مقاله تحلیلی: سیمان پورتلند معمولی و سیمان پورتلند پوزولانی

مقاله تحلیلی: سیمان پورتلند معمولی و سیمان پورتلند پوزولانی

سیمان پورتلند پوزولانی – سیمان PPC

برخلاف سیمان پورتلند معمولی، سیمان پورتلند پوزولانی (PPC) با ترکیب مصالح پوزولانی ساخته می‌شود. پوزولان یک مصالح طبیعی یا مصنوعی است که حاوی سیلیکای واکنش‌پذیر است. علاوه بر مصالح پوزولانی با نسبت‌های مشخص، PPC دارای کلینکر OPC و گچ هم هست. این مصالح پوزولانی شامل خاکستر آتش‌فشانی، رس آهکی یا سیلیکا فوم‌ها و خاکستر بادی است که حدود 15 تا 35 درصد از وزن سیمان را تشکیل می‌دهند.

سیمان پورتلند معمولی – OPC

سیمان پورتلند معمولی معمول‌ترین و پرکاربردترین سیمان موجود در جهان است. این نوع سیمان با مخلوط کردن سنگ‌آهک و دیگر مواد خام که شامل مواد رس مانند، آهک و گچ هستند به‌صورت پودر ساخته می‌شود. این سیمان در مواردی که نیاز به ساخت‌وساز سریع است ترجیح داده می‌شود. این سیمان در بازار در سه گرید در دسترس است که عبارت‌اند از OPC 33، OPC 43 و OPC 53. این گریدها نشان‌دهنده‌ی حداکثر مقاومت یک نوع سیمان خاص بعد از 28 روز هستند.


تفاوت بین OPC و PPC

  • مواد پوزالانی مانند خاکستر بادی، خاکستر آنش فشانی به OPC اضافه می‌شوند تا PPC شکل گیرد. ازاین‌رو PPC نوع تغییریافته OPC است.
  • هر دو نوع سیمان سازگار با محیط‌زیست هستند اما برای ساخت PPC از ضایعات طبیعی و صنعتی استفاده می‌شود تا ازاین‌رو آلودگی محیط‌زیست کاهش یابد.
  • سه گرید مختلف برای سیمان OPC وجود دارد و مقاومت PPC معادل OPC 33 پس از فرآیند عمل‌آوری است.
  • مقاومت گیرش اولیه PPC کمتر از OPC است اما به‌مرور زمان و با عمل‌آوری مناسب سخت می‌شود.
  • PPC ارزان‌تر از OPC است.

کاربردهای OPC و PPC

از این دو نوع سیمان می‌توان در محیط‌هایی با شرایط نامناسب استفاده کرد. می‌توان آن‌ها را با اطمینان در ساخت سازه‌های دریایی، ملات های بنایی، پلاسترینگ و سازه‌های هیدرولیکی استفاده کرد. بعلاوه از آن‌ها برای کارهای بتن‌ریزی حجیم مانند سدها، لوله‌های فاضلاب، بندها و ... استفاده می‌شود. PPC در همه‌ی مواردی که از OPC استفاده می‌شود، به کار می‌رود.

 


OPC معمول‌ترین و پرکاربردترین سیمان موجود در دنیا است. هزینه‌ی تولید آن پایین است و به همین دلیل در صنعت ساختمان به سیمان مطلوبی تبدیل‌شده است. این دو نوع سیمان به‌صورت گسترده در ساخت سازه‌های بلند، جاده‌ها، سدها، پل‌ها و روگذرها استفاده می‌شوند. همچنین سیمان پورتلند معمولی برای ساخت دوغاب و ملات هم استفاده می‌شود. OPC برای ساخت مجتمع‌های مسکونی و صنعتی مناسب است.

نتیجه‌گیری

OPC و PPC هر دو به‌صورت گسترده در ساخت‌وساز استفاده می‌شوند. امروزه PPC به‌عنوان جایگزین سیمان پورتلند معمولی استفاده می‌شود. ازآنجاکه PPC حاوی مصالح پوزولانی است به افزایش مقاومت بتن کمک می‌شود. مقدار PPC موردنیاز برای بتن در مقایسه با OPC کمتر است. PPC یک مصالح سبز است که به ساخت‌وساز پایدار کمک می‌کند.

 

منبع

ترجمه شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت 500 تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF
برچسب ها: 

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های alikhalili60

علی اکبر خلیلی

كارشناس ارشد مهندسی و مدیریت ساخت
سوالات مرتبط
عکس کاربر
1پاسخ
ساخت ملات سیمانی برای نما
سلام . وقت به خیر . ببخشید برای کاری که در دست دارم به مشکل خوردم و نتونستم مرجعی برای دریافت جواب پیدا کنم. مجبور به این مزاحمت شدم. آیا فرمولی برای تعیین مقدار وزن مصالح لازم در تهیه انواع ملات ها داریم ؟ من باید قسمت بالای دیوار داخلی یک حمام را سیمان سفید کنم. طول این قسمت ۵ متر و عرض آن ۱ متر هست و البته زیر کار گچ کهنه و بسیار ناصاف هست. برای تهیه ملات سیمان سفید و پودر سنگ. از هر کدام چه مقدار لازم هست ؟ میزان غلظت ملات و نحوه کار چطور ؟
عکس کاربر
0پاسخ
نرمی سیمان
سلام...رابطه ی نرمی سیمان با دوام(ASR)و نرخ کرباسون در زمان نگهداری چگونه است ؟!
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .