مقاله تحلیلی: هزینه‌ های سخت در ساخت‌ و ساز

مقاله تحلیلی: هزینه‌ های سخت در ساخت‌ و ساز

در ساخت‌وساز هزینه‌های سخت به دسته‌ای از هزینه‌های اطلاق می‌شود که به المان‌های فیزیکی همچون فونداسیون، سازه اصلی، نمای داخلی، تجهیزات و غیره مربوط هستند. این هزینه‌ها ملموس هستند و به همین دلیل برآورد آن‌ها نسبتاً ساده است.

 هزینه‌های سخت که حدود %70 کل هزینه‌ها را شامل می‌شوند معمولاً توسط یک مترور باتجربه برآورد می‌شوند.

در این مقاله به بحث درباره ویژگی‌ها و مؤلفه‌های هزینه‌های سخت در ساخت‌وساز می‌پردازیم.

مؤلفه‌های هزینه‌های سخت در ساخت‌وساز

هزینه‌های سخت درواقع مربوط به فرآیندهای مهندسی و طراحی در یک پروژه ساخت‌وساز هستند. این هزینه‌های بسته به تصمیمات بخش معماری و مهندسی متفاوت هستند. هزینه‌هایی که معمولاً در این دسته قرار می‌گیرند، عبارت‌اند از:

  • هزینه‌های سازه: این مورد شامل همه هزینه‌های مرتبط با سازه یعنی مصالح و کار می‌شود.
  • هزینه‌های سایت: این دسته شامل هزینه‌های مرتبط با تأسیساتی مثل سیستم‌های زهکشی، آب، آتش‌نشانی و کارهایی مثل شیب بندی و لوله‌کشی است.
  • هزینه‌های محوطه‌سازی: این دسته شامل هزینه چمن، درختان،‌ درختچه‌ها، کود و سایر مواردی است که برای محوطه‌سازی موردنیاز هستند.
  • هزینه‌های اضطراری: در این دسته مبلغی بابت مقابله با شرایط پیش‌بینی‌نشده و هزینه‌های مرتبط با آن قرار می‌گیرد. این مبلغ معادل ۵ تا ۱۰ درصد هزینه کلی یک پروژه جدید و ۱۰ تا ۲۰ درصد هزینه کلی پروژه‌های بازسازی است.
  • هزینه‌های ناشی از تغییر دستور کار

ویژگی هزینه‌های سخت در ساخت‌وساز

  • هزینه‌های ساخت مربوط به فاز اجرای پروژه هستند.
  • برآورد هزینه‌های سخت به شرایط بازار بستگی دارد. دلیل این است که شرایط بازار بر هزینه مصالح، نیروی کار و زمان‌بندی پروژه تأثیر می‌گذارد.
  • هزینه‌های سخت از شروع تا پایان پروژه محاسبه می‌شوند.

برآورد هزینه‌های سخت در پروژه‌های ساخت‌وساز

هزینه‌های سخت معمولاً با خرید مصالح و مواد موردنیاز در طول پروژه شروع می‌شوند. هزینه‌های اضافی برای موارد متفرقه نیز در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند. به‌علاوه حقوق و دستمزد نیروی انسانی نیز ازجمله هزینه‌های سخت هستند.

هزینه‌های سخت را می‌توان با تهیه لیستی شامل همه مصالح و تجهیزات موردنیاز در پروژه و بر اساس قیمت‌های هر منطقه محاسبه کرد. در مرحله بعد هزینه نیروی کار با بررسی و مقایسه پروژه‌های قبلی مشابه برآورد می‌شود.

منبع

 نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

 اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۱۰۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 1,000 تومان
1,000 تومان
پرداخت 1,000 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های baharehbl328

بهاره بهرامی

فارغ التحصیل مهندسی مدیریت پروژه. علاقه مند به زبان انگلیسی و ترجمه به خصوص به متون تخصصی عمران و معماری. سرپرست تیم مترجمین 808 و پشتیبان محتوای سایت.
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .