مقاله تحلیلی: ‌کاربردهای بتن با عملکرد بالا

مقاله تحلیلی: ‌کاربردهای بتن با عملکرد بالا

بتن با عملکرد بالا به علت خواص برتر آن مانند مقاومت بالا و دوام‌پذیری مناسب، در مهندسی عمران کاربردهای زیادی دارد.

بتن با عملکرد بالا در ساخت پل‌ها، نیروگاه‌های برقابی، کف‌سازی‌ها، پوشش‌های در معرض تابش شدید، پروژه‌های بتنی گسترده، سکوهای دریایی، ایزوله سازی در برابر صدا و ارتعاش، تونل‌ها و سازه‌های بلندمرتبه استفاده می‌شود.

کاربردهای بتن با عملکرد بالا

۱. سازه‌های بلندمرتبه

استفاده از بتن با مقاومت بالا در ساخت سازه‌های بلندمرتبه باعث کاهش بار مرده، تغییر شکل، ارتعاش و نگهداری بتن می‌شود.

۲. پل‌ها

استفاده از بتن با عملکرد بالا در ساخت پل‌ها باعث پیشرفت‌های سازه‌ای متعددی می‌شود. به‌عنوان‌مثال، دوام‌پذیری و در نتیجه آن طول عمر سازه‌ها افزایش می‌یابد.

علاوه براین در صورت استفاده از بتن با عملکرد بالا می‌توان عرشه‌های بتنی پیش‌تنیده با دهانه‌های بلندتری ساخت. این موضوع بدین خاطر است که این‌گونه بتن‌ها پیش تنیدگی را کمتر از دست می‌دهند و درنتیجه تنش مجاز بزرگ‌تر و مقطع عرضی کمتری برای آن‌ها به دست می‌آید.

علاوه براین، ساخت اندازه‌های کوچک‌تر از المان‌های سازه‌ای باعث کاهش وزن و درنتیجه صرفه اقتصادی در ساخت‌وساز می‌شود. مقاومت سازه در برابر کلرید به علت استفاده از مصالح پوزولانی مانند گرد سیلیکا و خاکستر بادی، افزایش می‌یابد.

۳. کف‌سازی‌های آزادراه

کاربرد بتن با عملکرد بالا در کف‌سازی‌های آزادراه به علت مزایای اقتصادی که می‌توان از کسب زودهنگام مقاومت بتن با عملکرد بالا به دست آورد، کاهش نفوذپذیری، افزایش مقاومت در برابر ساییدگی و افزایش دوام‌پذیری در برابر چرخه‌های انجماد و ذوب، بسیار سودمند است. همچنین از بتن با عملکرد بالا می‌توان به‌منظور تعمیر کف سازی آسیب‌دیده استفاده کرد زیرا می‌تواند سریعاً به بهره‌برداری برسد.

۴. نیروگاه‌های برقابی

از بتن با عملکرد بالا در لاینینگ سرریزها، تونل‌های انحرافی، تونل‌های آبگیر، تونل پاک‌سازی گل، تونل آب بر به‌منظور بهبود عملکرد این سازه‌ها استفاده می‌شود. استفاده از بتن با عملکرد بالا از یک طرف باعث تعمیرات کمتر شده و از طرفی دیگر دوام سازه را افزایش می‌دهد.

۵. کاربردهای متفرقه

الیاف فولادی را می‌توان به بتن با عملکرد بالا اضافه کرد تا خواص مکانیکی آن مانند مقاومت کششی دینامیکی و استاتیکی، مقاومت در برابر ساییدگی و سختی و مقاومت در برابر خستگی افزایش یابد.

بتن مسلح شده با الیاف کاربردهای مختلفی ازجمله در کف سازی، ساخت دال‌های کف و پوسته‌های نازک، پایدارسازی شیب سنگی و ساخت بسیاری از المان‌های پیش‌ساخته دارد.

 منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF کاملمقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های ali barzgar

علی برزگر

فارغ التحصیل کارشناسی ارشد گرایش زلزله دانشگاه صنعتی امیرکبیر.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
ضریب پواسون بتن
سلام نمونه های بلوک بتنی تحت خمش و فشار دارم که نیاز دارم ضریب پواسونشونو بدست بیارم. میشه لطفا راهنمایی کنید ممنون
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .