مقاله تحلیلی: میخ کوبی خاک - اصول و مزایا

میخ کوبی خاک تکنیک بهسازی خاک است که در آن خاک جهت پایداری بیشتر مسلّح می شود. میخ کوبی برای تثبیت بیشتر شیروانی ها، حفاری ها، دیوارهای حائل و غیره استفاده می شود. شیروانی های تند معمولاً توسط شاتکریت و مش بندی برای کارهای موقّت و یا با بتن درجا یا پنل های پیش‌ساخته برای کاربردهای دائمی، مقاوم‌سازی می شوkد.

برای شیروانی های مسلح سطحی، می توان این کار را با شبکه‌ای از آرماتورها یا مش بندی انجام داد. میخ کوبی خاک برای تثبیت شیروانی ها یا حفاری هایی بکار می رود که در آن ها ایجاد شیب های مورد نیاز برای حفاری به دلیل محدودیت فضایی، امکان‌پذیر نیست. این یک جایگزین برای دیوارهای حائل است.

 مراحل میخ کوبی

اصول

میله ها تقویت‌کننده‌هایی هستند که وقتی نمای حفاری شده شروع به تغییر شکل می کند، برای مقابله با تسلیم خاک نیروهای کششی و مقاومت برشی ایجاد می کنند. پایداری نمای شیروانی های تند معمولاً با استفاده از شاتکریت یا گروت ریزی تأمین می شود.

 شرح

میخکوبی دیوار خاکی معمولاً از بالا به پایین انجام می‌شود. خاک در عمق های 3 تا 6 فوتی حفاری می شود. بعد از هر مرحله حفاری، سوراخ های تقریباً افقی در مرکز نمای بیرونی حفر می شود. فولاد مقاوم در برابر کشش، داخل سوراخ ها وارد و سپس گروت ریزی می شود.

سیستم زهکشی در نمای بیرونی نصب و در ادامه با شاتکریت پوشانده می شود. پس از آن صفحات باربر به سر میله ها متصل می شوند. این فرایند نصب که در بالا توضیح داده شد، تا زمانی که ضخامت دیوار به مقدار تعیین‌شده در طراحی برسد، تکرار می شود.

مزایای میخ کوبی خاک

  • ازآنجاکه تجهیزات ساخت‌وساز مورد نیاز برای نصب میخ ها کوچک و متحرک است، این روش برای مناطق محدود با دسترسی مشکل مناسب است.

  • برای شیروانی های تند موجود مثل سراشیب ها (پرتگاه ها) یا دیوارهای حائل موجود، میخ ها را می توان از روی سکوهای جرثقیلی معلق، نصب کرد.

  • با میخ کوبی می توان به‌راحتی محدودیت های سایت و تغییرات شرایط خاک را در طول ساخت‌وساز، مدیریت کرد.
  • در طول ساخت‌وساز، اثرات محیطی کمتری در مقایسه با برش و ساخت دیوار حائل دارد، زیرا به هیچ‌گونه عملیات خاکی گسترده و قطع درختان نیاز نیست.
  • در مقایسه با شیوه های مرسوم، صرفه‌جویی در زمان و هزینه را در پی دارد.
  • مود شکست سیستم خاک میخ کوبی شده، دارای ماهیت شکل پذیر است و در نتیجه می‌توان از علائم هشدار قبل از شکست استفاده کرد.

محدودیت ها

  • میخ های فلزی خورده می شوند.

  • وجود تأسیسات، سازه های زیرزمینی یا دیگر موانع مدفون، باعث محدودیت در طول نصب میخ ها می شود.

  • منطقه اشغال شده توسط میخ ها مانع توسعه و گسترش منطقه در آینده می‌شود.

منبع

 نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

 اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۱۰۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 1,000 تومان
1,000 تومان
پرداخت 1,000 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های Neshat_okhovat

نشاط اخوت

11 سال سابقه کار در شرکت راهسازی و پلسازی
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .