مقاله تحلیلی: رکود اقتصادی، پیامد شیوع کرونا برای پیمانکاران

مقاله تحلیلی: رکود اقتصادی، پیامد شیوع کرونا برای پیمانکاران

 Anirban Basu که یک اقتصاددان است درباره خطر رکود اقتصادی طی سه تا شش ماه آینده که احتمالاً بیشتر از رکود سال 2007 است، هشدار داد. باوجوداینکه پیش‌بینی می‌شود اقتصاد آمریکا در یک دوره طولانی رشد خواهد کرد اما به نظر می‌رسد بهتر است در شرایط فعلی با مردم صادق باشیم.

او گفت: «من می‌دانستم که این دوره ما را نسبت به عوامل محرک بسیار آسیب‌پذیر خواهد کرد اما نمی‌دانستم این عامل چه خواهد بود اما اکنون می‌دانیم.»

او در جلسه‌ای که در کنفرانس جهانی ساخت‌وساز مدولار توسط موسسه ساختمان‌های مدولار برگزار شد گفت: البته که ویروس کرونا این عامل محرک است اما مهم‌تر از آن ما باید جریانی که ما را به اینجا کشاند بررسی کنیم. 

 اقتصاد چقدر قدرتمند است؟

Basu رئیس و مدیرعامل Sage Policy Group و اقتصاددان ارشد Associated Builders and Contractors گفت اقتصاد آمریکا قوی است و بسیاری از مشاغل رشد داشته‌اند و نرخ بهره بسیار پایین است. او توضیح داد که برای یک اقتصاددان شرایط فعلی بازار کاملاً برخلاف تمام تئوری‌های اقتصادی است و اساساً بدین معنی است که «اوضاع آن‌قدر خوب است که باورکردنی نیست.»

او گفت اول‌ازهمه ما «تورمی به‌طور غیرقابل‌باور پایین» داریم که با «نرخ بهره بسیار پایین»، باعث رشد بسیاری از مشاغل و افزایش دستمزدها شده است. او از مخاطبان خود پرسید که «چگونه چنین چیزی امکان‌پذیر است؟»

Basu با استفاده از داده‌های جمع‌آوری‌شده در شرکتش به همراه شاخص‌های استاندارد اقتصادی، تصویری از جایی که اقتصاد قرار دارد ارائه داد. تورم با سه درصد کاهش نسبت به سال قبل 1.6% است، مشاغل رو به رشد هستند، از فوریه سال گذشته تا الآن فقط در صنعت ساخت‌وساز 223000 شغل جدید ایجادشده که ما از آن تحت عنوان «معجزه کوچک» یاد می‌کنیم؛ علیرغم اینکه سطح بدهی در نیمه اول سال 2019 به بالاترین حد یعنی 250 هزار میلیارد دلار رسید، نرخ کلی بهره در سطح پایینی قرار دارد؛ و مهم‌ترین نکته این‌که ساخت‌وساز غیرمسکونی رو به رونق است.

او گفت به‌عنوان‌مثال اقامتگاه‌ها ازنظر هزینه ۶۰ درصد افزایش داشته‌اند. همچنین اشاره کرد که در همین دوره ساختمان‌های اداری که معمولاً سازندگان مدولار مخاطب آن هستند تا 56.5% رشد داشته است. حتی بازاری که از رکود اقتصادی بسیار تأثیر می‌پذیرد یعنی تفریح و سرگرمی، حدود 50% رشد داشته است.

درعین‌حال ساخت‌وساز غیرمسکونی در کانادا حتی از ده سال گذشته بیشتر شده و در سه‌ماهه چهارم سال 2019 به 14.8 میلیارد دلار رسیده و یعنی 7.3% نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

آگاه باشید چون شرایط این‌قدر خوب است که باورکردنی نیست

Basu در ادامه بجای مانور دادن روی آمارهای مثبت، نظر مخاطبان را به سمت عوامل شک‌برانگیز جلب کرد: «کمترین نرخ بیکاری در 50 سال گذشته، رشد بی‌رویه بهره‌وری و طولانی‌ترین توسعه در تاریخ آمریکا.» با توجه به این مسئله او پرسید «چطور امکان دارد بدهی جهانی این‌قدر بالا و نرخ بهره جهانی این‌قدر پایین باشد؟» 

کسب‌وکارها باید موجودی خود را افزایش دهند و با مورد توجه قرار دادن مدل‌های پرسنلی و جلب نظر مثبت بانکداران و بیمه‌گذاران، مشخص کنند که آیا میزان اعتبار آن‌ها به‌اندازه کافی بالا هست یا نه.

او گفت اشتباه نکنید این دهه فوق‌العاده‌ای برای اقتصاد آمریکا بود. وی گفت که از سال 2009 تا 2019 سهم این کشور در تولید ناخالص داخلی جهانی از 23٪ به 25٪ افزایش یافته است که مقدار قابل‌توجهی است. باوجود تغییر متوسط 1.3٪ درصدی نسبت به سه‌ماهه قبلی در برابر نرخ رشد سالانه از سال 2007 و در مقایسه با 2.1٪ از پایان جنگ جهانی دوم، بهره‌وری لزوماً افزایش نیافته است. 

باوجود حدود 6.4 میلیون موقعیت شغلی و تنها 5.8 میلیون نفر بیکار، بیکاری در سطح پایینی قرار دارد. وی گفت، نیروی کار هست اما نیروی کار ماهر نیست. معمولاً وقتی با افرادی که در صنعت ساخت‌وساز کار می‌کنند صحبت می‌کنم، نمی‌گویند که کارگر نیست بلکه از اینکه نمی‌توانند تکنسین برق، HVAC و ... مترور پیدا کنند صحبت می‌کنند.

 به همین علت دستمزدها بالا می‌رود که باعث تحریک افراد در شروع پروژه‌های ساخت‌وساز و ساختمان‌های جدید می‌شود. او قاطعانه پرسید: «برای پیمانکارها خوب است این‌طور نیست؟»

نه چون عواملی که باعث رشد اقتصاد شده‌اند مصنوعی هستند و منجر به یک اقتصاد ظاهراً سالم اما شکننده شده‌اند. «رشد اقتصاد حاصل استراتژی‌های صحیح نبوده است. به‌عنوان‌مثال نیروی کار نیز باید افزایش پیدا کند. مهارت‌های مناسب باید به سایرین آموزش داده شود.» 

عامل مهم در ایجاد رکود: بدهی

وی توضیح داد كه وام گرفتن یكی از مهم‌ترین فاکتورهای این معادله است. با توجه به‌شتاب و هیجانی که شاهد آن هستیم، اطمینان به وام گرفتن افزایش می‌یابد و این اطمینان از مصرف‌کننده به دنیای کسب‌وکارهای کوچک و از آن به کشور و از کشور به بازار اقتصادی جهان گسترش می‌یابد و در آن مقیاس «بدهی باعث آسیب‌پذیری می‌شود».

اثرات کرونا ویروس که با نام SARS-CoV-2 نیز شناخته می‌شود بدون شک به صنعت و اقتصاد ضربه خواهد زد و به دلیل شرایط حساس و آسیب‌پذیر آن ضربه قابل‌توجهی خواهد بود.

 او اظهار داشت: اگر ویروس کرونا هم نبود یک‌چیز دیگر باعث این شرایط می‌شد اما حقیقت این است که کرونا باعث عدم قطعیت در زمانی شد که شاخص عدم قطعیت خط‌مشی اقتصادی جهان در بالاترین حد خود قرار دارد.

اگرچه او اشاره کرد که ممکن است اشتباه کند و شرایط بحرانی حاضر می‌مانند سال 2016 به‌آرامی فروکش کند اما افزود بعید نیست شرایط حساس و آسیب‌پذیر کنونی اقتصاد که با یک بیماری همه‌گیر همراه شده منجر به این شود که کسب‌وکارهای کوچک کارگران خود را اخراج کنند، سفر کردن را تحت تأثیر قرار دهد، بیشتر مردم از عهده هزینه‌ها برنیایند و اعتبار خود را از دست بدهند.

او گفت که در دنیای ساخت‌وساز بسیار مهم است که کسب‌وکارها نقدینگی خود را افزایش دهند و با مورد توجه قرار دادن مدل‌های پرسنلی و جلب نظر مثبت بانکداران و بیمه‌گذاران، مشخص کنند که آیا میزان اعتبار آن‌ها به‌اندازه کافی بالا هست یا نه؟

منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل مقاله:economist_contractors_should_prepare_for_a_coronavirus_triggered.pdf

 

مطالب مرتبط:

 

درباره نویسنده
عکس‌های nickzad

نیکزاد نودهی

مهندس عمران-علاقه‌مند به مهندسی زلزله
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
فصای خورشیدی: محاسبه سطح و ضخامت دیوار پشت گلخانه یک ساختمان

سلام وقت بخیر 

من یک تمرین دارم برای مشخص کردن و محاسبه سطح و ضخامت دیوار پشت گلخانه یک ساختمان برای درس عناصر جزئیات حالا اگر خواستید پلان هم رو میفرستم براتون، و مشخص کردن مصالح ساخت اون گلخانه کنار ساختمان که دست خودمونه چه مصالحی بذاریم (مصالح بدون عایق) ،ممنون میشن کمک کنید 

به پیوست ارسال شده است

عکس کاربر
1پاسخ
در یک سازه، بیست طبقه منفی وجود دارد و خاک از کیفیت مناسبی برخوردار نیست، شما چه روشی را برای اجرای سازه پیشنهاد می کنید؟
در یک سازه، بیست طبقه منفی وجود دارد و خاک از کیفیت مناسبی برخوردار نیست، شما چه روشی را برای اجرای سازه پیشنهاد می کنید؟
عکس کاربر
1پاسخ
سوال در خصوص نحوه ساخت و ساز گروهی و مشارکتی
سلام و عرض ادب از مهندسین و همکاران عزیز و باتجربه ای که در صنعت ساختمان فعال هستند پرسشی دارم.به نظرتون ساخت آپارتمان بصورت گروهی و با مشارکت 5،6 نفر و زمینی که از فرد دیگری باشد چقدر درگیری و اختلاف محتمل است آیا ارزش این ریسک رو داره ؟ که شاید روزنه ای باشه برای ورود تعدادی مهندس جوان به بازار سازندگان ساختمان.لطفا دوستانی که تجربه دارند در مورد مقدمات کار و اخذ مجوزها یا اینکه اصلا امکان چنین کاری وجود دارد لطفا راهنمایی کنند ممنون و سپاسگزارم.
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .