مقاله تحلیلی: کاربرد BIM در افزایش هماهنگی و یکپارچگی پروژه

مقاله تحلیلی: کاربرد BIM در افزایش هماهنگی و یکپارچگی پروژه

مدل‌سازی اطلاعات ساختمان می‌تواند به افزایش بازدهی شرکت‌های ساخت کمک کند اما راه‌حل مناسبی برای همه نیست.

اخیراً تحقیق جدیدی توسط JBKnowledge که سازمانی در تگزاس است، انجام شده که راهکارهای فناوری را برای شرکت‌های ساخت در سرتاسر جهان ارائه می‌دهد. این تحقیق نشان می‌دهد که صنعت ساخت‌وساز در پیاده‌سازی فناوری‌های جدید نسبت به صنایع دیگر کندتر عمل می‌کند. باوجوداینکه شرکت‌های بررسی‌شده در این تحقیق، ارزش فناوری اطلاعات را شناخته و به‌منظور حمایت از آن کارمندان بخش‌های IT خود را افزایش داده‌اند اما اطلاعات کلی نشان می‌دهند که تغییر از راهکارهای سنتی مدیریت پروژه به ابزارهای دیجیتال همچنان ثابت و بدون حرکت مانده است.

باوجوداینکه تعداد شرکت‌هایی که از فرآیندهای وابسته به صفحه گسترده استفاده می‌کنند در حال کاهش است اما این تحقیق ثابت کرد که صفحات گسترده همچنان گزینه‌ای است که در انتخاب مدنظر قرار می‌گیرد. با توجه به میزان دشواری که استفاده و پیاده‌سازی فناوری‌های جدید ممکن است برای شرکت‌ها داشته باشد، تنها نیمی از شرکت‌های تحت بررسی منابع خود را به مدل‌سازی اطلاعات ساختمان اختصاص دادند.

باوجوداینکه به نظر می‌رسد صنعت ساخت‌وساز فعالانه بر پیاده‌سازی روش‌های BIM کار می‌کند اما گزارش‌ها نشان داد که شرکت‌های بسیاری همچنان در حال شکل دادن گروه‌هایی هستند که بتوانند امکان‌پذیری این روش‌های جدید را ارزیابی کرده و بررسی کنند.

باوجود پیشرفت فزاینده صنعت ساخت‌وساز به‌واسطه BIM، شرکت‌ها باید بدانند که BIM تنها راه‌حل مناسب برای پیمانکار یا مهندس نیست. این راهکار – روش پیاده‌سازی بهترین اقدامات- فرآیندی است که اگر برای یک کسب‌وکار مناسب استفاده شود، بهترین نتایج را ارائه خواهد داد.

مقاله تحلیلی: کاربرد BIM در افزایش هماهنگی و یکپارچگی پروژه

 شکل ۱- شرکت‌ها با استفاده از فناوری‌های BIM و اسکن سه‌بعدی، می‌توانند طرح‌های خود را نه‌تنها در یک مدل سه‌بعدی بلکه در فضایی که سیستم نصب خواهد شد، تصویرسازی نمایند.

سرمایه‌گذاری در بخش فناوری یکپارچه

BIM در صنعت ساخت‌وساز به‌عنوان فرآیند تسهیل‌کننده هدایت یک پروژه به سمت تکمیل موفقیت‌آمیز تعریف می‌شود؛ اما درصورتی‌که تمامی بخش‌های سازنده این برنامه به شکل یکپارچه عمل کنند، BIM پتانسیل کارهای بسیار بیشتری را دارد. مهم‌ترین عواملی که در زمان انتخاب فناوری BIM باید لحاظ شوند یکپارچگی و سازگاری نرم‌افزار هستند.

JBKnowledge گزارش داد که %۸۰ شرکت‌ها تا ۵ پلتفرم نرم‌افزاری مختلف را استفاده کرده‌اند که اکثر آن نرم‌افزارها از یکدیگر مستقل بوده‌اند. بااین‌حال مدیران پروژه نیاز به ابزارهای هماهنگی دارند تا پروژه را از فاز مفهومی تا مرحله نصب مدیریت کرده و بتوانند جریان کار را بهبود بخشند.

زمانی که یکپارچگی نرم‌افزاری با موفقیت پیاده‌سازی شود، افراد به شیوه دیگر انجام کارها تصور انجام کار فکر نمی‌کنند. تحلیلگران JBKnowledge معتقدند که یکپارچگی نرم‌افزاری نامعینی‌ها را حذف کرده و بازدهی شرکت‌ها را در پروژه‌ها، اداره‌ها و بخش‌های مختلف افزایش می‌دهد؛ اما باید توجه شود که این افزایش بازدهی معمولاً تنها زمانی به دست می‌آید که برنامه‌های نرم‌افزاری عملکرد خوبی داشته باشند.

 مقاله تحلیلی: کاربرد BIM در افزایش هماهنگی و یکپارچگی پروژه

شکل ۲- انتخاب نرم‌افزاری که امکان یکپارچگی بدون نقص را فراهم می‌کند به مدیران پروژه توانایی پیشروی سریع به سمت مدل‌سازی را می‌دهد ضمن اینکه طراحی با جزئیات بیشتری را به وجود می‌آورد.

BIM و فاز قبل از ساخت

کاربرد موفقیت‌آمیز فناوری‌های BIM از مراحل پیش از ساخت نشات می‌گیرد. درواقع ابزارهای استفاده‌شده در ابتدایی‌ترین مراحل پروژه اهمیت زیادی دارند.

در سال‌های اخیر بهترین نرم‌افزار BIM از AutoCAD MEP به Revit تغییر یافته است. یک دلیل این است که Revit توانایی اتصال و کار با بسته‌های نرم‌افزاری دیگر و افزونه‌های قدرتمند را دارد. قابلیت همکاری این نرم‌افزار با بخش‌های مختلف به بهترین نحو با مشارکت اسکنرهای سه‌بعدی و برنامه‌های مدل‌سازی مکانیکی، برقی و لوله‌کشی به نمایش گذاشته می‌شود.

در مرحله پیش از ساخت، می‌توان اسکن‌های سه‌بعدی محل سایت را به مجموعه برنامه‌های سازگار با Revit اعمال کرد که همین باعث می‌شود تصاویر نهایی در پلتفرم‌های افزایش واقعیت و واقعیت مجازی قابل‌مشاهده باشند. این به شرکت‌ها امکان تصویرسازی طراحی‌ها را نه‌تنها در یک مدل سه‌بعدی بلکه در فضای اجرای نهایی سیستم می‌دهد. بااین‌حال کار شرکت‌ها می‌توانند مسائلی را پیش از ساخت شناسایی کنند که قبلاً تنها باید پس از ساخت سازه و در محیط سایت مشاهده می‌کردند.

قابلیت همکاری متقابل نرم‌افزار، باعث افزایش هماهنگی بین تیم‌ها می‌شود و مشکلاتی را که ممکن است در طول مدل‌سازی و فرآیندهای همکاری رخ دهند از بین می‌برد. درصورتی‌که در یک شرکت مدل قبل از استفاده از BIM اصلاح شود، تغییرات اعمالی باید از طریق ایمیل برای کاربر نهایی ارسال گردد تا از این طریق پروژه بازبینی شود. این فرآیند زمان‌بر است و تا زمانی که تغییر نهایی تائید شود، چندین ایمیل ارسال خواهد شد. امروزه برنامه‌های نرم‌افزاری به اعضای تیم امکان تبادل هم‌زمان نظرات را داده که فرآیند مذکور را بهینه ساخته و مشکلات مربوطه را از بین می‌برد.

 مقاله تحلیلی: کاربرد BIM در افزایش هماهنگی و یکپارچگی پروژه

شکل ۳- یکپارچگی نرم‌افزار به مدیر پروژه امکان کنترل پیشرفته فرآیند هماهنگی را می‌دهد

BIM و ساخت

همکاری مؤثر می‌تواند بازدهی جریان کاری BIM را افزایش دهد و می‌توان از آن در هر مرحله از پروژه ازجمله مرحله ساخت استفاده کرد.

نرم‌افزار یکپارچه سطح بالاتری از کنترل فرآیند هماهنگی را به مدیران پروژه می‌دهد و امکان دسترسی به به‌روزرسانی‌ها را در زمان واقعی فراهم می‌کند. این اطلاعات را می‌توان به‌منظور تسهیل اشتراک‌گذاری با سهامداران مختلف، به Revit منتقل کرد.

مرحله پیش از ساخت در Revit ساده‌سازی شده است چراکه اعضای تیم می‌توانند سایت پروژه را تصویرسازی کرده و قبل از رخداد اختلافات آن‌ها را شناسایی کنند که خود باعث می‌شود تیم کاری به‌منظور یافتن راه‌حل‌ها با یکدیگر هماهنگ باشند. طراحان می‌توانند مدل‌های مجازی ایجاد کنند که باعث برآورد دقیق‌تر شده و صحت سنجی تطابق کار با آیین‌نامه‌های مربوطه را ممکن می‌سازد. زمان‌بندی ساده می‌شود بدین معنی که حفظ برنامه زمان‌بندی پروژه بسیار آسان‌تر خواهد بود.

آگاهی از این پیشرفت‌های فناوری تنها بخشی از BIM است. صنعت ساخت‌وساز تنها از طریق استفاده و ترکیب این ابزارها است که می‌تواند کارآمدی را بازتعریف کرده و نسبت به روش‌های سنتی منافع بیشتری به دست آورد.

اقدامات لازم برای موفقیت بیشتر

اطلاعات جدید نشان می‌دهند که %۴۰ نیروی کاری ساخت‌وساز فعلی در پنج سال آینده بازنشسته خواهند شد و از دست دادن این سطح دانش برای صنعت ساخت‌وساز تحمل‌ناپذیر است. شرکت‌ها باید پیش از آن‌که دیر شود راهکارهای پیشرفته را جایگزین فرآیندهای مبتنی بر صفحات گسترده کنند. درنتیجه این اقدام، توانایی انجام کار بیشتر باوجود نیروی کار کمتر به واقعیت تبدیل خواهد شد.

پذیرفتن ارزش پلتفرم‌های نرم‌افزاری یکپارچه که ارتباط بدون نقص و هماهنگی هم‌زمان را ممکن می‌سازد، تأثیرات فوق‌العاده‌ای را در بهره‌وری به همراه خواهد داشت. شرکت‌ها نیز درصورتی‌که سرمایه‌گذاری بر فناوری‌هایی که این فرآیندها را تسهیل کرده و بازدهی زیادی را ارائه می‌کنند، منفعت زیادی کسب خواهند برد.

منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های ali barzgar

علی برزگر

فارغ التحصیل کارشناسی ارشد گرایش زلزله دانشگاه صنعتی امیرکبیر.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
درخواست معرفی کلاس های رویت استراکچر و تکلا استراکچر

با سلام و وقت بخیر خدمت دوستان

استاد بسیار حرفه ای و با تجربه که دلسوزانه رویت استراکچر و تکلا استراکچر از بیس و پایه تا سطح خیلی حرفه ایی برای بازار کار در تهران آموزش بده میشناسید معرفی کنید؟

با تشکر 

عکس کاربر
3پاسخ
چرا وقتی میخوام تو Revit به ابجکتام متریال بدم رویت بسته میشه؟
سلام روز بخیر میخواستم ببینم چرا وقتی میخوام تو رویت به ابجکتام متریال بدم رویت بسته میشه؟مشکل از سیستم یا برنامه؟عکس ارور رو فرستادم
عکس کاربر
0پاسخ
ساختن حساب در سایت Green building studio
سلام با عرض خسته نباشید من در ساخت اکانت در سایت Green building studio به مشکل برخوردم به این صورت که بعد از آپلود دو عدد پروژه، حساب بنده منقضی شد و دیگه چیزی نمیتونم داخلش آپلود کنم و عملا بی فایده شده برام! لطفا اگر کسی راه حلی برای فعالسازی دوباره حساب داره، ممنون میشم راهنماییم کنه
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .