مقاله تحلیلی: تفاوت بین VDC و BIM

مقاله تحلیلی: تفاوت بین VDC و BIM

معمولاً هنگامی‌که فردی در ابتدا با VDC آشنا می‌شود، یک سؤال متداول می‌پرسد: مگر VDC به معنای طراحی و ساخت مجازی یک مدل سه‌بعدی نیست که در آن ساختمان به‌صورت مجازی ساخته می‌شود؟ این کلمات هستند که باعث سردرگمی شده‌اند.

اغلب وقتی این سؤال پرسیده می‌شود، درواقع سؤال اصلی این است: آیا BIM سه‌بعدی نیست؟ این دو چه تفاوتی دارند؟

جواب کوتاه این است که 3D فقط یک ابزار است. یک ابزار که می‌توان برای بهبود فرآیند اجرای سنتی از آن استفاده کرد، همان‌طور که شرکت SSOE سال‌ها این کار را می‌کند.

برای نشان دادن تفاوت، از یک مثال استفاده کنیم. یک پروژه را در نظر بگیرید که SSOE قادر بود 25% از زمان کل پروژه را کاهش دهد. این کار با استراتژی‌هایی که یکی از آن‌ها پیش‌ساخته سازی قطعات و سپس سوار کردن آن‌ها روی غلتک‌ها و نصب آن‌ها در محل بود، انجام شد. ازآنجاکه امکان ساخت هم‌زمان غلتک‌ها و سایر قطعات فراهم بود، کار حدود 30% سریع‌تر انجام شد.

این استراتژی فقط بخشی از برنامه جامعی است که برای یک پروژه خاص و باهدف کاهش زمان پروژه بدون افزایش هزینه ایجاد شده بود. آیا می‌توان گفت که این استراتژی با استفاده از BIM انجام شده است؟ بله. بدون قابلیت‌های مدل‌سازی سه‌بعدی این استراتژی قابل‌اجرا نبود؛ بنابراین نرم‌افزار باعث امکان‌پذیر شدن این استراتژی شده است. اگر همکاری تمام گروه‌های دخیل در پروژه در همان فازهای اولیه شکل نمی‌گرفت،‌ این استراتژی هرگز شروع نمی‌شد.

تکامل فرآیند طراحی و ساخت

نحوه کار طراحی و ساخت پروژه‌ها متحول شده است تا محدودیت‌های ابزارهای موجود برطرف شود – در ابتدا کاغذ و قلم و بعداً برنامه‌های دوبعدی CAD. برخی از این محدودیت‌ها عبارت‌اند از:

  • ذخیره‌سازی غیرهوشمند داده‌های مربوط به المان‌های موجود در نقشه‌ها
  • عدم نمایش دقیق مقیاس، فضا و جزئیات

ازآنجاکه به‌واسطه قابلیت‌های BIM دیگر با محدودیت‌های فرآیند قدیمی روبرو نیستیم، VDC به ما امکان بازنگری فرآیند ایدئال و ایجاد روشی بدون محدودیتی‌هایی که قبلاً وجود داشت را می‌دهد.

مثلاً در نقشه‌های دوبعدی سنتی، امکان طراحی جزئیات لازم برای پیش‌ساخته سازی در مثال فوق وجود نداشت.

نتیجه، یک فرآیند بسیار بهبود یافته است – فرآیندی که برای هر پروژه ممکن است کمی متفاوت باشد.

تفاوت در چیست؟

به‌طور خلاصه می‌توان گفت این یک فرآیند بهبود یافته است، اما احتمالاً می‌پرسید که «دقیقه چه تفاوتی وجود دارد؟». جواب (همان‌طور که احتمالاً حدس زده‌اید) پیچیده است. هرچند یکی از بزرگ‌ترین تفاوت‌های VDC نسبت به BIM این است که صرفاً «طراحی مجازی» را شامل نمی‌شود و جنبه‌های ساخت‌وساز یک پروژه را هم در برمی‌گیرد. مزیت استفاده از VDC این است که به حذف دوباره‌کاری ناشی از اجرای مشکل طراحی انجام شده و هماهنگی ضعیف کمک می‌کند.

منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های alikhalili60

علی اکبر خلیلی

كارشناس ارشد مهندسی و مدیریت ساخت
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
ساختن حساب در سایت Green building studio
سلام با عرض خسته نباشید من در ساخت اکانت در سایت Green building studio به مشکل برخوردم به این صورت که بعد از آپلود دو عدد پروژه، حساب بنده منقضی شد و دیگه چیزی نمیتونم داخلش آپلود کنم و عملا بی فایده شده برام! لطفا اگر کسی راه حلی برای فعالسازی دوباره حساب داره، ممنون میشم راهنماییم کنه
عکس کاربر
2پاسخ
برای یادگیری مدل سازی در رویت، از چه آموزش هایی باید استفاده کرد؟
سلام . من میخوام رویت رو یاد بگیرم و اول معماری و بعد به صورت تخصصی مکانیک برای شروع معماری من باید چه پک هایی رو به ترتیب ببینم؟ و خیلی هم نمیخوام حرفه ای معماری رو یاد بگیرم در حد پروژه های ساده آپارتمانی چند طبقه ممنون میشم راهنماییم کنید
عکس کاربر
2پاسخ
نحوه اختصاص متریال در نرم افزار رویت
سلام.رویت 2019 را نصب کردم.الان یه طرحا میخام متریال بدم ولی پنجره متریالم باز نمیشه.یعنی روش که کلیک میکنم اصلا اتفاقی نمی افته.از طریق paint هم که میرم همینطوره
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .