مقاله تحلیلی: خوردگی شیشه- دلایل و اقدامات پیشگیرانه

مقاله تحلیلی: خوردگی شیشه- دلایل و اقدامات پیشگیرانه

شیشه هم در حوزه معماری و هم ساخت‌وساز یکی از بادوام‌ترین مصالح ساختمانی شناخته می‌شود. بااین‌حال اگر به‌واسطه آب، گرما و رطوبت در معرض آلاینده‌ها قرار بگیرد، شیشه دچار لکه شدن یا خوردگی می‌شود. خوردگی در واقع به علت واکنش مواد تشکیل‌دهنده شیشه با آب یا مواد شیمیایی رخ می‌دهد که درنهایت خود را به‌صورت لکه روی سطح شیشه نشان خواهد داد.

 درصورتی‌که المان‌های شیشه‌ای به‌صورت نامناسبی انبار شوند، احتمال خوردگی در آن‌ها وجود خواهد داشت که همین موضوع باعث می‌شود دیگر برای استفاده مناسب نباشند. آگاهی از شرایطی که در آن شیشه دچار خوردگی می‌شود به جلوگیری از وقوع این مشکل کمک می‌کند.

در این مقاله در مورد دلایل خوردگی شیشه و راهکاری جلوگیری از وقوع آن در صنعت ساخت‌وساز بحث خواهد شد.

دلایل خوردگی شیشه

درصورتی‌که سطوح شیشه‌ای در طولانی‌مدت در معرض آب یا مواد شیمیایی قرار بگیرند، واکنش‌های شیمیایی متعددی رخ خواهد داد. به‌طور مثال اگر سطح شیشه با آب در تماس باشد، سیلیکا آهک درون شیشه با آب واکنش می‌دهد. این اتفاق به‌صورت آهسته رخ می‌دهد اما نتیجه آن به‌صورت خوردگی یا لکه ظاهر خواهد شد.

خوردگی شیشه ترکیبی از واکنش‌ها است. در مرحله اول یک فرآیند تبادل یونی کنترل‌شده رخ می‌دهد. یون سدیم موجود در شیشه با یون هیدروژن موجود در آب واکنش می‌دهد. در این فرآیند آب موجب جدا شدن یون سدیم می‌شود. این واکنش موجب افزایش pH سطح شیشه در نتیجه تجمع یون‌های هیدروکسید می‌شود.

هر چه pH بالاتر باشد، مقدار قلیایی بودن افزایش می‌یابد. قلیایی بودن واکنش‌های مخرب دیگری را سبب می‌شود. ازاین‌رو تغییرات سطح شیشه باید به‌دقت بررسی شود.

مرحله اول خوردگی تا وقتی pH روی 9 باقی بماند ادامه پیدا خواهد کرد. در این حالت کیفیت انتقال نور شیشه و یکپارچگی سطح آن تحت تأثیر قرار نخواهد گرفت.

مرحله دوم وقتی شروع می‌شود که pH به بیشتر از 9 افزایش می‌یابد. این سطح pH برای حمله به شبکه سیلیکات شیشه کافی است. در مراحل اولیه حفره‌های میکروسکوپی ایجاد می‌شوند.

با ادامه واکنش‌ها آسیب وارد به سطح بیشتر می‌شود. در این مرحله کیفیت انتقال نور و همچنین یکپارچگی سطح شیشه تحت تأثیر این واکنش‌ها قرار می‌گیرد.

دی اکسید کربن اتمسفر هم ممکن است با رطوبت سطح شیشه واکنش دهد و روی سطح آن کربنات کلسیم و سدیم به‌جا بگذارد.

جلوگیری از خوردگی شیشه

  • اگر سطح شیشه به‌درستی تمیز شود و همچنین خشک نگه داشته شود، می‌توان از خوردگی شیشه جلوگیری کرد.
  • برای تمیز کردن شیشه نباید از روش نامناسب و همچنین پاک‌کننده‌های شیمیایی استفاده کرد.
  • برای جلوگیری از وارد شدن آسیب به شیشه باید حین جابجایی از کاغذ یا گزینه‌های دیگر استفاده کرد.
  • نوع شیشه مناسب را باید برحسب نوع کاربرد انتخاب کرد.
  • در محیط‌های بسیار مرطوب مثل حمام باید از شیشه‌های ضد خوردگی استفاده کرد.

منبع

ترجمه شده توسط تیم مترجمین ۸۰۸

اگر دوست دارید به تیم مترجمین ۸۰۸ بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

 

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های baharehbl328

بهاره بهرامی

فارغ التحصیل مهندسی مدیریت پروژه. علاقه مند به زبان انگلیسی و ترجمه به خصوص به متون تخصصی عمران و معماری. سرپرست تیم مترجمین 808 و پشتیبان محتوای سایت.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
نحوه بارگذاری سقف تیرچه در اجرا
برای اجرا و بتن ریزی سقف دوم چند روز بعد از بتن ریزی سقف تیرچه ی اول میشه جکها رو رو سقف اول گذاشت و بتن ریزی انجام داد؟
عکس کاربر
0پاسخ
حداقل زمان ممکن برای جاگذاری تیرچه ی بتنی روی پلها؟
حداقل زمان ممکن برای جاگذاری تیرچه ی بتنی روی پلها چند روز بعد از خارج کردن از قالب و عمل اوری هست؟.متوسط دما ۲۵ درجه
عکس کاربر
1پاسخ
ساخت ملات سیمانی برای نما
سلام . وقت به خیر . ببخشید برای کاری که در دست دارم به مشکل خوردم و نتونستم مرجعی برای دریافت جواب پیدا کنم. مجبور به این مزاحمت شدم. آیا فرمولی برای تعیین مقدار وزن مصالح لازم در تهیه انواع ملات ها داریم ؟ من باید قسمت بالای دیوار داخلی یک حمام را سیمان سفید کنم. طول این قسمت ۵ متر و عرض آن ۱ متر هست و البته زیر کار گچ کهنه و بسیار ناصاف هست. برای تهیه ملات سیمان سفید و پودر سنگ. از هر کدام چه مقدار لازم هست ؟ میزان غلظت ملات و نحوه کار چطور ؟
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .