مقاله تحلیلی:‌ کاربرد تکنولوژی در بهبود جریان کار

مقاله تحلیلی:‌ کاربرد تکنولوژی در بهبود جریان کار

صنعت ساخت‌وساز پس از سال‌های زیادی آماده تغییرات چشمگیر شده است. اگرچه صنعت ساخت‌وساز به‌عنوان یکی از صنایع کمتر دیجیتالی شده شناخته می‌شود اما مهم‌تر از آن عدم مدیریت شفاف تکنولوژی است که اغلب پیمانکاران آن را تجربه می‌کنند. بسیاری از شرکت‌ها با تعدد راهکارهای دیجیتالی و گزینه‌های متفاوت برای سازمان‌دهی و استفاده از حجم عظیم داده‌های تولیدشده در هر پروژه روبرو هستند. گزارش‌ها حاکی از آن هستند که %۵۴ از شرکت‌ها فاقد یک استراتژی دیجیتالی مشخص هستند.

باوجوداین چالش‌ها، مطالعه‌ای که اخیراً انجام‌شده نشان می‌دهد که %۷۵ از پیمانکاران عمومی از حداقل یک تکنولوژی پیشرفته مثل پهپادها، واقعیت مجازی،‌واقعیت افزوده، تگ گذاری تجهیزات، تکنولوژی‌های پوشیدنی و سایر موارد استفاده می‌کنند.

%۹۶ از کل داده‌های جمع‌آوری‌شده در پروژه‌های ساخت‌وساز بلااستفاده خواهند ماند. پس زمان آن فرارسیده که شرکت‌های ساخت‌وساز قبل از اینکه به سراغ نسل بعدی تکنولوژی بروند، از تکنولوژی‌هایی بهره بگیرند که با بهره‌گیری از داده‌ها موجب بهبود جریان کار می‌شوند. ازآنجاکه صنعت ساخت وارد دهه جدید شده است، تکنولوژی‌هایی که موجب بهبود سه جنبه مدیریت ساخت یعنی هزینه، کیفیت و برنامه زمانی می‌شوند،‌ بیش‌ازپیش اهمیت می‌یابند. حفظ کارایی در سطح بالا، ایمنی و حاشیه سود %۲ در اغلب پروژه‌ها از نتایج این تکنولوژی‌ها خواهد بود. بدیهی است در پروژه‌هایی که بین این سه فاکتور تعادل درستی برقرار نباشد، موفقیتی حاصل نخواهد شد.

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها در مدیریت، داشتن دید واقعی در مورد هزینه‌ها، کیفیت و برنامه زمانی است. اگر فقط روی یکی از این سه جنبه تمرکز کنید، قطعاً تصویر واقعی از پروژه نخواهید داشت.

کاربرد تکنولوژی در بهبود جریان کار

شرکت‌های ساخت‌وساز اغلب مدیریت هزینه،‌کیفیت و برنامه زمانی را در قالب سیستم‌های مجزا و منفصل انجام می‌دهند که همین داشتن دید واقعی در هنگام تصمیم‌گیری را مشکل می‌سازد. مدیران پروژه باید دید درستی از پروژه داشته باشند تا از وقوع مشکلات احتمالی جلوگیری شود. این یکی از عواملی است که پیشرفت پروژه‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد و موجب افزایش هزینه‌ها و عقب ماندن روند تکمیل پروژه نسبت به برنامه زمانی می‌شود.

مدیران پروژه به راهکاری برای کنترل حجم عظیم اطلاعات تولیدشده و تسهیل ارتباط بین همه ذینفعان پروژه نیاز دارند تا بتوانند بازخورد به موقعی از روند پروژه دریافت کنند.

دیجیتالی کردن درواقع اولین گام است. شما به یک راهکار یکپارچه نیاز دارید. اگر هنوز هم فرهنگ سیلور در سیستم اطلاعاتی شما وجود دارد، یعنی تمام مشکلات حل‌نشده و اطلاعات یکپارچه نیستند. این همان چیزی است که موجب کنترل پروژه، کیفیت، هزینه و برنامه زمانی می‌شود.

 ازآنجاکه در مدیریت ساخت پیوسته (end-to-end) همه افراد در یک محیط مشابه روی اطلاعات کار می‌کنند، می‌توان بسیاری از این مسائل را کنترل کرد.

Smart Build با ادغام برنامه زمانی، هزینه‌ها و داده‌ها در یک فضای ابری تعاملی راهکاری برای برنامه‌ریزی و نظارت در زمان واقعی فراهم کرده است. پیکج های نرم‌افزاری پیشرفته به‌طور خودکار برای اعضای تیم پروژه امکان همکاری، اشتراک‌گذاری و نمایش اطلاعات مهم را فراهم می‌کنند و به این شکل موجب بهبود پیش‌بینی‌ها و گزارش دهی می‌شوند.

شرکت‌های ساختمانی باید از تکنولوژی استفاده کنند که دارای شرایط زیر باشد:

  • شفافیت: تکنولوژی باید بینش و چشم‌اندازی شفافی از کل پروژه در اختیار افراد قرار دهد. این بینش از طریق سازمان‌دهی داده‌ها و اطلاعات در یک پلتفرم واحد حاصل می‌شود؛ بنابراین همه افراد درگیر در پروژه می‌توانند هرزمانی به اطلاعات و داده‌ها دسترسی داشته باشند. این تکنولوژی باید بتواند فرآیند را از طریق لینک کردن مدل‌ها، هزینه و برنامه زمانی (مدل‌سازی اطلاعات پنج بعدی) به هم خودکار سازی کند. به این صورت مقایسه کار انجام‌شده با کار برنامه‌ریزی‌شده به‌طور خودکار انجام می‌شود.
  • پیوسته و متصل: تکنولوژی باید مبتنی بر فضای ابری باشد تا ارتباط یکپارچه‌ای بین ذینفعان پروژه، داده‌ها و تسک ها شکل گیرد. به این طریق ذینفعان می‌توانند اطلاعات را مشاهده، مقایسه و آنالیز کنند. درواقع تکنولوژی انتخابی باید یک راهکار به‌هم‌پیوسته باشد که همه مراحل پروژه از برنامه‌ریزی تا اجرا را به هم مرتبط می‌کند.
  • سادگی: تکنولوژی انتخابی باید برای کل تیم پروژه به‌راحتی قابل‌استفاده باشد. کاربران باید بتوانند از این تکنولوژی در هرکجا و با هر وسیله‌ای که در دست دارند، استفاده کنند. در این صورت است که جریان کار و بهره‌وری بهبود می‌یابد و تبادل امن اطلاعات ممکن می‌شود.

درنهایت برای حرکت روبه‌جلو استفاده از یک راهکار تکنولوژیکی پیوسته ضروری است و به‌طورقطع شرکت‌هایی که خود را با این روند تطابق ندهند، دیر یا زود از میدان رقابت خارج خواهند شد.

منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

 

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های baharehbl328

بهاره بهرامی

فارغ التحصیل مهندسی مدیریت پروژه. علاقه مند به زبان انگلیسی و ترجمه به خصوص به متون تخصصی عمران و معماری. سرپرست تیم مترجمین 808 و پشتیبان محتوای سایت.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
نرم افزار AgTek
از دوستان کسی اطلاع داره از این نرم افزار و این که از کجا میتونم پیداش کنم؟
عکس کاربر
2پاسخ
نرم افزار مناسب برای مدیریت پروژه چیست؟
از پریماورا در چه پروژه هایی استفاده می شود؟ این پروژه ها چه تفاوت هایی دارند که در آنها msp قابل استفاده نیست؟
عکس کاربر
9پاسخ
برای ورود به حرفه به کار عملی در رشته عمران بایست از کجا شروع کنم؟
سلام.خسته نباشید.من مدرک کارشناسی عمران دارم ولی متاسفانه با هیچکدام از نرم افزارهای مربوط آشنایی ندارم .به رشته ی خودم خیلی علاقمندم ولی توی دانشگاه مطلب خاصی یاد نگرفتم. میخواستم از شما مشاوره بگیرم که از کجا شروع کنم؟البته ارشد هم قبول شدم در رشته مدیریت پروژه ولی علاقه شدیدی به راهسازی دارم. ممنون میشم راهنماییم کنید که چطور و از چه مباحثی باید شروع به یاد گرفتن نرم افزار بکنم.(تقریبا هیچی بلد نیستم بجز اینکه ریاضیات و استاتیک و تحلیل سازه و فولاد حل کنم)
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .