مقاله تحلیلی: کاربرد آزبست در پلاستر- انواع و خطرات

مقاله تحلیلی: کاربرد آزبست در پلاستر- انواع و خطرات

 آزبست یکی از قدیمی‌ترین مصالح مورد استفاده است. کاربرد آزبست در پلاستر یکی از روش‌های جدید استفاده از آن است. فیبرهای آزبست مقاومت بالایی دارند، درحالی‌که 100 تا 200 برابر نازک‌تر از موی انسان هستند. مهم‌ترین ویژگی آزبست، عایق بودن آن در برابر گرما است و به همین دلیل از آن استفاده می‌شود. امروزه استفاده از آزبست تقریباً در کشورهای جهان اول محدود شده است. بااین‌وجود به دلیل ویژگی ذکر شده از آزبست اغلب پلاستر استفاده می‌شود.

انواع آزبست

در کل دو نوع آزبست در آستر داریم که فیبرهایی با پیوند سست و فیبرهای با پیوند محکم هستند. فیبرهای دسته اول یکپارچگی سازه‌ای یا مقاومت بیشتری تأمین نمی‌کنند و فقط از آن‌ها برای عایق‌بندی استفاده می‌شود. از زمانی که استفاده از آزبست‌ها ممنوع شده، فیبر شیشه به‌تدریج جای آن را گرفته است. فیبرهای دسته دوم اتکای سازه‌ای ایجاد کرده و به‌عنوان یک المان باربر استفاده می‌شوند. دودکش‌ها، کاشی‌های کف وینیل، لوله‌های آب، ورق‌های موج‌دار، کاشی‌های سقف آکوستیک و کاشی‌های سقف گچی، بعضی از کاربردهای آزبست‌های دسته دوم هستند. از این آزبست‌ها تا قبل از دهه‌ 1970 به‌صورت گسترده استفاده می‌شد. از آن زمان تاکنون کاربرد آزبست در پلاستر به‌تدریج کمتر شده است.

اقدامات فوری

درصورتی‌که در خانه‌ خود آزبست پیدا کردید بهتر است محل را بدون هیچ اقدامی ترک کنید. بهتر است آزبست‌های داخل کاشی‌ها، آستر و رنگ همان‌گونه که هستند رها شوند. بااین‌وجود اگر آزبست در کاشی‌ها یا پانل‌های شکسته باشد، بهترین کار این است که با یک متخصص تماس بگیریم. متخصصان زیادی هستند که کار آن‌ها حذف آزبست در پلاستر است. آن‌ها بررسی‌هایی برای کنترل وجود آزبست و حذف آن انجام می‌دهند.

آزبست در گچ تزئینی

کاربرد آزبست در پلاستر تقریباً هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند. این موضوع تا زمانی صحت دارد که آزبست دست‌نخورده باقی بماند. گچ تزئینی که به‌عنوان پلاستر آکوستیک هم شناخته می‌شود، در دهه‌های 1960 و 1970 در طراحی داخلی خانه‌ها کاربرد گسترده‌ای داشت. بااین‌وجود بعضی از محققان بر این باور بودند کردند که این نوع گچ حاوی آزبست سفید یا کریزوتیل زیادی است. آزبست سفید یکی از انواع مخرب آزبست‌ها است و به همین دلیل از گچ تزئینی امروزه استفاده نمی‌شود.

حد مجاز

استفاده از آزبست در پلاستر تا مقدار خاصی مجاز است. مطالعات و تحقیقات نشان داده‌اند که تا 2% آزبست در پلاستر آسیبی به همراه ندارد. استفاده از رنگ روی پلاستر، آسیب‌های احتمالی را کم می‌کند. اگر پلاستر کار شده در داخل خانه به هر دلیلی آسیب دید هرگز در تعمیر آن کوتاهی نکنید.

 منبع

 نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

 اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های alikhalili60

علی اکبر خلیلی

كارشناس ارشد مهندسی و مدیریت ساخت
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
نحوه بارگذاری سقف تیرچه در اجرا
برای اجرا و بتن ریزی سقف دوم چند روز بعد از بتن ریزی سقف تیرچه ی اول میشه جکها رو رو سقف اول گذاشت و بتن ریزی انجام داد؟
عکس کاربر
0پاسخ
حداقل زمان ممکن برای جاگذاری تیرچه ی بتنی روی پلها؟
حداقل زمان ممکن برای جاگذاری تیرچه ی بتنی روی پلها چند روز بعد از خارج کردن از قالب و عمل اوری هست؟.متوسط دما ۲۵ درجه
عکس کاربر
1پاسخ
ساخت ملات سیمانی برای نما
سلام . وقت به خیر . ببخشید برای کاری که در دست دارم به مشکل خوردم و نتونستم مرجعی برای دریافت جواب پیدا کنم. مجبور به این مزاحمت شدم. آیا فرمولی برای تعیین مقدار وزن مصالح لازم در تهیه انواع ملات ها داریم ؟ من باید قسمت بالای دیوار داخلی یک حمام را سیمان سفید کنم. طول این قسمت ۵ متر و عرض آن ۱ متر هست و البته زیر کار گچ کهنه و بسیار ناصاف هست. برای تهیه ملات سیمان سفید و پودر سنگ. از هر کدام چه مقدار لازم هست ؟ میزان غلظت ملات و نحوه کار چطور ؟
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .