مقاله تحلیلی: ‌‌آنتونی گائودی، معمار خدا

مقاله تحلیلی: ‌‌آنتونی گائودی، معمار خدا

آنتونی گائودی، با نام مستعار معمار خدا، برای ساخت چند ساختمان خاص و الهام‌بخش، علاقه‌اش به ساختمان و طبیعت را ترکیب کرد.‌‌‌ 

آنتونی گائودی که یک معمار اسپانیایی است، برای معماری جریان آزاد و طبیعی‌اش معروف است. کار او به دلیل متمایز بودن در ترکیب شکل، رنگ، بافت و زیبایی‌شناسی طبیعی‌اش به‌راحتی تشخیص داده می‌شود. او در 25 ام ژوئن 1852 در یک خانواده فقیر درکاتالونیا به دنیا آمد. او به‌سرعت استعداد و علاقه خود را در زمینه معماری بروز داد؛ علاقه‌ای که بقیه عمر او را صرف خود کرد.

آنتونی دوران مدرسه خود را در شهر بارسلونا که بیشتر خانه‌های آن شاهکارهای اوست، به اتمام رساند. همچنین او عضو جنبش مدرنیسم بود که در نهایت سبک الهام گرفته او از طبیعت را تغییر داد.

آثار او در درجه اول تحت تأثیر علایقش در زندگی بود. این علایق شامل معماری، طبیعت و دین بودند. گائودی توجه زیادی به جزئیات داشت و ترکیب‌های او از موادی مانند سرامیک‌ها، شیشه‌های مشجر، قطعات آهنی پیش‌ساخته و حتی چوبی بسیار متحیرکننده بود. آنتونی روش‌ها و تکنیک‌هایی هم برای بازیابی یا صرفه‌جویی در مصالح ارائه داد؛ مانند استفاده از تکه‌های هدررفته موزاییک.

معمار خدا، آنتونی گائودی

اگرچه آنتونی در شهر بارسلونا در کارهای بزرگی نقش داشت ولی او بیشتر وقت خود را صرف ساختمان ساگرادا فامیلیا در شهر بارسلونا کرد. باوجود صرف وقت و انرژی، این پروژه بعد از مرگ وی ناتمام باقی ماند.

آنتونی در 10 ژوئن سال 1926 درحالی‌که تنها 15 روز تا تولد 74 سالگی‌اش مانده بود در شهر بارسلونا فوت کرد.

بعد از مرگش، کار و سبک او از مد خارج شد تا اینکه در دهه 1960 دوباره احیا شد. از آن زمان به بعد کار و سبک او بیشتر مورد ستایش منتقدان سراسر جهان قرار گرفت. همچنین بیشتر ساختمان‌های ساخته‌شده توسط او جزء میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.

مذهب کاتولیک رومی آنتونی در زندگی‌اش پررنگ‌تر و قوی‌تر گشت که در آثار و کارهای او نیز مشهود است. همین اعتقاد او بود که باعث شد ملقب به معمار خدا شود که در نهایت موجب سعادت جاودانی وی توسط پاپ شد.

بیایید زندگی مردی که طراحی معماری را برای همیشه تغییر داد را بررسی کنیم.

سال‌های کودکی آنتونی گائودی

آنتونی گائودی در 25 ام ژوئن 1852 به دنیا آمد. اصالتاً مردی متواضع و فروتن بود و شغل پدرش، فرانسسک گائودی، مسگری بود. گائودی کوچک‌ترین فرزند پدر و مادرش، آنتونیا کرنت برتران، بود.

از پنج فرزند والدین او، تنها سه نفر از آن‌ها زنده ماندند. خانواده گائودی اصالتاً اهل منطقه متوسط جنوب فرانسه بودند اما پدربزرگش، جان گائد، در قرن هفدهم به کاتالونیا مهاجرت کرد.

به دلیل عدم وجود مدارک رسمی لازم، محل دقیق تولد او مشخص نیست. بااین‌حال گفته می‌شود که او در رئوس یا ریودمز در همسایگی شهرهای منطقه اردوگاه بایکس، متولد شده است. بعدها در مدارک رسمی گائودی، رئوس به‌عنوان مکان تولدش ثبت شد.

آنتونی عشقی عمیق به سرزمین مادری‌اش داشت و به میراث مدیترانه‌ای‌اش افتخار می‌کرد. او معتقد بود که مردم مدیترانه خلاقیت، اصالت و حس ذاتی هنری و طراحی دارند.

او زمان زیادی را در بیرون از خانه می‌گذراند، به‌خصوص در ماه‌های تابستان که خانواده‌اش در خانه می‌ماندند. این کار فرصت‌های زیادی به او می‌داد تا خود را در مطالعه طبیعت غرق کند!

آنتونی گائودی، معمار خدا

گائودی (پشت سر همه)، پدرش (وسط)، خواهرزاده‌اش رزا و دکتر سانتالو در سفری به مونتسرات در سال 1904

گائودی از بیماری رماتیسم رنج می‌برد و به نظر می‌رسد که همین بیماری باعث شده بود که شخصیتی کم‌حرف و محافظه‌کار داشته باشد. این بیماری او را نهایتاً به سمت گیاهخواری سوق داد.

آنتونی از کودکی علاقه زیادی به معماری نشان می‌داد. او در بارسلونا که مدرن‌ترین شهر اسپانیا در دهه 1870 بود، تحصیل کرد. بارسلونا مرکز فکری و سیاسی استان کاتالونیا در آن زمان بود.

بعدازآنکه تحصیلات او به‌طور موقت به خاطر خدمت اجباری سربازی متوقف شد، نهایتاً در سال 1878 از دانشکده معماری استانی فارغ‌التحصیل شد. او در طول خدمت سربازی در دسته پیاده نظام به‌عنوان ارشد نظامی در شهر بارسلونا خدمت می‌کرد.

بیشتر خدمت سربازی او در مرخصی پزشکی گذشت که همین او را قادر می‌ساخت که تحصیلاتش را ادامه دهد. او به دلیل وضعیت سلامت خود از جنگ کارلیست سوم بین سال‌های 1872 تا 1876 معاف شد.

آنتونی گائودی، معمار خدا

خانه زمان کودکی گائودی

اتفاقات غم‌انگیز

آنتونی گائودی مادرش را که تنها 57 سال داشت، در سال 1876 از دست داد. همچنین در همان سال، مرگ برادر 25 ساله‌اش، فرانسسک که تازه به‌عنوان یک پزشک فارغ‌التحصیل شده بود را تجربه کرد.

بااین‌وجود گائودی به تحصیلاتش در رشته معماری در مدرسه و دبیرستان معماری بارسلونا ادامه داد و در سال 1878 فارغ‌التحصیل شد. آنتونی برای تأمین هزینه‌های تحصیل خود برای معمارها و شرکت‌های ساختمانی متعددی به‌عنوان طراح کار می‌کرد.

او همچنین در رشته‌های زبان فرانسه، تاریخ، اقتصاد، فلسفه و زیبایی‌شناسی تحصیل کرد. نمره‌های او متوسط بود و به‌ندرت درس‌های خود را می‌افتاد.

هنگام فارغ‌التحصیلی مدیر مدرسه معماری شهر بارسلونا، اِلیس روجنت، به او گفت: «ما این عنوان علمی را یا به یک احمق داده‌ایم و یا یک نابغه. زمان آن را مشخص می‌کند.» هنگامی‌که گائودی مدرک خود را گرفت، به دوست مجسمه‌ساز خود، لیورنک ماتامالا، با حس شوخ‌طبعی زیادش گفت: «لیورنک، آن‌ها می‌گویند من الان یک معمار هستم».

اولین پروژه گائودی بعد از فارغ‌التحصیلی‌اش با کارهای بعدی‌اش بسیار فاصله داشت. برخی از اولین دستمزدهای او مربوط به چراغ پلاکا، در شهر بارسلونا بود. او همچنین طراحی ناتمام دکه‌های روزنامه‌فروشی گیروسی و ساختمان کوپرتیوا اُبرِرا ماتاروننس را انجام داد.

 رزومه گائودی با اولین کار بزرگش درخشید؛ این کار پروژه کاسا/کازا ویسنس بود. این پروژه منجر به دستمزدهای بیش‌تر و کارهای بزرگ‌تری می‌شد؛ اما ابتدا گائودی باید به انجام پروژه‌های کوچکش می‌پرداخت.

آنتونی گائودی، معمار خدا

 سقف کازا باتلو است که سبک خاص گائودی را در خود خلاصه می‌کند

تقویت مهارت‌های معماری گائودی

سبک معماری آنتونی در چند مرحله مختلف از زندگی‌اش شکل گرفت. بعد از فارغ‌التحصیلی‌اش در سال 1878، سبک آنتونی گائودی در ابتدا به‌شدت از اجداد و پیشینان مربوط به زمان ملکه ویکتوریا الهام گرفته‌شده بود.

این موضوع در پروژه‌های مدرسه در آن زمان مشهود بود. سپس سبک خود را که متشکل از ترکیب هندسه با سطوح نقاشی شده از آجر یا سنگ و کاشی‌های سرامیکی مانند فلزکاری‌های گل‌دار و رگه‌دار بود، توسعه داد.

کار گائودی در این دوره یادآور سبک معماری مربوط به موروها ( اهالی شمال آفریقا) که ترکیبی خاص از طراحی اسلامی و مسیحی در اسپانیاست، بود. نمونه‌های عالی از این سبک کازا ویسنس بین سال‌های 1878 تا 1880 و همچنین اِل کوپریچو  بین سال‌های 1883 تا 1885 و عمارت گوئل و پالائو گوئل در اواخر دهه 1880، هستند.

آنتونی گائودی قصد داشت کارهای خود را در نمایشگاه جهانی پاریس در سال 1878 به نمایش بگذارد. کار او یک مشتری را به‌اندازه‌ای تحت تأثیر قرار داد که از او خواست در کنار کارهای دیگرش بر روی گوئل اِستیت و گوئل پالاس نیز کار کند.

آنتونی گائودی، معمار خدا

سمندر آنتونی گائودی، پارک گوئل یک نمونه عالی از سبک خاص اوست. 

گائودی امور ساخت کلیسای ساگرادا فامیلیا در شهر بارسلونا شده بود. باوجوداینکه طرح‌ها از قبل آماده و کشیده شده بود، او ساختار آن را تصحیح کرده و طرح را به‌کلی تغییر داد و سبک خاص خود را به ترکیب آن اضافه کرد.

گائودی سبک‌های قدیمی دیگر را در کارهایش تجربه و آزمایش می‌کرد تا در نهایت برخی از کارهای معروف خود را بسازد. این کارها شامل قصر اپیسکوپال بین سال‌های 1887 تا 1893 و ساختمان کازا  بوتینِس سال‌های 1892 تا 1894، هر دو با سبک معماری گوتیک و کازا کاولِت بین سال‌های 1898 و 1904 با سبک باروک هستند. او بیشتر این کارها را مدیون غرفه نمایشگاه جهانی 1888 بود.

زندگی شخصی گائودی و نظرات او درباره استقلال‌طلبی کاتالان

آنتونی گائودی تمام زندگی خود را به کارش اختصاص داد و تمام عمرش را به‌تنهایی زندگی کرد. او تنها به یک زن به نام جوزف مورئو که معلمی در شرکت تعاونی ماتاراو  بود علاقه داشت. متأسفانه احساسات آنتونی گائودی دوطرفه نبود.

گائودی اعتقادات عمیق و متعصبانه خود در مذهب کاتولیک را حفظ کرد. برای آشنایانش، او اغلب یادآور اجتماعی نبودن، ناخوشایندی و به‌طورکلی بداخلاقی بود. کسانی که به او نزدیک بودند، خاطراتشان کاملاً متفاوت بود.

دوستان و خانواده‌اش اغلب او را یک شخصیت مهربان و دوستانه، باادب، خوش‌مشرب و فوق‌العاده باوفا توصیف می‌کردند.

در جوانی معمولاً مانند شیک پوشان لباس‌های گران‌قیمت می‌پوشید و به‌ظاهر خود می‌رسید. بعدها در زندگی‌اش این امر به‌کلی تغییر کرد. او اغلب کمتر غذا می‌خورد، به ظاهرش نمی‌رسید و لباس‌های کهنه می‌پوشید و همین موضوع در نهایت او را از پا درآورد.

گائودی همیشه به‌شدت به اصالت کاتالونیایی خودش افتخار کرده و به فرهنگ آن علاقه بسیاری داشت. بااین‌حال او اساساً تمایلی به فعالیت سیاسی برای استقلال آن منطقه از اسپانیا، نداشت.

سیاستمدارانی مانند فرانسیسکو کامبو و انریک پرات دِلاریبا به او پیشنهاد دادند که به‌عنوان نماینده با آن‌ها کار کند ولی او رد کرد. بااین‌وجود او همیشه در زمان اشتباه و در جای اشتباهی بود.

در سال 1920 درحالی‌که جشن‌های بازی‌های فلورال در حال برگزاری بود، در شورشی توسط پلیس اسپانیا مورد ضرب و شتم قرار گرفت. او بار دیگر در یازدهم سپتامبر سال 1924 در تظاهرات روز ملی کاتالونیا علیه منع زبان کاتالانی مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

گائودی بعدها توسط گارد ملی تحت فرمان حکومت دیکتاتوری پریمو دِریویِرا دستگیر و مدتی را در زندان گذراند. او بعد از مدتی به قید ضمانت آزاد شد.

آنتونی گائودی، معمار خدا

 گائودی ساگرادا فامیلیا را به پاپ نشان می‌دهد، کاردینال فرانچسکو رگونسی، سال 1915

سیستم متعادل آنتونی

پس از سال 1902، طرح‌های آنتونی گائودی به طرز قابل‌ملاحظه‌ای از حالت مرسوم خارج شد. در این زمان او سازه خود را که از آن به‌عنوان متعادل یاد می‌شد، ساخته بود.

این نوع ساختمان‌ها می‌توانستند بدون نیاز به مهار سازه‌ای داخلی یا خارجی مانند ستون‌های داخلی و پایه‌های خارجی پابرجا بمانند. عناصر اصلی کاربردی این سیستم پایه‌ها یا ستون‌های کج شده قطری که روی آن از کاشی‌های سبک‌وزن کار شده توسط خود گائودی تشکیل شده است که شباهت زیادی به درخت دارد.

بهترین نمونه از این سبک ساخت‌وساز دو آپارتمان در شهر بارسلوناست. ساختمان‌های کازا باتلو بین سال‌های 1904 تا 1906 و کازا میلا بین سال‌های 1905 تا 1910 هستند. هر دوی این ساختمان‌ها دارای طبقاتی هستند که ساختاری شبیه خوشه‌های زنبق از کاشی دارند و این ساختمان‌ها سبک معمول گائودی شناخته می‌شوند.

 آنتونی گائودی، معمار خدا

کازا میلا در شهر بارسلونا نوعی سبک آنتونی گائودی است

مانند اکثر کارهای گائودی، این دو ساختمان هم به‌عنوان نمادی از مناطق کوهستانی و دریایی کاتالونیا طراحی شده‌اند.

گائودی به‌عنوان یکی از اعضای مهم جنبش رنسانس تا حدودی معماری عجیب و غریب را تحسین می‌کرد. این یک احیای جنبش هنر و صنعت بود که با احیای سیاسی و شکل پرشور ضد کاتالیانی"کاتالانیسم" ترکیب شد.

هردوی این جنبش‌ها می‌خواستند زندگی در کاتالونیا را که مدت‌ها توسط متحدان کاستیلیان و دولت مرکزی شهر مادرید سرکوب شده بود، احیا کنند.

کلیسای خانواده مقدس یا همان ساگرادا فامیلیا به‌سرعت به یک نماد دینی جنبش رنسانس تبدیل شد. این کلیسا به پروژه‌ای تبدیل شد که در گذر زمان کاملاً آنتونی گائودی را از پای درآورد.

گائودی و ساگرادا فامیلیا

ساخت این کلیسا در سال 1883 به آنتونی گائودی سپرده شد. او هر چه روی این پروژه کار می‌کرد، بیشتر و بیشتر فردی مذهبی شد.

آنتونی گائودی در اواخر عمرش روزبه‌روز به خدا نزدیک‌تر می‌شد. بعد از سال 1910، او از کارهای دیگرش رو برگرداند و تمرکزش را روی کلیسای ساگرادا فامیلیا که در سال 1883 شروع کرده بود، گذاشت. او زمان‌های بسیار طولانی را در محل پروژه و محل کارش گذرانده و در آنجا زندگی می‌کرد.

این کلیسا، سیستم تعادلی گائودی و بیشتر سبک‌های سنتی را باهم ترکیب کرده و در خود جای داده است. ساختمان نهایی این کلیسا از سبک‌های کلیسای جامع گوتیگ و هنر نو  الهام گرفته شد اما به شکلی غیرقابل‌شناسایی ارائه گشت.

آنتونی گائودی، معمار خدا

 ساگرادا فامیلیا بارسلونا، حوالی سال 2009

گائودی، ساختار خطوط اصلی و مدل‌های کلیسا را به‌مراتب فراتر از حد شناخت با سبک کلیسای گوتیک متعادل کرد. این کلیسا به جنگلی پیچیده از پایه و ستون‌های تودرتو، فرورفتگی و دیوارهای جانبی هایپربولوید به همراه سقف مخروطی شبه هذلولی، تبدیل شد.

 در سال 2010 کلیسای ناتمام توسط پاپ بندیکت شانزدهم به‌عنوان یک کلیسای مقدس به رسمیت شناخته شد.

کلیسا در زمان مرگش در سال 1926 با تکمیل یکی از چهار برج طراحی شده و یک بازوی کلیسا، ناتمام باقی ماند. برای یادبود صدمین سال مرگ او، قرار است هدف او که تکمیل کلیسا بود تا سال 2026 تحقق یابد.

پروژه‌های تحت ِحفاظتِ یونسکو

تعدادی از کارهای آنتونی گائودی به‌عنوان میراث فرهنگی در یونسکو ثبت شده‌اند. در کل، کارهای او به‌عنوان تعدادی از برجسته‌ترین ساختمان‌های قرن بیستم شناخته شده‌اند. این کارها شامل ساختمان‌های مسکونی، ساختمان‌های عمومی و قطعات خلاقانه‌اش هستند.

از کارهای او تنها موارد زیر نشان یونسکو دریافت کرده‌اند:

  • کازا میلا (1984)
  • پارک گوئل 1984))
  • پالائو گوئل (1984)
  • کازا باتلو (۲۰۰۵)
  • کازا ویسنس (2005)

آنتونی گائودی، معمار خدا

 پارک گوئل

مرگ غم‌انگیز 

در هفتم ژوئن سال 1926، آنتونی در حال پیاده‌روی به سمت کلیسای سنت فلیپ نری برای مناجات و عبادت روزانه‌اش بود. او از میان خیابان‌های گیرونا و بایلن می‌گذشت که با تراموای شماره 20 برخورد کرده و بی‌هوش شد.

گائودی هیچ مدرک شناسایی‌ای با خود به همراه نداشت و ظاهر نامرتب او باعث شد در نظر مردم در صحنه به چشم گدایی ترسناک به نظر آید. فوریت‌های پزشکی به‌موقع به او نرسید.

نهایتاً او به بیمارستان سانتا کرو منتقل شد و مراقبت‌های اولیه دریافت کرد. او در نهایت در روز بعد توسط سرپرست ساگاردا فامیلیا شناسایی شد اما وضعیتش به طرز فجیعی بدتر شده بود.

سرانجام گائودی در دهم ژوئن سال 1926 در سن 73 سالگی درحالی‌که تنها چند هفته به تولد 74 سالگی‌اش باقی‌مانده بود دار فانی را وداع گفت. او چند روز بعد سوزانده شد. جمعیت عظیمی جمع شدند تا با این هنرمند افسانه‌ای خداحافظی کنند.

او در معبد Our Lady of Mount Carmel دفن شد. بر قبر او این‌چنین نوشته شده است:

«آنتونی گائودی از رئوس. در سن 74 سالگی مردی با زندگی نمونه، یک هنرمند خارق‌العاده، خالق کار حیرت انگیزش، کلیسا، مظلومانه در شهر بارسلونا در دهم ژوئن سال 1926 درگذشت. ازاین‌رو خاکستر یک مرد بسیار بزرگ در انتظار برخواستن مردگان است. خداوند او را بیامرزد.»

آنتونی گائودی، معمار خدا

 مراسم تدفین گائودی در سال 1926

گائودی فراموش و دوباره احیا شد

سبک گائودي، بدون هيچ انتقادي، توسط نقاشان و مجسمه‌سازان سوررئاليستي در طول عمرش تحسين می‌شد. ماهیت بی‌ثبات مد باعث شد که پس از مرگ او آثارش از مغفول مانده و محبوبیت خود بین منتقدان را از دست دادند.

آثار او اغلب به دلیل شکل عجیب و غریب و ویژگی معنایی بیش‌ازحد نادیده گرفته می‌شدند. در نتیجه کارهای او در بین دهه‌های 1920 تا 1930 به‌کلی نادیده گرفته شدند.

در کاتالونیا هم جنبش فرهنگی کاتالان و جنبش جدیدی که جای مدرنیسم را گرفت از او نفرت داشتند. در آشفتگی جنگ داخلی سال 1936 اسپانیا، بزرگ‌ترین اثر او، ساگاردا فامیلیا، غارت شد. تعداد زیادی از مدارک، مدل‌ها و طرح‌های نهایی گم شد.

در دهه 1950، دوباره منتقدان و هنرمندان مانند سالوادور دالی از کار او حمایت کردند. بیانات دالی توسط معمار جوزف لوئیس سرت هم بیان شد. در سالگرد تولدش، انجمن دوستداران گائودی، باهدف انتشار و حفظ میراث او تأسیس شد.

چهار سال بعد در سال 1956، مجمعی در شهر بارسلونا برگزار شد و کرسی استادی گائودی در دانشگاه پلی‌تکنیک کاتالونیا باهدف تعمیق مطالعه آثار گائودی و مشارکت در حفظ آن‌ها ایجاد شد.

آنتونی گائودی، معمار خدا

 کازا باتلو، بارسلونا

میراث گائودی

منتقدانی مانند جرج کلینز و روبرتو پین از سال 1950 تا 1960 آگاهی در مورد کارهای گائودی را افزایش دادند. در خانه گائودی در کاتالونیا، آثار او توسط الکساندر سیریچی، خوان ادواردو كیرلوت و اوریول بویگاس دوباره کشف شدند.

گائودي پس از آن بار ديگر به‌ویژه در ژاپن كه در آن مطالعات قابل‌توجهی منتشرشده است، تحسین جامعه بین‌المللی را به دست آورد. سبک او تابه‌حال معمارانی مانند سانتیاگو کالاتراوا و نورمن فاستر را تحت تأثیر قرار داده است.

در نهایت شیوه زندگی مذهبی و زاهدانه آنتونی، ریکارد ماریا کارلز، اسقف اعظم بارسلونا را ترغیب می‌کند که در سال 1998 سبک گائودی را برای زیباسازی پیشنهاد کند.

در صد و پنجاهمین سالگرد تولد او مراسمات رسمی، کنسرت‌ها، نمایش‌ها و کنفرانس‌های زیادی برگزار و چندین کتاب منتشر شد. در سپتامبر همان سال، یک موسیقی، به نام گائودی، اولین بار در پائولو دلس اِسپورتسِ شهر بارسلونا اجرا شد.

در سال 2008، مراسم جوایز گائودی به‌افتخار وی شروع شد. این مراسم توسط آکادمی فیلم کاتالان برگزار و جایزه آن به بهترین فیلم کاتالان سال اهدا می‌شود.

کار او از محبوبیت زیادی در جهان در میان عموم مردم و معماران برخوردار است. بااینکه هنوز کار او ناتمام مانده است اما شاهکار او، ساگاردا فامیلیا در حال حاضر پر بازدیدترین بنای تاریخی اسپانیا است.

آثار آنتونی گائودی توسط یونسکو به خاطر اهمیت آن برای میراث جهانی رسماً ثبت شده‌اند، اما برای کسی که آثار او را دیده است این امر کاملاً آشکار است!

 منبع

 نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

 اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های poorya_n

پوریا نخعی

لیسانس مهندسی عمران از دانشگاه فردوسی مشهد و در حال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در رشته مهندسی مدیریت منابع آب دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران سابقه ترجمه مقاله و کتاب تخصصی اشنا به نرم افزارهای matlab, lingo,Gams,hec-hms,modsim, etabs, safe
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
نحوه وارد کردن مدل به Grasshopper و بهینه سازی آن
با سلام و عرض ادب بنده تازه یادگیری گرس هاپر را شروع کرده ام. در ویدئو آموزشی که خریداری کردم، در ابتدای مدلسازی عنوان نموده که برای بهینه سازی فرم ها سعی کنید از فرم های بسته و با خطوط موازی استفاده کنید. سوالی که من برایم پیش آمده، این است که من اگر قبلا در پروژه ای طراحی را در اسکچاپ انجام دادم ولی به صورت فرم نیم دایره با اختلاف ارتفاع ها، آیا می توانم آن را به راینو وارد کنم و با گرس هاپر بهینه بودن آن را از جهات مختلف ارزیابی نمایم؟ یا از ابتدا باید مدلسازی در فضای راینو باشد؟ و اینکه آیا فقط با مدل و فرم های خاصی می توان مدل بهینه ساخت؟ ممنون و سپاسگزار پاسخ شما خواهم بود.
عکس کاربر
2پاسخ
نرم افزار طراحی معماری مناسب برای رندرگیری
سلام رشته من معماریه و طراحی پلان و تری دی ساختمون و همچنین طراحی نما رو انجام میدم.قبلا با اتوکد تری دی میکردم و بعد توی مکس متریال میدادم و رندر وی ری میگرفتم میخوام بدونم نرم افزار راحت تر و جایگزین برای کار من چیه؟که بتونم همون کیفیت رندر مکس رو هم باهاش داشته باشم؟ با تشکر
عکس کاربر
0پاسخ
درخواست آیین نامه CTBUH
من به آیین نامه CTBUH نیاز دارم. میتونید به من کمک کنید؟ لطفا چه کسی رو توی ایران سراغ دارید که بتونه در این زمینه به من کمک کنه؟ لطفا راهنمایی کنید.
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .
  • Comments

    در دانشنامه 808 بیشتر بخوانید ...

    تقویم آموزشی

    20 خرداد 1398
    انجمن سازه‌های فولادی ایران
    30 خرداد 1398
    دبیرخانه دائمی کنفرانس
    25 تير 1398
    دانشگاه ارومیه - انجمن آبخیزداری ایران
    20 آبان 1398
    پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله

    موسسه 808 نماینده موسسات جهانی در ایران

    پکیج استثنایی 808