مقاله تحلیلی: آیا BIM ارزش سرمایه ‌گذاری دارد؟

مقاله تحلیلی: آیا BIM ارزش سرمایه ‌گذاری دارد؟

همه ما از اینکه بخواهیم یک تصمیم بزرگ در مورد شرکت خود بگیریم و نحوه‌ انجام کارها را تغییر دهیم، متنفریم. اعمال تغییرات ممکن است گاهی ترسناک باشد و الان ممکن است زمان چنین تغییری فرارسیده باشد. اخیراً بحث‌های زیادی در مورد اینکه باید CAD دوبعدی را کنار بگذاریم و به سمت طراحی BIM برویم و از این روند در حال ظهور پیروی کنیم، صورت گرفته است. پس آیا زمان تغییر مسیر به BIM فرارسیده است؟

BIM چیست؟

اساساً BIM ارائه‌ دیجیتالی تمام مشخصات فیزیکی و عملکردی و بخش‌های یک ساختمان است. استفاده از BIM برای مدل‌سازی یک پروژه، به شما امکان بصری سازی و تحلیل یک ساختمان را می‌دهد.

بعضی از ویژگی‌های BIM که CAD فاقد آن است، عبارت‌اند از:

  • تحلیل انرژی
  • بررسی اثر خورشید و سایه
  • MEP و هماهنگی تصادم
  • ارزیابی مقادیر

بیایید درک مسائل را ساده‌تر کنیم. با هر نرم‌افزار CAD، معمار یک نقشه دوبعدی می‌کشد، توضیحاتی برای یک دیوار خاص اضافه می‌کند و یک نقشه‌ مجزا برای شرح جزئیات آن دیوار تهیه می‌کند. در BIM ابتدا باید یک فایل کتابخانه برای آن دیوار بسازید و هر قسمت از آن دیوار را شرح دهید. با شروع از یک طرف دیوار، قسمت‌های معمول آن عبارت‌اند از رنگ+ پلاستر 25 میلی‌متری+ 200 میلی‌متر آجر رسی با ابعاد خاص خود، 50 میلی‌متر فضای خالی هوا با عایق پشم سنگ و 200 میلی‌متر آجر رسی+ پلاستر 25 میلی‌متری+ رنگ. این دیوار در کل ضخامتی حدود 300 میلی‌متر دارد. بعد از توصیف سیستم دیوار برای برنامه و ذخیره‌ آن در کتابخانه، می‌توانید در آِینده از آن در پروژه استفاده کرده و هر جا که بخواهید و با واردکردن ارتفاع از آن استفاده کنید. نرم‌افزار BIM همه‌ موضوعات را در نظر می‌گیرد.

ازاینجا به بعد، برنامه می‌تواند محاسبات بازده انرژی، محاسبات عایق صدا، ارزیابی کمی و ... را انجام دهد. با یک درخواست ساده می‌توانید مقدار آجرهای مورد نیاز برای ساخت پروژه را به دست بیاورید.

سخت‌ترین بخش کار تعریف و ذخیره کتابخانه‌های شماست. بعدازآن بارها و بارها می‌توانید از آن‌ها استفاده می‌کنید.

تغییر شیوه انجام کارها که متفاوت با شیوه‌ای است که راحت هستید، ممکن است ترسناک و زمان زیادی برای یادگیری نیاز داشته باشد. گاهی ممکن است پرهزینه هم باشد. یادگیری BIM ممکن است تا سه ماه تمام ‌وقت شما را بگیرد.

باید انتظار تاخیراتی را در اولین پروژه‌ای که با BIM کار می‌کنید داشته باشید.

سخت‌ترین بخش استفاده از BIM چیست؟ تعریف و ذخیره کتابخانه‌های متعدد برای استفاده در پروژه‌ها. این شامل طبقات و کف‌ها، دیوارها، پنجره‌ها، درها، مبلمان، سقف‌ها و ... می‌شود. این کار زمان زیادی طول می‌کشد و می‌توان از کتابخانه‌های عمومی استفاده کرده و با پیشرفت پروژه الگوهای بیشتری به آن اضافه کند. ممکن است از کمک متخصصان برای ایجاد چنین کتابخانه‌هایی برای خود استفاده کنید یا حتی آن‌ها را بخرید.

خوب این تصمیمی شخصی است؛ اما وقتی‌که کتابخانه‌ها از قبل تعریف شده‌اند و آماده استفاده هستند، هر پروژه را می‌توان راحت‌تر تعریف کرد و به این صورت بار کاری 60% کاهش پیدا می‌کند.

برای اینکه نحوه کار BIM را شفاف‌تر کنیم، بیایید فرض کنیم که یک نفر روی ساختمانی با ابعاد متفاوت پنجره‌ها در یک طبقه ولی با جزئیات و ویژگی‌های یکسان، کار می‌کند. پنجره‌های کشویی دوبل آلومینیومی با شیشه و پروفیل آلومینیوم یکسان. تمام این پنجره‌ها یک الگوی بازشو با مشخصات مشابه دارند. تمام تفاوت آن‌ها در اندازه‌ها است. حال فرض کنید که به هر دلیلی (معمولاً نیاز مشتری) باید این پنجره‌ها را به چیز دیگری تغییر دهید. به‌جای تغییر دستی یک‌به‌یک تمام این جزئیات مجزا برای تمام پنجره‌ها و سپس بازشوها، تنها کافی است الگو را تغییر دهید. به این صورت، خودکار تمام نماهای طبقات، سطح مقطع‌ها، جزئیات، کاتالوگ بازشوها بر اساس تغییر ایجاد شده به روز خواهند شد.

پس به نظر می‌رسد، BIM ارزش صرف زمان وقت را دارد.

معایب

  • بهره‌وری بیشتر/ زمان کمتر
  • تحلیل و بصری سازی

مزایا

  • دوره یادگیری طولانی‌مدت
  • نیاز به سخت‌افزار قدرتمند
  • کشف تصادم‌ها
  • برنامه‌ریزی و هزینه

نتیجه‌گیری

مطمئناً تصمیم نهایی به شخص بستگی دارد. اگر توانایی اعمال تغییرات را دارید، 2 تا 3 ماه را صرف آموزش کنید تا پی به ارزش آن ببرید. این کار راحت نیست و به یک‌باره هم نمی‌توان این کار را انجام داد.

بعضی از بهترین نرم‌افزارهای BIM عبارت‌اند از REVIT، GRAPHISOFT ArchiCAD، Nermetschek Allplan Architecture، Bentley Architecture.

 

 منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF کاملمقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های alikhalili60

علی اکبر خلیلی

كارشناس ارشد مهندسی و مدیریت ساخت
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
ساختن حساب در سایت Green building studio
سلام با عرض خسته نباشید من در ساخت اکانت در سایت Green building studio به مشکل برخوردم به این صورت که بعد از آپلود دو عدد پروژه، حساب بنده منقضی شد و دیگه چیزی نمیتونم داخلش آپلود کنم و عملا بی فایده شده برام! لطفا اگر کسی راه حلی برای فعالسازی دوباره حساب داره، ممنون میشم راهنماییم کنه
عکس کاربر
2پاسخ
برای یادگیری مدل سازی در رویت، از چه آموزش هایی باید استفاده کرد؟
سلام . من میخوام رویت رو یاد بگیرم و اول معماری و بعد به صورت تخصصی مکانیک برای شروع معماری من باید چه پک هایی رو به ترتیب ببینم؟ و خیلی هم نمیخوام حرفه ای معماری رو یاد بگیرم در حد پروژه های ساده آپارتمانی چند طبقه ممنون میشم راهنماییم کنید
عکس کاربر
2پاسخ
نحوه اختصاص متریال در نرم افزار رویت
سلام.رویت 2019 را نصب کردم.الان یه طرحا میخام متریال بدم ولی پنجره متریالم باز نمیشه.یعنی روش که کلیک میکنم اصلا اتفاقی نمی افته.از طریق paint هم که میرم همینطوره
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .