هتل دربند در تهران

هتل دربند در تهران

دربند یکی از دهکده‌های قدیمی شمیران در شمال باغ سعدآباد است که به دلیل خوش آب و هوا بودن از دیرباز تاکنون مورد استقبال رجال و شهروندان بوده است. سال 1314 قرار شد در زمین‌های دهکده دربند هتلی با هشت دستگاه ویلا ساخته شود.
 
در آن زمان وارطان هوانسیان معمار ایرانی ارمنی‌تبار که تازه به استخدام دولت وقت درآمده و در اداره شهربانی مشغول کار بود، مسئول ساخت این میهمانخانه شد. این بناها جزء نخستین آثار این معمار ارمنی محسوب می‌شود که در ایران به جای گذاشته که با هدف پذیرایی از شخصیت‌ها و گردشگران خارجی ساخته شده است. کار ساخت این هتل سال 1317 به اتمام رسید و تا اوایل انقلاب اسلامی جزء مهم‌ترین هتل‌های تهران محسوب می‌شد.
این هتل دارای 50 اتاق زیبا و مجلل بود که در کنار آن نیز هشت دستگاه عمارت (ویلا) بنا شد که همچون اتاق‌های هتل امکانات رفاهی مورد نیاز در آنها تعبیه شده بود.
 
معماری این ویلاها به‌گونه‌ای بود که هر بیننده‌ای را از بیرون جذب خود می‌کرد و بسیار شبیه رصدخانه بود تا ویلاهای مسکونی. به مرور زمان هفت دستگاه از این ویلاها تخریب شدند و آخرین آنها نیز در بحبوحه شلوغی روزهای آخر سال 1392، با مجوز شهرداری منطقه یک و بدون استعلام از میراث فرهنگی یک‌باره با خاک یکسان شد تا جای آن یک مجتمع تجاری ساخته و بر انبوه مجتمع‌های تجاری در منطقه شمیران اضافه شود.

هتل دربند در تهران
هتل دربند در تهران
هتل دربند در تهران