مقاله تحلیلی: محصور شدگی ستون های قاب خمشی بتن مسلح ویژه

مقاله تحلیلی: محصور شدگی ستون های قاب خمشی بتن مسلح ویژه

موسسه بتن آمریکا (ACI) الزامات آیین نامه ساختمان در مورد بتن مورد استفاده در سازه (ACI 318-14) و تفسیر آن (ACI 318-14) را در پاییز سال 2014 منتشر کرده است. ACI 318-14 به عنوان مرجع در آیین نامه بین المللی ساختمان سال 2015 (IBC) پذیرفته شده است. تغییرات ساختاری و فنی قابل توجهی بین ACI 318-11 و ACI 318-14 مشاهده می شود. از این رو، یک مقاله دو بخشی در ماه های آوریل و می سال 2016 در مجله STRUCTURE در مورد این تغییرات منتشر شد. یک مقاله پایین به بالا در مورد مهم ترین تغییرات فنی- مقررات طراحی لرزه ای برای دیوار برشی ویژه (با اجرای خاص) در ماه جولای 2016 منتشر شد. این مقاله به عنوان آخرین مقاله در مورد تغییر مهم دیگر در الزامات محصور شدگی ستون ها در قاب های خمشی ویژه بتنی مسلح محسوب می شود.

مقدمه ای بر تغییرات: توانایی هسته بتن یک ستون بتنی مسلح جهت مقاومت در برابر کرنش های فشاری با فشار ناشی از محصور  شدگی افزایش می یابد. کرنش های فشاری ناشی از تغییر شکل جانبی به کرنش های حاصل از بار محوری افزوده می شوند. همچنین بایستی میلگرد های محصور کننده را با توجه به بار محور به منظور تضمین ظرفیت تغییر شکل جانبی مناسب افزایش داد. وابستگی مقدار میلگرد مورد نیاز به اندازه بار محوری اعمالی بر ستون توسط برخی از آیین نامه ها در کشور های دیگر مورد اشاره قرار گرفته است (مانند آیین نامه کانادا CSA A23.3-14 و آیین نامه نیوزلند NZS 3101-06) اما در آیین نامه ACI 319 در ویرایش 2011 آن منظور نشده است.

 

 

دریافت فایل کامل مقاله:

confinement_of_special_reinforced.pdf

 

 

منبع :+

ترجمه شده توسط تیم خبری 808  

اگر دوست دارید به تیم خبری 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

پیوستاندازه
PDF icon node_11292-confinement_of_special_reinforced.pdf1.03 MB
فایل
درباره نویسنده
عکس‌های amirb

امیر رضا بخشی

دانشجوی کارشناسی ارشد گرایش سازه دانشگاه فردوسی مشهد، سه سال سابقه ترجمه متون و مقالات تخصصی رشته عمران
سوالات مرتبط
عکس کاربر
1پاسخ
فرایند ساخت کدامیک از ستونهای دوبل، اچ و باکس در کارخانه سختتر است؟چرا؟
فرایند ساخت کدامیک از ستونهای دوبل، اچ و باکس در کارخانه سختتر است؟چرا؟
عکس کاربر
2پاسخ
پیشینه ستون های کوتاه و لاغر در سازه بتن ارمه؟
برای این موضوع در پایان نامه ام به مشکل بر خوردم لطفا کمک کنید
عکس کاربر
2پاسخ
ارزیابی عضو نیرو کنترل در نرم افزار SAP
سلام. همانطور که می دونید در ستون قاب خمشی با نیروی محوری بیش از نصف ظرفیت فشاری،خمش از نوع نیرو کنترل میشه و طبق نشریه ۳۶۰ باید رابطه ای رو چک کرد. سوال من از شما این چطور میشه این رابطه رو چک کرد؟ چون بصورت دستی برای هر ستون جداگانه واقعا زمانبر هست. ممنون میشم راهنماییم کنید تصویر به پیوست ارسال شده است.
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .