مقاله تحلیلی: ۷ مورد از مهم‌ ترین فناوری‌ های حوزه ساخت‌ و ساز در سال ۲۰۱۸

مقاله تحلیلی: ۷ مورد از مهم‌ ترین فناوری‌ های حوزه ساخت‌ و ساز در سال ۲۰۱۸

فناوری‌های ساخت‌وساز همواره در حال پیشرفت هستند و همین باعث می‌شود پیمانکاران ابزار بیشتری برای رشد بلندمدت و دستیابی به اهداف داشته باشند. حتی اگر با کمبود نیروی کار مواجه باشید؛ تجزیه‌وتحلیل هوش مصنوعی، هواپیماهای بدون سرنشین، ربات‌های مستقل و دیگر تکنولوژی‌ها به کمک شما می‌آیند تا به هدف خود برسید.

حال که به پایان سال ۲۰۱۸ میلادی نزدیک می‌شویم، تصمیم داریم در این مقاله نگاهی بر پیشرفت‌های چشمگیر تکنولوژی در این سال داشته باشیم. به‌طور مثال می‌توان به واقعیت افزوده، پیش‌ساخته سازی و کلاه‌های ایمنی دارای سنسور اشاره کرد.

۱- واقعیت مجازی

ازآنجاکه مشتری/ مصرف‌کننده به هدست های واقعیت مجازی علاقه دارد، در سال‌های اخیر استفاده از تکنولوژی در میان متخصصان AEC (متخصصان حوزه معماری، مهندسی و ساخت‌وساز) افزایش‌یافته است. به این طریق مالک می‌تواند پروژه شبیه‌سازی‌شده خود را مشاهده و بررسی کند و همچنین معماران و مهندسان نیز می‌توانند در خصوص طرح‌ها با هم تعامل داشته باشند.

عینک ها و کلاه های ایمنی مجهز به تکنولوژی واقعیت مجازی اندازه‌های دقیق را در اختیار کارگران قرار می‌دهند و به این صورت از درگیری آن‌ها با متخصصان حوزه مکانیک، الکتریسیته و لوله‌کشی جلوگیری می‌شود.

علاوه بر این سازمان‌ها و افراد مختلفی از واقعیت مجازی برای آموزش نحوه کار با تجهیزات استفاده می‌کنند. این شیوه باعث می‌شود یادگیری در محیطی که امکان صدمه دیدن اپراتورها وجود ندارد، صورت گیرد.

۲- ربات‌های انسان‌نما

محققان ژاپنی در سال جاری خبر از ابداع HRP-5P که یک نمونه اولیه از ربات‌های انسان‌نما است، دادند. ویژگی مهم این ربات، مهارت‌های متنوع ساخت‌وساز آن محسوب می‌شود.

این ربات با استفاده از تشخیص محیط و اشیا می‌تواند قطعات تشکیل‌دهنده درای وال را برداشته، روی هم قرار داده و نهایتاً با استفاده از پیچ‌گوشتی و بدون دخالت نیروی انسانی آن‌ها را به هم پیچ کند. باوجوداینکه این فرآیند سریع نیست اما HRP-5P دامنه حرکت به‌مراتب بیشتر از انسان دارد. محققان با مشارکت سایر شرکت‌های خصوصی قصد دارند دامنه کاربرد این ربات را گسترش دهند تا از این طریق بر کمبود نیروی کار غلبه کنند.

۳- ابزار هوش مصنوعی

به لطف استارتاپ های نوظهور و در حال پیشرفت، هوش مصنوعی امسال در دسترس شرکت‌های ساختمانی قرار گرقت. دستیار هوش مصنوعی آلیس می‌تواند همه عوامل درگیر در برنامه زمانی پروژه را لحاظ کند تا تنها در عرض چند دقیقه کارآمدترین برنامه از میان چندین میلیون گزینه انتخاب شود. UpCodes یک پلاگین هوش مصنوعی برای برنامه‌های طراحی ارائه کرده که تطابق مدل بیم را با آیین‌نامه مربوطه بررسی می‌کند. به این شکل معماران می‌توانند در مراحل اولیه به شناسایی و کاهش تناقضات بپردازند.

هوش مصنوعی OpenSpace عکس ۳۶۰ درجه‌ای محل کار را در قالب نقشه‌ای با نمای Google Street نشان می‌دهد تا نمایانگر پیشرفت پروژه باشد.

۴- کلاه‌های ایمنی مجهز به سنسور

در سال جاری استارتاپ‌های متعددی استفاده از سنسورها را وارد سطح جدیدی کردند. این استارتاپ ها از سنسورها در کلاه‌های ایمنی استفاده کردند تا علائم فیزیکی کارگران را کنترل کنند. این سنسورها در صورت رخداد حادثه برای یک کارگر به کارگران دیگر اخطار می‌دهند. Shimabun که یک شرکت ژاپنی است یک کیت اینترنت اشیا ارائه کرده که می‌توان آن را به کلاه‌های ایمنی استاندارد برای بررسی حواس‌پرتی، گرمای بیش‌ازحد و سقوط اضافه کرد. بااینکه این کیت باهدف جلوگیری از حوادث مرتبط با ایمنی ارائه‌شده اما می‌توان از آن برای ارسال خودکار اخطار در شرایطی که کارگر در خطر است، استفاده کرد.

۵- سیستم حمل‌ونقل هایپرلوپ

پنج سال بعد از اینکه تسلا و اسپیس ایکس از سیستم‌هایپرلوپ آلفا روی نمایی کردند، شرکت‌های خصوصی بر آن شدند که این سیستم را کامل کنند.

در سال ۲۰۱۳ آیلون ماسک تصمیم گرفت اولین بار از این سیستم به‌صورت آزمایشی در فاصله لس‌آنجلس تا سانفرانسیسکو استفاده کند.

در ماه جولای طی قراردادی که با یک شرکت واقع در ابوظبی منعقد شد، سیستم حمل‌ونقل هایپرلوپ وارد مرحله جدیدتری شد. بر این اساس قرار است پروژه‌ای در ابتدای سال ۲۰۱۹ آغاز شود که هدفِ آن اجرای این سیستم به طول ۱۰ کیلومتر است. درنهایت این ۱۰ کیلومتر به شبکه هایپرلوپ منطقه متصل خواهد شد.

۶- پیش‌ساخته سازی

به گفته شرکت McKinsey درصورتی‌که رشد بهره‌وری ساخت‌وساز همانند دو دهه گذشته مطابق با تولید باشد، می‌توان انتظار داشت که این صنعت سالانه به میزان ۱.۶ تریلیون دلار پیشرفت داشته باشد.

ازجمله شرکت‌هایی که در سال ۲۰۱۸ با در نظر گرفتن تولید به سمت جلو حرکت کرده‌اند، شرکت کاتِرا است که عنوان شرکت نوآور و پیشروی سال را کسب کرد.

این شرکت‌ها طرح‌های خود را به‌واسطه فرآیندهای نصب و پیش‌ساخته سازی یکپارچه کردند تا به این طریق تولید ضایعات کاهش یابد و تکمیل پروژه سریع‌تر و ارزان‌تر از روش‌های معمول صورت گیرد.

۷- هواپیماهای بدون سرنشین و نرم افرازهای تجزیه‌وتحلیل

در حال حاضر از این هواپیماها به همراه نرم‌افزارهای متنوعی برای تعیین حجم خاک در یک شمع و شناسایی هدر رفت گرما در یک سازه استفاده می‌شود.

شرکت Hensel Phelps از این هواپیماها به همراه سنسورهای LiDAR برای بهبود کیفیت و دقت نقشه‌برداری استفاده می‌کند. همچنین از سنسورهای حرارتی مادون‌قرمز برای شناسایی مناطقی که سیستم‌های HVAC (گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع) بیشترین بهره‌وری را دارند، بهره می‌برد.

توضیح ویراستار:

هایپرلوپ: نسل جدید حمل‌ونقل پرسرعت است که ابتدا توسط ایلون ماسک مؤسس شرکت‌های تسلا و اسپیس ایکس مطرح و ایده پردازی شد. هدف این هایپرلوپ این است که با استفاده از لوله‌هایی که داخل آن‌ها خلأ است کپسول‌های حمل‌ونقل را به‌سرعت ۱۲۲۰ کیلومتر بر ساعت جابه‌جا کند.

منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های baharehbl328

بهاره بهرامی

فارغ التحصیل مهندسی مدیریت پروژه. علاقه مند به زبان انگلیسی و ترجمه به خصوص به متون تخصصی عمران و معماری. سرپرست تیم مترجمین 808 و پشتیبان محتوای سایت.
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .