مقاله تحلیلی: بیم و تحول در راهسازی

مقاله تحلیلی: بیم و تحول در راهسازی

 مدل‌سازی اطلاعات ساختمان در طیف وسیعی از پروژه‌های ساخت‌وساز شامل زیرساخت‌ها و راه‌ها استفاده می‌شود، اما آیا به درک همه قابلیت‌های آن رسیده‌ایم؟

فرآیندها و تکنولوژی‌های دیجیتال روش ساخت، تحویل و مدیریت پروژه‌های ما را پیوسته تغییر می‌دهند. این تکنولوژی‌ها شامل مدل‌سازی اطلاعات ساختمان یا بیم، هوش مصنوعی، رباتیک، چاپگرهای سه‌بعدی، تولید فزاینده، اینترنت اشیا، خودروهای خودران، بلاک چین، هواپیماهای بدون سرنشین، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده می‌شوند.

امروزه از بیم در بسیاری از پروژه‌های ساخت‌وساز استفاده می‌شود. بیم مجموعه‌ای از تکنولوژی‌ها، فرآیندها و سیاست‌ها است که مشارکت کلیه ذینفعان را در طراحی، ساخت و بهره‌برداری از یک پروژه ممکن می‌سازد.

درمجموع وقت آن رسیده که صنعت ساخت‌وساز متحول شود. به این صورت فرآیندها شفاف‌سازی شده و پیشرفت، همکاری، یادگیری و بهبود به شکل مستمر در جریان خواهد بود. بااین‌حال پیشرفت و تغییر در راه‌سازی مستلزم نوآوری، کاهش ریسک‌های ساخت‌وساز و تعیین چرخه عمر راه‌هاست.

تصور عموم مردم بر این است که تنها طراحان و سازندگان از مزیت‌های تعریف مدل‌های مجازی سه‌بعدی بهره‌مند می‌شوند. این مدل‌ها بیشترین کاربرد را برای مشتریان خواهند داشت که آن‌ها را قادر به کنترل پیشرفت پروژه، نظارت بر جریان نقدینگی بر اساس عملکرد و مدیریت عملیات می‌سازند. داشتن یک پلتفرم دیجیتالی که منابع مختلف داده را با رعایت اصل امنیت به هم متصل می‌کند، باعث بهره‌مند شدن مشتریان از مزایایی همچون جست‌وجوی اطلاعات و برنامه‌ریزی برای کلیه دارایی‌ها می‌شود.

از پلتفرم‌های دیجیتال با سطوح مختلف دسترسی می‌توان برای کارهای نگه‌داری و برنامه‌ریزی در شرایط اضطراری که تصمیم‌گیری آگاهانه مستلزم دسترسی به داده‌ها است، استفاده کرد.

برای اینکه از مدل‌های اطلاعاتی بتوان در فعالیت‌هایی همچون جمع‌آوری (اسکن لیزری)، ایجاد (برنامه‌ریزی ساخت، تخریب و عملیات)، آنالیز (تشخیص برخورد یا شناسایی تصادم، شبیه‌سازی)، مدیریت (پرینترهای سه‌بعدی، لجستیک، پیش‌ساخته سازی)، عملیات (نگه‌داری) و نظارت استفاده کرد؛ لازم است اطلاعات مختلف، هندسه و مستندات مربوطه ضمیمه این مدل‌ها شود.

در پروژه بهسازی جاده  A14 در فاصله کمبریج تا هانتینگدون، تیم تحویل از هواپیماهای بدون سرنشین برای تعیین محدوده کار، تهیه عکس‌های هوایی و ثبت ابعاد منطقه تحت تأثیر استفاده کرد. پس از آن برای هماهنگی شاخه‌های مختلف مدل‌های اطلاعاتی تعریف و از آن‌ها برای استخراج اطلاعات در راستای مدیریت راه استفاده شد.

کاربرد مدل‌های اطلاعاتی وقتی ضرورت می‌یابد که از سنسورها برای کنترل عملکرد و مقایسه آن با آنچه برنامه‌ریزی شده استفاده می‌شود. در مراحل بعد می‌توان از بیم برای کنترل ترافیک و شناسایی موارد بحرانی یا استفاده‌های نادرست از راه برای کاهش ریسک استفاده کرد. بی‌شک توانایی مدیریت دارایی تبدیل به یک عامل کلیدی در تحول گسترده دیجیتالی در بزرگراه‌ها می‌شود.

 

منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های baharehbl328

بهاره بهرامی

فارغ التحصیل مهندسی مدیریت پروژه. علاقه مند به زبان انگلیسی و ترجمه به خصوص به متون تخصصی عمران و معماری. سرپرست تیم مترجمین 808 و پشتیبان محتوای سایت.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
ساختن حساب در سایت Green building studio
سلام با عرض خسته نباشید من در ساخت اکانت در سایت Green building studio به مشکل برخوردم به این صورت که بعد از آپلود دو عدد پروژه، حساب بنده منقضی شد و دیگه چیزی نمیتونم داخلش آپلود کنم و عملا بی فایده شده برام! لطفا اگر کسی راه حلی برای فعالسازی دوباره حساب داره، ممنون میشم راهنماییم کنه
عکس کاربر
2پاسخ
برای یادگیری مدل سازی در رویت، از چه آموزش هایی باید استفاده کرد؟
سلام . من میخوام رویت رو یاد بگیرم و اول معماری و بعد به صورت تخصصی مکانیک برای شروع معماری من باید چه پک هایی رو به ترتیب ببینم؟ و خیلی هم نمیخوام حرفه ای معماری رو یاد بگیرم در حد پروژه های ساده آپارتمانی چند طبقه ممنون میشم راهنماییم کنید
عکس کاربر
2پاسخ
نحوه اختصاص متریال در نرم افزار رویت
سلام.رویت 2019 را نصب کردم.الان یه طرحا میخام متریال بدم ولی پنجره متریالم باز نمیشه.یعنی روش که کلیک میکنم اصلا اتفاقی نمی افته.از طریق paint هم که میرم همینطوره
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .
  • Comments

    فایلی که دانلود کردم حتی یک کلمه بیشتر از همین متنی که اینجا نوشتید نداشت. این کار چه توجیهی دارد؟

    عکس‌های reza.haghro
    reza.haghro

    مبلغ تعیین شده صرفا حق الزحمه ترجمه کار میباشد و خود فایلی که در این صفحه است را به صورت PDF میتوانید دریافت بفرمایید و الا فرقی بین خود محتوای منتشر شده در سایت و فایل PDF نیست ، البته اعضای VIP سایت کلیه مقالات تحلیلی اینچنینی منتشر شده در سایت را میتوانند به رایگان لینک دانلود آنها را این انتها مشاهده بفرمایند و سایر اعضا یه مبلغ ناچیز 500 تومن میپردازند با این حال مبلغ الان به حسابتان در سایت عودت داده شد

    عکس‌های Civil808-Admin
    Civil808-Admin