مقاله تحلیلی: زلزله بزرگی که ساختمان‌ های بی‌ شماری را تخریب می‌ کند

مقاله تحلیلی: زلزله بزرگی که ساختمان‌ های بی‌ شماری را تخریب می‌ کند

زلزله نورتریج که ۲۵ سال قبل به وقوع پیوست، نشان داد که انواع بسیاری از ساختمان‌ها هنگام زمین‌لرزه‌های مهیب، در معرض فروریزش قرار می‌گیرند.

این زلزله صدها آپارتمان را ویران کرد، سازه‌های بتنی ترد را در هم فروریخت و باعث فروپاشی ساختمان‌های اجری شد.

از آن زمان در بعضی از شهرها اقدامات قابل‌توجهی همچون مقاوم‌سازی ساختمان‌ها در جهت افزایش ایمنی انجام شد. هدف از این اقدامات، محافظت از فضای داخلی ساختمان و حفظ قابلیت استفاده از ساختمان‌ها بود.

این در حالی است که بسیاری دیگر این خطر را نادیده گرفتند. درنتیجه در صورت وقوع یک زلزله بزرگ طی سال‌های آینده بعضی از شهرها آمادگی بیشتری برای مقابله با این پدیده خواهند داشت.

دولت به‌جز در مورد بیمارستان‌ها برای سایر سازه‌ها، قوانین لازم الجرایی در جهت بازسازی و بهسازی لرزه‌ای در نظر نگرفته و تصمیم‌گیری در رابطه با خطرات زمین‌لرزه را به مقامات شهری و ایالتی واگذار کرده است.

ازآنجاکه عموم مردم ممکن است چیزی درباره قوانین مقاوم‌سازی شهری ندانند و یا حتی این قوانین را نادیده بگیرند، بسیاری نمی‌دانند که کدام شهرها بیشتر در معرض خطر قرار دارند.

بعید به نظر می‌رسد تا زمانی که زلزله بزرگی رخ دهد، تغییری حاصل شود.

به گفته اریک گارسیتی، شهردار لس‌آنجلس؛ با وقوع زمین‌لرزه بعدی بعضی از شهرهای ایالت لس‌آنجلس سالم می‌مانند و بعضی دیگر ویران می‌شوند؛ بنابراین لازم است که ۱۵۰۰۰ ساختمان مقاوم‌سازی شوند و یک رویکرد برای تأمین ایمنی لرزه‌ای مدنظر قرار گیرد.

مقاوم‌سازی ساختمان‌های آسیب‌پذیر از سانفرانسیسکو و لس‌آنجلس آغاز شد. بااین‌حال این روند در شهرهای متوسط و کوچک‌تر با چالش‌هایی همچون نگرانی در خصوص هزینه‌های مقاوم‌سازی برای مالکان و یا حتی مستأجران همراه بود.

در لس‌آنجلس قوانین لازم الجرایی در خصوص مقاوم‌سازی لرزه‌ای آپارتمان‌هایی با قاب چوبی و ساختمان‌های بتنی وجود دارد. این قوانین نه در لانگ بیچ که دومین شهر بزرگ لس‌آنجلس است و نه در ۱۰ شهر پرجمعیت لس‌آنجلس یعنی سانتا کلاریتا، گلندیل، لنکستر، پام دیل، پومونا، تورانس، پاسادینا و ال مونت اجرا نمی‌شود.

در شهرهایی همچون سانفرانسیسکو، اوکلند، برکلی و فرمونت که خاک سست و ضعیف است، باید آپارتمان‌ها مقاوم‌سازی شوند. این اقدامات حتی در شهرهای منطقه خلیج سانفرانسیسکو در سیلکون ولی (شامل پالو آلتو و برلینگیم) هم اجرا نشده است.

در سن خوزه، سومین شهر بزرگ کالیفرنیا حتی موقعیت ساختمان‌های آسیب‌پذیر مشخص نیست اما مقامات در پی این هستند که لیستی از این موارد تهیه کنند.

در منطقه مسکونی وست ساید، سانتا مونیکا، وست هالیوود و بورلی هیلز اخیرا قوانینی در رابطه با مقاوم‌سازی تصویب و همچنین گزارشی در خصوص خطر گسل‌های این منطقه منتشر شده است. این در حالی است که در منطقه جنوب غرب لس‌آنجلس، تورانس، ردوندو بیچ، هرموسا بیچ و ساحل منهتن به علاوه در شهرهای قدیمی همچون آناهایم، فولرتن و سانتا آنا؛ چنین قوانینی وجود ندارد.

در بعضی از شهرها در منطقه IE (جنوب کالیفرنیا) حتی کار مقاوم‌سازی یا تخریب ساختمان‌های اجری هم به پایان نرسیده است. این در حالی است که این موضوع در سایر مناطق تا دهه ۱۹۹۰ تا حد زیادی حل‌وفصل شده بود. مقامات انتاریو با تغییر چشم‌انداز این منطقه سعی دارند لیست جدیدی از همه انواع ساختمان‌های آسیب‌پذیر در مقابل زمین‌لرزه تهیه کنند.

در لس‌آنجلس هیچ قوانینی برای بازسازی ساختمان‌ها در نواحی ثبت‌نشده همچون شرق این ایالت، فلورانس گراهام و آسیندا هایتس با یک میلیون جمعیت وجود ندارد.

مرکز زمین‌شناسی آمریکا یک زلزله به بزرگی ۷.۸ را در جنوب کالیفرنیا شبیه‌سازی کرد. این شبیه‌سازی نشان داد که ۵۰ ساختمان بتنی ترد با ۷۵۰۰ نفر جمعیت به طور کامل یا نسبی دچار فروریزش می‌شود و ۵ ساختمان فولادی بلند مرتبه (آسیب‌پذیر در مقابل زلزله) هم با ۵۰۰۰ نفر جمعیت به طور کامل فرو می ریزد.

در زلزله نورتریج حدود ۲۰۰ ساختمان با طبقه نرم فروریخت که منجر به کشته شدن ۱۶ نفر فقط در یک ساختمان شد.

درک اینکه چرا مسئولین به‌سختی دست به اقدامات لازم می‌زنند، ساده است؛ تاز مانی که وقوع یک فاجعه باعث غم و اندوه جامعه نشود، هزینه حرف اول را می‌زند. بعضی از مقامات محلی از جمله مقامات شهر اورنج می گویند تاز مانی که اقدامات دولتی صورت نگیرد، برنامه‌ای برای اعمال تغییرات در قوانین نخواهند داشت.

شواهد نشان می دهد که مقامات دولتی در برخی شهرها تمایلی به مداخله در این قضیه ندارند. ردلانس، شهردار فوستر معتقد است که بازسازی اجباری هزینه‌های هنگفتی را برای مالکان در بخش خصوصی به همراه خواهد داشت.

روستی بیلی شهردار ریورساید به نقل از تجار می‌گوید که بازسازی باعث از بین رفتن کسب‌وکارها و حذف درآمدها می‌شود. مایل لیستر سخنگوی شهر آناهیم در جنوب شرقی لس‌آنجلس می‌گوید «همین موضوع نشان دهنده تعادل حساس زندگی مردم در جنوب کالیفرنیا است. ایمنی ساختمان‌ها عمده نگرانی ما در این منطقه است اما اجرای برنامه‌های اجباری هم ممکن است بر وضعیت ساخت‌وساز و اقتصاد تاثیر گذار باشد.»

تیم گوردیچ عضو شورای شهرداری از نگرانی خود در خصوص افزایش هزینه‌ها در پی اجرای اجباری قوانین می‌گوید. به گفته او پیاده‌سازی این طرح، با صرف ۱۰۰۰۰ دلار برای هر واحد همراه است. افزایش هزینه‌ها نه تنها گریبان گیر صاحب‌خانه‌ها می‌شود که اجاره نشینان را نیز درگیر خواهد کرد. وی اضافه کرد میزان اجاره بها در چند سال گذشته به طور نجومی افزایش یافته است.

طبق گزارش‌ها میانگین اجاره در تورانس از ۲۵۰۰ دلار در نوامبر ۲۰۱۰ به ۳۱۰۰ دلار در نوامبر ۲۰۱۸ افزایش یافته است.

بااین‌حال پاتریک فورِی شهردار تورانس معتقد است عدم پیاده‌سازی این طرح منجر به تلفات زیاد و تخریب آپارتمان‌های قدیمی زیادی خواهد شد.

نورانس و هرموسا بیچ همچون سن خوزه در پی این هستند که لیستی از ساختمان‌های در معرض خطر لرزه‌ای تهیه کنند. در عین حال مقامات شهر پالم دیل معتقدند که هیچ کدام از انواع ساختمان‌های در معرض خطر لرزه‌ای در حومه این شهر وجود ندارد.

در فاصله سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۸، میزان اجاره هر واحد تجاری در لس انجلس از ۱۷۴۰۰۰ دلار به ۲۸۰۰۰۰ دلار افزایش یافته است.

هِیدی ترمین مدیر اجرایی موسسه تحقیقات مهندسی زلزله می‌گوید بهتر است روی بهسازی لرزه‌ای ساختمان‌ها سرمایه‌گذاری شود و بهتر است که این اتفاق الان رخ دهد.

در شهرهای مختلف اقدامات متفاوتی در جهت کنترل اجاره بها صورت گرفته است. در سانفرانسیسکو هزینه بازسازی طی یک دوره ۲۰ ساله از مستأجران گرفته خواهد شد. در لس‌آنجلس هزینه بین مالک و مستاجر تقسیم می‌شود. در سانتا مونیکا و وست هالیوود اخذ هزینه بازسازی از مستأجران ممنوع است.

کارشناسان هشدار داده اند در صورت عدم انجام اقدامات لازم برای حفظ ساختمان‌ها پس از زلزله، اقتصاد کالیفرنیا مورد تهدید قرار خواهد گرفت.

به گفته گارسیتی در صورت وقوع یک زلزله بزرگ و تخریب ده‌ها هزار واحد مسکونی، بحران مسکن در حدی خواهد بود که هرگز در این سطح تجربه نشده است.

توضیح مترجم:

محدوده ثبت‌نشده: به زمینی گفته می‌شود که به طور قانونی ثبت‌نشده است به همین خاطر جزو دسته‌بندی‌هایی مثل شهر، شهرستان و ایالت گنجانده نمی‌شوند.

 منبع

 نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

 اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های baharehbl328

بهاره بهرامی

فارغ التحصیل مهندسی مدیریت پروژه. علاقه مند به زبان انگلیسی و ترجمه به خصوص به متون تخصصی عمران و معماری. سرپرست تیم مترجمین 808 و پشتیبان محتوای سایت.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
140پاسخ
خمش تیر بلند در عرض
سلام . میخواستم فرمول و علت خم نشدن تیر بلند از عرض رو بپرسم. مثال: چرا خطکش نازک معمولی از عرض نازکش سریع با فشار بسیار کمی خم میشه ولی در عرض بیشترش اصلا خم نمیشه
عکس کاربر
67پاسخ
برنامع چکر (CHECHER)

با سلام- فونت های برنامع چکر (CHECHER) ناخوانا هستش میتونی فونتهاش رو برامون بفرستید؟

عکس کاربر
19پاسخ
بررسی لرزه ای یک تونل حفر شده با بارگذاری دوجهته
سلام برای یک تونل قصد دارم بارگذاری دوجهته (افقی) با زلزله واقعی انجام بدم برای اصلاح و اعمال شتابنگاشت ها در دو جهت چه مبنا و مرجعی استفاده کنم بهتره؟ باتشکر
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .