مقاله تحلیلی: ملات اصلاح شده با پلیمر – انواع، مشخصات و کاربردها

مقاله تحلیلی: ملات اصلاح شده با پلیمر – انواع، مشخصات و کاربردها

ملات اصلاح شده با پلیمر با مخلوط کردن آب با افزودنی‌های پلیمری، سیمان پرتلند و ماسه ساخته می‌شود. اضافه کردن پلیمر باعث بهبود عملکرد ملات شده و در نتیجه می‌توان از مزایا و صرفه اقتصادی آن در موارد مختلفی بهره برد.

پلیمرهای لاتکس، پلیمرهای خشک قابل باز تفکیک و پلیمرهای محلول در آب انواع مختلف پلیمرهایی هستند که از آن‌ها برای اصلاح شده ملات استفاده می‌شود. علاوه بر کارایی، پلیمرها چسبندگی، چقرمگی، مقاومت کششی و خمشی، مقاومت در برابر مواد شیمیایی و مقاومت در برابر یخ‌زدگی ملات را هم بهبود می‌بخشند.

ملات اصلاح شده با پلیمر نیازمند آب کمتری نسبت به ملات معمولی است که باعث ساخت ملاتی چگال تر با حفره‌های کمتر می‌شود.

پلیمرها چگونه باعث بهبود مشخصات ملات می‌شوند؟

۱- مقاومت و دوام

بارها نشان داده شده است که پلیمرها باعث بهبود مقاومت خمشی، مقاومت کششی، مقاومت در برابر ضربه و سایش، مقاومت در برابر آب و مقاومت در برابر مواد شیمیایی ملات اصلاح شده با پلیمر در مقایسه با ملات¬های بدون پلیمر می‌شود. به‌علاوه پلیمرها انتشار ترک‌های ریز را محدود کرده و در نتیجه باعث افزایش سختی کلی ملات می‌شوند.

۲- کارایی

پلیمرها ملات را سیال‌تر کرده و کاربرد و حمل آن‌ها را هم راحت‌تر می‌کنند. پلیمر مانند کاهنده آب عمل کرده و در نهایت باعث ملاتی قوی‌تر با حفرات کمتر می‌شود. انواع خاص پلیمرها باعث افزایش دوره هیدراسیون و زمان کار می‌شود. این موضوع در آب و هوای گرم بسیار مفید است.

۳- چسبندگی

به دلیل این‌که پلیمرها به‌صورت یک چسب عمل می‌کنند باعث بهبود چسبندگی ملات به سطوح مختلف مانند بتن، آجر بنایی، چوب، پلی استایرن و فوم پلی استایرن، شیشه و فلزات می‌شود. این ویژگی به‌خصوص در سطوحی که از ملات باضخامت کم استفاده می‌شود و همچنین محل‌هایی با لرزش زیاد و ترافیک سنگین حیاتی است.

۴- عمل‌آوری سیمان

عمل‌آوری ملات یکی از عوامل مهم تأثیرگذار بر مقاومت آن است. برای عمل‌آوری مناسب به‌خصوص در مراحل اولیه یعنی پنج تا هفت روز اول، وجود آب کافی ضروری است.

همچنین ثابت شده است که پلیمرها باعث عمل‌آوری بهتر بتن به دلیل کاهش نرخ تبخیر می‌شوند. این کاهش نرخ تبخیر آب در سطوحی که از ملات به‌صورت نازک استفاده می‌شود و تبخیر نسبت به حجم بتن مورد استفاده زیاد است اهمیت زیادی دارد.

در نهایت با توجه به این‌که ملات اصلاح شده با پلیمر نیازمند آب کمتری در مقایسه با ملات معمولی است، جمع شدگی ناشی از خشک شدن آن کمتر از ملات معمولی است.

ملات اصلاح شده با پلیمر – انواع، مشخصات و کاربردهاانواع پلیمرها

از پلیمرهای متنوعی در ملات اصلاح شده با پلیمر استفاده می‌شود:

  1. پلیمرهای لاتکس
  2. پلیمرهای خشک قابل باز تفکیک (مانند اتیلن وینیل استات)
  3. پلیمرهای محلول در آب مانند پلی وینیل الکل

کاربردها

۱- دوغاب دیوارها و کاشی‌های کف

دوغاب دیوارها و کاشی‌های کف گسترده‌ترین کاربرد ملات اصلاح شده با پلیمر است. کاهش آب و ورود نمک باعث می‌شود که ملات اصلاح شده با پلیمر برای ساختمان‌های بنایی در معرض فرسایش و دیگر شرایط خارجی مناسب باشد. ملات اصلاح شده با پلیمر به‌گونه‌ای طراحی شده که کاشی را به بتن و بسترهای سیمانی بدون نیاز به غرقاب کردن کاشی بچسباند.

 ۲- وصله کردن و تعمیر

به دلیل جمع شدگی بسیار کم و قابلیت پیوند با سطوح چگال تر، ملات¬های اصلاح شده با پلیمر کاربرد گسترده‌ای برای کارهای تعمیراتی دارند. از این ملات برای تعمیر ترک‌ها و لایه‌لایه شدگی در سازه‌های بتنی استفاده می‌شود.

ملات اصلاح شده با پلیمر – انواع، مشخصات و کاربردها

ملات اصلاح شده با پلیمر – انواع، مشخصات و کاربردها۳- آب‌بندی

کاربرد این ملات¬ها در ساخت زیرزمین‌ها، مخازن آب، مخازن سپتیک، عرشه‌های کشتی، عرشه‌های سقف و دیوارهای بتنی باعث می‌شود که مقاومت بیشتری در برابر آب و مواد شیمیایی داشته باشند.

۴- کف سازی و روسازی

ملات اصلاح شده با پلیمر را می‌توان به‌عنوان روکش در کف سازی ساختمان‌های تجاری، انبارها، کارخانه‌ها، بیمارستان‌ها، پله‌ها و گاراژها هم استفاده کرد.

ملات اصلاح شده با پلیمر – انواع، مشخصات و کاربردها  منبع

 نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های alikhalili60

علی اکبر خلیلی

كارشناس ارشد مهندسی و مدیریت ساخت
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
نقشه کشی با ایتبس میت
سلام دوستان دوره یا موسسه ایو برای تهیه نقشه های بتنی با ایتبس میت کسی شرکت کرده جایی؟ میخوام مو به مو با ایین نامه خودمون نقشه ها کنترل بشه! کسی هست اموزش بده؟
عکس کاربر
0پاسخ
حداقل آرماتور محاسبه شده تیر، کمتر از حد معین در مبحث نهم 9-14-5 (92)
در سازه ای 2 طبقه، ستون ها 30 * 30 بوده و تیرها هم 30 * 40 لحاظ شده است. مقدار آرماتور طولی تیر با در نظر گرفتن رابطه 9-14-5-2-1 و Asmin=pmin*b*d خیلی کمتر است. pmin=0.0035 Asmin=0.0035*30*(40-5)=3.675 عددی که در مقادیر مقاطع پایین تیرها بوسیله نرم افزار محاسبه شده از عدد حاصله بالا خیلی کمتر است. در این موقعیت چه نظر تخصصی دارید؟ چطور باید اقدام کرده و ادامه داد؟ ممنون از توجه تان. عکس مربوطه: https://s6.uupload.ir/files/2022-09-07_copy_f0t3.jpg
عکس کاربر
1پاسخ
ساخت ملات سیمانی برای نما
سلام . وقت به خیر . ببخشید برای کاری که در دست دارم به مشکل خوردم و نتونستم مرجعی برای دریافت جواب پیدا کنم. مجبور به این مزاحمت شدم. آیا فرمولی برای تعیین مقدار وزن مصالح لازم در تهیه انواع ملات ها داریم ؟ من باید قسمت بالای دیوار داخلی یک حمام را سیمان سفید کنم. طول این قسمت ۵ متر و عرض آن ۱ متر هست و البته زیر کار گچ کهنه و بسیار ناصاف هست. برای تهیه ملات سیمان سفید و پودر سنگ. از هر کدام چه مقدار لازم هست ؟ میزان غلظت ملات و نحوه کار چطور ؟
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .