مقاله تحلیلی: شیشه‌ های کم گسیل- انواع،‌ مزایا و کاربردها

مقاله تحلیلی: شیشه‌ های کم گسیل- انواع،‌ مزایا و کاربردها

شیشه‌های کم گسیل درواقع شیشه‌های با ویژگی کنترل مصرف انرژی هستند که یک روکش شفاف هم دارند. این روکش سبب می‌شود که گرما وارد فضای داخلی شود و درعین‌حال از ورود اشعه ماورا بنفش و مادون‌قرمز به داخل جلوگیری می‌کند. این شیشه‌ها مانع هدر رفت گرما در زمستان و خنک‌سازی فضای داخلی در تابستان می‌شود.

 شیشه‌های کم گسیل میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش می‌دهند. این شیشه‌ها به‌علاوه اشعه‌های مضری که باعث آسیب به پوست، خرابی مبلمان و کم رنگ شدن فرش‌ها و دیوار پوش‌ها می‌شوند را فیلتر می‌کند؛ بنابراین شیشه‌های کم گسیل یکی از المان‌های ضروری برای سازه‌هایی هستند که پنجره‌ها و درهای شیشه‌ای زیادی دارند مثل ساختمان‌های اداری و تجاری.

شیشه‌های کم گسیل با ایجاد یک روکش از جنس اکسید فلزی روی شیشه که نامرئی و نازک هم هست ساخته می‌شوند. این روکش گرما را به فضای داخلی منعکس می‌کنند. در نتیجه از هدر رفت گرما جلوگیری و دمای فضای داخلی ثابت نگه داشته می‌شود.

بررسی‌ها نشان داده که %۷۰ درصد اتلاف انرژی در خانه‌ها از طریق درها و پنجره‌ها و %۹۰ اتلاف گرما در پنجره‌ها از طریق قسمت‌های شیشه‌ای رخ می‌دهد. بااین‌حال شیشه‌های کم گسیل به‌طور قابل‌توجهی هدر رفت انرژی را کاهش می‌دهند و به همین دلیل است که از این شیشه‌ها برای بهبود عملکرد سیستم‌های گرمایش خورشیدی منفعل استفاده می‌شود.

روکش این شیشه‌ها داخل خانه را گرم نگه می‌دارد و درعین‌حال مانع تابش گرما و ورود اشعه ماورا بنفش به داخل می‌شود. در نتیجه درعین‌حال که دمای داخل در حد مطلوبی نگه داشته می‌شود، در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌شود و هزینه‌های مرتبط به انرژی کاهش می‌یابد.

هزینه این شیشه‌ها اندکی بیشتر از شیشه‌های معمولی است ولی این هزینه به‌راحتی به‌واسطه مزایای این شیشه‌ها جبران می‌شود.

انواع شیشه‌های کم گسیل

شیشه‌های کم گسیل بر اساس نوع روکش دسته‌بندی می‌شوند. این روکش‌ها دو نوع اصلی دارند که عبارت‌اند از روکش‌های منفعل و روکش‌های خورشیدی. روکش‌های منفعل مقدار گرمای ورودی به فضای داخلی را به حداکثر می‌رسانند و فضا را گرم نگه می‌دارند. در نتیجه وابستگی خانه به منابع گرمایشی کاهش می‌یابد. این روکش‌ها برای پنجره‌های شمالی و شرقی مناسب هستند چراکه در این دو جهت اتلاف گرمای زیادی رخ می‌دهد.

روکش‌های خورشیدی برای پنجره‌های غرب و جنوب مناسب هستند چراکه در این دو جهت گرمای بیش‌ازحد در تابستان باعث بروز مشکل می‌شود. توصیه می‌شود که از روکش‌های منفعل در اقلیم‌های سرد و از روکش‌های خورشیدی در اقلیم‌های گرم استفاده شود.

مزایای شیشه‌های کم گسیل

  1. شیشه‌های کم گسیل اشعه‌های ماوراءبنفش که باعث آسیب به پوست، مبلمان و رنگ وسایل می‌شوند را فیلتر می‌کنند.
  2. روکش شیشه‌های کم گسیل دوام را افزایش و احتمال خراشیدگی را کاهش می‌دهند.
  3. شیشه‌های کم گسیل هدر رفت انرژی را حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهند و بنابراین بهره‌وری انرژی را به‌طور چشمگیری افزایش می‌دهند. ازاین‌رو شیشه‌های کم گسیل ردپای کربن را کاهش می‌دهند و سازه را به یک عنصر دوستدار محیط‌زیست تبدیل می‌کنند.

منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های baharehbl328

بهاره بهرامی

فارغ التحصیل مهندسی مدیریت پروژه. علاقه مند به زبان انگلیسی و ترجمه به خصوص به متون تخصصی عمران و معماری. سرپرست تیم مترجمین 808 و پشتیبان محتوای سایت.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
ساختن حساب در سایت Green building studio
سلام با عرض خسته نباشید من در ساخت اکانت در سایت Green building studio به مشکل برخوردم به این صورت که بعد از آپلود دو عدد پروژه، حساب بنده منقضی شد و دیگه چیزی نمیتونم داخلش آپلود کنم و عملا بی فایده شده برام! لطفا اگر کسی راه حلی برای فعالسازی دوباره حساب داره، ممنون میشم راهنماییم کنه
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .