاربر
9پاسخ
برای ورود به حرفه به کار عملی در رشته عمران بایست از کجا شروع کنم؟
سلام.خسته نباشید.من مدرک کارشناسی عمران دارم ولی متاسفانه با هیچکدام از نرم افزارهای مربوط آشنایی ندارم .به رشته ی خودم خیلی علاقمندم ولی توی دانشگاه مطلب خاصی یاد نگرفتم. میخواستم از شما مشاوره بگیرم که از کجا شروع کنم؟البته ارشد هم قبول شدم در رشته مدیریت پروژه ولی علاقه شدیدی به راهسازی دارم. ممنون میشم راهنماییم کنید که چطور و از چه مباحثی باید شروع به یاد گرفتن نرم افزار بکنم.(تقریبا هیچی بلد نیستم بجز اینکه ریاضیات و استاتیک و تحلیل سازه و فولاد حل کنم)
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .