مقاله تحلیلی: ۱۰ نکته برای ارائه پروژه‌های معماری

مقاله تحلیلی: ۱۰ نکته برای ارائه پروژه‌های معماری

پروژه‌های طراحی معماری، زندگی و روح دانشکده‌های معماری هستند، به‌عنوان دانشجوی معماری همیشه با یک طرح سر و کار دارید و زندگی‌تان حول و حوش آن می‌گذرد. شما ممکن است بهترین تلاشتان را بگذارید و باور داشته باشید که بهترین کارتان را ارائه می‌دهید اما در روز ارائه نهایی ممکن است با دیدن پروژه‌های دیگران اعتماد به نفس خود را از دست بدهید؛ نه به این دلیل که طرحتان ضعیف است بلکه به خاطر پایین بودن کیفیت ارائه‌ طرحتان.

شاید ارائه، هسته اصلی طرح نباشد ولی مسلماً بر بیننده اثرگذار است. همچنین می‌تواند به‌عنوان شاخصی برای مهارت‌های هنری و هوش طراحی در نظر گرفته شود. هر چند که نباید برای گرفتن نتیجه بهتر کاملاً بر ارائه‌ای خیره‌کننده وابسته باشید اما همچنان لازم است زمان مناسبی را برای برنامه‌ریزی ارائه طرحتان صرف کنید تا به بهترین نحو ایده‌هایتان را نمایش دهد.

استاد معماری شما ممکن است برای طراحی خلاقانه‌تان صرف‌نظر از ارائه، اعتبار قائل شود اما مشتریان آینده شما ممکن است فقط ارائه شما را ببینند، پس عادت کنید مهارت‌های طراحی را در همه جنبه‌های پروژه‌تان دخیل کنید. در اینجا ترفندهای پایه‌ای را به شما معرفی می‌کنیم تا بتوانید پروژه‌های معماری‌تان را ارائه دهید. اجازه دهید شروع کنیم.

نکاتی درباره شیت‌بندی

۱. ابعاد و جهت‌گیری

در اغلب مواقع، اساتید شما را به داشتن تعداد مشخصی شیت در ابعاد مشخص، محدود می‌کنند. اگر به این صورت باشد شما فقط لازم است تصمیم بگیرید که شیت‌هایتان عمودی کار شوند یا افقی و همین‌طور تصمیم بگیرید که شیت‌های شما قرار است طوری کنار هم قرار بگیرند که به‌صورت یک شیت بزرگ دیده شوند یا بهتر است به‌صورت شیت‌های جدا از هم و به ترتیب دیده شوند.

۲. طرح‌بندی

خب حالا شما بیس کار را دارید و باید شروع به تصمیم‌گیری برای طرح‌بندی شیت‌ها یا پوسترتان کنید:اگر شما طرح‌هایتان را دستی می‌کشید می‌توانید طرح اولیه شیت‌ها را روی یک یا چند کاغذ ‌A4 امتحان کنید. سعی کنید تخمین دقیقی از فضای مورد نیاز هر ترسیم و مقدار فضای آزاد باقی‌مانده بین ترسیم‌ها در نظر بگیرید.

اگر نقشه‌های را به‌صورت فایل‌های کَد ارائه ‌دهید، کارتان آسان‌تر خواهد بود، اگر پروژه‌تان را به‌صورت دیجیتال آماده می‌کنید می‌توانید طرح‌بندی‌های مورد نظرتان را با تصاویر اصلی پروژه در فتوشاپ یا اتوکد امتحان کنید. می‌توانید از شبکه‌های پس‌زمینه برای ساماندهی طرح‌هایتان استفاده کنید. یک عرض مناسب مثلاً 6 سانتی‌متری را برای ابعاد شبکه‌تان انتخاب کنید و به این ترتیب می‌توانید مضرب‌هایی از این عرض را برای ساماندهی طرحتان استفاده کنید مثلاً 12 سانتی‌متری برای فضای خالی دور شیت یا 36 سانتی‌متری برای ترسیم‌های اصلی و به همین صورت برای دیگر اجزای طرح. به این صورت:

و یا به این ترتیب:

 

یک نمونه:

 

۳. جایگذاری و منطقه‌بندی

به این فکر کنید که دوست دارید چشم بینندگان چگونه بر روی شیت‌های شما گردش کند. چه چیز را می‌خواهید اول ببینند، چطور بهتر می‌توانند پروژه را درک کنند؛ مثلاً شما ممکن است با یک تحلیل کوتاه از سایت شروع کنید و سپس سراغ بیان کانسپت بروید و اسکیس‌های بیانگر موضوع را نشان دهید.

اگر کانسپت شما مرتبط با فرم است بهتر است اول فرم را نشان دهید و بعد به سراغ پلان بروید تا نشان دهد این فرم چگونه از پس کاربری برمی‌آید. اگر کانسپت شما مرتبط با پلان است؛ مستقیماً سراغ پلان بروید و سپس کار را با نمایش فرم خارجی تکمیل کنید.

نکاتی درباره ترسیم و رندرگیری

۴. پس‌زمینه

اینکه به آن «پس‌زمینه» می‌گویند دلیلی دارد. پس‌زمینه می‌تواند سبب جلب توجه حضار به ترسیمات شما شود. بعضی دانشجویان تصویر کمرنگ و محوشده پروژه‌شان را به‌عنوان پس‌زمینه استفاده می‌کنند که این می‌تواند منحرف‌کننده باشد. پس‌زمینه سفید، بهترین انتخاب است چون رنگ‌های واقعی و صحیح پروژه را نشان می‌دهد. بعضی رنگ سیاه را برای پس‌زمینه ترجیح می‌دهند هر چند معمولاً خیلی خوب از آب درنمی‌آید و باعث ایجاد هاله و فشار برای چشم‌های حساس می‌شود.

۵. رنگ‌ها

روش‌های مختلفی برای رندرگیری پروژه‌ها وجود دارد. یکی که در آن بهترین هستید را انتخاب کنید و پروژه‌تان را به بهترین شکل نمایش دهید.

یک راه ارائه، سیاه‌-سفید یا طیف خاکستری (greyscale) است که در آن تنها خطوط باضخامت متفاوت نمایش داده می‌شود به‌علاوه‌ی طیف و سایه‌ها. روش دیگر استفاده از طیف خاکستری به همراه یک المان رنگی است که این رنگ می‌تواند از بین رنگ‌های درخشان انتخاب شود؛ مثلاً سبز برای فضای سبز در تضاد با ترسیم‌های بی‌رنگ دیگر. راه دیگر تبدیل یک رنگ به دو رنگ برای نمایش مصالح مختلف مانند چوب، آجر، شیشه و ... است.

اگر تمرکز اصلی پروژه بر رنگ‌ها نباشد، تمام روش‌های بالا خوب هستند. اگر ایده‌ای پشت استفاده از رنگ‌ها یا مصالح باشد یا در صورت استفاده از طیف رنگ‌ خاکستری که سبب می‌شود بسیاری از جزئیات دیده نشوند؛ بهتر است از روش‌های ذکر شده استفاده نکنید. لازم است از تمام رنگ‌ها استفاده کنید و یا حداقل چندین رنگ‌ در شیت‌های شما پخش شوند. شیت‌های ارائه‌ی تک‌رنگ را می‌توان با مداد طراحی یا جوهر، رنگ کرد. قسمت‌های رنگی را می‌توان با آبرنگ، ماژیک، روان‌نویس و پاستل نمایش داد. برای ارائه دیجیتال، فتوشاپ رایج‌ترین ابزار است. برای ایجاد حس زیبایی‌شناسی طبیعی می‌توان قلم‌ها و افکت‌هایی برای فتوشاپ دانلود کرد که حس نقاشی واقعی را القا دهند.

۶. سلسله مراتب بصری

قوی‌ترین نکته یا برجسته‌ترین قسمت پروژه شما چیست؟ همه توجهات را به سمت آن ببرید. راه‌های زیادی برای مورد توجه قرار گرفتن یک طرح وجود دارد. استفاده از رنگ یا ابعاد، مثلاً اگر ایده اصلی شما در مقطع است، می‌توانید مقطع را در مقیاس بزرگ و رنگ‌های پررنگ رسم کنید و پلان را سیاه-‌سفید باقی بگذارید. این ترکیب دو تکنیک ارائه است -تأکید بر استفاده از تضاد و کنتراست رنگ و ابعاد- که در نکته پنجم به آن اشاره کردیم.

نکات کلی

۷. تا آنجا که می‌شود نوشته را در شیت‌هایتان کم کنید.

 تیتر کوتاه و مختصری درباره کانسپتتان بنویسید و اگر نیاز است توضیحی بسیار خلاصه بنویسید. زمانتان را برای ترکیب‌بندی توصیفات طولانی هدر ندهید چون احتمالاً کسی نخواهد خواند.

۸. تا آنجا که ممکن است کلمات را به اسکیس‌ها و تصاویر ساده و واضح تبدیل کنید.

به هر حال می‌گویند یک تصویر، ارزش هزار کلمه را دارد. می‌توانید از رنگ‌ها و کلیدها برای وضوح هر چه بیشتر تصاویرتان استفاده کنید.

۹. برای تیتر و نوشته‌ها فونت مناسبی پیدا کنید.

 ترجیحاً برای هر پروژه از فقط یک فونت استفاده کنید. می‌توانید تفاوت تیتر با بیان کانسپت و نام‌گذاری ترسیمات را با تفاوت در ابعاد نوشته نشان دهید. فونت‌های Century Gothic و Helvetica برای تیتر انگلیسی مناسب هستند.

۱۰. در آخر؛ اضافه‌کاری نکنید.

شیت را با ترسیمات و نوشته‌ها از همه طرف نبندید. کمی فضای تنفس خالی بگذارید البته نه زیاد. زیادی خالی گذاشتن شیت ممکن است به این تعبیر شود که شما نتوانسته‌اید کارتان را کامل کنید یا به‌خوبی برای جایگذاری تصاویر، برنامه‌ریزی نداشته‌اید و یا اینکه به حد کافی برای کارتان تلاش نکرده‌اید.

از رنگ‌ها، بیش از حد و در تمام سطح شیت استفاده نکنید چون می‌تواند باعث حواس‌پرتی شود اما شیت‌هایتان را زیادی روشن و یا محو، کار نکنید چون چشم‌ بیننده را خسته و احساس دیدن یک کار ضعیف را منتقل می‌کند.

www.arch2o.com/10-tips-creating-stun...">http://www.arch2o.com/10-tips-creati..." target="_blank" rel="nofollow">منبع

 نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه https://civil808.com/" target="_blank" style="box-sizing: border-box; color: #00accc;">808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما https://civil808.com/landing/translator" target="_blank" style="box-sizing: border-box; color: #00accc;">تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۱۰۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 1,000 تومان
1,000 تومان
پرداخت 1,000 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های parchami7

مهشید پرچمی

عضو تیم مترجمین بخش معماری وبسایت 808
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
پارکینگ مجتمع تجاری
سلام وقت بخیر در مجتمع تجاری طبقه پارکینگ جزو زیربنای مجتمع محسوب میشود ممنون میشوم اگر اطلاعات دقیقی دارین راهنمائی بفرمائید با تشکر از مدیریت سایت
عکس کاربر
1پاسخ
تفاوت دفتر مهندسی و شرکت مهندسی
با سلام تفاوت دفتر مهندسی و شرکت مهندسی در امور اجرایی و حقوقی ،بخصوص در بحث اجرا در چیست؟ و آیا ممکن است دفتر را زیرمجموعه‌ی شرکت به حساب اورد یا خیر
عکس کاربر
1پاسخ
معماری -احتیاج به همکاری دریک پروژه تحقیقاتی
کسی در خصوص نحو فضا یا نرم افزارش اشنای دارد احتیاج به همکاری دریک پروژه تحقیقاتی داریم
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .