مقاله تحلیلی: بازرسی‌ها و نظارت‌های ویژه سازه‌های چوبی

مقاله تحلیلی: بازرسی‌ها و نظارت‌های ویژه سازه‌های چوبی

این مقاله مجموعه نتیجه‌گیری‌های دو مقاله دیگر می‌باشد که به‌صورت اختصاصی در مورد بازرسی‌ها و نظارت‌های ویژه سازه‌های چوبی بحث می‌کند که به‌طور مفصل در فصل هفدهم آیین‌نامه بین‌المللی ساختمانی IBC تشریح شده است. اگرچه آیین‌نامه IBC در 50 ایالت در حال استفاده می‌باشد و یا از آن اقتباس‌هایی شده است، ایالاتی همچون حوزه کلمبیا، گوام، جزایر ماریاناس شمالی، شهر نیویورک، ایالات‌متحده، جزایر ویرجینیا و پورتوریکو. هر ایالت و قلمرو تحت نفوذ آن‌ها، ممکن است اقتباس‌هایی غیر یکسان از این آیین‌نامه داشته باشند و یا اصلاحاتی را در آیین‌نامه ایجاد کرده باشند. ازجمله نمونه‌های آن می‌توان به بندهای بازرسی و نظارتی کالیفرنیا، واشنگتن و ویسکانسین اشاره کرد که همگی بر پایه آیین‌نامه IBC ویرایش سال 2012 می‌باشند. مقاله‌ی پیشین (قسمت اول STRUCTURE ژانویه 2016) یک دید کلی و اجمالی را در مورد بازرسی‌ها و نظارت‌های ویژه سازه‌های چوبی ارائه کرده‌اند که بر پایه ویرایش سال 2015 آیین‌نامه IBC می‌باشد.

ایالت کالیفرنیا:

پیش‌تر از اقتباس از آیین‌نامه IBC به‌عنوان آیین‌نامه مرجع، آیین‌نامه ساختمانی کالیفرنیا، ویرایش سال 2001 (CBC) بر پایه آیین‌نامه ساختمانی یکپارچه‌ی سال 1997، به‌عنوان یک مرجع، تهیه و تدوین شده است. بازرسی‌ها و نظارت‌های ویژه سازه‌های چوبی تنها برای المان‌های سازه‌های پیش ساخته می‌باشد و در مورد اعضا و سیستم‌های باربر لرزه‌ای و باد نیز نمی‌توانند مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این حال، ملاحظات سازه‌ای برای ساختمان‌هایی که در ناحیه 3 و 4 لرزه‌ای قرار دارند، قبل از CBC ویرایش سال 2007 که اقتباس شده از آیین‌نامه IBC ویرایش سال 2006 کالیفرنیا می‌باشد، هیچ‌گونه ملاحظات لرزه‌ای در این مورد مطرح نشده بود. آیین‌نامه CBC ویرایش سال 2007 نخستین ویرایشی است که شامل ملاحظاتی برای بازرسی و نظارت اعضا و سیستم‌های باربر لرزه‌ای و باد نیز در نظر گرفته است.

 

دریافت فایل کامل مقاله:

special_inspection_for_wood_construction_2.pdf

 

منبع :+

ترجمه شده توسط تیم خبری 808 

اگر دوست دارید به تیم خبری 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید

فایل
درباره نویسنده
عکس‌های soroosh

هاشم شهاب لواسانی

کارشناس دفتر فنی هستم و علاقمند به اقتصادی کردن پروژه ها هستم. در کنار کار اصلی خودم به ترجمه مقالات و متون تخصصی رشته عمران علاقه دارم.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
دستمزد مهندس ناظر ساختمان چطور حساب میشه ؟
سلام . کسی میتونه دستمزد مهندس ناظر از سال ۹۰ تا ۱۴۰۰ که برای یک ساختمان ۷۵۰ متری ۵ طبقه در شهر تهران حساب کنه ؟ ما چقدر به ناظر پرداخت کنیم ؟ ( کار یه ساختمون از ۹۰ تا ۱۴۰۰ به خاطر مشکل مالی طول کشید ) کار ساخت سال ۹۰ شروع کردیم و بیش تر کارها انجام شد به جز نازک کاری ،؛ولی به دلیل مشکل مالی متوقف شد تا ۹۷ سال ۹۷ که شروع به کار کردیم مهندس برای تایید مدارک پول این چند سال توقف کار به خاطر گرو بودن مدرک گرفت و ما مبلغی پرداخت کردیم و توافق شد تا ۹۹ کار تموم بشه ولی تاییدیه اسانسور الان که ۱۴۰۰گرفتیم مهندس میگه دوباره باید پول یک سال نظارت از ۹۹ تا الان پرداخت کنید که میشه ۱۸ میلیون در صورتی که تو سایت دیدم باید ما به اتفاوت پرداخت بشه کسی میتونه دستمزد ناظر از سال ۹۰ تا ۱۴۰۰ حساب کنه چقدر میشه ؟ خواهشا کمک کنید مشکل مالی به اندازه کافی داریم
عکس کاربر
1پاسخ
امکان دریافت مهر نظام مهندسی برای کاردان پیوسته آموزشکده غیر دولتی و غیر انتفاعی؟
با تحصیل در مقطع کاردانی علمی کاربردی غیر انتفاعی _ غیر دولتی و گذراندن دوره کارشناسی تکنولوژی مهندس اجرایی عمران در همان آموزشگاه می توانم مهر نظام مهندسی بگیرم؟ اگر می توانم کدام مهر به من تعلق می گیرد؟ محاسبات، اجرا، نظارت؟؟؟ و اگر در کارشناسی نمی شود وقتی کارشناسی ارشد بخوانم می توانم مهر محاسبه دریافت کنم؟
عکس کاربر
3پاسخ
از رشته تکنولوژی مهندسی عمران (علمی کاربردی) می تونم حق طراحی از نظام مهندسی بگیرم؟
سلام از رشته تکنولوژی مهندسی عمران (علمی کاربردی) می تونم حق طراحی از نظام مهندسی بگیرم؟ اگر جواب نه هست من شنیدم از ارشد سازه می تونم مهر طراحی بگیرم آیا درسته؟
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .