مقاله تحلیلی: بازیافت بتن و کاهش تولید کربن دی اکسید

مقاله تحلیلی: بازیافت بتن و کاهش تولید کربن دی اکسید

همه ما می‌دانیم که ماده اصلی بتن سیمان است که از شکستن سنگ آهک یا کلسیم کربنات به وجود می‌آید. این فرآیند در مقیاس بزرگ موجب تولید مقدار زیادی گاز کربن دی اکسید (۷ درصد از مقدار کل کربن دی اکسید تولید شده در جهان) می‌شود.

این مقدار کربن دی اکسید پیامدهای زیست‌محیطی جدی به همراه دارد چراکه کربن دی اکسید ازجمله گازهای گلخانه‌ای است که در گرمایش جهان نقش دارد.

 به‌منظور کاهش تولید کربن دی اکسید در صنعت بتن، پروفسور تاکافومی نوگوچی به همراه پروفسور ایپی مارویاما نوع جدیدی از بتن به نام بتن کلسیم کربنات را ارائه کردند.

با در نظر گرفتن روند سخت شدن فسیل‌ها و تبدیل آن‌ها به کربنات کلسیم در طول زمان،‌ محققان دریافتند که فرآیند مشابهی را می‌تواند برای بتن در نظر گرفت. کلسیم نقش مهمی در واکنش بین سیمان و آب و تبدیل آن‌ها به بتن دارد؛ بنابراین روشی که در آن کربن کمتری وجود دارد و منجر به کسب نتایج مشابهی می‌شود مزایای قابل‌توجهی به لحاظ زیست‌محیطی دارد.

محققان تکنیکی را ابداع کردند که سنگ آهک از بتن دور ریخته شده تولید و با کربن دی اکسید خروجی از مراکز صنعتی یا کربن دی اکسید موجود در هوا در دمای بسیار پایین ترکیب می‌شود.

باوجود اینکه بتن بازیافت شده سازگار با محیط‌زیست است اما مقاومت آن به اندازه مقاومت بتن معمولی نیست و بنابراین فقط برای پروژه‌های ساختمانی کوچک قابل استفاده است. تاکنون از این روش برای ساخت بلوک‌های کوچک با طول چند سانتی‌متر استفاده شده است.

پروفسور مارویاما این روش را گام مثبتی در کنترل گرمایش جهانی می‌داد و در تلاش است بتن جدید را با افزایش بازه مقاومت و ابعاد و همچنین کاهش انرژی مورد نیاز برای تولید، جایگزین بتن معمولی کند.

منبع

ترجمه شده توسط تیم مترجمین ۸۰۸

اگر دوست دارید به تیم مترجمین ۸۰۸ بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های baharehbl328

بهاره بهرامی

فارغ التحصیل مهندسی مدیریت پروژه. علاقه مند به زبان انگلیسی و ترجمه به خصوص به متون تخصصی عمران و معماری. سرپرست تیم مترجمین 808 و پشتیبان محتوای سایت.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
ضریب پواسون بتن
سلام نمونه های بلوک بتنی تحت خمش و فشار دارم که نیاز دارم ضریب پواسونشونو بدست بیارم. میشه لطفا راهنمایی کنید ممنون
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .