مقاله تحلیلی: برآورد دقیق و موشکافانه پروژه‌ های ساخت ‌و ساز- پارت دوم

مقاله تحلیلی: برآورد دقیق و موشکافانه پروژه‌ های ساخت ‌و ساز- پارت دوم

روش‌های اثبات‌شده‌ای وجود دارند که مترور باید از آن‌ها برای برآورد دقیق مقادیر و قیمت استفاده کند تا پروژه طبق بودجه و زمان تعیین‌شده پیش رود. از توصیه‌های این مقاله می‌توانید برای همه پروژه‌ها، از نوسازی یک حمام ساده گرفته تا ساخت یک برج اداری جدید، استفاده کنید.

برای مشاهده بخش اول از این مقاله تحلیلی به این صفحه مراجعه بفرمایید.

سازمان‌دهی داده‌ها

در این مرحله از تخمین مقدار زیادی داده در دست دارید. تمام این اطلاعات باید سر هم، سازمان‌دهی و تحلیل شوند. در کل اطلاعات در یکی از دسته‌های اصلی زیر قرار دارند:

  • تخمین مقادیر برای آیتم‌های پیمانکار کل
  • قیمت‌های اعلام‌شده توسط تأمین‌کننده مصالح
  • اطلاعات دریافتی از پیمانکار جزء
  • اطلاعات دریافتی از تأمین‌کننده تجهیزات و قیمت‌های اعلام‌شده
  • تحلیل هزینه‌ها
  • سوابق هزینه‌ای پروژه‌های قبلی
  • داده‌های هزینه‌ای از منابع مستقل

اطلاعات زیادی برای جمع‌آوری وجود دارد – باید برای مدیریت کارآمد آن‌ها یک سیستم داشته باشید. هدف این است که همه چیز را از تخمین مقدار به تخمین هزینه منتقل کرده و از دوباره‌کاری هم پرهیز کنید. این کار سخت است اما اگر از فرآیند زیر پیروی کنید امکان‌پذیر است:

  • برای سندها یک کدگذاری واحد با شماره بخش داشته باشید تا فقط یک جا را برای دیدن شماره بخش نگاه کنید.
  • منبع هر مقدار و قیمت را مستندسازی کنید.
  • از یک سیستم ثابت و منطقی برای پر کردن فرم و یک قرارداد برای نام‌گذاری فایل استفاده کنید.
  • از همه داده‌های مهم نسخه پشتیبان تهیه کنید.

هزینه‌های تمام پیمانکاران جزء باید به‌صورت مجزا ذکر و فهرست شده باشند. این هزینه‌ها شامل افزایش نرخ پیمانکاران جزء بوده و نباید با آن‌ها مشابه دیگر هزینه‌های مستقیم بعد از محاسبه بالاسری، سود و اندوخته ذخیره احتیاطی با آن‌ها برخورد کرد.

خلاصه تخمین: آخرین قطعه پازل

وقتی قیمت‌گذاری هزینه‌های مستقیم را انجام دادید دو گزینه پیش روی خود دارید: یا تغییرات و اصلاحات هزینه‌ای بیشتری روی تحلیل هزینه‌ای یا سند تخمین تلفیقی انجام دهید یا هزینه‌های کل برای هر بخش را به سند خلاصه برآورد منتقل کنید تا تغییرات قیمتی در یک جا بایگانی شوند.

 با توجه به حجم زیاد آیتم‌ها در یک تخمین، معمولاً هزینه‌ها به یک خلاصه تخمین منتقل می‌شوند. این گام را دوباره کنترل کنید زیرا امکان خطا وجود دارد. برای صرفه‌جویی در زمان بهتر است از یک سند خلاصه برآورد استاندارد استفاده کنید که مواردی که به‌کرات تخمین زده می‌شوند در آن فهرست شده باشند. دسته‌بندی مناسب برای هر خلاصه تخمین عبارت است از:

مصالح، نیروی انسانی، تجهیزات، پیمانکار جزء، پیمانکار کل

به خاطر داشته باشید که تعدیل‌های مناسب را به مقادیر دلاری کل اعمال کنید. در کل به جمع هر ستون درصدهای مختلفی اضافه می‌شود تا هزینه‌های غیرمستقیم ازجمله موارد زیر هم در نظر گرفته شوند:

  • مالیات فروش
  • هزینه بالاسری دفتر اصلی
  • سود
  • اندوخته ذخیره احتیاطی

هزینه‌های پیمانکاران جزء

ازآنجاکه پیمانکاران جزء بیش از 50% از کارهای یک پروژه ساختمانی معمول را انجام می‌دهند باید توجه خاصی به دو جنبه آماده‌سازی مناقصه کرد. اولین جنبه محدوده کار پیمانکار جزء است. درک شفاف از محدوده کار پیمانکار جزء برای مقایسه مناقصه‌های رقابتی و اطمینان از در نظر گرفتن تمامی مواردی که ممکن است ازنظر پیمانکاران جزء دور مانده باشد مانند برش و بسته‌بندی، حفاظ موقت و غیره، ضروری است. دومین جنبه که به نگاهی دقیق نیاز دارد قیمت‌گذاری است. قیمت‌های پیمانکاران جزء معمولاً در روز مناقصه می‌رسند و زمان کمی برای تحلیل مناقصه‌ها یا پوشش دادن خلأها وجود دارد. ارتباط و هماهنگی دقیق در فرآیند مناقصه کمک زیادی به کاهش تغییرات لحظه آخری خواهد کرد.

توصیه‌های تخمین: اسرار پازل

هر چه بیشتر تخمین بزنید، باتجربه‌تر خواهید شد. در ادامه چند توصیه و ترفند برای بهینه‌سازی فرآیند تخمین و کارآمدتر شدن آن، به حداقل رساندن دوباره‌کاری و ایجاد تخمین‌های دقیق ارائه می‌کنیم.

توصیه‌ها و ترفندهایی برای تخمین‌های دستی

تخمین دستی ایده آل نیست. دست‌نوشته‌ها ممکن است ناخوانا باشند. اگر در انجام کار اختلالی پیش بیاید، پیدا کردن محلی که دچار مشکل است باعث دوباره‌کاری و صرف زمان می‌شود. امکان از قلم افتادن موارد هم بیشتر خواهد بود. تخمین دستی روشی منسوخ‌شده است اما اگر لازم است تخمین دستی انجام دهید چند روش برای انجام اثربخش این کار وجود دارد:

  • فقط روی یک طرف کاغذ بنویسید.
  • هر نوع سند را (مقادیر، مصالح، تجهیزات و غیره) جدا و به ترتیب شماره بخش، بایگانی کنید.
  • کل تخمین را در یک یا دو پوشه قسمت‌بندی شده نگه‌داری کنید.

توصیه‌ها و ترفندهایی برای تخمین در صفحه گسترده‌های الکترونیکی

تخمین در اکسل یا صفحه گسترده کار را راحت‌تر می‌کند. هرچند این روش هم معایب خود را دارد. قالب‌بندی ممکن است زمان شما را بگیرد. یک اشتباه در یک فرمول می‌تواند کل تخمین را خراب کند. در اینجا چند توصیه برای بهینه‌سازی فرآیند برآورد ارائه می‌شود:

  • الگوهایی که معمولاً استفاده می‌کنید را در پوشه خود ذخیره کنید.
  • فرمول‌های خیلی مهم را با استفاده از محاسبات دستی کنترل کنید.
  • کار خود را دائماً ذخیره کنید.
  • از یک قرارداد نام‌گذاری استفاده کنید که نشان دهد صفحه گسترده تکمیل‌شده است یا در دست تکمیل است.
  • هنگام واردکردن یک کمیت در یک سلول اطلاعات عددی مفید را هم در آن بگنجانید؛ مثلاً اگر 10% به یک مقدار 300 اضافه‌شده است به‌جای 330، 300*1.1 را وارد کنید تا بتوانید این اضافه شدن را ردیابی کنید.

تخمین ساختمانی: پازل نهایی

مانند کامل کردن یک پازل، انجام تخمین هم نیازمند صبر، توجه به جزئیات و نظم شخصی برای رسیدن به هدف است. داشتن ابزارهای مناسب هم می‌تواند به ما کمک کند.

منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های alikhalili60

علی اکبر خلیلی

كارشناس ارشد مهندسی و مدیریت ساخت
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
فصای خورشیدی: محاسبه سطح و ضخامت دیوار پشت گلخانه یک ساختمان

سلام وقت بخیر 

من یک تمرین دارم برای مشخص کردن و محاسبه سطح و ضخامت دیوار پشت گلخانه یک ساختمان برای درس عناصر جزئیات حالا اگر خواستید پلان هم رو میفرستم براتون، و مشخص کردن مصالح ساخت اون گلخانه کنار ساختمان که دست خودمونه چه مصالحی بذاریم (مصالح بدون عایق) ،ممنون میشن کمک کنید 

به پیوست ارسال شده است

عکس کاربر
0پاسخ
نرم افزار AgTek
از دوستان کسی اطلاع داره از این نرم افزار و این که از کجا میتونم پیداش کنم؟
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .