مقاله تحلیلی: کاهش تأخیر در پروژه‌ های بلندمرتبه‌ سازی

مقاله تحلیلی: کاهش تأخیر در پروژه‌ های بلندمرتبه‌ سازی

 واضح است که پروژه‌های بلندمرتبه‌سازی با مسئولیت بزرگی همراه هستند. سازه‌های بلندمرتبه از منظر مقیاس، پرسنل، تایم لاین، هزینه‌ها، برنامه‌ریزی، زمان‌بندی و تدارکات مستلزم سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی هستند.

هزینه‌های روزمره در سایت که شامل کارکنان، سوخت، ماشین‌آلات و غیره است، به‌طور میانگین به ده تا پانزده هزار دلار می‌رسد؛ بنابراین داشتن برنامه‌ای که شکست و ناکارآمدی در کارها را محدود می‌کند، بسیار حیاتی خواهد بود.

احتمالاً می‌دانید که هر پروژه‌ای- بخصوص پروژه‌های بزرگ‌مقیاس مانند ساختمان‌های بلندمرتبه – ممکن است با موانع غیرمنتظره‌ای مواجه شود. طبق گفته موسسه McKinsey معمولاً پروژه‌های بزرگ %20 نسبت به برنامه زمان‌بندی دیرتر تکمیل‌شده و بودجه آن‌ها تا %80 فراتر از مقدار برنامه‌ریزی‌شده می‌رود. عقب‌افتادگی نسبت به برنامه زمان‌بندی برای مدیران پروژه و پیمانکاران بسیار هولناک است زیرا از مقدار سود آن‌ها کاسته و بر اعتبار شرکت تأثیر منفی می‌گذارد.

عوامل متعددی وجود دارد که اغلب خارج از کنترل هستند و سرعت تکمیل پروژه را کاهش می‌دهند. عدم دسترسی به منابع یا نیروی انسانی خبره، مدیریت نامناسب مصالح، بازدهی ضعیف، خرابی تجهیزات، کیفیت کاری پایین که نیاز به دوباره‌کاری دارد و حتی عوامل جوی همگی می‌توانند باعث تأخیر پروژه‌ها نسبت به مهلت مقرر و افزایش هزینه‌ها شوند.

یکی از موانعی که غالباً نادیده گرفته می‌شود و به‌طور متعارف به‌عنوان گامی مهم در پروژه‌های بلندمرتبه در نظر گرفته می‌شود، آزمایش استوانه بتنی است که سرعت انجام کارها را کاهش می‌دهد.

آزمایش استوانه بتنی

اگر تجربه کار در پروژه‌های بلندمرتبه را داشته باشید، احتمالاً با تا خیرات ناشی از آزمایش استوانه‌ای یا آزمایش شکست مواجه شده‌اید.

 از قرن نوزدهم، آزمایش استوانه بتنی روشی استاندارد برای آزمایش مقاومت بتن درجا بوده اما تقریباً هیچ پیشرفتی برای افزایش سرعت فرآیند این آزمایش صورت نگرفته است. اگرچه که آزمایش شکست استوانه به مدت طولانی به‌عنوان باصرفه‌ترین روش آزمایش مقاومت بتن شناخته می‌شود اما این آزمایش ممکن است در پروژه‌های بزرگ‌تر ناکارآمد و پرهزینه باشد.

ASTM C31 برای استوانه‌هایی با عمل‌آوری استاندارد یا عمل‌آوری در محل، تحلیل توسط یک آزمایشگاه شخص ثالث را برای آزمایش فشاری الزامی می‌داند. این موضوع بدین معنی است که نمونه‌های بتنی مختلف باید به یک آزمایشگاه منتقل شوند. پس‌ازآن باید منتظر انجام آزمایش شکست در بازه‌های زمانی منظمی که در برنامه‌ریزی پروژه مشخص‌شده است، بمانید.

بسته به نیازهای مقاومتی، زمان‌بندی برداشت نمونه، میزان شلوغی آزمایشگاه و بسیاری از عوامل دیگر در طی فرآیند طولانی آزمایش استوانه، فرآیند ساخت ممکن است روزها و یا حتی هفته‌ها دچار توقف کامل شود. به‌طور خلاصه، توقف پروژه شما زمانی تمام می‌شود که نتایج آزمایش شکست آماده شود.

اغلب تصور می‌شود که آزمایش شکست استوانه بتنی خارج از کنترل است. بااین‌حال، برخلاف باور رایج می‌توان از این تاخیرات و عدم قطعیت‌ها جلوگیری کرد.

 چگونه از تا خیرات آزمایش استوانه بتنی جلوگیری کنیم؟

با استفاده از سانسورهای بی‌سیم بلوغ بتن در دال درجا، می‌توانید وابستگی خود به آزمایشگاه‌ها را کمتر کرده و نتایج مقاومت بتن را بلافاصله و در محل سایت در اختیار داشته باشید. این روش بر اساس روش بلوغ بتن که در ASTMC1074 توضیح داده‌شده، انجام می‌شود.

روش بلوغ بتن

ASTMC1074- روش استاندارد بلوغ بتن را به‌صورت زیر معرفی می‌کند: تخمین مقاومت بتن بر اساس این فرض انجام می‌شود که نمونه‌های یک مخلوط بتنی مشخص در صورت کسب مقادیر یکسان شاخص بلوغ، مقاومت‌های یکسانی را کسب خواهند کرد.

به‌عبارت‌دیگر بلوغ مقداری است که نشان می‌دهد بتن شما تا چه حد عمل‌آوری شده است. می‌توانید با کالیبره کردن طرح اختلاط با آزمایش شکست، نمودار مقاومت بتن را بر اساس درجه حرارت و زمان عمل‌آوری به دست آورید.

اندازه‌گیری مقاومت بتن با استفاده از سانسورهای بی‌سیم هوشمند SmartRock

با استفاده از سانسورهای SmartRock می‌توانید مقاومت بتن درجا را در کمترین زمان و به‌صورت کاملاً بی‌سیم پایش کنید.

ابتدا باید تک تک سنسورها را برچسب‌گذاری کرده و آن‌ها را به اپلیکیشن SmartRock متصل کنید. قبل از بتن‌ریزی، سنسورها بر روی میلگردهای نزدیک سطح بتن نصب می‌شوند. کابل سنسور و حرارت‌سنج به‌منظور ثبت درجه حرارت در موقعیت‌های مناسب قرار داده می‌شوند. سپس بتن‌ریزی انجام می‌شود و نتایج بلافاصله در اپلیکیشن SmartRock در دسترس خواهند بود.

اطلاعات موجود در سانسورهای SmartRock قابل‌دسترس بوده و آن‌ها را می‌توان با افراد به اشتراک گذاشت. با اضافه شدن SmartHub، می‌توان اطلاعات حاصل از چندین سنسور را پایش کرد.

 در طول ساخت هتل و کازینو 28 طبقه Wynn در بوستون، ماساچوست- منطقه‌ای که ساختمان‌های پس کشیده در آن رایج نیستند- شرکت پیمانکاری S&F از سه سنسور SmartRock در هر دال بتنی با مساحت 300 یارد استفاده کرد. این سنسورها علاوه بر پایش بلوغ و مقاومت بتن، برای پایش تغییرات دمایی آن در طول بتن‌ریزی حجیم در زیرزمین هتل نیز استفاده می‌شدند.

پیمانکار زمانی که به طبقه پنجم ساختمان رسید، آزمایش‌های شکست را به‌طور کامل حذف و در عوض برای بقیه طبقات ساختمان به سانسورهای SmartRock اعتماد کرد. تیم S&F توانست کشش دال‌ها را یک ساعت بعدازاینکه بتن مقاومت موردنیاز را کسب کرد زمان‌بندی کند، درصورتی‌که به روش قبل باید حداقل 24 ساعت منتظر می‌ماند. ساختمان بزرگ بلندمرتبه 28 طبقه از زمان اولین بتن‌ریزی تا زمان تکمیل تنها 6 ماه طول کشید.

ذخیره زمان و سرمایه با استفاده از روش بلوغ

استفاده از روش بلوغ بتن موجب بهینه‌سازی برنامه زمان‌بندی و ذخیره سرمایه نسبت به هزینه‌های آزمایش و نیروی کار می‌شود. بدین‌صورت هزینه‌های مربوط به تکنیسین آزمایشگاه برای، جمع‌آوری، تحویل و سپس آزمایش استوانه‌ها حذف خواهد شد. این موضوع می‌تواند تا %50 بر روی کاهش هزینه‌های مستقیم آزمایش تأثیرگذار باشد.

درنهایت، استفاده از روش بلوغ تا حدی قابلیت پیش‌بینی را در ساخت فراهم می‌آورد و این امکان را به شما می‌دهد که به‌منظور کسب سریع‌تر نتایج بهتر، سایت را تحت کنترل داشته باشید.

 منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های ali barzgar

علی برزگر

فارغ التحصیل کارشناسی ارشد گرایش زلزله دانشگاه صنعتی امیرکبیر.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
نرم افزار AgTek
از دوستان کسی اطلاع داره از این نرم افزار و این که از کجا میتونم پیداش کنم؟
عکس کاربر
2پاسخ
نرم افزار مناسب برای مدیریت پروژه چیست؟
از پریماورا در چه پروژه هایی استفاده می شود؟ این پروژه ها چه تفاوت هایی دارند که در آنها msp قابل استفاده نیست؟
عکس کاربر
9پاسخ
برای ورود به حرفه به کار عملی در رشته عمران بایست از کجا شروع کنم؟
سلام.خسته نباشید.من مدرک کارشناسی عمران دارم ولی متاسفانه با هیچکدام از نرم افزارهای مربوط آشنایی ندارم .به رشته ی خودم خیلی علاقمندم ولی توی دانشگاه مطلب خاصی یاد نگرفتم. میخواستم از شما مشاوره بگیرم که از کجا شروع کنم؟البته ارشد هم قبول شدم در رشته مدیریت پروژه ولی علاقه شدیدی به راهسازی دارم. ممنون میشم راهنماییم کنید که چطور و از چه مباحثی باید شروع به یاد گرفتن نرم افزار بکنم.(تقریبا هیچی بلد نیستم بجز اینکه ریاضیات و استاتیک و تحلیل سازه و فولاد حل کنم)
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .