مقاله تحلیلی: فرکانس وقوع زمین‌ لرزه

مقاله تحلیلی: فرکانس وقوع زمین‌ لرزه

فرکانس زمین‌لرزه عبارت است از اینکه یک زلزله با بزرگی مشخص هرچند وقت یک‌بار رخ می‌دهد. زلزله‌هایی با بزرگی میانگین ۲ و کوچک‌تر که زلزله‌های کوچک نامیده می‌شوند چند صدبار در روز در سرتاسر جهان اتفاق می‌افتند.

بااین‌حال، زلزله‌هایی که بزرگی ۷ یا بیشتر دارند بیش از یک‌بار در هرماه در سرتاسر جهان اتفاق می‌افتند. زلزله‌های بزرگی که دارای بزرگی ۸ و بیشتر هستند حدود یک‌بار در سال اتفاق می‌افتند.

فرکانس زلزله‌ها از دیدگاه مهندسی اهمیت زیادی دارد. این اهمیت ازآن‌جهت است که به بهبود و ارتقای آیین‌نامه‌هایی کمک می‌کند که از طریق آن می‌توان ساختمان‌هایی با تاب‌آوری خوب ساخت.

فرکانس رخداد زلزله‌ها در جهان

در طول سال‌ها، پیشرفت تکنولوژی باعث شده سازمان‌های مختلفی مانند مرکز ملی اطلاعات زلزله تعداد زلزله‌های بیشتری را در مقایسه با گذشته در جهان ثبت کنند.

مطابق با رکوردهای مرکز ملی اطلاعات زلزله، در هرسال می‌توان انتظار وقوع ۱۶ زلزله مهم را داشت که ۱۵ مورد از آن‌ها بزرگی در حدود ۷ دارند و بقیه زلزله‌ها دارای بزرگی ۸ یا بیشتر هستند.

نکته قابل‌توجه این است که بیشترین تعداد زلزله‌های مهم با بزرگی ۷ یا بیشتر، برابر با ۲۴ مورد بود که در سال ۲۰۱۰ اتفاق افتاد؛ اما در سال‌های دیگر تعداد کل زلزله‌های مهم کمتر از ۱۶ مورد در هرسال بود که این مقدار بر اساس میانگین بلندمدت آن‌ها قابل‌انتظار بود.

ممکن است این‌گونه به نظر برسد که تعداد زلزله‌ها در سال‌های اخیر افزایش یافته‌اند. بااین‌حال، بر اساس آمار سازمان‌های مربوطه چنین چیزی درست نیست. به عبارتی تأثیر زلزله‌ها به علت رشد جمعیت و نتیجتاً تعداد بیشتر افراد در معرض ریسک لرزه‌ای افزایش یافته است.

افزایش یا کاهش تعداد زلزله‌ها در سال بخشی از نوسانات طبیعی در تعداد زلزله‌ها است. علاوه بر این، افزایش و کاهش فرکانس زلزله نشانه این نیست که وقوع زلزله‌های مهم حتمی است.

شکل ۱ تعداد زلزله‌های سالانه جهان و جدول ۱ فرکانس زلزله‌هایی با بزرگی مختلف را در سرتاسر جهان از سال ۱۹۰۰ نشان می‌دهد.

 مقاله تحلیلی: فرکانس وقوع زمین‌ لرزه

شکل ۱- تعداد سالیانه زلزله‌ها در جهان

مقاله تحلیلی: فرکانس وقوع زمین‌ لرزه

جدول ۱- فرکانس زلزله‌های جهان بر اساس بزرگی و میانگین سالیانه

منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های ali barzgar

علی برزگر

فارغ التحصیل کارشناسی ارشد گرایش زلزله دانشگاه صنعتی امیرکبیر.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
140پاسخ
خمش تیر بلند در عرض
سلام . میخواستم فرمول و علت خم نشدن تیر بلند از عرض رو بپرسم. مثال: چرا خطکش نازک معمولی از عرض نازکش سریع با فشار بسیار کمی خم میشه ولی در عرض بیشترش اصلا خم نمیشه
عکس کاربر
67پاسخ
برنامع چکر (CHECHER)

با سلام- فونت های برنامع چکر (CHECHER) ناخوانا هستش میتونی فونتهاش رو برامون بفرستید؟

عکس کاربر
19پاسخ
بررسی لرزه ای یک تونل حفر شده با بارگذاری دوجهته
سلام برای یک تونل قصد دارم بارگذاری دوجهته (افقی) با زلزله واقعی انجام بدم برای اصلاح و اعمال شتابنگاشت ها در دو جهت چه مبنا و مرجعی استفاده کنم بهتره؟ باتشکر
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .