مقاله تحلیلی: مبانی روش‌ های ساخت ‌و ‌ساز ناب

مقاله تحلیلی: مبانی روش‌ های ساخت ‌و ‌ساز ناب

اغلب شرکت‌های ساختمانی درصدد آن هستند که ضمن صرف کم‌ترین منابع، بهترین نتیجه ممکن را به مشتریان خود ارائه دهند. بااین‌حال، صنعت ساخت‌و‌ساز از دیر‌باز با هدر رفت و نا‌کار‌آمدی رو‌به‌رو بوده است. امروزه برخی از موفق‌ترین شرکت‌ها از فلسفه ساخت‌و‌ساز ناب استفاده می‌کنند. شرکت‌هایی که همواره مشتریان خود را تحت تأثیر قرار می‌دهند، روحیه جمعی بالا را حفظ نموده و ساختمان‌هایی باکیفیت بالا می‌سازند.

بسیاری از متخصصان این صنعت درباره ساخت‌و‌ساز ناب شنیده‌اند، اما ممکن است ندانند که دقیقاً به چه معناست و یا این‌که چگونه می‌توانند از آن به‌طور مؤثری استفاده کنند. در ادامه به اصول اولیه ساخت‌و‌ساز ناب و مزایای آن پرداخته می‌شود.

ساخت‌و‌ساز ناب چیست؟

ساخت‌و‌ساز ناب یک سیستم مدیریت رابطه محور است که هدف از آن کاهش هدر رفت از کل فرآیند ساخت‌وساز و اختصاص ارزش بیشتری به مشتریان است.

این روش ریشه در سیستم تولید تویوتا دارد. این سیستم که برای اولین بار در کارخانه تویوتا در ژاپن در دهه 1920 توسعه یافت و بعدها پس از جنگ جهانی دوم در کارخانه‌های تولیدی اتومبیل تویوتا به اجرا درآمد، تمرکز خود را روی فراهم کردن رضایت بیشتر برای مشتری و درعین‌حال کاهش هدر رفت قرار داده بود. استراتژی‌های تویوتا چنان موفقیت‌آمیز بود که از مفاهیم مدیریت ناب برای کار‌هایی به غیر از تولید نیز استفاده شد.

در ایالات‌متحده آمریکا، ساخت‌و‌ساز ناب با ابزار‌ها‌یی مانند موجودی به هنگام همراه شده ‌است که شرکت‌ها می‌توانند در آن مصالح را بر مبنای نیاز خود دریافت نمایند. بااین‌حال، ساخت‌و‌ساز ناب چیزی بیش از مدیریت مؤثر موجودی است.

ساخت‌و‌ساز ناب چارچوبی را برای بهبود کل فرآیند ساخت‌و‌ساز، از طراحی تا اتمام پروژه ارائه می‌دهد. اصول ساخت‌و‌ساز ناب شامل موارد زیر است:

  • بهبود مستمر: شرکت‌ها‌یی که از شیوه‌های ساخت‌و‌ساز ناب استفاده می‌کنند، همواره از روش‌های نوین انجام امور استقبال می‌کنند و به دنبال راه‌هایی برای پیشرفت هستند.
  • حذف هدر رفت: شرکت‌های ساخت‌و‌ساز ناب در جهت کاهش ضایعات فیزیکی و همچنین کاهش اتلاف وقت و پتانسیل فعالیت می‌کنند. این به معنای حصول اطمینان از انجام صحیح کار در اولین تلاش است. علاوه بر این برنامه زمان‌بندی به نحوی تنظیم می‌شود که از توقف کار جلوگیری شود. برای حذف هدر رفت از سیستم مدیریت به هنگام موجودی استفاده می‌شود.
  • رضایت مشتری: در ساخت‌و‌ساز ناب، هر نوع تصمیم و هر بهبود فرآیندی به اهداف و اولویت‌های خاص مشتری بر‌می‌گردد.
  • احترام به افراد: شرکت‌ها‌یی که از ساخت‌و‌ساز ناب استفاده می‌کنند، در‌می‌یابند که کارگران می‌توانند با تشویق به همکاری، احترام به آن‌ها و آزادی عمل لازم برای حل مشکلات و هدایت فرآیند، عملکرد بهتری داشته باشند.

 ساخت‌و‌ساز ناب به‌منظور دستیابی به اهداف به‌شدت روی برنامه‌ریزی و استاندارد‌سازی متمرکز است.

مزایای ساخت‌و‌ساز ناب چیست؟

ساخت‌و‌ساز ناب تقریباً هر مرحله از فرآیند ساخت را متحول می‌کند و تیم‌ها را ملزم به همکاری نزدیک‌تر و ایجاد نو‌آوری در هر پروژه می‌کند. اگرچه این‌که چقدر یک شرکت بتواند از ساخت‌و‌ساز ناب بهره‌مند شود بستگی به چگونگی به‌کار‌گیری فلسفه آن دارد، اما مزایای احتمالی می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

  • تکمیل به‌موقع پروژه: ساخت‌و‌ساز ناب با قطع نا‌کار‌آمدی‌ها به تیم‌ها اجازه می‌دهد تا پروژه‌ها را سریع‌تر تمام کنند، حتی اگر تعداد کارگر کمتری در کارگاه حضور داشته باشند. این امر به‌ویژه زمانی قابل‌توجه است که کمبود نیروی کار در صنعت ساخت‌و‌ساز، رسیدن به ضرب‌الاجل‌ها را سخت‌تر می‌کند.
  • کیفیت بالای کار: استاندارد‌سازی، بهبود مستمر و نوعی تمرکز روی ارتباطات باعث می‌شود که تیم‌ها اشتباهات کم‌تری را مرتکب شوند و نتایج بی‌نظیری را ارائه دهند.
  • افزایش رضایت کارگران: هنگامی‌که کارگران کنترل بیشتری بر روند کار دارند و وقت کمتری را برای انجام کارهای غیرضروری هدر می‌دهند، به‌احتمال‌زیاد بیشتر از شغل خود لذت می‌برند و تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند.
  • مدیریت بهتر ریسک: شرکت‌هایی که ساخت‌و‌ساز ناب را می‌پذیرند قبل از بروز مشکلات، برای آن‌ها برنامه‌ریزی می‌کنند. به‌طور مشابه هنگام تنظیم یک برنامه احتمالی، این موضوع باعث کاهش تشویش و اضطراب می‌شود و به مدیران اطمینان می‌دهد که در هنگام برخورد با موانع بهترین تصمیمات ممکن را بگیرند.

چگونه می‌توان از فلسفه ساخت‌و‌ساز ناب استفاده کرد؟

 غالباً شرکت‌ها برای افزایش بهره‌وری در کار خود، بیش‌ازحد بر استفاده از ابزار یا روشی خاص تمرکز می‌کنند؛ اما ساخت‌وساز ناب یک فلسفه است، نه یک فرآیند گام‌به‌گام. این بدان معنی است که بهترین راه برای دستیابی به مزایای ساخت‌و‌ساز ناب، به‌کار‌گیری ایده‌ها و روش‌های آن در هر‌یک از سطوح یک سازمان و هر‌یک از مراحل ساخت‌و‌ساز است.

در این ادامه توصیه‌هایی برای شرکت‌های ساخت‌و‌سازی که قصد حرکت در این مسیر را دارند، ارائه می‌کنیم.

۱- استقلال بیشتری به کارگران بدهید

 کارگران کار خود را بهتر از هرکس دیگری می‌شناسند. با تشویق آن‌ها برای حل مشکلات، همکاری با یکدیگر و ارائه پیشنهاد‌هایی برای ارتقای کارشان، به کارگران احترام بگذارید. یک تیم می‌تواند این فرهنگ کاری رابطه محور را با آموزش‌های مدیریت ناب ایجاد کند؛ آموزش‌هایی که شامل بحث و گفت‌و‌گو هستند و نه‌فقط به مدیران بلکه به دیگران هم فرصت هدایت و راهنمایی کردن می‌دهند.

۲- پیشرفت مستمر را سرلوحه کارتان قرار دهید

تیم‌هایی که به دنبال بهره‌مندی از ساخت‌و‌ساز ناب هستند، باید به‌طور مداوم فرآیند‌های خود را در زمینه‌هایی که نیاز به بهبود دارند ارزیابی کنند. این تیم‌ها باید به دنبال نا‌کار‌آمدی‌ها در حمل‌و‌نقل، برنامه‌ریزی، کیفیت کار، موجودی، روند کار، جا‌به‌جایی و موارد دیگر باشند.

۳- از تکنیک برنامه‌ریزی و زمان‌بندی کششی استفاده کنید

برای به حداقل رساندن زمان تعلیق کار در کارگاه، شرکت‌ها همواره باید پیمانکاران را ملزم کنند تا کار خود را زمان‌بندی نموده و با کسانی که پس از آن‌ها کار را در دست می‌گیرند هماهنگی به عمل آورند. روش برنامه‌ریزی کششی، برنامه زمان‌بندی را بر پایه زمان تکمیل عناصر پیش‌نیاز تنظیم می‌کند و به فردی نیاز دارد که پیشرفت پروژه را نظارت کند.

۴- اهداف را بر اساس اولویت‌های مشتری تنظیم کنید

در ساخت‌و‌ساز ناب، هر تصمیمی باید ریشه در هرچه بیشتر کردن ارزش کار برای مشتری داشته باشد. اگر بخشی از فرآیند وجود دارد که قابلیت ارزش‌آفرینی ندارد، باید حذف شود. تیم‌ها باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که اهداف خود را بر اساس اهداف مشتری تعیین کنند.

نتیجه‌گیری

ساخت‌و‌ساز ناب هنگامی‌که با تدبیر اجرا شود، به تیم‌های ساخت‌و‌ساز این امکان را می‌دهد که کار‌ها را به‌صورت کار‌آمد‌تر و با موفقیت بیشتری انجام دهند، همه این‌ها باعث رضایت مشتریان و کارگران نیز می‌شود.

 منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های مهسا رضوانی

مهسا رضوانی

سابقه مترجمی همزمان برای مدیریت پروژه در یک پروژه ساختمانی با سیستم ICF در بابلسر به مدت یک سال - علاقه مند به بحث ها کارگاه ها و مقالات در زمینه مدیریت ساخت و BIM
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
نرم افزار AgTek
از دوستان کسی اطلاع داره از این نرم افزار و این که از کجا میتونم پیداش کنم؟
عکس کاربر
2پاسخ
نرم افزار مناسب برای مدیریت پروژه چیست؟
از پریماورا در چه پروژه هایی استفاده می شود؟ این پروژه ها چه تفاوت هایی دارند که در آنها msp قابل استفاده نیست؟
عکس کاربر
9پاسخ
برای ورود به حرفه به کار عملی در رشته عمران بایست از کجا شروع کنم؟
سلام.خسته نباشید.من مدرک کارشناسی عمران دارم ولی متاسفانه با هیچکدام از نرم افزارهای مربوط آشنایی ندارم .به رشته ی خودم خیلی علاقمندم ولی توی دانشگاه مطلب خاصی یاد نگرفتم. میخواستم از شما مشاوره بگیرم که از کجا شروع کنم؟البته ارشد هم قبول شدم در رشته مدیریت پروژه ولی علاقه شدیدی به راهسازی دارم. ممنون میشم راهنماییم کنید که چطور و از چه مباحثی باید شروع به یاد گرفتن نرم افزار بکنم.(تقریبا هیچی بلد نیستم بجز اینکه ریاضیات و استاتیک و تحلیل سازه و فولاد حل کنم)
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .