مقاله تحلیلی:‌ افزایش ایمنی عمومی در شرایط آب ‌و هوایی حاد با سیستم ‌های هشدار پیشرفته

مقاله تحلیلی:‌ افزایش ایمنی عمومی در شرایط آب‌وهوایی حاد با سیستم‌های هشدار پیشرفته

توانایی ما در مشاهده و پیش‌بینی شرایط جوی حاد و دیگر بلایای طبیعی به‌طور قابل‌توجهی در دهه‌های اخیر افزایش یافته است، اما این پیشرفت‌ها همگام با پیشرفت‌های سیستم‌های محافظت از جان انسان در چنین شرایطی نبوده است. یک سیستم هشدار و اعلام منسجم‌تر که سازوکارهای ارتباطی عمومی و اختصاصی را ادغام کرده و فناوری‌های جدید را سریعاً استفاده می‌کند، برای انتقال اطلاعات حیاتی در شرایط اضطراری لازم است. همچنین درک بهتر از عوامل اجتماعی و رفتاری موجب بهبود راه‌های مطلع شدن از مخاطرات، اطلاع‌رسانی تصمیمات گرفته شده در جهت مقابله با مخاطره می‌شود (مثل تخلیه محل)، تاب‌آوری بیشتر زیرساخت‌های شهری و آمادگی در برابر شرایط آب‌وهوایی مختلف می‌شود.

در دو گزارشی که توسط آکادمی‌های ملی علوم، مهندسی و پزشکی منتشر شده گام‌هایی برای بهبود ایمنی همگانی و تاب‌آوری در شرایط آب‌وهوایی حاد و دیگر بلایای طبیعی پیشنهادشده است.

  • سیستم‌های اعلام و هشدار اضطراری: این موضوع که چگونه سیستم‌های دولتی مانند هشدارهای اضطراری بدون سیم (WEA) و سیستم ترکیبی هشدار و اعلان همگانی (IPAWS) باید با پیشرفت تکنولوژی تکامل یابند، در حال بررسی است. این گزارش می‌گوید که تحولات این سیستم‌های هشدار باید از طریق تحقیقات مربوط به علوم فنی و اجتماعی و رفتاری صورت پذیرد.
  • ترکیب علوم اجتماعی و رفتاری در اقدامات هواشناسی که تأکید می‌کند که سازمان‌های دولتی، صنعت و مؤسسات دانشگاهی که در اقدامات هواشناسی درگیر هستند باید با یکدیگر فعالیت داشته باشند تا دانشمندان علوم اجتماعی و رفتاری را بیشتر درگیر نمایند و از این طریق پیشرفت بیشتری در محافظت از جان انسان‌ها و افزایش رفاه صورت پذیرد. این گزارش می‌گوید ضمن اینکه تلاش‌ها برای پیشرفت فرآیند پیش‌بینی آب‌وهوا باید ادامه یابد، درک بازدهی حاصل از این تلاش‌ها نیاز به فهم این دارد که رفتارها، تجربه‌ها، دانش، تفاسیر و نگرش‌های مردم چگونه بر روی عکس‌العمل آن‌ها در ریسک‌های آب‌وهوایی تأثیر می‌گذارد.

تکامل سیستم هشدار اضطراری مبتنی بر تغییرات فناوری و عوامل رفتاری

یکی از گزارش‌های منتشر شده با نام "سیستم‌های هشدار و اعلان اضطراری" به این موضوع اشاره دارد که با پیشرفت تکنولوژی، سیستم‌های دولتی مانند هشدارهای اضطراری بدون سیم (WEA) و سیستم ترکیبی هشدار و اعلان همگانی (IPAWS) باید تکامل یابند و تحولات این سیستم‌های هشدار باید از طریق تحقیقات مربوط به علوم فنی و اجتماعی و رفتاری صورت پذیرد.

هشدارها و اعلان‌های اضطراری توسط سازمان‌های دولتی و از طریق رسانه‌های تبلیغاتی و WEA ارسال می‌شوند؛ اما این گزارش ذکر می‌کند که اکوسیستم اطلاعات به صورتی گسترش یافته است که انواع گسترده‌تری از سازوکارهای انتقال آگهی مانند گزارش‌های اولیه از اشخاص از طریق رسانه‌های اجتماعی را در نظر می‌گیرد. شرکت‌های خصوصی مانند گوگل و فیسبوک نیز اطلاعات حاصل از سازمان‌های مدیریت بحران را جمع‌آوری می‌کنند تا هشدارها را اعلام نمایند. کمیته‌ای که این مطالعه را انجام داده و گزارش را نوشته عنوان کرده که سیستم‌های طراحی‌شده‌ دولتی باید با این ساختار ارتباطی وسیع‌تر متناسب باشند.

این کمیته یک سیستم هشدار ترکیبی را در نظر دارد که به‌صورت پیوسته از فناوری‌های جدید و دانشی که از رویدادها و تحقیقات به وجود می‌آید بهره ببرد. در مدیریت بحران باید استفاده از WEA افزایش یابد و دانش حال حاضر برای بررسی چگونگی عکس‌العمل افراد در برابر هشدارهای اضطراری استفاده شود تا بتوان پیغام‌های هشدار با کارآمدی بیشتر در آینده نزدیک ارسال کرد.

این کمیته همچنین پیشنهاد می‌کند که ویژگی‌های پیغام مانند طول و محتویات آن در هنگام برقراری ارتباط درباره‌ یک شرایط اضطراری بررسی شود، اینکه چگونه به بهترین نحو اطلاعات را در چند زبان می‌توان منتقل کرد و اینکه چگونه کمپین‌های آموزش همگانی در رابطه با هشدارهای بلایای طبیعی را به‌صورت کارآمدتری می‌توان برگزار کرد.

همچنین چالش‌های زیادی در ایجاد یک سیستم کارآمد اعلام هشدارها وجود دارد که عبارت‌اند از: کاربرد اندک سیستم‌های جدید به علت شکاف‌هایی که در بودجه و تخصص وجود دارد، چالش استفاده از فناوری که همواره در حال تغییر است، فرصت‌های محدودی که برای مهندسان، محققان علوم اجتماعی و مدیران بحران به‌منظور تعامل مکرر در به‌کارگیری دانش حال حاضر وجود دارد.

بهبود اقدامات هواشناسی با علوم اجتماعی و رفتاری

پیش‌بینی‌ها و هشدارهای هواشناسی با دقت بیشتر و موقعیت‌های جغرافیایی معین انجام می‌شوند که به مردم و جوامع این امکان را می‌دهند که اقدامات محافظتی مناسبی را در نظر بگیرند. درعین‌حال همان‌طور که مخاطرات آب‌وهوایی خطرناک اخیر نشان داده، عوامل اجتماعی و رفتاری- ازجمله تجربه‌ها، دانش، درک و نگرش‌های افراد- پاسخ‌ها در برابر مخاطرات آب‌وهوایی را شکل می‌دهند.

انجمنی که این مطالعه را هدایت کرده و این گزارش را نوشته می‌گوید که با ادامه تلاش‌ها برای پیشرفت تحقیقات هواشناسی، لازم است سازمان‌های دولتی، صنعت و مؤسسات دانشگاهی و همه بخش‌های مربوط به اقدامات هواشناسی، علوم اجتماعی و رفتاری را در کار خود دخیل کنند. این گزارش استراتژی‌هایی را برای درگیر کردن بهتر محققان و عوامل اجرایی در علوم چندگانه اجتماعی پیشنهاد می‌کند تا بتوانند دستاوردهای تحقیقاتی مربوطه را به‌صورت مؤثرتری به کار گرفته و همکاری بیشتری بین بخش‌های دولتی، خصوصی و دانشگاهی داشته باشند.

درک بهتر جنبه‌های اجتماعی و رفتاری آمادگی در برابر شرایط آب‌وهوایی به ما نه‌تنها در طراحی مؤثرتر سیستم‌های پیش‌بینی و هشدار کمک خواهد کرد بلکه آسیب‌پذیری را کاهش داده و ریسک‌های ناشی از شرایط آب‌وهوایی خطرناک را قبل از اینکه آن حوادث اتفاق بیفتند کم کرده و مدیریت بحران را بهبود می‌بخشد.

این گزارش شامل تمرکز خاص بر روی تحقیق درباره علوم اجتماعی مرتبط با ایمنی جاده‌ای است. سالیانه براثر تصادفات وسایل نقلیه که براثر شرایط آب‌وهوایی رخ داده‌اند، حدود 445000 نفر مصدوم و 6000 نفر در ایالات‌متحده کشته می‌شوند. درک اینکه چرا مردم رانندگی در شرایط آب‌وهوایی خطرناک را انتخاب می‌کنند می‌تواند به توسعه استراتژی‌های بهتر برای جلوگیری از رفتارهای دارای ریسک کمک کند. درک بهتر اینکه رانندگان به چه نحوی اطلاعات مربوط به آب‌وهوا را دریافت می‌کنند می‌تواند به افرادی که با شرایط خطرناکی مانند جاده‌های یخ‌زده یا با دید کم روبرو هستند، بیشتر کمک کند.

طبق گزارش نیاز است که NOAA نقشی کلیدی در هدایت تحقیقات روبه‌جلو داشته باشد تا اهداف که در حقیقت بهبود آمادگی ملی در برابر شرایط آب‌وهوایی هستند، محقق گردند.

برخی از نیازهای حیاتی در تحقیقات که در این گزارش به آن‌ها اشاره‌شده عبارت‌اند از: در اینکه چگونه پیش‌بینی کننده‌ها، رسانه تبلیغاتی، مدیران بحران و شرکت‌های خصوصی آب‌وهوایی با یکدیگر تعامل داشته و اطلاعات را منتشر می‌کنند؛ درک اینکه چگونه به جمعیت‌هایی که به‌طور خاص در برابر شرایط آب‌وهوایی حاد آسیب‌پذیر هستند، دست‌یافته و آن‌ها را مطلع کرد؛ و درک اینکه چگونه فناوری‌های ارتباطی جدید بر روی طراحی سیستم انتقال پیغام تأثیر گذاشته و دسترسی افراد به اطلاعات، آمادگی و عکس‌العمل آن‌ها نسبت به شرایط آب‌وهوایی را تغییر می‌دهند.

منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های ali barzgar

علی برزگر

فارغ التحصیل کارشناسی ارشد گرایش زلزله دانشگاه صنعتی امیرکبیر.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
دریافت یا مشاهده گواهینامه نشان تعالی HSE
باسلام.من دوره اسفند ماه سال 97(4ام تا 6ام) در برج میلاد بصورت مجازی رو گذروندم و گواهینامه اون رو دریافت کردم.سازمان نظام مهندسی درخواست گواهینامه فارسی رو از من نمودند.چطور میتونم دریافت کنم؟ با تشکر (گواهینامه دریافتی به پیوست میباشد.)
عکس کاربر
0پاسخ
مدرک Hse فنی حرفه ای مورد تأیید نظام مهندسی هست؟
سلام مدرک Hse فنی حرفه ای مورد تأیید نظام مهندسی هست ؟ ؟! برا پروژه ساختمانی
عکس کاربر
1پاسخ
اعطای گواهینامه معتبر
باسلام خدمت شما وتیم 808،بنده رشته دانشگاهیم شیم ودرزمینه ایمنی مشغول بکارم بعلت علاقه زیاد قصد دآرم مباحث مهم و اصلی درزمینه عمران ومعماری را فرابگیرم درصورت ثبت‌نام درهردوره آیامدرک معتبري دال بر آموزش من دراینجابهم داده می‌شودیا اخیر؟ اگرجوابتان منفیست راهنماییم کنیدچگونه مدرک معتبردریافت کنم؟
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .