مقاله تحلیلی:‌ آینده ساخت ‌و ساز و قراردادهای هوشمند

مقاله تحلیلی:‌ آینده ساخت ‌و ساز و قراردادهای هوشمند

صنعت ساخت‌وساز به لحاظ تأخیر در پرداخت‌ها و اختلافات ناشی از آن بدنام است. این مشکل را می‌توان به طرز قابل‌توجهی با استفاده از مزایای قراردادهای هوشمند مبتنی بر بلاک چین کاهش داد. در این سیستم به‌واسطه خودکار سازی جنبه‌های خاصی از احرای پروژه نه‌تنها در هزینه‌ها و زمان صرفه‌جویی می‌شود که شفافیت و قابل پیش‌بینی بودن نیز افزایش می‌یابد.

در یک پروژه ساخت‌وساز قراردادهای متعددی منعقد می‌شود. طرفین قرارداد در یک پروژه ساخت معمولاً مالک، پیمانکار اصلی،‌پیمانکار فرعی و تأمین‌کنندگان هستند.

تأخیر در پرداخت یکی از بزرگ‌ترین مشکلات در جریان پروژه‌های ساخت‌وساز است. مشکل در جریان نقدینگی مانع انجام کار از سوی پیمانکاران عمومی و پیمانکاران اصلی و ورشکستگی سهامداران به دلیل تأخیر در پرداخت می‌شود.

در جریان استفاده از قراردادهای هوشمند،‌شرایط قرارداد در سیستم کدگذاری می‌شوند؛ بنابراین وقتی این شرایط رمزگذاری شده محقق شوند، بند مربوطه در قرارداد اجرا می‌شود. مبلغی که باید پرداخت شود به نحوی در قراردادهای هوشمند بلوکه می‌شود که هیچ‌کدام از طرفین قرارداد نمی‌توانند به آن دسترسی داشته باشند. ازاین‌رو مبلغ قابل پرداخت وقتی در اختیار افراد قرار می‌گیرد که شرایط رمزگذاری شده محقق شده باشند.

قراردادهای هوشمند در حقیقت پروتکل‌های دیجیتالی هستند که اجرای قرارداد و مذاکرات را تسهیل می‌کنند یا از لزوم یک بند قراردادی جلوگیری می‌کنند. یک قرارداد هوشمند را می‌توان به دلیل منطق دودویی یا باینری تعیین‌کننده دانست. این بدان معناست که ورودی‌ها و خروجی‌ها یکسان هستند و اجرای شرایط بستگی به محقق شدن محدوده کدگذاری شده دارد.

قراردادهای هوشمند

۱- یک پروژه ساخت معمولاً از جانب مالک وقتی‌که نقشه‌ها، مشخصات و سایر اسناد برای شروع مذاکرات آماده شده باشند،‌ آغاز می‌شود.

۲- بعد از آن قرارداد بین مالک و یک پیمانکار برای انجام پروژه در ازای مبلغ تعیین‌شده منعقد می‌شود.

۳- پیمانکار اصلی کارهای مورد نیاز برای انجام پروژه را تجربه می‌کند و سپس با پیمانکاران فرعی برای انجام آن‌ها قرارداد منعقد می‌کند.

۴- برای ساده کردن روند تخصیص کار و شفاف‌سازی شرایط پرداخت، توافق‌نامه‌های متعددی بین مالک و پیمانکار اصلی، پیمانکار اصلی و پیمانکار فرعی تنظیم می‌شود. بر این اساس برای بخشی از کاری که انجام‌شده یک صورتحساب صادر می‌شود. بااین‌حال نمی‌توان از این توافق‌نامه‌ها در پروژه‌های بزرگ استفاده کرد.

۵- درصورتی‌که پرداخت از جانب یکی از طرفین به دلیل هرگونه اختلافی انجام نشود، سایر طرفین قرارداد و جنبه‌های متعدی از پروژه هم تحت تأثیر آن قرار می‌گیرند.

۶- قرارداد باید به‌گونه‌ای تنظیم شود که مالک بتواند ارزش قرارداد را در آن درج کند. به این صورت بعد از اتمام بخشی از کار، تراکنش به‌صورت خودکار انجام می‌شود.

۷- مالک می‌تواند از ارزهای دیجیتال در قراردادهای هوشمند استفاده کند؛ بنابراین فقط کافی است پیمانکار اصلی لیست کارهای انجام‌شده را تحویل دهد تا پرداخت صورت گیرد.

۸- استفاده از قراردادهای هوشمند به همه طرفین درگیر در پروژه حس اطمینان خاطر می‌دهد.

قراردادهای هوشمند به همراه ارزهای رمزگذاری شده از همه طرفین پروژه در مقابل تأخیر در پرداخت و ورشکستگی مالک محافظت می‌کنند. از قراردادهای مشابه می‌توان برای انعقاد قرارداد بین پیمانکار اصلی و پیمانکاران فرعی، پیمانکار فرعی و تأمین‌کنندگان و بین پیمانکار فرعی و کارگران استفاده کرد. برای ایجاد یک شبکه پرداخت می‌توان همه قراردادهای مختلف یک پروژه را به هم لینک کرد.

مزایای قراردادهای هوشمند

۱- قراردادهای هوشمند هزینه معاملات یا تراکنش‌ها را کاهش و اعتماد بین طرفین را افزایش می‌دهند. علاوه بر این ازآنجاکه قراردادهای هوشمند و تکنولوژی بلاک چین غیرقابل تغییر هستند،‌ دست‌کاری کدها در مراحل بعدی غیرممکن است.

۲- هزینه‌های سربار و معاملات به‌طور قابل‌توجهی کاهش می‌یابند زیرا نیازی به دخالت یک واسطه نیست.

۳- ازآنجاکه در قراردادهای هوشمند تنها شرایط رمزگذاری شده وارد مرحله اجرا می‌شوند، هیچ جایی برای ابهام باقی نمی‌ماند. قراردادهای هوشمند مبتنی بر تکنولوژی بلاک چین تعریف می‌شوند بنابراین کلیه داده‌ها از قبیل مبلغ تراکنش، دلیل پرداخت و تاریخ پرداخت ثبت می‌شود. درنتیجه اختلافات و ابهامات کاهش می‌یابد.

۴- بندهای رمزگذاری شده قرارداد در بلوک‌ها ذخیره می‌شوند. تنها طرفین قرارداد اجازه دسترسی به بندهای قرارداد را دارند؛ بنابراین تغییر کد و متعاقباً تغییر شرایط قرارداد امکان‌پذیر نیست. درنتیجه امکان کلاه‌برداری در قراردادها کاهش می‌یابد.

۵- کاهش هزینه و زمان، افزایش اعتماد بین طرفین، تضمین پرداخت، سرعت بالای اجرای بندهای قرارداد و حذف واسطه‌ها در معاملات برخی از مزایای استفاده از قراردادهای هوشمند در صنعت ساخت‌وساز هستند.

۶- ازآنجا کم قرارداد هوشمند در واقع یک سیستم کامپیوتری شده و مبتنی بر کد است، نیاز به حضور فیزیکی حذف می‌شود. همچنین می‌توان از امضای دیجیتال برای انعقاد قرارداد استفاده کرد.

نتیجه‌گیری

یک قرارداد هوشمند امکان دسترسی در لحظه به داده‌ها را به مالک،‌ سرمایه‌گذار،‌ تأمین‌کننده،‌ پیمانکار اصلی،‌پیمانکاران فرعی و معمار و همه سهامداران پروژه می‌دهد. این افراد می‌توانند علاوه بر بررسی روند پیشرفت پروژه،‌ جریان نقدی را کنترل کنند.

ذینفعان می‌توانند در شروع پروژه میزان سرمایه در دسترس مالک و لیستی از شرایطی که منجر به پرداخت می‌شود را تائید کنند؛ بنابراین همه طرفین می‌دانند که مبلغ لازم مهیا است و فقط کافی است که بخشی از کار مورد قرارداد را تکمیل کنند تا پرداخت به‌صورت خودکار انجام شود. این منجر به صرفه‌جویی در هزینه و وقت برای همه طرفین می‌شود و اعتماد را بین آن‌ها افزایش می‌دهد.

  منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های baharehbl328

بهاره بهرامی

فارغ التحصیل مهندسی مدیریت پروژه. علاقه مند به زبان انگلیسی و ترجمه به خصوص به متون تخصصی عمران و معماری. سرپرست تیم مترجمین 808 و پشتیبان محتوای سایت.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
1پاسخ
باتوجه به اتمام زمانی قرارداد، قبل از تحویل موقت ساختمان ؛ آیا بایستی الحاقیه زمانی صادر گردد؟
باتوجه به اتمام زمانی قرارداد ، قبل از تحویل موقت ساختمان ؛ آیا بایستی الحاقیه زمانی صادر گردد و یا ضرورتی براین کار نمی باشد؟
عکس کاربر
2پاسخ
در قراردادی که فاقد تعدیل هست افزایش قیمت ها بعهده پیمانکار هست یا کارفرما؟

قراردادی که فاقد تعدیل هست با مدت زمان قرارداد 6ماهه که از مهرماه شروع شده  و بخاطر تاخیربه مدت 130 روز کار به سال بعد کشیده .با توجه به اینکه همه تاخیرهای اعلام شده توسط مشاور مجاز شناخته شده .حالا می خوام بدونم افزایش قیمت ها بعهده پیمانکار هست یا کارفرما؟

عکس کاربر
0پاسخ
در اجرای پریمکت اگر پیمانکار از حد مجاز کمتر قیر بپاشد چکار می شود انجام داد؟

در خصوص اجرای پریمکت اگر پیمانکار از حد مجاز کمتر قیر بپاشد چکار می شود انجام داد ؟جریمه یا اصلاح کار

ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .