۶۰ درصد ساختمان های شهر کرمان نیاز به مقاوم سازی دارند

7 دى 1398 - 14:55
۶۰ درصد ساختمان های شهر کرمان نیاز به مقاوم سازی دارند

 زلزله بم درس های زیادی به ما آموخت هر چند این درس ها پرهزینه بود ولی باید از این درس ها استفاده کنیم تا در اتفافات مشابه که در کشور رخ می دهد آمادگی لازم را داشته باشیم‌.

 فدائی گفت: زلزله سال ۸۲ امتحان بسیار سختی برای مردم بم بود و مردم صبور بم به خوبی و با موفقیت این امتحان را پشت سر گذاشتند.

وی  ادامه داد: باید ساختمان‌های فرسوده به ساختمان‌های مقاوم تبدیل شوند تا در زمان زلزله با مشکل مواجه نشویم زیرا استان کرمان جزو مناطق زلزله خیز کشور است و باید با رعایت استاندارد و برنامه ریزی در جهت ساخت و سازهای شهری و روستایی به شریان های حیاتی، بیمارستان ها و  مدارس در زمان وقوع زلزله آسیب جدی وارد نشود.

فدائی توضیح داد: در زمان وقوع بحران بحث خدمات رسانی بسیار مهم است باید دستورالعملی تدوین شود تا در زمان وقوع پیش لرزه، مردم و مسئولان بدانند که باید چه اقداماتی را انجام دهند تا اگر زلزله مهیبی رخ داد آسیب زیادی نبینیم.

وی ضمن اشاره به وضعیت شهرستان بم خاطرنشان شد: متوسط شاخص‌های توسعه‌یافتگی شهرستان بم در بیشتر موارد بالاتر از متوسط کشوری است همچنین متوسط بیکاری در بم کمتر از متوسط کشوری است، اما هنوز کارهای زیادی مانده که باید رسیدگی شود و متاسفانه منظر شهری بم مشکل دارد.

فدایی اظهارداشت:پروژه انتقال آب از سد نساء در راستای تامین آب با کیفیت برای شهر بم و شهرهای شرقی استان است که هم اکنون ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که برای تکمیل این پروژه بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی ادامه اداد: بر اساس اعتبارات اختصاصی وزارت نیرو اگر بخواهیم این پروژه را پیش ببریم، در خوش‌بینانه‌ترین حالت ۵ سال طول خواهد کشید که با رایزنی‌های صورت گرفته و استفاده از تسهیلات ماده ۵۶ برای تامین اعتبار این پروژه امیدواریم تا یک سال و نیم آینده این پروژه به بهره‌برداری برسد.

عالی ترین مقام اجرایی دولت در استان کرمان بیان داشت: اکنون ۲ سال است که بحث شنهای روان و مالچ پاشی که تعطیل شده بود مجدد شروع شده و اقدامات خوبی در حوزه معادن، کشت های گلخانه ای، گردشگری، آبیاری تحت فشار  در جهت توسعه شهر بم آغاز شده است که نمونه بارز آن را می توان به نهال کاری ۲۰۰۰ هکتاری در شهرستان های شرقی استان اشاره کرد.

 فدائی ادامه داد :دولت هر نوع امکاناتی را برای  فارغ التحصیلان کشاورزی در خصوص راه اندازی کشت گلخانه ای  فراهم کرده است و تمام استعلام ها حذف شده و برای وثیقه مقرر شد محل طرح به وثیقه گذاشته شود و از تسهیلات ۹ درصد در تبصره ۱۸ گنجانده شود.

استاندار کرمان گفت: موضوع طرح ویژه بم هر چه سریعتر تصویب خواهد شد و نباید کمبود زمین مسکونی در بم را دلیل بر تخریب باغ شهر دانست زیرا یکی ازمزایای شهر بم، باغ شهر بودن آن است زیرا بم یک سرمایه جهانی است و باید ان را حفظ کنیم.

 زلزله پنجم دی ماه ۸۲، به بزرگی ۶/۶ ریشتر که در ساعت ۵:۲۶ بامداد روز جمعه به مدت ۱۲ ثانیه شهر بم و مناطق اطراف آن در شرق استان کرمان را لرزاند و بر اساس آمار رسمی تعداد جان باختگان این زلزله ۲۶ هزار و ۲۷۱ نفر اعلام شد اما آمارهای غیررسمی تا ۵۰هزار کشته برای این زلزله را تخمین زد.

منبع

سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
نحوه اختصاص مفصل فایبر به دیوارهای برشی چگونه است؟
در تعریف مفصل فایبر به دیوارهای برشی بایستی دو مفصل تعریف شود، یکی برای مقطع بتنی و یکی برای میلگردها. مشخصات مفصل میلگردها بایستی به چه صورت باشد؟ در صورت انتخاب گزینه specified rebar layout تنظیمات باید چطور تعریف شود؟
عکس کاربر
3پاسخ
تعيين پارامترهای میراگر ویسکوز برای اعمال در نرم افزار
با سلام . من روی موضوع بررسی سطح عملکرد قاب های بتن مسلح مجهز به میراگر ویسکوز کار میکنم . و چون نمیخوام زیاد وارد مسایل ریاضی و معادلات طراحی میراگر ها بشم . میخوام از طریق ازمون خطا یک میراگر معرفی کنم و سپس نیرو های محوری ماکزیمم میراگر را برداشت کنم و سپس از یک کاتالوک اماده از میراگر های موجود میراگ متناسب با سازه را انتخاب کنم . اما در برداشت و بدست اوردن و محاسبه پارامتر های میراگر که باید به نرم افزار سپ 2000 معرفی کنم مشکل دارم از جمله توان میراگر (a) و سختی میراگر و ضریب میرایی میراگر . اگر ممکن هست خواهش میکنم به من کمک کنید . حتی اگر کاتالوگ مناسب در این مورد در دسترس دارید یا اینکه منبع خاصی سراغ دارید معرفی کنید.
عکس کاربر
7پاسخ
چطور می تونم شتابنگاشت های واقعی و خاص ساختگاه مثلا مشهد را برای تحلیل تاریخچه زمانی پیدا کنم؟
روند صحیح به همراه جزییات برای دستیابی به ۷ شتابنگاشت خاص مشهد را توضیح دهید. با تشکر
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .
  • در دانشنامه 808 بیشتر بخوانید ...