جایزه معماری پریتزکِر، Pritzker Architecture Prize

جایزه معماری پریتزکِر، Pritzker Architecture Prize

جایزه معماری پریتزکِر، Pritzker Architecture Prize

جایزه پریتزکر معتبرترین جایزه معماری جهان است که از آن به عنوان «نوبل معماری» یاد میشود. این جایزه که هر سال توسط بنیاد هیات (Hyatt) به یک معمار در قید حیات تعلق میگیرد، سال ۱۹۷۹ توسط جی آرتور پریتزکر و همسرش پایه گذاری شد و همچنان خانواده پریتزکر مدیریت آن را بر عهده دارند. خانواده پریتزکر در شیکاگو فعالیت های بین الملی تجاری داشتند و به دلیل حمایت از فعالیت های آموزشی، رفاه اجتماعی، علمی، پزشکی و فرهنگی شناخته شده بودند. جی آرتور پریتزکر سال ۱۹۹۹ از دنیا رفت و پس از او فرزندش جی توماس پریتزکر رئیس بنیاد هیات شد.

اولین جایزه پریتزکر در سال ۱۹۷۹ به فیلیپ جانسون (معمار آمریکایی) برای طراحی خانه شیشه ای تعلق گرفت. کوین روشه دیگر معمار ایرلندی بود که پیش از معماران گرافتون موفق شده بود این جایزه را برای طراحی ساختمان شوالیه های کلمبوس کسب کند.

جایزه پریتزکر مانند جایزه‌ی نوبل در معماری محسوب می‌شود. برنده‌ی این جایزه ۱۰۰٬۰۰۰ دلار آمریکا، یک گواهی استناد و از سال ۱۹۸۷ به بعد یک مدال برنز با طراحی لوئیس سالیوان، نیز دریافت می‌کند، که روی آن به زبان لاتین سه کلمه دوام, ابزار و زیبایی (لاتین: firmitas, utilitas, venustas و انگلیسی: firmness, commodity and delight) به زبان لاتین حک شده است. این کلمات از ویترویوس، معمار روم باستان برگرفته شده است. تا قبل از ۱۹۸۷ به جای این مدال برنز، یک مجسمه از مجسمه‌ساز معروف، هنری مور به برنده اهدا می‌شد.

مطالب مرتبط از معمارانی که جایزه پریتزکِر دریافت کردند:

داور جایزه Pritzker معماری از ۵ تا ۹ متخصص شناخته شده در زمینه‌های معماری, مدیریت, نشر آثار و فرهنگ حرفه‌ای، تشکیل می‌شود.

به گفته مارتا تورن، مدیر اجرایی مؤسسه اهدا جایزه پریتزکر، هر معمار رسمی می‌تواند بصورت شخصی خود را کاندیدای این جایزه کند تنها کافی است اثر خود را به همراه موارد ذکر شده در وبسایت این مؤسسه، تا قبل از ۱ نوامبر هر سال برای مؤسسه مذکور ارسال نماید. همانطوری که در سال ۱۹۸۸ میلادی گوردون بانشفت، خود را کاندید کرد و برنده آن سال هم شد.

نخستین زنی که به دریافت این جایزه نائل شده معمار انگلیسی عراقی‌تبار، زها حدید، است.

همچنین جوانترین برنده این جایزه Ryue Nishizawa در سال ۲۰۱۰ با ۴۴ سال سن بود.

منبع

اخبار

مشاوران این تخصص

کاربران

اشتراک در RSS - جایزه معماری پریتزکِر، Pritzker Architecture Prize